سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

دنیای اسباب بازی ها در اتاق کودک


انتخاب اسباب و وسایل بازی نه‌تنها برای كودك بلكه برای والدین و سایر افرادی كه می‌خواهند چنین وسایلی را خریداری كنند، جذاب بوده و حس خوبی را به آنها القا می‌كند.

مجله منزل - الهام صادقی: انتخاب اسباب و وسایل بازی نه‌تنها برای كودك بلكه برای والدین و سایر افرادی كه می‌خواهند چنین وسایلی را خریداری كنند، جذاب بوده و حس خوبی را به آنها القا می‌كند. اما اینكه چیدمان این ادوات سرگرم‌كننده در خانه چگونه باشد تا شاخص‌هایی مانند زیبایی، جذابیت و مهم‌تر از آن ایمنی كودك را تامین كند، خود موضوع دیگری است؛ روایتی جذاب كه می‌تواند انرژی و نشاط فرزند شما را هنگام بازی و حضور در اتاق یا فضای مربوط به وی چند برابر كند. پس از توصیه‌های ویژه و كاربردی در این زمینه غافل نشوید.

 1 - كمد یا ویترین؛ وسایل بازی را كجا بگذارید؟

دنیای اسباب بازی ها در اتاق کودک

بیشتر كمدهایی كه خانواده‌‌ها برای اسباب‌بازی‌های فرزند خود تهیه می‌كنند، ویترین‌دار است تا نمای زیبایی به اتاق كودك بدهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌كنم آن را در زاویه‌ای قرار دهید كه دید بیشتری دارد. دیوار روبه‌روی در ورودی اتاق می‌تواند فضای مناسبی برای این كار باشد اما بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تخت كودك را در این زاویه قرار دهند. اگر شما نیز چنین عقیده‌ای دارید، انتخاب بعدی می‌تواند فضایی باشد كه به محض ورود بیشترین نما را برای فردی كه به اتاق وارد شده، دارد.

باید هنگام خرید كمد یا ویترین مورد پسند خود دقت كنید این وسیله استحكام كافی داشته باشد؛ پایه‌هایی قوی و پهنای كافی كه اگر كودك شما به هر دلیلی سعی كرد خود را از آن بالا بكشد، تاب نخورد و لق نزند. یادتان باشد مهم‌ترین توصیه برای طراحی دكوراسیون و چیدمان مناسب در این فضا توجه به ایمنی كودك است؛ بنابراین مهیا كردن محیطی برای انجام فعالیت فرزند شما با توجه به سطوح امنیتی لازم نكته كلیدی است كه نباید از آن غافل شوید.

2 - توصیه‌ای برای آنهایی كه چند فرزند دارند


دنیای اسباب بازی ها در اتاق کودک

اگر دو یا سه كودك در خانه دارید كه فاصله سنی آنها موجب شده نوع اسباب‌بازی‌های‌شان با یكدیگر متفاوت باشد، بهتر است برای هر یك از فرزندان‌تان فضایی را طراحی كنید كه بدانند آن بخش از اتاق بازی و وسایل بازی‌ها مختص وی است. اینگونه شاید كمتر سراغ وسایل یكدیگر بروند؛ زیرا گاهی وسایل بازی كودك بزرگ‌تر می‌تواند برای فرزند كوچك‌تر خطرساز باشد. در این شرایط می‌توانید برای هریك از كودكان خود كمد كوچكی با رنگ متفاوتی را در نظر بگیرید یا اینكه با وسایل تزیینی مانند نرده‌های رنگی، كركره‌های تزیینی و. . . محدوده‌ بازی هر یك را مشخص كنید. به این ترتیب هم به آنها در آموختن مبانی مسئولیت‌پذیری و مراقبت از اموال‌شان كمك كرده‌اید و هم مفهوم مالكیت وسایل و مدیریت چیدمان را به آنها آموزش داده‌اید.

3 - چگونه وسایل بازی را در ویترین و قفسه‌ها بگذارید؟


دنیای اسباب بازی ها در اتاق کودک

 توصیه دیگری كه باید به آن توجه ویژه داشته باشید، این است كه وسایل بازی كوچك یا پرمو و كركی را در دسترس كودك نوپای خود نگذارید و تا جای ممكن قفسه‌های بالایی كمد یا ویترین اتاق را به آنها اختصاص دهید. همین‌طور نباید وسایل بازی سنگین را در طبقات فوقانی قرار دهید چون ممكن است كودك ترغیب به برداشتن آنها شده و به هر طریقی خود را بالا بكشد تا به آنها دسترسی پیدا كندکه نتیجه این كار سقوط اشیای سنگین روی سر وی خواهد بود.

 پس در مدیریت چیدمان وسایل بازی خطرساز بودن وسایل را با دقت مد نظر داشته باشید؛ ضمن اینكه وسایلی كه طناب یا ریسمان دارند را نیز باید از دسترس فرزند خود دور كنید چون بی‌توجهی به این موضوع، خطر پیچیدن به دور گردن و خفگی فرزندتان را تهدید می‌كند. پس این هشدار را نادیده نگیرید. ریسمان اسباب‌بازی‌ها را هم باید باز كنید؛ حتی بهتر است ریسمان‌های پرده را هم جمع كرده یا گره بزنید تا وی به آنها دسترسی نداشته باشد.

 4 - سبد بازی؛ خوب یا بد؟

دنیای اسباب بازی ها در اتاق کودک

بسیاری از والدین برای نگه داشتن اسباب‌بازی‌های كودك خود سبدی تهیه کرده  و آن را كنار اتاق قرار می‌دهند؛ راهكاری ساده و بدون دردسر كه خیلی راحت و به سرعت می‌توان همه ریخت‌ و ‌پاش‌های اتاق بازی كودك را با كمك آن سامان داد. اگر شما نیز با شیوه نگهداری از وسایل بازی دم‌دستی كودك موافق هستید، پس حواس‌تان باشد سبد بزرگ و بدون دری را انتخاب كنید كه منفذهایی برای عبور هوا نیز داشته باشد. اگر هم سبدی كه قصد خریداری آن را دارید در دارد، باید در آن لولایی باشد و با فشار كمی باز شود.

این را گفتم چون بسیاری از كودكان دوست دارند، زمانی كه اسباب‌بازی‌های‌شان را روی زمین می‌ریزند، خودشان داخل سبد بروند؛ بنابراین توجه به این نكات می‌تواند سلامت فرزندتان را هنگام بازی تضمین كند. یك پیشنهاد دیگر نیز تعبیه قفسه‌هایی در بخشی از اتاق برای قرار دادن وسایل بازی است كه قابلیت دسترسی برای وی را نیز داشته باشد. به این ترتیب كودك می‌تواند وسیله مورد نظر را برداشته یا در آن قرار دهد؛ فقط همان‌طور كه پیش‌‌تر عنوان شد، یادتان باشد درون این قفسه‌ها باید اسباب‌بازی‌های سبك و بدون خطر را قرار دهید. قفسه‌ها می‌توانند در بخشی از اتاق با توجه به فضایی كه در اختیار دارید، نصب شوند یا دور تا دور اتاق با توجه به سلیقه شما تعبیه شوند تا به‌راحتی اسباب‌بازی‌هایی مانند عروسك، ماشین و سایر وسایل را در آن قرار دهید؛ البته قفسه دورتا دور اتاق می‌تواند به اتاق حس كودكانه بیشتری دهد. كنار پنجره‌ها نیز فضایی مناسب برای این كار است؛ البته برای زینت دادن به اتاق خواب كودك می‌توانید از ترفند قرار دادن عروسك‌های بزرگ و سبك كنار تخت یا روی آن نیز كمك بگیرید.

5 - كاركردها را در چیدمان جدی بگیرید


دنیای اسباب بازی ها در اتاق کودک

هنگام انتخاب و مهم‌تر از آن چیدمان وسایل بازی به كاركردها و خطراتی كه آنها دارند، توجه كنید. به‌طور واضح‌تر باید بگویم بهتر است وسایلی مانند تیر و كمان یا مواردی از این قبیل را چندان رها و آزاد در گوشه‌ای قرار ندهید؛ زیرا ممكن است خطرساز باشند. اگر به هر دلیلی این وسایل را برای فرزند خود انتخاب كرده‌اید، پیشنهاد می‌كنم آنها را قفسه یا مكانی دور از دسترس قرار دهید تا هربار كه كودك تمایل به بازی با آنها را داشت، از شما برای برداشتن شان كمك بگیرد. در این صورت شما همیشه هنگام بازی با چنین وسایلی در كنار وی حضور دارید و بر نحوه استفاده از آن نظارت خواهید كرد.

 6 - به  بازی با رنگ‌ها توجه كنید


دنیای اسباب بازی ها در اتاق کودک

وقتی شما چندین اسباب‌بازی برای فرزند خود خریداری می‌كنید به طور قطع هر یك از آنها رنگ و اندازه خاص خود را دارند. درباره رنگ‌بندی هم باید بگویم كه به طور تقریبی همه ادوات بازی كودك رنگ‌های شادی دارند اما به طور قطع تركیب رنگ‌بندی آنها متفاوت خواهد بود.

یادتان باشد كودكان عاشق رنگ و شاد بودن طیف رنگ‌بندی هستند؛ بنابراین هنگام خرید و چیدن وسایل این اصل را نیز فراموش نكنید. شما می‌توانید طیف‌های یك‌دست را در یك زاویه یا طبقه ویترین قرار دهید. با این ترفند هم توجه كودك به وسایل بیشتر جلب خواهد شد و هم اسامی رنگ‌ها را زودتر یاد خواهد گرفت. فراموش نكنید رنگ در تقویت حس بینایی این گروه سنی نقش مهمی دارد.

می‌توانید برای اتاق یا محدوده بازی وی فرش یا كفپوش رنگارنگی نیز تهیه كنید؛ بنابراین یادتان باشد هنگام خرید اسباب‌بازی و سایر وسایل اتاق بازی كودك به هیچ عنوان سراغ رنگ‌های خنثی نروید كه هم جذابیت زیادی برای كودكان ندارند و هم موجب كسالت و بی‌حوصلگی‌شان می‌شوند.



برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت  taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:

معجزه رنگ در خانه های ایرانی


ویدیو مرتبط :
ماشین ها در دنیای اسباب بازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایده های چیدمان عروسک و اسباب بازی در اتاق کودک



نحوه چیدمان اسباب بازی کودکان, اصول چیدمان اتاق کودکان

ویترین ها می توانند دارای کشوهایی باشند که به شما در نظم دهی اتاق  کودک کمک می کنند


قفسه ها و ویترین هایی برای عروسک ها در اتاق کودک
اولین ایده که به ذهن می رسد قطعا یک قفسه یا ویترین کف تا سقف با طرحی کودک پسند است که یک گوشه از اتاق پر از طرح و رنگ کودک بنشیند و دانه دانه عروسک ها را به آغوشش بکشاند، عموما این قفسه ها رنگ های روشن و شاد دارند که کودک را جذب خود می کند، همچنین این قفسه ها و ویترین ها می توانند دارای کشوهایی باشند که به شما درطبقه بندی و نظم دهی اتاق  کودک کمک می کنند.

 

چیدمان اسباب بازی در اتاق کودک,چیدمان عروسک و اسباب بازی کودکان

شلف های دیواری در اتاق کودکان می توانند کاربرد های متفاوت داشته باشند


شلف هایی بر سینه دیوار برای عروسک های زیبا
اگر اتاق کودک تان فضایی کوچک دارد و عملا جایی برای گذاشتن قفسه ها نیست، به شلف ها فکر کنید، شلف های دیواری می توانند کاربرد های متفاوت داشته باشند، یکی از آن ها به عنوان کتابخانه استفاده می کند، شما هم می توانید از آنها به عنوان جایی برای نگه داری عروسک ها بهره ببرید.

 

ایده های چیدمان اتاق کودک, نحوه چیدمان عروسک اتاق کودکان

می توانید عروسک ها را مرتب و منظم روی تخت کنار هم قرار بدهید


تخت ها میزبان عروسک های کودکان شما
اگر بعد از همه این کارها باز هم با حجم بالای عروسک های کودک تان مواجه شدید، دیگر عنصر دکوری به دکوراسیون داخلی اتاق اضافه نکنید ولی به جای آن از خود همان لوازم و مبلمان داخل اتاق استفاده کنید، مثلا می توانید عروسک ها را مرتب و منظم روی تخت کنار هم قرار بدهید.

 

ایده های چیدمان عروسک های کودکان,طراحی و دکوراسیون اتاق کودک

در بالای تخت خواب ها قفسه هایی با ظاهر زیبا نصب کنید


قفسه های بالای تخت نجاتتان می دهد
در بالای تخت خواب ها قفسه هایی با ظاهر زیبا نصب کنید تا بتوانید از آن ها هم برای سر و سامان دادن به عروسک های کوچولوی دوست داشتنی تان کمک بگیرید.

 

اصول چیدمان اتاق کودکان, چیدمان وسایل بازی کودکان

در زیر پنجره های اتاق خواب کودک تان می توانید کنسول های دیواری و یا شلف هایی را نصب کنید


کنسول هایی زیر پنجره برای عروسک ها
در زیر پنجره های اتاق خواب کودک تان می توانید کنسول های دیواری و یا شلف هایی سرتاسری نصب کنید و روی آن ها را از عروسک ها پر کنید، اصلا این شلف ها می توانند دور تا دور اتاق را پر کنند، چه اشکالی دارد نواری از عروسک های زیبا دور تا دور اتاق خواب کودک تان باشد؟

 

چیدمان عروسک و اسباب بازی کودکان,نحوه چیدمان اسباب بازی کودکان

گذاشتن عروسک ها روی صندلی باعث می شود تا حس بودن کسی در اتاق برای آن ها القا شود


عروسک های نشسته بر روی صندلی های چوبی
اگر در اتاق کودک تان صندلی های چوبی دارید، روی این صندلی ها را هر دفعه با یک عروسک پر کنید، با این کار هم جا برای نگه داری عروسک ها دارید و هم اتاق خواب کودکتان فضایی پویا و فعال خواهد داشت. گذاشتن عروسک ها روی صندلی باعث می شود تا حس بودن کسی در اتاق برای آن ها القا شود، ضمن آن که عروسک ها برای کودکان معنای خاصی دارند، پس سعی کنید تا این عروسک ها در تعامل کامل با کودک تان باشند.

 

نحوه چیدمان ویترین اتاق کودک, ایده های چیدمان اتاق کودک

از قفسه های مختلف در دار برای نگه داری و محافظت از عروسک ها در بالای تخت استفاده می شود


خانه عروسک ها برای دکوراسیون اتاق کودک
اگر سری به شرکت های متفاوت بزنید، حتما در میان محصولاتشان قفسه هایی را پیدا می کنید که عنوان خانه عروسک ها را به خود گرفته اند، این قفسه های معمولا در بالای تخت قرار می گیرند و پر هستند از قفسه های مختلف در دار برای نگه داری و محافظت از عروسک ها استفاده می شود. 

 

منبع : chidaneh.com