سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

مواد غذایی که مو را پرپشت می‌کنند



موهایی درخشنده,موهای  پرپشت,شامپو‌های گران‌قیمت

بسیاری افراد هزینه‌های گزافی برای خرید شامپو‌های گران‌قیمت و ماسک‌های تقویت‌کننده مو می‌پردازند غافل از اینکه رعایت رژیم غذایی سالم به مرور زمان به داشتن موهایی درخشنده و پرپشت کمک می‌کند.

آقای عرفانی متخصص تغذیه  به نقش تغذیه در استحکام و زیبایی مو اشاره کرد و گفت: همه داشتن موهایی پرپشت و درخشنده به عنوان عنصری در زیبایی ظاهری اهمیت می‌دهند و اگرچه اغلب افراد نکات بهداشتی مانند شستشوی به موقع و کوتاه کردن مو را رعایت می‌کنند اما همچنان موهایی شکننده و کم‌پشت دارند.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد صرفنظر از عوامل ژنتیک حتی بهترین شامپوهای شیمیایی نیز اثری بر رشد مو ندارد، افزود: با داشتن تغذیه مناسب که حاوی پروتئین و ویتامین‌های گروه a,b,c و مواد معدنی طبیعی مانند آهن، مس، ید و کلسیم می‌توان تا حد زیادی جلوی ریزش مو را گرفت.

تغذیه پروتئین موجود در غذا ساختار مو را محکم کرده و از شکنندگی آن می‌کاهد.

ماهی، مرغ، گوشت، پنیر و غلات سرشار از پروتئین هستند و همین طور ماست نیز منبع پروتینی حیوانی محسوب می‌شود که به افراد توصیه می‌کنیم در برنامه روزانه چند قلم از این مواد غذایی را بگنجانند.

کمبود ویتامین نیز می‌تواند به کمرنگ و نازک شدن مو منجر شود به عنوان مثال کمبود ویتامین b که در جریان خون نقش دارد در رشد مو و رنگ آن اثر زیادی دارد به طوری که شوره سر و کچلی می‌تواند نشانه کمبود ویتامین bکمپلکس باشد .

سویا، موز، حبوبات، تخم‌مرغ و ماست منشأ خوبی برای تأمین این ویتامین هستند.

این متخصص تغذیه بیوتین را یکی دیگر از مواد غذایی عنوان کرد که مصرف روزانه 100 میلی‌گرم از این ماده از ریزش مو در برخی مردان جلوگیری می‌کند که در ذرت، جو، گردو، بادام زمینی، تخم‌مرغ پخته و کلم‌برگ به وفور یافت می‌شود.

وی ویتامین c را سبب تقویت و نرمی رشته‌های مو عنوان کرد و افزود: مصرف اندازه این ویتامین که در گوجه فرنگی، مرکبات و سبزیجات به وفور یافت می‌شود از شکستن و خرد شدن موها جلوگیری می‌کند.

ید موجود در مواد غذایی از عوامل مؤثر بر سلامت مو است و کمبود آن رشد مو را کند می‌کند .غذاهای دریایی،‌ قارچ، مارچوبه، سیر، اسفناج و تخم کنجد سرشار از ید هستند.

وی به افرادی که ریشه موهای آنها ضعیف است و مویی کم‌پشت و شکننده دارند توصیه کرد تا از میزان آهن بدن خود با یک آزمایش مطلع شوند چرا که کمبود آهن باعث می‌شود تا اکسیژن کافی به موها نرسیده و ریشه مو ضعیف شود.

عنصر مس نیز در ایجاد رنگ‌انه‌‌های مو نقش حیاتی دارد و مصرف اندازه روی نیز از ریزش مو پیشگیری می‌کند.
منبع:سلامت نیوز

 


ویدیو مرتبط :
‫برای پرپشت شدن مو و ابرو چه کار کنیم؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ریزش مو با کمبود مواد نشاسته ای در رژیم غذایی



 

 

ریزش مو با کمبود مواد نشاسته ای در رژیم غذایی

 

یک متخصص تغذیه گفت: مواد نشاسته ای همچون نان و غلات حاوی مواد معدنی و انواع ویتامین ها هستند و کمبود این مواد در رژیم های غذایی موجب ریزش مو می شود.

دکتر احمد رضا درستی در گفت وگو با ایسنا، مواد نشاسته ای را اصلی ترین گروه هرم غذایی دانست و تاکید کرد: تمام افراد ملزم به استفاده از این مواد در رژیم غذایی روزانه خود هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مواد نشاسته ای شامل نان، برنج، ماکارونی، جو، سیب زمینی غنی از انرژی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

این متخصص تغذیه ریزش مو را از عوارض ناشی از رژیم های غذایی سخت و کمبود مواد معدنی ویتامین ها دانست و گفت: این مشکل بر اثر حذف مواد نشاسته ای و عدم مصرف برنج، نان و غلات ایجاد می شود.

دکتر درستی حداقل مواد نشاسته ای مورد نیاز بدن در طی روز را 5 تا 11 سهم عنوان کرد و افزود: این میزان بر اساس نیاز و سن افراد متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: افرادی که تمایلی به افزایش وزن نداشته و فعالیت بدنی زیادی ندارند، مصرف 5 سهم کفایت می کند که این مقدار شامل دو برش نان در وعده صبح، 5 تا 6 قاشق غذا خوری برنج هنگام ظهر و شب نیز دو برش نان است که هر برش باید به اندازه یک کف دست بدون انگشتان باشد.

دکتر درستی در پایان با اشاره به اندازه های یک وعده غذایی کامل خاطرنشان کرد: افراد باید روزانه 3 تا 5 واحد سبزیجات هر واحد به اندازه یک بشقاب کوچک 2 تا 4 واحد میوه، 3 تکه گوشت و 3 واحد لبنیات مصرف کنند..../تحلیل:عصرایران