آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

عدسی و رازهای خوشمزه شدن آن


عدس یک منبع غنی برای تامین آهن بدن و پیشگیری از کم خونی است. دستور پخت و راز های خوشمزه شدن عدسی را در این مطلب ببینید.

وب‌سایت سوران: عدس یک منبع غنی برای تامین آهن بدن و پیشگیری از کم خونی است. دستور پخت و راز های خوشمزه شدن عدسی را در این مطلب ببینید.

مواد لازم:

  • عدس 2 لیوان
  • روغن 2 ق غ
  • پیاز (متوسط/برای پیاز داغ) پیاز 1عدد
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی 2 الی 3 ق غ

طرز تهیه ی عدسی و 8 راز خوشمزه شدن آن

طرز تهیه:

1- عدس را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و آب آنرا عوض کنید. با اینکار شاید مقداری از املاح بیرون ریخته شود ولی دیگر دل درد نخواهید گرفت و رنگ آنهم پس از پخت تیره نمیشود.

2- عدس ها را با روغن و آب (یا آب مرغ یا گوشت اگر از قبل آماده دارید) بپزید. پس از پخت کامل عدس ها پیاز داغ و رب گوجه و نمک و فلفل ( و کمی در صورت تمایل ادویه گرام ماسالا یا هر نوع ادویه که می پسندید) اضافه کنید. قوام عدسی را خیلی شل و خیلی سفت نکنید.

3- آنرا با لیمو ترش یا کمی سرکه و روغن زیتون آنرا سرو کنید. (اگر مقدار بسیار کمی پودر گلپر هم روی بریزید خوشمزه و سهل الهضم میشود.)

۸ راز عدسی

از قدیم عدسی برای صبحانه و میان وعده‌ها استفاده می‌شده آن هم به این دلیل که غذایی بسیار مغذی است. البته بهترین عدس در ناحیه کاشان و دیزین کشت می‌شده. برای پخت عدسی نیز نکته‌هایی وجود دارد که ما به ۸ مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم که عبارتند از:

۱. عدس بسته‌بندی بخرید. توجه کنید که بسته‌بندی آن چروک و سوراخ‌سوراخ نباشد. در ضمن، وقتی در کاسه‌ای از آب آن را خیس می‌کنید، عدس‌ها ته ظرف باقی بمانند و به سطح آب نیایند. به علاوه از خریدن عدس‌های فله‌ای نیز خودداری کنید زیرا امکان دیرپز بودن آن‌ها وجود دارد.

۲. برای آنکه نفاخی عدس گرفته شود آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. البته دقت کنید که این زمان بیشتر نشود زیرا در این صورت عدس بر اثر حرارت دیدن، له و پوستش جدا می‌شود.

۳. برای آنکه عدس‌ها سریع‌تر پخته شوند ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید و بعد از طلایی شدن، عدس‌ها را نیز اضافه کنید و بعد از این مرحله به عدس، آب اضافه کنید. با این کار عدس‌ها سریع‌تر می‌پزند. اگر آب عدسیتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ یا سبزیجات نیز بریزید و اگر عدسی شور شد از سیب‌زمینی استفاده کنید.

طرز تهیه ی عدسی و 8 راز خوشمزه شدن آن

۴. ادویه و چاشنی‌های این غذا را در مراحل پایانی به آن اضافه کنید زیرا هم باعث دیرپز شدن عدس می‌شوند و هم عطر و بوی ادویه‌ها از بین خواهند رفت.

۵. به عنوان ادویه به این غذا زیره بزنید و اگر تمایل دارید در آن گلپر بریزید، چاشنی عدسیتان بهتر است سرکه باشد اما در صورت نزدن گلپر، چاشنی مناسب این غذا آب‌لیموی تازه است.

۶. اگر آب عدسیتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ یا سبزیجات نیز بریزید و اگر عدسی شور شد از سیب‌زمینی استفاده کنید.

۷. برای خوشمزه‌تر شدن عدسی به آن سیب‌زمینی نگینی شده اضافه کنید و هرگز از گوشت استفاده نکنید زیرا عدسی، غذایی است که گوشت ندارد.

۸. عدسی غلظت مشخصی دارد، بهتر است نه خیلی رقیق باشد و نه مانند حلیم غلیظ بلکه مانند آشی نسبتاً غلیظ باید پخته و سرو شود.


ویدیو مرتبط :
soupe aux lentilles vertes تهیه عدسی ساده و خوشمزه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رازهای خوشمزه شدن زرشک پلو


زرشک‌پلو با مرغ غذایی است که همه طعم آن را می‌پسندند و از خوردنش لذت می‌برند. در این مطلب دستور پخت و نکته‌های ظریفی برای هر چه خوشمزه‌تر کردن این غذا که باید در نظر گرفت، برایتان بازگو می‌کنیم.

سوران:

زرشک‌پلو با مرغ غذایی است که همه طعم آن را می‌پسندند و از خوردنش لذت می‌برند. علاوه بر این‌ها، هم ظاهر زیبایی دارد و هم مغذی است. در این مطلب دستور پخت و نکته‌های ظریفی برای هر چه خوشمزه‌تر کردن این غذا که باید در نظر گرفت، برایتان بازگو می‌کنیم.

مواد اولیه :

  • برای 4 نفر
  • زعفران به میزان دلخواه
  • کره 1 قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی 2 قاشق غذاخوری
  • شکر 2 قاشق مرباخوری
  • زرشک 1 لیوان
  • پیاز پیاز 3 عدد - کوچک
  • برنج 4 لیوان
  • مرغ مرغ بدون پوست - 300 گرم
  • نمک به میزان دلخواه
  • زردچوبه به میزان دلخواه

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ + 12 راز خوشمزه تر شدن آن

طرز تهیه:

- تکه‌های مرغ را بدون افزودن ادویه‌ای در 2 قاشق غذاخوری روغن سرخ کنید و بعد از طلایی شدن، پیازها را بیفزایید و پس از افزودن نمک و زردچوبه، مقداری آب بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم پخته شوند.

در قابلمه‌ای که آب در حال جوشیدن است، برنج را بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه آن را آبکش کنید.

- در تابه‌ای کوچک کره، شکر، زعفران و زرشک بریزید و پس از آب شدن کره، کمی آب به آن‌ها اضافه کنید و این مخلوط را از روی حرارت بردارید تا هم زرشک‌ها قرمز بمانند و هم زعفران رنگ خود را به سایر محتویات بدهد.

- برنج را بعد از دم کشیدن در ظرف بکشید و روی آن را با برنج مخلوط شده با زرشک و زعفران بپوشانید. در ظرفی دیگر هم مرغ را بریزید و در کاسه‌ای کوچک آب مرغ را سرو کنید.

12 راز زرشک‌پلو:


زرشک از میوه‌هایی است که در دو نقطه ایران بیش از هر جای دیگری پرورش می‌یابد؛ زرشک قرمز در جنوب خراسان فراوان است و زرشک سیاه در کرمانشاه. به همین دلیل این غذا (زرشک‌پلو) در مناطقی مانند خراسان طبخ و به سایر نقاط کشور معرفی شده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که روش طبخ این غذا بسیار ساده است در حالی که رعایت نکته‌های ظریفی در آن لازم و نشانه حرفه‌ای بودن آشپز است:

1. برای اینکه غذای‌تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تکه‌های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آن‌ها پیاز و ادویه و آب اضافه کنید.

2. پیازی که به مرغ اضافه می‌شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای کوچک را انتخاب کنید و 2 تا 3 عدد از آن‌ها را در ظرف حاوی مرغ بیندازید.

3. ادویه‌های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و کمی نمک است. مرغی که برای این غذا استفاده می‌شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه‌فرنگی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنم.

برای آنکه زعفران کاملاً رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملاً آب شود با زرشک، زعفران و شکر در تابه‌ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد

4. مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ شده. آب مرغ را باید در کاسه‌ای جدا از مرغ سرو کرد.

5. روغنی که برای سرخ کردن زرشک استفاده می‌کنید باید تازه باشد و البته کره برای این کار بهتر است.

6. شکر را باید به زرشک در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می‌شود زرشک‌ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا کند.

7. زرشک را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشک شدنش می‌شود و هنگام خوردن به دندان‌ها می‌چسبد.

8. برای آنکه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در هاون سنگی یا چوبی آسیاب کنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این کار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

9. برای آنکه زعفران کاملاً رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملاً آب شود با زرشک، زعفران و شکر در تابه‌ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد.

10. برخی خانم‌ها زعفران به اصطلاح آب کرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌کنند. این کار کاملاً اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.

11. بهترین نوشیدنی همراه این غذا یک لیوان دوغ، شربت گلاب یا بهارنارنج است که به شما پیشنهاد می‌کنم.

12. برای زیباتر شدن این غذا، پس از سرو آن روی زرشک‌ها یک قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در کنار قرمزی زرشک، ظاهر زیبایی به زرشک‌پلو خواهد داد.