سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

دنیا در‌دست شماست اگر...


از نظر محققان حتی شیوه نشستن و ایستادن شما می‌تواند باعث بالا رفتن یا پایین آمدن اعتماد به نفس‌تان شود.


مجله سیب سبز - محبوبه عطایی: چقدر به خودتان اعتماد دارید؟ آنقدر كه تصور كنید محال‌ترین رویاها هم توسط شما می‌توانند محقق شوند؟ یا آنقدر كه همیشه دیگران را برتر از خود ببینید و ترجیح دهید كه دنباله‌رو آنها باشید؟

درست است كه اعتماد به نفس شما از آنچه در همان روزهای اول زندگی‌تان بر شما می‌گذرد ساخته می‌شود و در جریان اتفاق‌هایی كه در سال‌های بعد زندگی‌تان برای شما می‌افتد، پایه‌هایش محكم‌تر می‌شود اما به عقیده محققان حتی در پایان جوانی و میانسالی هم می‌توان با كمك برخی راه‌ها به بالاتر رفتن اعتماد به نفس كمك كرد. آنها در پژوهش‌های‌شان راه‌های گوناگونی را برای بالاتر بردن اعتماد به نفس افراد كشف و ثابت كرده‌اند و از نظرشان از شیوه پوشش گرفته تا تكنولوژی‌هایی كه سراغش می‌روید، می‌توانند در بالا رفتن یا پایین آمدن اعتماد به نفس شما تاثیرگذار باشند.

اگر آیفون بخرید

قرار گرفتن طرح یك سیب گاز زده پشت دستگاه تلفن همراه‌تان برای بالاتر رفتن اعتماد به نفس شما كافی است. محققان می‌گویند كسانی كه از تلفن‌های همراه مارك اپل كه به آیفون معروف هستند استفاده می‌كنند، اعتماد به نفس بالاتری دارند.

دنیا در‌دست شماست اگر...

 به گزارش رویترز، پژوهشگران بر این باورند كه نه سامسونگ، نه اچ‌تی‌سی و نه برندهای دیگر تلفن همراه، هیچ كدام نتوانسته‌اند به كاربران‌شان چنین اعتماد به نفسی را هدیه كنند. درحالی‌كه آیفون‌بازها زمانی كه گوشی تلفن‌شان را در دست می‌گیرند خود را برتر از دیگران می‌بینند اما زمانی كه از اسمارت فون خود جدا می‌شوند، دچار كاهش عملكرد ذهنی می‌شوند. محققان می‌گویند به صدا در آمدن زنگ دستگاه آیفون كاربران، ضربان قلب و فشارخون‌شان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود توانایی بالاتری در حل مسائل داشته باشند، درحالی‌كه دور شدن از این دستگاه، باعث كاهش توانایی‌ها و اعتماد به نفس آنها می‌شود.

اگر آنلاین نشوید

خبر خوبی برای دختران جوان اینترنت باز نداریم. درست است كه بسیاری از افراد به وسیله اینترنت و با حضور در شبكه‌های اجتماعی مختلف برای گسترش دادن حلقه‌های ارتباطی‌شان تلاش می‌كنند اما پژوهشگران می‌گویند اینترنت همیشه به رشد اجتماعی و فردی كاربرانش كمك نمی‌كند. محققان می‌گویند حضور دختران جوان در فضای مجازی، شاید منفعت‌های زیادی برای آنها داشته باشد اما اعتماد به نفس‌شان را پایین می‌آورد.

به گزارش تلگراف، محققان انگلیسی بر این باورند كه حضور جوان‌ها و به‌ویژه دختران جوان در فضای مجازی باعث كاهش اعتماد به نفس آنها می‌شود و اگر این افراد پای‌شان به شبكه‌های اجتماعی باز شود، اعتماد به نفس‌شان از قبل هم كمتر می‌شود. پژوهشگران می‌گویند حضور پررنگ این افراد در شبكه‌های اجتماعی مجازی و وابسته شدن‌شان به این شبكه‌ها، می‌تواند به شكل معناداری اعتمادشان به خود را كمتر كند.

اگر بینی‌تان را عمل كنید

روانپزشكان می‌گویند كسانی كه بدون وجود ایراد واضح در چهره‌شان سراغ جراحان پلاستیك می‌روند از مشكلات شخصیتی رنج می‌برند كه برای درمان شدن‌شان به جلسات مشاوره یا حتی دارودرمانی نیاز است. آنها می‌گویند هیچ پزشكی نباید بدون مشورت با روانپزشك، درخواست بیمار برای جراحی مجدد زیبایی روی یكی از اعضای چهره‌اش را بپذیرد، درحالی‌كه از نظر روانپزشكان نبود عزت نفس و اعتماد به نفس یكی از مشكلات اصلی این افراد است، محققان آمریكایی می‌گویند جراحی‌های زیبایی واقعا می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود.

دنیا در‌دست شماست اگر...

به گزارش رویترز، مطالعه‌ای توسط انجمن جراحان پلاستیك آمریكا روی شماری از بیماران انجام شده كه نشان می‌دهد بسیاری از بیماران پس از انجام جراحی‌های پلاستیك، از ادامه مصرف داروهای ضدافسردگی بی‌نیاز شده‌اند. در این مطالعه 98 درصد بیماران جراحی زیبایی را عامل كاهش افسردگی و بالاتر رفتن اعتماد به نفس‌شان گزارش كرده‌اند.

اگر ازدواج كنید

پیش از این محققان ثابت كرده بودند كه طلاق نه‌تنها باعث افسردگی می‌شود بلكه می‌تواند بیماری‌های مختلفی را به جان افراد بیندازد و حتی جان‌شان را بگیرد. از نظر محققان ازدواج كردن و متاهل بودن می‌تواند تن و روان را سالم نگه دارد و به عقیده پژوهشگران دانشگاه تگزاس هم برقراری رابطه زناشویی یكی از كلید‌های بالا رفتن اعتماد به نفس است.

از نظر آنها كسانی كه ازدواج می‌كنند و رابطه زناشویی برقرار می‌كنند، رضایت بیشتری از خود دارند و نسبت به زندگی‌شان هم احساس رضایت بیشتری نشان می‌دهند. به عقیده این محققان، رابطه زناشویی سالم و كیفیت ارتباط فرد با همسرش، تاثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس او می‌گذارد.

اگرصاف بایستید

درست ایستادن و نشستن تنها ستون مهره‌های شما را سالم نگه نمی‌دارد و شما را در برابر كمردردهای میانسالی و پیری بیمه نمی‌كند، محققان می‌گویند چنین عادتی می‌تواند بر جنبه‌های دیگر زندگی شما هم تاثیری غیرقابل انكار بگذارد. پژوهش‌های آنها نشان می‌دهد كه صاف ایستادن و درست نشستن می‌تواند اعتماد به نفس شما را بالا ببرد و آرامش‌تان را بیشتر كند. به گزارش‌ ام‌اس‌ان بی‌سی، پژوهشگران بر این باورند كه درست نشستن و صاف ایستادن می‌تواند سطح هورمون استرس در بدن را كاهش دهد و رضایت فرد از خودش را بالا ببرد.

دنیا در‌دست شماست اگر...

اگر مادری مهربان داشته باشید

براساس پژوهش‌ها، محبت مادری كلید بالا بودن اعتماد به نفس در بزرگسالی است. آنها می‌گویند كسانی كه در كودكی محبت مادری فراوانی را دریافت كرده‌اند، بوسیده شده‌اند، در آغوش گرفته شده‌اند و در جملات محبت‌آمیز غرق شده‌اند، مقاومت‌شان در برابر فشارهای روانی و عاطفی بالاتر است و آسان‌تر از پس چالش‌های پیش روی‌شان بر می‌آیند. این گزارش كه در نشریه اپیدمی شناسی و بهداشت اجتماعی منتشر شده است تاثیر مثبت روابط عمیق مادر و فرزندی بر اعتماد به نفس افراد در بزرگسالی را نشان می‌دهد.

اما با این وجود، روانشناسان نسبت به ابراز محبت كنترل نشده و افراطی مادران به فرزندان‌شان هشدار می‌دهند و می‌گویند اگر می‌خواهید فرزندی با اعتماد به نفس داشته باشید، باید بدانید كه چه زمانی وقت تغییر رفتار است و نباید با محبت زیاد از حد باعث خجالت فرزندتان شوید یا برایش ایجاد مزاحمت كنید. توجه هر روزه‌تان را از كودك‌تان دریغ نكنید، اما اجازه هم ندهید كه محبت شما به زنجیری برای بستن دست و پایش تبدیل شود و فرصت‌های ارزشمند زندگی‌اش را از او بگیرد.

اگر سلفی نبینید

برای بسیاری از كاربران شبكه‌های اجتماعی مجازی، حضور در این فضاها یعنی سلفی‌بازی. برای این دسته از افراد فرقی نمی‌كند كه در «اینستاگرام» كه برای آزمودن مهارت كاربران در عكاسی طراحی شده حضور داشته باشند یا اینكه یكی از میلیون‌ها كاربر فیسبوك باشند؛ چراكه تنها پست‌هایی كه از آنها آپدیت می‌شود، سلفی‌های‌شان است. اگر در لیست شما هم افرادی با این مشخصات حضور دارند، بهتر است همین امروز برای بیرون كردن‌شان از صفحه خود اقدام كنید، چراكه از نظر این محققان حضور آنها می‌تواند اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد.

به نوشته بی‌بی‌سی، محققان بر این باورند كه صرف وقت زیاد در شبكه‌های اجتماعی مجازی و خیره شدن به سلفی یا عكس‌های آلبوم دوستان‌تان، باعث پایین آمدن اعتماد به نفس شما می‌شود. از نظر آنها این تاثیر روی زنان و دختران جوان پررنگ‌تر است و به آنها القا می‌كند كه خودشان ظاهر مناسبی ندارند و زیبا نیستند و به همین دلیل آنها را هر روز بیشتر از قبل نسبت به خود ناامید می‌كند.

دنیا در‌دست شماست اگر...

اعتماد به نفس‌تان پایین است اگر...

-  از نگاه دیگران می ترسید؟ آدم هایی که اعتماد به نفس‌شان پایین است به‌خاطر ترس از قضاوت دیگران همرنگ جماعت می شوند.

- آرزو ندارید؟ آدم هایی بی اعتماد به نفس از آنجا که خود را لایق رسیدن به شرایط بهتر نمی بینند و به توانایی‌های‌شان ایمان ندارند، آرزویی را هم به دل‌شان راه نمی دهند.

- منفی بافید؟ نگرش منفی، غر و لندهای تمام نشدنی و قضاوت های عجولانه و منفی بافی، از ویژگی های آدم های بی اعتماد به نفس است.

- مدام مسیرتان را عوض می کنید؟ آدم های بی اعتماد به نفس از آنجا که به تصمیم های‌شان باور ندارند، به محض دیدن واکنش منفی از سوی دیگران، به جای تلاش برای اثبات عقیده خود مسیرشان را تغییر می دهند و برای جلب نظر مخالفان هر کاری می کنند.

اگرسورمه‌ای بپوشید

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس‌تان در محیط كار بالاتر برود، رنگ لباس‌تان را تغییر دهید. دیلی میل نوشته است كه از نظر محققان، پوشیدن رنگ آبی به‌ویژه سورمه‌ای می‌تواند اعتماد به نفس كارمندان را بالا ببرد و به آنها شهامت بیان ایده‌ها و رسیدگی بهتر به كارهای‌شان را بدهد. از نظر محققان به همین دلیل است كه در برخی از سازمان‌ها لباس‌های فرم به رنگ سورمه‌ای طراحی می‌شوند.

پس اگر می‌خواهید در محیط كار اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، لباس‌های مختلفی به رنگ‌های آبی تیره و روشن تهیه كنید و هر روز یكی از آنها را بپوشید، چراكه به عقیده محققان كسانی كه لباس‌های كارشان را از این رنگ انتخاب می‌كنند، قدرت چانه‌زنی بیشتری در محیط شغلی‌شان دارند. شاید بد نباشد كه همین امروز برخی از لباس‌های‌تان را قربانی بالا رفتن اعتماد به نفس‌تان كنید و آنها را از چرخه لباس‌های كارتان خارج كنید.


ویدیو مرتبط :
قدرت دست شماست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معروف ترین چپ دست‌های دنیا


لئوناردو داوینچی