آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

آشپزی یونانی لبریز از هیجان


آشپزی یونانی لبریز از هیجان است.در حقیقت دستورهای غذایی هزاران ساله هیجان کار را به اوج می رسانند.

وب‌سایت توریسم آنلاین: آشپزی یونانی لبریز از هیجان است.در حقیقت دستورهای غذایی هزاران ساله هیجان کار را به اوج می رسانند.

گیاهان خشک ،زیتون، روغن زیتون،پنیر مواد اصلی آشپزی یونانی هستند. از آنجایی که آشپزی تمام مناطق نقاط اشتراکی با دیگر کشورها دارد،یونان نیز در این مورد با آشپزی ترکی،ایتالیایی و بالکانی وجه اشتراک دارد.

در ادامه تعدادی از غذاهای یونانی به شما معرفی می شوند:

توپ های سرخ شده پنیری یا "تیروکروکتس" با پنیر محلی یونانی درست می شود.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



"موساکا"
یک غذای یونانی خوشمزه اما پر کالری است که از بادمجان،گوشت چرخ کرده،گوجه،پیاز،سیر،سیب زمینی ،سس سفید و پنیر تهیه می شود.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



دُلمه برگ مو
غذایی است که احتمالا آن را تاکنون امتحان کرده اید و در بسیاری از کشورهای دنیا دیده اید اما یونانی ها دلمه برگ مو پرشده با برنج و گوشت چرخی و ... را از آن خود می دانند.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



"قاشق شیرین" یک نوع دسر یونانی است که ماست همراه با انواع مربای میوه ای –به عنوان مثال:مربای هویج- سِرو می شود.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



سالاد یونانی
یک سالاد مشهور است که از برش های خیار،گوجه آبدار،زیتون،پیاز و پنیر فتا درست می شود و با روغن زیتون،سرکه،آب لیمو مزه دار می شود.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



"ماست و خیار" یونانی از ماست چکیده،خیار،سیر،نمک،روغن زیتون تهیه  و نوعی سس محسوب می شود که در کنار گوشت کبابی سِرو می شود.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



"سوولاکی"
-به معنای سیخ کوچک- کباب فوری یونانی هاست که انواع گوشت به سیخ کشیده می شود و با انواع مخلفات مانند سس،سیب زمینی سرخ کرده و نان پیتا سِرو می شود.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



"اسپاناکوپیتا"
یا پای اسفناج که خمیر را با اسفناج خرد شده،پنیر فتا ،پیاز یا پیازچه،تخم مرغ پر می شود و با کره و یاروغن زیتون سرخ و خورده می شود.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



ماهی و میگو
تازه از محبوب ترین غذاهای دریایی یونانی هستند که با سفر به جزایر مختلف آن می توان طعم لذیذشان را چشید.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



"فتام ملی" مشخص نیست یک دسر است یا غذای اصلی!ترکیبی از پنیر فتا نمک دار و عسل شیرین و کنجد که در خمیر شیرینی پیچیده شده اند،به نظرتان چه معجونی می شود؟!

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان



"Revithokefthdes" یا چیزی شبیه فلافل خاورمیانه ، همان توپ های نخودی هستند که با ادویه مخصوص یونانی تهیه می شوند.

تصاویر:آشپزی یونانی، لبریز از هیجان


ویدیو مرتبط :
موسیقی اصیل یونانی... لبریز از احساسات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکات بسیار مهم در آشپزی



نکات آشپزی

 

از بین بردن بوی غذا :

اگر خانه ی شما از بوی غذا پر شده وباعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند ویا دود خاکشیر استفاده کنید ویا با دود کردن دارچین می توانید کاملاُ بوی غذا را از بین ببرید در ضمن دود اسفند باعث ضد عفونی کردن محیط هم می شود.

 

رب گوجه عالی


چند نکته در مورد رب گوجه فرنگی :

1- متأسفانه بسیاری از خانم ها بعد از خرد کردن گوجه برای درست کردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آن ها قرمزتر شود. در صورتی که کار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب گوجه می شود.

2- برای اینکه رب گوجه شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید.

3- روی ظرف رب گوجه کمی روغن آب شده بریزید تا دیگر کپک نزند.

 

راحت آمدن نمک از نمک پاش


خارج شدن راحت نمک از نمک پاش :

برای اینکه نمک راحت تر از نمک پاش خارج شود می توانید چند عدد برنج خشک داخل نمک پاش بریزید.

 

آسیاب کردن فلفل :

در نظر داشته باشید که حتماُ فلفل ها را در هوای آزاد آسیاب کنید. یک دستمال را چند تا زده و جلوی دهان خود را بگیرید و بعد فلفل ها را آسیاب کنید، و پس از آسیاب کردن، چند ثانیه صبر کنید تا ذرات فلفل ته نشین شود وبعد در آسیاب را باز کنید. چند مرتبه دستتان را با آب و صابون بشویید. مواظب باشید دستتان به چشمتان برخورد نکند زیرا باعث سوزش چشم شما می شود.

زود پز

 

یک نکته در مورد زودپز :

همیشه در نظر داشته باشید که نباید هرگز روی زودپزی که تازه خاموش کرده اید آب بریزید، زیرا هم خطرناک است و هم اینکار باعث می شود، زودپز شما تبدیل به دیرپز شود و دیگر زودپز شما غذا را زود نپزد.

 

بخار پز  در خانه

 

دستگاه بخار پز در خانه :

برای ساختن دستگاه بخارپزیک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید. مقداری آب در قابلمه بریزید به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند و حالا هر موادی را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخار پز شود.

 

سماور


استفاده از گوش ماهی در کتری و سماور :

کافی است چند دانه گوش ماهی را در کتری یا سماور قرار دهید، تا آهک موجود در آب را جذب کند.

 

جلوگیری از سیاه شدن ظروف آلومینیومی :

هنگام پخت حبوبات داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو اضافه کنید، با اینکارهم ظرف شما سفید می ماند وهم طعم حبوبات بهتر می شود.

 

اگر می خواهید آب سریعتر جوش بیاید :

اگر عجله دارید ومی خواهید آب قابلمه شما سریعتر جوش بیاید، کمی نمک به آب اضافه کنید.

 

سریع جوش آمدن آب سماور :

اگر می خواهید آب سماور زودتر جوش بیاید ابتدا تا نیمه سماور را آب کنید. بعد از گرم شدن، بقیه ی آب را داخل سماور بریزید.


آشپزی در خارج از شهر :

اگر برای پیک نیک به خارج از شهر رفتید و اجاق برای پختن در دسترس نداشتید و خواستید از آتش برای پختن غذا استفاده کنید، برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف می توانید کمی خمیر ریش به ته ظرف بمالید، و روی آتش بگذارید از سیاه شدن ظرف جلوگیری می شود.

 

خواص سویا

 

استفاده از سویا در برنامه ی غذایی :

همانطور که می دانید سویا ماده ی غذایی بسیار خوبی است که همه ی افراد بخصوص افرادی که دارای فشار خون وچربی هستند باید مصرف کنند. بعضی از افراد تمایل زیادی به خوردن سویا ندارند. برای اینکه بتوانید از سویا در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید از این روش کمک بگیرید، 500 گرم سویا را درون آب خیس کنید. بعد از چند ساعت که کاملاُ سویاها خیس شدند آن ها را چرخ کنید. سپس با 500الی 1000گرم گوشت چرخ کرده مخلوط کنید وحالا آن ها را بسته بندی کنید و داخل فریزر قرار دهید. با اینکار سویا طعم گوشت چرخ کرده را به خود می گیرد وبه راحتی می توانید از آن برای پخت غذا کمک بگیرید. در ضمن در خرجی خانه هم کمک شایانی کرده اید.

 

شیرینی و قالب آن

 

جدا کردن نان شیرینی از قالب :

اگر نان شیرینی از قالب جدا نمی شود از این راه استفاده کنید: یک پارچه راداخل آب خیلی داغ فرو کنید و دور قالب شیرینی بپیچید و چند دقیقه صبر کنید، نان شیرینی از قالب به راحتی جدا می شود.

 

پخت غذا با حرارت کم


پخت غذا با حرارت ملایم :

اگر شما هم از جمله خانم هایی هستید که عقیده دارید، اگر غذا با حرارت ملایم پخته شود خوشمزه تر است لازم است بدانید که گاهی این روش، نتیجه دلخواه ندارد به عنوان نمونه اگر می خواهید گوشت یا مرغ را با حرارت کم بپزید، ابتدا قطعات گوشت را در روغن تفت دهید، تا طلایی شود واطراف آن تغییر رنگ دهد. سپس آن را روی حرارت ملایم بپزید با طلایی کردن گوشت لایه سرخ شده محافظی برای قسمت های دیگر گوشت می شود واز له شدن آن جلوگیری می کند. کافی است قطعات گوشت را در تابع گود یا قابلمه بچینید وآب را به آن اضافه کنید، تا یک چهارم ضخامت قطعات گوشت آب باشد. سپس با درجه حرارت متوسط در ظروف در باز یا نیمه باز بپزید گه گاهی نیز گوشت ها را زیرورو کنید ودر صورت لزوم آب به آن اضافه کنید.

 

راحت تر بریدن پنیر

 

بریدن پنیر :

برای اینکه پنیر شما بهتر بریده شود از کارد کند استفاده کنید. و راه دیگر آن این است که کارد را کمی گرم کنید و سپس پنیر را برش دهید.

راه دیگر اینکه با یک نخ تمیز وضخیم مثل نخ عمامه استفاده کنید دو طرف نخ را بگیرید واز بالا تا پایین قالب پنیر بکشید. پنیر به صورت صاف بریده می شود.

 

عسل طبیعی

 

نکته در مورد عسلی که شکرک زده باشد :

اگر عسل شما سفت شده ودر ضمن سفید شده یا به اصطلاح شکرک زده ودیگر قابل استفاده نیست، می توانید عسل را در ظرف دیزی یا ظرفی که در آن محکم بسته می شود بریزید به صورتی که آب داخل آن نشود حالا ظرف بزرگتر دیگری بردارید وداخل آن آب بریزید و ظزف عسل را ایستاده درون ظرف بعدی بگذارید، اگر فکر می کنید که ظرف عسل وارونه می شود یا تکان می خورد. یک جسم سنگین روی آن بگذارید تا ثابت بماند. حالا اجاق گاز را روشن کنید تا آب جوش بیاید. با بخار آب، عسل به حالت اولیه بر می گردد و مطمئن باشید که دیگر تا تمام شدن عسل شکرک نمی زند.


جلوگیری از وا رفتن کوفته :

برای اینکه کوفته های شما در آب از هم نپاشد قدری آرد وتخم مرغ به آن بیفزایید وحرارت آتش را زیاد کنید.

 

اگر فلفل غذای شما زیاد شد :

اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید وخیلی تند شده است چند دقیقه قبل از آنکه غذا را از روی حرارت بردارید آب یک لیمو ترش تازه را در آن بریزید وخوب هم بزنید. به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.

 

 

اگر حبوبات بی نمک شد :

اگر حبوبات شما بی نمک شد هرگز نمک خشک روی آن نریزید. بلکه مقدار نمک مورد نیاز را در آب جوش حل کنید. سپس داخل حبوبات پخته بریزید. نمک به همه جای حبوبات می رسد.

 

اسپاگتی

 

پخت بهتر ماکارونی :

1- چند قاشق غذا خوری روغن داخل ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.

2- چند قاشق آبلیمو داخل ظرف ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.

3- چند قاشق آبلیمو به مایه ماکارونی اضافه کنید تا ماکارونی شما لذیذ تر شود.

 

دلمه برگ مو

 

خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو :

برای بهتر شدن دلمه برگ مو از چاشنی تمر هندی مخلوط با آب استفاده کنید.

 

بهتر رنگ دادن زعفران

 

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران :

برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روش زیر کمک بگیرید :

درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده ریخته 2 قاشق غذا خوری آب جوش به زعفران اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید. با دم کشیدن برنج زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.

 

کوکو بسیار خوشمزه


خوشمزه تر شدن کوکو سبزی :

برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی از گردوی خرد شده و زرشک استفاده کنید کوکوی شما بسیار خوشمزه می شود.

 

سوسیس تازه

 

راهی برای تشخیص سوسیس تازه :

انگشت سبابه را بر روی سوسیس فشار دهید. بعد از برداشتن انگشت اگر بر روی سوسیس جای انگشت نماند، سوسیس تازه است.