سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

روش های مختلف دم كردن قهوه



 

 

روش های مختلف دم کردن قهوه

 

 

نوشیدنی قهوه نوعی نوشیدنی گرم است كه از دانه برشته شده قهوه كه از گیاه قهوه بدست می آید، تهیه می شود.

 

این نوع نوشیدنی همچون چای، جایگاه خاصی در انواع نوشیدنی های گرم دارد. با اضافه نمودن مواد مختلف به نوشیدنی قهوه و همچنین با روش های مختلف دم كردن آن، انواع متفاوتی از این نوع نوشیدنی را تهیه می كنند.

 


روش های مختلف دم كردن قهوه :

 

برای تهیه نوشیدنی قهوه، قهوه را می توان به صورت های مختلف دم كرد. تمام این روش ها را به چهار دسته كلی تقسیم بندی نموده اند كه تفاوت این روش ها تنها به این نكته بستگی دارد كه چگونه آب را به قهوه اضافه می كنند.

 


جوشاندن :

 

یكی از روش های قدیمی دم كردن قهوه كه هنوز در خاور میانه، آفریقای شمالی، تركیه و یونان به كار می رود، این است كه قهوه را به همراه آب، داخل قوری می ریزند و اجازه می دهند كه آرام به جوش آید. این نوع قهوه را گاهی شیرین مصرف می كنند. برای این كارچند حبه قند داخل قوری می ریزند و می گذارند تا همراه قهوه به جوش آید. گاهی به این قهوه هل هم اضافه می كنند.


قهوه ترك به این روش تهیه می شود. قهوه بدست آمده، نوشیدنی غلیظی است كه رویش كف دارد و پودر قهوه هم در ته فنجان، ته نشین شده است.

 

 

روش های مختلف دم کردن قهوه

 


تحت فشار قرار دادن :

 

قهوه اسپرسو ، با تحت فشار قرار دادن آب داغ تهیه می شود. این روش برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه به كار می رود. قهوه اسپرسو طعم متمایزی داشته و به علاوه رویش ماده خامه مانندی جمع می شود.


در این روش از نوعی قوری كه سه بخش دارد استفاده می كنند. در قسمت پایینی، آب می ریزند. پس از آن كه آب به جوش می آید، با فشار وارد قسمت میانی می شود كه پودر قهوه در آن قسمت قرار دارد. در نهایت، نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی قوری جمع می شود. معمولاً قوری را روی گاز می گذارند تا عملیات تهیه قهوه صورت گیرد.

 


كمك گرفتن از نیروی جاذبه :

 

روشی دیگر برای تهیه ی نوشیدنی قهوه، قرار دادن پودر قهوه داخل یك صافی است كه آب جوش قطره قطره روی قهوه می چكد. طعم این قهوه به میزان آب و قهوه بسیار بستگی دارد. اما كلاً طعم قهوه اسپرسو از این قهوه بهتر است. در این روش با استفاده از نیروی جاذبه، آب از میان پودر قهوه عبور می كند و قهوه خوش طعمی را ایجاد می نماید.

 

 

روش های مختلف دم کردن قهوه

 


خیس كردن :

 

در این روش از استوانه ای شیشه ای كه دارای پیستون صافی داری است استفاده می كنند. قهوه و آب جوش در استوانه با هم مخلوط می شوند (معمولاً به مدت چند دقیقه) قبل از آن كه پیستون كه به شكل فویل است، پایین بیاید. در این هنگام نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی آماده ریختن است.


قهوه های كیسه ای نسبت به چای كیسه ای كمیاب ترند. این امر به دلیل آن است كه در تهیه ی قهوه كیسه ای باید مقدار زیادی قهوه آسیاب شده (نسبت به چای به كار رفته در چای كیسه ای) به كار برد كه از نظر اقتصادی برای تولید كنندگان این محصولات، با صرفه نمی باشد.


در تمام این روش ها از مخلوط آب جوش با قهوه آسیاب شده (دانه قهوه ای كه برشته و آسیاب شده است) استفاده می شود. پودر قهوه یا پشت صافی باقی می ماند یا همراه نوشیدنی داخل فنجان ریخته می شود. میزان ریز بودن دانه قهوه بستگی به نوع نوشیدنی دارد كه قرار است با آن تهیه شود.


دستگاه های برقی تهیه قهوه، آب را جوش می آورند و سپس مواد لازم را بدون این كه لازم باشد انسان كمك زیادی كند، با هم مخلوط می كنند. این دستگاه ها بر اساس برنامه زمان بندی خاصی عمل می كنند. افرادی كه در تهیه نوشیدنی قهوه مهارت دارند، دانه های سبز قهوه خام و دم كردن آنها به روش سنتی را ترجیح می دهند.

 


انواع نوشیدنی قهوه :

 

قهوه تلخ: نوعی قهوه ی دم كرده است كه بدون شكر، شیر و دیگر مواد افزودنی مصرف می شود.


شیر قهوه: قهوه ای است كه پس از تهیه ی آن، شیر و گاهی شكر اضافه می كنند.


كاپوچینو: نوعی اسپرسو است كه با شیر كف كرده و گاهی شكر و كاكائو تهیه می شود.


قهوه معطر:
در برخی كشورها، به نوشیدنی قهوه مواد مختلفی اضافه می نمایند. شكلات یكی از مرسوم ترین این مواد است كه یا روی قهوه آماده شده می پاشند یا همراه با قهوه هنگام دم كردن، مخلوط می كنند. البته از برخی ادویه جات از جمله دارچین، جوز هندی، هل و.. هم برای معطر نمودن قهوه استفاده می كنند.


قهوه یونانی یا قهوه ترك:
این نوع قهوه را با جوشاندن پودر بسیار ریز قهوه در آب تهیه می كنند. این نوع قهوه را داخل قوری مسی كه دسته بلندی دارد و سر آن باز است درست می كنند. زمانی كه قهوه را داخل فنجان می ریزند، صافی نمی گذارند و بنابراین، پودر قهوه كه دیگر به تفاله قهوه تبدیل شده است هم داخل فنجان می ریزد. معمولاً فنجان را تا مدتی حركت نمی دهند تا این پودر قهوه كاملاً ته نشین شود. گاهی به این نوع قهوه ادویه و شكر هم اضافه می كنند.

 

 

روش های مختلف دم کردن قهوه

 


قهوه فوری :

 

قهوه فوری پودری است كه قابل حل شدن در آب یا شیر می باشد. این نوع قهوه به روشی بسیار متفاوت از قهوه هایی كه در بالا در موردشان توضیح داده شد، تهیه می شوند. البته این نوع قهوه مسلماً طعم قهوه هایی كه برای درست كردن آنها زمان صرف می شود، را ندارد. برخی این نوشیدنی را غیر قابل تحمل به شمار می آورند و بعضی عقیده دارند كه جانشین خوبی برای نوشیدنی قهوه واقعی است. برخی هم اعتقاد دارند كه این نوشیدنی، اصلاً قهوه نیست و نوعی نوشیدنی خاص خود می باشد.

 


جنبه های اجتماعی نوشیدنی قهوه :

 

كشورهای آمریكا، آلمان و فنلاند به ترتیب، بیشترین میزان مصرف قهوه را دارند. در كانادا و اروپا هم این نوشیدنی رایج است و بسیاری از رستوران ها تخصص ویژه ای در تهیه ی این نوشیدنی دارند .

 

در این رستوران ها چای، انواع ساندویچ، انواع كیك و كلوچه و دیگر انواع اسنك هم عرضه می شود. افرادی كه این نوشیدنی را خیلی دوست دارند، معمولاً در پیك نیك ها و یا مسافرت ها قهوه را آماده نموده و داخل فلاسك كه تا مدتها آن را گرم نگه می دارد با خود می برند.


در برخی كشورها، مخصوصاً شمال فرانسه، نوشیدنی قهوه جایگاه خاصی در عصرانه دارد. افراد، دوستان و افراد فامیل خود را به عصرانه دعوت می كنند و به عنوان عصرانه، به آنها قهوه با كیك می دهند. معمولاً این كیك ها را خانم ها خود در خانه تهیه می كنند.


البته از قهوه در وعده صبحانه هم بسیار زیاد استفاده می كنند.

 


مواد محرك موجود در قهوه :

 

همان طور كه می دانید، قهوه دارای كافئین بوده كه نوعی ماده محرك محسوب می شود. بنابراین معمولاً برای صبحانه و هنگام كار، از این نوع نوشیدنی استفاده می كنند (چون كافئین خاصیت از بین بردن حالت خواب آلودگی دارد). دانش آموزان و دانشجویان هم در شب های امتحانات، از این نوشیدنی استفاده می كنند كه قدرت تمركزشان بالا رود. كارمندان هم وقتی خسته می شوند و احساس می كنند كه برای ادامه كار دیگر انرژی ندارند، با خوردن یك فنجان قهوه انرژی خود را باز می یابند.

 

قهوه بدون كافئین، نوعی قهوه است كه كافئین موجود در آن را با استفاده از آب یا یك حلال دیگر، مثلاً تری كلرو اتیلن گرفته اند.

 

 

روش های مختلف دم کردن قهوه

 


قهوه به عنوان نوعی كود :

 

تفاله نوشیدنی قهوه كود خوبی محسوب می شود، چون میزان نیتروژن آن بسیار بالاست. نیتروژن بخش عمده RNA و DNA و همچنین پروتئین را تشكیل می دهد كه گیاهان برای رشد خود، به این مواد نیاز اساسی دارند. پودر قهوه پتاسیم، فسفر و بسیاری از مواد لازم برای رشد گیاه را هم در بر می گیرد. بسیاری از باغبان ها به این نتیجه رسیده اند كه با اضافه كردن پودر قهوه به خاك، گل های رز بزرگ و خوشرنگ می شوند.

 


خطر نوشیدن قهوه برای سلامتی .

 

كافئین موجود در قهوه می تواند فرد مصرف كننده را معتاد كند یا احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. افرادی كه از این نوشیدنی زیاد مصرف می كنند، همگی نوعی حالت عصبی را پس از مصرف زیاد قهوه بیان می كنند. در سال های اخیر، تحقیقات نشان داده اند كه مصرف چای، به مراتب كم ضررتر و سالم تر از مصرف قهوه است. البته چای هم كافئین دارد، اما مقدار این كافئین كمتر است.


تحقیقات مختلفی در زمینه ضررهای نوشیدن قهوه صورت گرفته است. برای مثال، تحقیقی كه در فوریه سال 2003 م در كشور دانمارك بر روی 18.478 زن باردار كه میزان مصرف قهوه آنها در دوران بارداری شان زیاد بود صورت گرفت، نشان داد كه احتمال مرده به دنیا آمدن نوزاد در مادرانی كه هنگام بارداری قهوه زیاد می نوشیدند (تقریبا 4 تا 7 فنجان در روز) بسیار بیشتر از مادرانی است كه از این نوشیدنی خیلی كم استفاده می كنند.


تحقیقی كه در سال 2004 انجام شد نشان داد كه مصرف بیش از یك فنجان قهوه در روز، سبب افزایش التهاب و حالت برافروختگی می شود. در نتیجه این حالت، مصرف قهوه تأثیر مضاعفی بر عروق قلبی می گذارد .

 


ویدیو مرتبط :
‫آموزش دم کردن قهوه به روش V-60‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین روش نگهداری چای و قهوه را یاد بگیرید



 

بهترین روش نگهداری چای و قهوه را یاد بگیرید

 

چای و قهوه از متداول ترین نوشیدنی های ما ایرانی ها هستند. البته بیشتر ما در فرهنگ امروزمان، نوشیدن چای را به قهوه ترجیح می دهیم و از قهوه، بیشتر برای پذیرایی در میهمان های رسمی مان استفاده می کنیم...

به گزارش گروه ایران ویج ، به هر حال چه طرفدار چای باشید و چه قهوه، باید اطلاعات کافی و مناسبی درباره نحوه نگهداری این محصولات داشته باشید تا بتوانید چای و قهوه خود را در بهترین شرایط و با کمترین تغییر در عطر و طعم نگهداری و آماده نوشیدن کنید. خواندن این ۲۳ نکته ، می تواند راهنمای خوبی برای آگاهی از شیوه نگهداری چای و قهوه در منزل باشد.

 

۱۲ نکته برای چای

ما چای را در مکانی خشک نگهداری کنید. اگر چای خشک بیشتر از ۴ تا ۵ روز در مکانی مرطوب بماند، امکان کپک زدن و بدطعم شدن آن وجود دارد، بنابراین یخچال به هیچ وجه محل مناسبی برای نگه داشتن چای خشک نخواهد بود.

کابینت هایی که از نور و رطوبت دور هستند، مناسب ترین مکان نگهداری چای خشک محسوب می شوند.

بهتر است برای جلوگیری از تغییر عطر، طعم و رنگ چای خشک، آن را درون ظروف شیشه ای یا فلزی تیره رنگ که کمترین نور و رطوبت را به خود جذب می کند، قرار دهید.

اگر قرار است بسته چای را باز کنید و آن را داخل شیشه های روشن مخصوص نگهداری چای، قندوشکر کنار سماور بریزید، باید حداکثر به اندازه نیاز یک هفته خانواده تان باشد، زیرا قرارگرفتن چای خشک در معرض نور زیاد باعث کاهش کیفیت عطر و طعم آن می شود.

▪ چای خشک را بیشتر از نیاز یک ماه خانواده تان نخرید و آن را انبار نکنید. خوشبختانه چای خشک از محصولاتی است که همیشه در دسترس قرار دارد و خرید بیش ازاندازه آن جز اشغال کردن فضا، سودی نخواهد داشت.

اگر ۲ تا ۳ بسته چای را یکجا خریداری کرده اید، بهتر است تا زمانی که به آنها نیاز ندارید، بسته شان را باز نکنید. چای خشک تا تاریخ انقضایی که روی بسته اش نوشته شده، خیلی خوب و باکیفیت داخل بسته بندی اش می ماند اما اگر آن را خارج کنید، ممکن است عطر و طعم اولیه اش را از دست بدهد.

بعد از هر بار استفاده، حتما در ظرف چای خشک را محکم ببندید چون گرما و هوا هم از دیگر عوامل از بین برنده عطر و طعم و حتی رنگ چای هستند.

هرگز از پیمانه های خیس برای برداشتن چای خشک از ظرفش استفاده نکنید. این خیسی و رطوبت می تواند باعث کپک زدن سطوح زیرین چای شود.

انباری یا کابینت های مشرف به نورآفتاب، مکان مناسبی برای نگهداری چای نیستند، چون گرما می تواند کپک زدن برگ های چای را در پی داشته باشد.

حد امکان از خرید و نگهداری چای فله ای خودداری کنید. در خرید محصولات فله ای نمی توان به ادعای فروشندگان در مورد تازه یا کهنه بودن محصول و چگونگی نگهداری آن در مغازه اطمینان کرد.

چای خشک به سرعت بوی خوراکی های دیگر را جذب می کند، بنابراین از قراردادن آن در کنار خوراکی هایی با بوی تند مانند سیر یا سرکه خودداری کنید.

اگر می خواهید چای خوش عطری داشته باشید، داخل ظرف چای خشکتان یکی، دو عدد چوب دارچین، دانه هل یا چند عدد گلبرگ گل محمدی کاملا خشک بیندازید.

 

۳ نکته برای چای کیسه ای

چای های فوری کیسه ای فقط برای مواقع ضروری و مسافرت ها تولید شده اند، بنابراین خریدن چند بسته از آنها و نگهداری شان در منزل کار معقولی به نظر نمی رسد.

بعد از بازکردن بسته بندی چای های کیسه ای، حتما چای ها را با بسته بندی شان درون نایلونی قرار دهید و در آن را محکم گره بزنید. از آنجا که چای های کیسه ای پیش از مصرف، شسته نمی شوند، امکان نشستن گردوغبار روی آنها و انتقال آلودگی به لیوان آب جوش وجود دارد.

چای های کیسه ای به سرعت بوی محیط را به خود می گیرند، بنابراین از رها کردن طولانی مدت آنها در محیط های باز و بدون بسته بندی اصلی شان (به خصوص در کنار خوراکی های بودار) خودداری کنید.

 

۸ نکته برای قهوه

به طور کلی نگهداری دانه قهوه بسیار ساده تر از پودر قهوه است، بنابراین به شما توصیه می کنیم هنگام خرید قهوه، دانه های آن را تهیه و خودتان در منزل آسیابشان کنید.

اگر دانه های قهوه را درون قوطی های فلزی یا ظروف شیشه ای تیره رنگ با درهای محکم بریزید، می توانید مطمئن باشید که حداقل تا ۴ ماه بدون تغییر رنگ و بو باقی می مانند.

هر بار به اندازه نیاز روزانه تان دانه های قهوه را پودر کنید.

پودر قهوه تا یک ماه بدون تغییر عطر و طعم داخل ظروف شیشه ای با رنگ تیره باقی می ماند.

ظروف نگهداری قهوه را در مکان های خشک، خنک و به دور از نور و اکسیژن قرار دهید.

اگر دانه های قهوه را درون نایلون های محکمی بریزید و در نایلون را هم پس از خارج کردن هوای آن، محکم گره بزنید، می توانید آن را تا یک ماه داخل فریزر نگهداری کنید.

مکان های مرطوبی مانند یخچال، جای مناسبی برای نگهداری پودر قهوه نیستند.

هرگز از پیمانه های خیس برای برداشتن پودر یا دانه قهوه استفاده نکنید.

 

منبع : iranvij