آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

نان کَره‌ای های مخصوص تعطیلات


در این مطلب آشپزی قرار است طرز تهیه نوعی نان کره ای مخصوص صبحانه را به شما آموزش دهیم که حتما طعم آن خوشتان می آید. این نان ها را صبح جمعه کنار خانواده میل کنید.

مجله زندگی ایده آل: در این مطلب آشپزی قرار است طرز تهیه نوعی نان کره ای مخصوص صبحانه را به شما آموزش دهیم که حتما طعم آن خوشتان می آید. این نان ها را صبح جمعه کنار خانواده میل کنید.

مواد لازم

  • آرد: 700گرم
  • تخم‌مرغ: 2 عدد
  • مارگارین ذوب شده: 150 گرم
  • شكر: 200 گرم
  • وانیل: یك‌دوم قاشق چایخوری
  • شیر: 125 گرم
  • خمیرترش: 20 گرم
  • بهبود دهنده: 4 گرم
  • زرده تخم مرغ: یک عدد
  • کنجد: به میزان لازم

نان كره‌ای صبحانه

روش تهیه:


1. ابتدا آرد را با بهبوددهنده الك كرده و كنار می‌گذاریم. شیر را كمی گرم می‌كنیم و همراه دو قاشق شكر، خمیرترش و چند قاشق آرد هم می‌زنیم و مخلوط می کنیم. حال  روی پیش‌خمیر را می‌پوشانیم و در محیطی گرم به مدت 15 دقیقه قرار می‌دهیم تا افزایش حجم دهد.

2. پس از این مدت تخم‌مرغ‌ها را با مابقی شكر هم زده همراه مارگارین ذوب شده و مخلوط آرد و بهبود دهنده  و وانیل  به پیش‌خمیر اضافه می‌كنیم و هم می‌زنیم تا جایی كه خمیر یكدستی حاصل شود. روی خمیر را پوشانده و به مدت 60 تا 80 دقیقه در محیطی گرم استراحت می‌دهیم تا حدودا حجم خمیر دوبرابر شود.

3. خمیر را به شكل گلوله‌های 50 گرمی تقسیم می‌كنیم. بهتر است این كار به كمك ترازو انجام شود.

4. هر گلوله خمیر را یك‌بار چانه می‌كنیم و به شكل لوله‌ای باریك و بلند فرم می‌دهیم. ابتدای دو لوله را به هم متصل كرده و دور خودشان می‌پیچیم. بافت حاصل را روی كاغذ روغنی داخل سینی فر قرار داده داخل كیسه نایلونی می‌گذاریم و دوباره به مدت 15 دقیقه در محیطی گرم استراحت می‌دهیم. بهتر است در این مرحله یك لیوان آب جوش نیز داخل سینی در كیسه نایلونی قرار دهیم.

5. پس از این مدت با زرده تخم‌مرغ كه با كمی شیر مخلوط كرده‌ایم روی نان را آغشته می‌كنیم و روی‌شان كنجد می‌پاشیم و به مدت حدودا 50 دقیقه روی پنجره وسط فر كه از قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم كرده‌ایم، می‌پزیم.


ویدیو مرتبط :
چگونگی عیب یابی و تعمیر چراغ های مخصوص تعطیلات کریسمس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نان برنجی (شیرینی مخصوص عید)



 

 

نان برنجی (شیرینی مخصوص عید)

 

 

مواد لازم :

 

آرد برنج نرم
500 گرم
روغن جامد
150 گرم
کره دوغ گرفته
100 گرم
زرده تخم مرغ
2 عدد
پودر شکر نرم 150 گرم
هل سبز ساییده یک دوم قاشق چایخوری
گلاب یک دوم قاشق چایخوری (درصورت تمایل)
زعفران به میزان لازم (در صورت تمایل)
تخم خرفه به میزان لازم (برای تزیین)

 

 

طرز تهیه :

 

 

در کاسه ای روغن جامد و کره را 5 دقیقه با همزن بزنید تا کاملاً سفید و پوک شود. سپس پودر شکر را در چند مرحله به مایه اضافه کنید و با همزن 15 دقیقه بزنید. سپس زرده تخم مرغ را یکی یکی بریزید و 8 دقیقه هم بزنید تا مایه کاملاً یکدست شود.

 

 

بعد گلاب و هل را به ترکیب اضافه کنید و 2 دقیقه با همزن بزنید. گلاب زیاد شیرینی را سفت می کند، در صورت تمایل، حتی می توانید گلاب را حذف کنید.

 

 

سپس آرد برنج نرم را قاشق قاشق به ترکیب بالا بیفزایید و کاملاً ورز دهید. زمانی این خمیر آماده است که بتوانید مقداری از آنرا در دست گلوله کنید و با انگشت روی آن فشار دهید، ولی تَرَک برندارد.

 

 

در صورتی که مایل باشید نان برنجی زعفرانی داشته باشید، مقداری از خمیر را جدا کنید و به آن زعفران آب کرده اضافه کنید. زعفران باید غلیظ و خمیری باشد در غیر این صورت سبب از هم پاشیدن خمیر می شود.

 

بهتر است این خمیر آماده را در ظرف سربسته یا پوشش نایلونی 24 ساعت استراحت دهید.

 

 

بعد از گذشت این مدت خمیر را ورز دهید و گلوله ای به اندازه فندق از خمیر بردارید و با انگشتدانه نقش بیندازید یا گلوله ها را به فاصله در سینی بچینید و مُهر بزنید. برای تزیین می توانید مقداری تخم خرفه روی شیرینی بپاشید.

 

 

شیرینی ها را در فری با دمای 150 درجه سانتیگراد یا 300 درجه فارنهایت یا شماره 3 در طبقه بالا قرار دهید تا بپزد. دقت کنید که برای پخت این شیرینی فر نباید خیلی داغ باشد.

 

 

مدت پخت این شیرینی15 تا 20 دقیقه است. بعد از پخت اجازه دهید شیرینی ها کاملاً خنک شوند، سپس در ظرف مخصوص سرو بچینید.

 

 

ماندگاری این شیرینی بسیار طولانی است. تنها کافی است آن را در ظرف دردار و در جای خنک نگه دارید تا چند ماه سالم بماند. هرچه میزان کره این شیرینی بیشتر شود از زمان ماندگاری آن کاسته می شود.

 

 

برای اینکه شیرینی شما لطیف تر شود، آرد برنج و پودر شکر را از پارچه حریر (تنظیف) عبور دهید و تنها آنچه از پارچه عبور کرد برای شیرینی استفاده کنید.

 

 

این شیرینی در شهر مازندران به «آب دندون» معروف است. دلیل نام گذاری این شیرینی به «آب دندون»، به این خاطر است که به محض در دهان گذاشتن، آب می شود.