سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

خودتان را دست کم نگیرید


یكی از اهداف اصلی ما در زندگی این است كه رشد كنیم و بهترین انسانی شویم كه توان آن را داریم و به دیگران نیز كمك كنیم كه این چنین شوند. برای رسیدن به خود شكوفایی در زندگی نیاز به تغییر در خود و آموختن مطالب و كار‌های جدید در طول زندگی است.





این عبارت روی سنگ قبر یك كشیش انگلیسی در كلیسای وست‌مینیستر نوشته شده:«جوان و آزاد كه بودم، تصوراتم هیچ محدودیتی نداشتند و در خیال خودم می‌خواستم دنیا را تغییر بدهم. پیرتر و عاقل‌تر كه شدم فهمیدم دنیا تغییر نمی‌كند، بنابراین توقعم را كم و به عوض‌كردن كشورم قناعت كردم ولی  كشورم هم نمی‌خواست عوض شود. به میانسالی كه رسیدم، آخرین توانایی‌هایم را به كار گرفتم كه فقط خانواده‌ام را عوض كنم، ولی پناه بر خدا! آن‌ها هم نمی‌خواستند عوض شوند و اینك كه در بستر مرگ آرمیده‌ام، ناگهان دریافته‌ام كه اگر فقط خود را عوض می‌كردم، خانواده‌ام هم عوض می‌شد و با پشت‌گرمی آن‌ها می‌توانستم كشورم را هم عوض كنم و چه كسی می‌داند، شاید می‌توانستم دنیا را هم عوض كنم.»



   ترس مانع از حركت است

یكی از اهداف اصلی ما در زندگی این است كه رشد كنیم و بهترین انسانی شویم كه توان آن را داریم و به دیگران نیز كمك كنیم كه این چنین شوند. برای رسیدن به خود شكوفایی در زندگی نیاز به تغییر در خود و آموختن مطالب و كار‌های جدید در طول زندگی است. بسیاری از ما تصور می‌كنیم فقط در دوره معینی از زندگی است كه می‌توانیم به آموزش و فراگیری بپردازیم. ما به غلط، هوش انسان‌ها را نسبت به سال‌هایی كه در مدرسه و دانشگاه گذرانده‌اند ارزیابی می‌كنیم. بهتر است آموختن، تغییر دادن خود و تعلیم و تربیت را پایان‌ناپذیر بدانیم و واقعی‌ترین سنجش هوش را بر پایه ادامه‌دادن این مرحله تا پایان عمر بدانیم.

اگر بخواهیم برای آموختن ارزش خاصی قائل شویم، لازم است یكی از قوانین اساسی طبیعت را بدانیم: «آنچه كه رشد نمی‌كند، می‌میرد.» یكی از خصوصیات نجات‌بخش ما، قدرت دیدن، تجربه اندوختن و پذیرفتن پدیده‌‌های تازه است. ترس از فردا سد راه استفاده از امكانات است و ایستادگی در برابر پدیده‌‌های جدید و پافشاری بر سكون،  ترمزی برای رسیدن به خود شكوفایی است.  در ادامه تستی برای شما داریم كه با آن می‌توانید میزان تمایل به تغییر در خود و رسیدن به خودشكوفایی را محك بزنید. در برابر هر عبارتی كه با آن موافقید علامت(چك مارك)√ بگذارید و در مقابل هر عبارتی كه با آن موافق نیستید علامت (ضربدر)χ بگذارید.



1- اعتقاد دارم بیشتر چیزهایی كه یاد گرفته‌ام نتیجه طبیعی فعالیت‌هایی است كه مشغول آن بوده‌ام.
2- اعتقاد دارم اگر خودم نخواهم كسی نمی‌تواند مرا شكوفا سازد.
3- اعتقاد دارم خودشكوفایی باعث افزایش امیدها و انتظارات نادرست می‌شود.
4- اعتقاد دارم نمی‌توانم نگرش‌های شكل گرفته‌ام را تغییر دهم.
5- اعتقاد دارم یادگیری و خود شكوفایی آنقدر با اهمیت است كه نباید آن را به شانس واگذار كرد.
6- اعتقاد دارم تجربیاتی كه من بیشترین یادگیری را از آن‌ها داشته‌ام، تجربیاتی است كه دیگران نیز بیشترین یادگیری را از آن خواهند داشت.
7- اعتقاد دارم نمی‌توانیم به افراد مسن چیز‌های جدیدی بیاموزیم.
8- اعتقاد دارم رضایت از خود، بزرگ‌ترین دشمن رشد و شكوفایی مداوم است.
9- اعتقاد دارم درس گرفتن از موفقیت‌ها، اهمیتی برابر با درس گرفتن از اشتباهات دارد.
10- اعتقاد دارم مهم نیست چقدر ماهر باشیم، همیشه برای پیشرفت چیزهایی وجود دارد.
11- اعتقاد دارم یادگیری از طریق تجربه بیشتر به صورت خود به خود اتفاق می‌افتد.
12- من به این سخن اعتقاد دارم:«شما هر روز چیز‌های جدیدی یاد می‌گیرید.‌»
13- اعتقاد دارم شكوفا ساختن دیگران از مهم‌ترین مسئولیت‌های هر مدیری است.
14- اعتقاد دارم هر چه ارشدتر باشیم یا مقام بالاتری داشته باشیم، نیاز كمتری به یادگیری داریم.
15- اعتقاد دارم یادگیری پیشه ماست و ما فروشنده محصولات جانبی یادگیری هستیم.
16- اعتقاد دارم در درون هر اشتباهی، درس‌هایی نهفته است كه منتظر كشف‌شدن هستند.
17- اعتقاد دارم شكوفایی فردی، محكوم به شكست است، مگر این‌كه همه به آن مشغول شوند.
18- اعتقاد دارم در رشد و شكوفایی قفل است و كلیدش در دست همه افراد است.
19- اعتقاد دارم یادگیری زمانی در ما اتفاق می‌افتد كه بتوانیم  آنچه را كه قبلا  نمی‌توانستیم‌ ،انجام دهیم.
20- اعتقاد دارم بهترین یادگیری در كلاس‌های درس، همایش‌ها و كارگاه‌های آموزشی حاصل می‌شود.



كلید پاسخ‌ها

برای علامت«√» 5 نمره و برای علامت«χ»نمره صفر منظور كنید و نمرات هر ستون را جمع كنید.  

در نهایت جمع نمرات ستون سمت راست را از جمع نمرات سمت چپ كم كنید و نمره نهایی را به دست آورید؛ احتمال اینكه نمره شما منفی شود وجود دارد.

تفسیر نمرات

  • 35 +  تا  50 +
عالی، شما عقایدی دارید كه كاملا با فلسفه خود شكوفایی منطبق هستند.

  • 15 +  تا  30 +
خوب، شما عقایدی دارید كه پذیرش فلسفه خود شكوفایی را برای‌تان آسان می‌كند.

  • 5 -  تا  10 +
برای اینكه فلسفه خود شكوفایی را بپذیرید، عقاید شما باید تعدیل شود.

  • 10 -  تا  5 -
متاسفانه بیشتر عقاید شما مانع خود شكوفایی است اما همه چیز را نباخته‌اید. به‌خصوص اگر در مقابل جمله چهارم «χ» زده‌اید.

شاید اولین گام برای شما این باشد كه یك‌بار دیگر پرسشنامه را پر كرده و در بعضی از نظرات‌تان تجدیدنظر كنید



برای خودشكوفایی چه كنیم؟

 جواب تست هر چیزی شده باشد، نباید فراموش كنیم كه زندگی ما یك معجزه است و هر لحظه آماده مواجهه با چیز‌های جدید و تازه شویم كه ما را به سوی پیشرفت و خودشناسی راهنمایی می‌كند. به قول جرج برنارد شاو:« زندگی برای من شمعی كوتاه نیست، بلكه مشعلی عالی است كه برای لحظه‌ای به دستم سپرده شده و می‌خواهم آن را تا جایی كه امكان داردپیش از آنكه به نسل آتی بسپارم فروزان نگاه دارم.» هریك از ما شمعی را حمل می‌كنیم كه باید آن را روشن نگاه داریم و این میسر نخواهد بود مگر این‌كه خود را به بالاترین حد رشد و پیشرفت تا حدی كه برای‌مان ممكن است برسانیم.

 چند ‌پیشنهاد برای  خودشكوفایی

1-همانند كودكان زندگی را شگفت زده و با همه وجود دریابید.
2-به جای چسبیدن به راه و روش‌های امن و بی‌خطر، بیشتر در پی روش‌های تازه باشید.
3-تجربه‌ها را بیشتر با احساسات خودتان ارزیابی كنید تا با سنت‌ها و نظرات دیگران.
 4-صداقت داشته باشید و از وانمود كردن بپرهیزید.
5- اگر نظرات شما با نظر غالب مردم همخوان نیست، بپذیرید محبوب و مردمی نیستید.
6-مسئولیت پذیر باشید.
7-هر كاری تصمیم می‌گیرید انجام دهید با همه توان آن را انجام دهید.
8-تلاش كنید نقاط ضعف خود را بشناسید و آن‌ها را كنار بگذارید.
9-رشد و شكوفایی را به شانس واگذار نكنید.  زندگی پر از فرصت‌های یادگیری است، قبل از اینكه از دست بروند به آن محكم بچسبید.


ویدیو مرتبط :
خودتان را دست کم نگیرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماوس را دست کم نگیرید!



 

ماوس را دست کم نگیرید!

 

ماوس، این قطعه کوچک همیشه حاضر در کنار کامپیوتر شما! استفاده از ماوس تقریباً به بخشی جدانشدنی و معمول در کار با کامپیوتر تبدیل شده است. اما این موجود کوچک نیز برای خود ترفندهایی بسیار کاربردی دارد. به خصوص برای افرادی که کار با کامپیوتر بخشی از زندگی روزانه شان است. این ترفند ها تا حدودی جنبه پزشکی نیز دارند میتوانند بسیار به شما کمک کنند.

 

1- استفاده از ماوس نوری:
استفاده از ماوسهای قدیمی که با گوی کار میکنند را فراموش کنید. ماوسهای نوری از حساسیت بیشتری برخورداند و به همین دلیل کار با آنها به نسبت ماوسهای قدیمی نیاز به فشار کمتر دست و حرکت کمتر مچ دارد. با کمی تنظیم و انتخاب یک ماوس اپیتک میتواند حرکت مچ دست را خود را کمتر و مدت بیشتری از ماوس بدون احساس خستگی استفاده کنید.

 

2- ماوس پد طبی:
شاید این نوع ماوس پدها را چندان جدی نگیرید، اما واقعاً موثر هستند. ماوس پد های طبی دارای یک بالشتک در پایین پد هستند که مچ دست بر روی آن قرار میگیرد. مهمترین عامل درد مچ در کار با ماوس حالت شکسته و زاویه مچ دست است که در بلند مدت حتی می تواند باعث دردهای مزمن و ماندگار در مچ دست شود اما در ماوس پدهای طبی مچ دست در وضعیت بهتری قرار میگرد و تقریبا ساعد و کف حالت افقی و بدون شکستی دارند که این مسئله در سلامتی مفاصل و خستگی کمتر مچ دست نقش مهمی دارد. ماوس پدهای طبی قیمت بالایی ندارند و در بازار ایران نیز میتوانید مدلهای خوبی از اینگونه پدها را کمتر از یک هزار تومان تهیه کنید .

 

3- ورزش:
در مورد بسیاری از ما کار با ماوس و کیبورد و یا احتمالا نوشتن تنها کارهایی هستند که با مچ دست خویش در طول روز انجام می دهیم. این در دراز مدت باعث ضعیف شدن مچ دست میشود به طوریکه کمی فشار بیشتر میتواند باعث درد مچ دست شود. با انجام نکات فوق، درد مچ و خستگی حاصل از کار با ماوس به حداقل خواهد رسید اما در شرایطی که فشار بیشتری به مچ دستتان بیاید، دردهایی چندین ساعته را در مچ دستتان حس خواهید کرد. شیوه ساده ای که میتوانید بکار بگیرید، ورزش و استفاده از نرمشهایی است که مچ دست در آن بکار گرفته میشود.

 

4- اسکرول:
تا کنون فکر کرده اید که چه مدت از زمانی را که با ماوس کار میکنید صرف اسکرول صفحات میکنید؟ به خصوص اگر اهل کار با اینترنت و گردش در وب باشید قطعا مدتی را صرف اسکرول صفحات وب سایتها می کنید. اسکرول با حرکت ماوس باعث تغییر زاویه مچ دست و یا حرکت دست می شود.استفاده از ماوسهایی که دکمه اسکرول را وسط کلیدهایشان دارند می توانند نیاز به حرکت دست دست و مچ را کاهش دهند و طبیعی است که کاری که تنها با حرکت یک انگشت انجام می شود را با مچ دست و یا ساعد انجام نمی دهند.

در نهایت و چنانکه از مطالب بالا مشخص است کمی دقت در انتخاب و خرید ماوس و ماوس پد میتواند سلامتی بیشتر و خستگی کمتری را برای شما به ارمغان بیاورد و البته نباید فراموش کنیم که مچ دستهای ما فقط برای کار با ماوس و کیبورد نیست و برای اینکار نیز ساخته نشده است پس باید سعی کرد به تناسب با نرمشهای خاص آنها را در وضعیت مناسبی نگه داریم.

منبع:tarfandstan.com