آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

نان برشته و سالسای لوبیا و گوجه‌فرنگی


به جای مصرف چیپس‌های کارخانه‌ای که نمی‌دانید در چه شرایطی تهیه شده‌اند و به جای خوردن سس کچاپ آماده که مملو از شکر و نشاسته است و از مراحل آماده‌سازی آن هیچ نمی‌دانید، می‌توانید با صرف کمی‌وقت، یک اسنک خوشمزه و یک دیپ سس لذیذ و خانگی تهیه کنید.


مجله سیب سبز: به جای مصرف چیپس‌های کارخانه‌ای که نمی‌دانید در چه شرایطی تهیه شده‌اند و به جای خوردن سس کچاپ آماده که مملو از شکر و نشاسته است و از مراحل آماده‌سازی آن هیچ نمی‌دانید، می‌توانید با صرف کمی‌وقت و استفاده از موادی که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود، یک اسنک خوشمزه و یک دیپ سس لذیذ و خانگی تهیه کرده و خود و مهمانان‌تان از خوردن آن لذت ببرید.

نان برشته و سالسای لوبیا و گوجه‌فرنگی

مواد لازم

6 تا 8 نفر:

  • نان پیتا یا لواش: یک بسته
  • روغن مایع: یک چهارم پیمانه
  • زردچوبه:نصف قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: نصف قاشق چای‌خوری
  • سماق: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر سیر: نصف قاشق چای‌خوری
  • لوبیا چیتی پخته: 400 گرم
  • گوجه‌فرنگی متوسط: 2 عدد، ساطوری
  • پیاز کوچک: یک عدد، ساطوری
  • سبزی معطر: 2  قاشق غذاخوری، ساطوری
  • روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: 3 قاشق غذاخوری
  • فلفل سبز: 3 عدد، ساطوری
  • نمک: به میزان لازم

روش تهیه:

1.  نان را به اندازه دلخواه ببرید. روغن مایع را با ادویه و کمی‌ نمک مخلوط کرده و با قلم‌مو روی تکه‌های نان بمالید، سپس نان‌ها را در تابه یا فر برشته کنید تا کاملا خشک و طلایی شده و عطر ادویه‌ها آزاد شود.

2.  لوبیا را در یک کاسه ریخته و با گوشت‌کوب کمی ‌له کنید، سپس گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل سبز، سبزی ساطوری و روغن و آبلیمو را با کمی‌ نمک به آن مخلوط کنید. دیپ لوبیا را در یک کاسه کشیده و با نان‌های برشته سرو کنید.

3.  برای تهیه نان برشته از هر نانی می‌توانید استفاده کنید، اما مزیت نان پیتا و لواش در آن است که جذب روغن کمتری داشته و در نتیجه محصول نهایی سالم‌تر است.


ویدیو مرتبط :
کاشت گوجه فرنگی(راه اندازی گلخانه کوچک گوجه فرنگی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرصت‌طلبی سیاسی با نان و گوجه فرنگی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 
فرصت‌طلبی سیاسی با نان و گوجه فرنگی

 

« نان و گوجه فرنگی» این روزها سوژه بسیاری از رسانه‌ها، پیامك‌ها و تبادل داده‌ها در شبكه‌های مجازی است. از جوك و طنز و كاریكاتور تا كنایه و مزاح و متلك این روزها پیرامون گرانی این دو كالا دست به دست شده و بخش عظیمی از محاورات روزمره در فضای حقیقی و مجازی را به خود اختصاص داده است.

 

بخشی از این واكنش‌ها طبیعی بوده و عادتی رایج در مراودات شهروندان است اما بخش دیگری از واكنش‌ها كمی تا مقداری سوال‌برانگیز بوده یا بهتر بگوییم معطوف به سوءاستفاده دست‌های پیدا و پنهانی است كه می‌خواهند در این بحبوحه با توجه به حساسیت عمومی نسبت به این مقولات، بهره‌برداری سیاسی كرده و به زعم خود نقطه ضعفی یافته‌اند تا تیرهای طعن و كنایه را روانه دولت سازند و چنین جلوه دهند كه رویكردها و عملكردهای عیان و واضح دولت در مهار تورم و موج افسار گسیخته افزایش قیمت‌ها یا فاقد كارایی بوده یا تاثیر خود را از دست داده است.

گویی آنان تورم 45 درصدی و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها یا كاهش دارایی‌های مردم طی مدت كوتاهی به یك‌سوم را با افزایش بی‌سابقه قیمت ارز فراموش كرده‌اند یا گویی از یاد برده‌اند دولتی كه بیشترین درآمدهای نفتی را در تاریخ این سامان در اختیار داشته در نهایت ركود اقتصادی، افزایش بیكاری و افزایش قیمت در كالاهای اساسی آن هم تا چند صد درصد را رقم زد و آنان جز به علامت تایید و رضا سر تكان ندادند و لب به اعتراض نگشودند، حال افزایش 30درصدی قیمت نان كه با توجه به شیب ملایم تورم امری طبیعی بوده و برای بالابردن كیفیت نان و حفظ كارآفرینان این عرصه گریزی از آن نبوده را دستمایه تخریب‌های ناموزون خود كرده‌اند، آنان نمی‌خواهند این حقیقت بدیهی را بپذیرند كه افزایش موسمی قیمت اقلام كشاورزی چون گوجه فرنگی همه ساله در برهه‌هایی اینچنینی به دلایل طبیعی رخ داده و دولت نیز به تدریج بازار این محصول را كنترل می‌كند. برای آنان گوجه فرنگی، نان، رویكردهای فرهنگی یا سیاست خارجی فرقی ماهوی ندارد بلكه اصل و اساس، هجمه به دولتی است كه از جنس و آبشخور سیاسی و نظری آنان نیست و همین موضوع برای حملات نامنصفانه و بازی‌های تبلیغاتی‌شان  كفایت می‌كند.

 از گوجه فرنگی تا تورم سازندگی!
این روزها كه بازار كنایات و فكاهی پیرامون گوجه فرنگی داغ بوده و عده‌ای نیز در این وانفسا بر طبل مانورهای سیاسی خود با سوءاستفاده از این موضوع می‌کوبند، مرور یك حقیقت تاریخی می‌تواند ماهیت اعتراضات برخی پیرامون این موضوع و نوع نگرش آنان را هویدا كند.

 

شاید بارها و بارها با نوشتارها و گفتارهایی از رسانه‌های تندرو روبرو شده باشید كه با آب و تاب هرگاه می‌خواهند از زیر بار انتقادات به تورم افسار گسیخته در دولت عدالت‌ورز گذر كرده و خود را منزه جلو دهند، انگشت اتهام را به سوی دولت سازندگی گرفته و چنین مدعی می‌شوند كه در دولت هاشمی بیشترین نرخ تورم ثبت و ضبط شده است.

 

آنان راست می‌گویند اما همه حقیقت را نه، آنان نمی‌گویند كه این تورم ادعایی تنها طی سه یا چهار ماه رقم خورده و بلافاصله مهار شده است، همان‌گونه كه اكنون پیرامون افزایش قیمت گوجه مانور می‌دهند اما نمی‌گویند كه این افزایش مقطعی پیرامون یك كالای كشاورزی كه نرخ آن تابع مولفه‌های فراوانی است به هیچ روی نمی‌تواند ملاك قرار گرفته و برنامه‌های بزرگ دولت برای نجات كشور از تورم 45درصدی و تنزل آن به زیر 20درصد را زیر سوال برد.

البته اگر اخلاق و انصاف ملاك واكنش‌ها بود، منتقدین دولت فعلی و سلف پیشین آن دولت سازندگی به جای فرافكنی پیرامون یك افزایش تورم چند ماهه به این نكته تاریخی و مستند اشاره می‌كردند كه دولت هاشمی كشور را با تورم 4/17 درصد تحویل گرفته و در سال پایانی با تورم 4/24درصد تحویل داد آن هم با توجه به سازندگی كشور كه نیاز به بودجه انبساطی و تزریق نقدینگی داشته و زیر ساخت‌ها و صنعت كشور كه در دوران جنگ با آسیب‌های جدی و شدیدی روبرو شده بود بازسازی شده و بازارهای پولی و مالی نیز احیا شد.

 به عنوان مثال تك‌نرخی شدن ارز در دستور كار قرار گرفت و جملگی این تحولات عظیم نیاز به سرمایه‌گذاری وسیع و كلان داشت كه از تبعات بدیهی آن افزایش نرخ تورم است اما به‌رغم آغاز فشارهای خارجی و شروع تحریم‌ها ومشكلات داخلی ضمن احیای اقتصاد كشور تورم در سال پایانی نسبت به سال ابتدایی رشد نازلی داشت اما به جای تمجید از سیاست‌های توسعه‌ای تنها برای تخریب رقیب سیاسی عده‌ای رشد چند ماهه تورم را به عنوان شاخصه اقتصادی دولت سازندگی عنوان می‌كنند! سیاستی كه اكنون نیز در دستور كار قرار گرفته و به جای توجه به مولفه‌های مثبت اقتصادی و نجات اقتصاد كشور كه از وعده‌های دولت روحانی بود و به آن تا حد زیادی جامه عمل پوشیده شده افزایش موسمی در برخی كالاها با مانورهای بسیار بزرگنمایی می‌شود تا همه‌چیز تحت الشعاع قرار گیرد.

 افزایش 30 درصدی در برابر مهار خیر‌كننده
در دولت گذشته قیمت كالاهای اساسی طی چند سال یا حتی چند ماه و گاه با نرخ‌گذاری تازه طی یك روز چند برابر می‌شد و رشدهای چند صد درصدی را نیز شاهد بودیم اما اكنون افزایش 30 درصدی قیمت نان آن هم بعد از دو سال كه حتی با توجه به مهار تورم توسط دولت معقول و طبیعی بوده و برای حفظ و افزایش كیفیت و توجیه اقتصادی برای فعالان و تولید‌كنندگان این عرصه چاره‌ای جز این افزایش قیمت نبود، دستمایه مانورهای سیاسی برخی با این موضوع شده است.

 آنان نمی‌گویند كه اگر قرار بود تورم بدور از تمهیدات ویژه و سیاست‌گذاری‌های هدفمند و حساب شده دولت از مدار 45درصدی پایین بیاید و همان روند را طی می‌كرد اكنون تمامی اقلام فعلی قیمت چند برابری نسبت به امروز داشت و از این حیث دولت توانسته در حفظ درآمدها و دارایی‌های مردم گام بلندی بردارد.

 

اگر توده‌های عام مردم نسبت به افزایش قیمت نان حساس بوده و نسبت به آن واكنش نشان می‌دهند، وظیفه آگاهان و خبرگان اقتصادی و سیاسی آن است كه با تشریح وضعیت، تبیین واقعیات میدانی و عملكردهای مثبت دولت در مهار تورم به دور از نگرش‌های جناحی و سیاسی در راستای منافع عمومی، مردم را به شكلی منطقی و منطبق بر حقیقت آگاه كرده و در مسیر آرامش روانی جامعه بكوشند نه آنكه با نگاه‌های جناحی و سیاسی به دنبال سوءاستفاده از فضا و برهم زدن آرامش روانی جامعه برای بهره‌برداری سیاسی باشند.

اخبار سیاسی -آرمان