سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تحقیقات جدید : زنان به مسائل اخلاقی پایبندترند


یک فیلسوف برجسته می گوید: «زنان به مسائل اخلاقی بیشتر اهمیت می دهند». پروفسور روگر استیر چهار سال پیش تستی به نام "DAN اخلاق" را معرفی کرد که برای سنجش اخلاقیات افراد و تغییراتی که در سیستم ارزشی آنها پس از ورود به محل کار رخ می دهد، مورد استفاده قرار می گیرد.

 
 


صبح بخیر : یک فیلسوف برجسته می گوید زنان به مسائل اخلاقی بیشتر اهمیت می دهند. پروفسور روگر استیر چهار سال پیش تستی به نام "DAN اخلاق" را معرفی کرد که برای سنجش اخلاقیات افراد و تغییراتی که  در سیستم ارزشی آنها پس از ورود به محل کار رخ می دهد، مورد استفاده قرار می گیرد. 60000 داوطلب در بیش از 200 کشور، از مدیر عاملان گرفته تا کارگران و زنان خانه دار، در این پژوهش شرکت کردند . یافته های این تحقیق نشان می داد که سن و جنسیت دو عاملی هستند که بر اخلاق فرد بیشترین اثر را می گذارند، و زنان و افراد بالای سی سال از بیشترین درجه "پایبندی به اصول اخلاقی" برخوردارند.



به گزارش صبح بخیر ، از داوطلبان خواسته شده بود جمله هایی را راجع به زندگی شخصی و کاریشان رتبه بندی کنند – مثلاً اینکه آیا خانواده یا همکاران آنها را "صادق" یا "بالیاقت" می دانند یا نه. شرکت کنندگان سپس جملاتی را راجع به خودشان ارزیابی می کردند، به عنوان مثال "اعتماد دیگران همیشه باعث افتخار من است" یا "من بر رفتار و کارهای خودم کنترل دارم".

 سپس به آنها گزارشی ارائه می شد که آنها را جزو یکی از شخصیت های فیلسوف، قاضی، فرشته، معلم، مجری یا نگهبان قرار می داد. پروفسور استیر می گوید پاسخ هایی که این افراد در پرسش نامه وارد کرده اند نشان دهنده میزان "اطاعت، منطق و حس مسئولیت " آنهاست، ویژگی هایی که به عقیده او کاملاً به قدرت تصمیم گیری و در نتیجه مسائل اخلاقی مربوط هستند. وی ادامه می دهد "وقتی به فرایند تصمیم گیری در محل کار توجه کنیم، اهمیت تفاوت بین زنان و مردان را بیشتر درک می کنیم."



" زنان ترجیح می دهند تصمیم هایشان را با توجه به اثری که بر دیگران می گذارد اتخاذ کنند – که باعث می شود تصمیم های بهتری بگیرند- ولی مردان رویکرد خودمحورانه تری دارند. این به آن معناست که مردان هنگام کار باید خودخواهی را کنار بگذارند و کمی متواضع تر باشند. این خصوصیتی است که معمولاً در زندگی شخصیشان دارند ولی در محل کار نه."

تحقیقات همچنین نشان می دهد که به تدریج که سن ما بیشتر می شود، مسائل اخلاقی برای ما اهمیت بیشتری پیدا می کند " با بیشتر شدن سن حس اطاعت و دنباله روی کم ولی منطق فرد بیشتر می شود – این امر در دهه سوم عمر بارز تر است، یعنی زمانی که دیگر وارد سن بزرگسالی شده ایم. این فرایند تا سن شصت سالگی ادامه پیدا می کند و سپس در سن شصت سالگی اوج قدرت عقلانی و اخلاقی خود را تجربه می کنیم. اما متاسفانه در این سن کم کم بازنشسته شده و کار خود را ترک کرده ایم."




ویدیو مرتبط :
مسائل زنان وازدواج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر روحانی درباره امنیت اخلاقی و زنان چیست؟



اخبار,اخباراجتماعی,  حسن روحانی


 اخبار اجتماعی - نظر روحانی درباره امنیت اخلاقی و زنان چیست؟

در مؤلفه‌های گفتمانی آقای روحانی، تنها خانه نباید مأمن زنان باشد بلکه این امنیت باید به اداره و جامعه و خیابان و همه جای کشور گسترش یابد . از سوی دیگر وی معتقد است نباید امنیت اخلاقی به گونه‌ای پیگیری شود که در دل دختران ایرانی دلهره و ترس ایجاد شود.

"زن در گفتمان اعتدال" عنوان مقاله‌ایست که دکتر روزبه کردونی مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزنامه ایران به انتشار آن پرداخته است.

به گزارش ایسنا، در این مطلب آمده است: " دکتر روحانی در سفر اخیر به چهارمحال و بختیاری بخشهایی از سخنان خود را به دفاع از حقوق زنان اختصاص داد. بر این اساس شاید ضروری باشد که در این مقطع زمانی رویکرد دولت تدبیر و امید به مقوله زن مورد بررسی قرار گیرد و مؤلفه‌های گفتمان اعتدال در خصوص زنان واکاوی شود.

 

بر این اساس این مقاله به تحلیل گفتمان دولت در خصوص زنان می‌پردازد و به این منظور متن سه سخنرانی رئیس جمهوری انتخاب و پیش‌فرض‌های آن بررسی شده است. لازم به ذکر است در تحلیل گفتمان پیش‌فرض‌ها، افکار قالبی و پیشداوری‌ها، زیرساخت استدلال و استنتاج نویسنده یا گوینده را شکل می‌دهند؛ بنابراین شناخت پیش‌فرض‌ها، تحلیل‌گر را قادر می‌سازد به لایه‌های زیرین یا اهداف واقعی صاحب اثر (در اینجا دکتر روحانی) پی ببرد.

در دیدگاه دکتر روحانی، زن برای جامعه تهدید به شمار نمی‌رود و بر این اساس نباید به گونه‌ی اندیشید و سخن گفت که اگر زن از در خارج شود عرش اخلاق و عفت عمومی به لرزه در می‌آید. در پیش فرض‌های گفتمانی رئیس جمهوری، زنان باید دارای فرصت برابر، حقوق برابر و موقعیت اجتماعی برابر باشند، نقش زنان در عرصه‌های مدیریتی افزایش یابد، در کسب موقعیت‌های شغلی بین زنان و مردان تبعیض وجود نداشته باشد، با خشونت، افراط و تکبر با زنان برخورد نشود و عدالت به معنای فرصت برابر در فعالیتهای علمی، اجتماعی و سیاسی بین مردان و زنان برقرار شود.

در مؤلفه‌های گفتمانی آقای روحانی، تنها خانه نباید مأمن زنان باشد بلکه این امنیت باید به اداره و جامعه و خیابان و همه جای کشور گسترش یابد . از سوی دیگر وی معتقد است نباید امنیت اخلاقی به گونه‌ای پیگیری شود که در دل دختران ایرانی دلهره و ترس ایجاد شود.

در دیدگاه آقای روحانی این انقلاب اسلامی بود که فضای جدیدی را برای زنان باایمان فراهم کرد تا در جامعه حضور داشته باشند. دکتر روحانی با تأکید بر نقش امام راحل در فراهم کردن مسیر برای ارتقای زنان و بانوان تصریح می‌کند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برابر همه متحجرانی که یک زمان برای شرکت زنان تظاهرات شبهه‌افکنی می‌کردند و زمان دیگر می‌خواستند در دانشگاه تهران بین دختران و پسران دیوار بکشند ایستاد و باعث شد زنان از گوشه خانه به صحنه بیایند.

زیرساخت استدلالی حسن روحانی این است که زن و مرد از «دیدگاه اسلام و انقلاب اسلامی، دارای برابری کامل هستند» و «ما نیازی نداریم برای بانوانمان و راه آینده آنها از غرب تبعیت کنیم یا از آنها الگو بگیریم» ؛ لذا دولت تدبیر و امید را دولت فرصت برابر زنان و مردان اعلام کرده است.

توجه به این نکته ضروریست که دکتر روحانی پیش از انتخابات تأکید کرده بود «در کجای قانون اساسی از تفکیک جنسیتی سخن به میان آمده است؟... . دولت آینده میان زنان و مردان در کسب موفقیت‌های تحصیلی و شغلی تبعیض قائل نخواهد شد. دولت آینده به زن ایرانی نگاه جنسیتی نخواهد داشت و امنیت اخلاقی و اجتماعی به معنای واقعی کلمه برقرار خواهد شد. »

بر این اساس تأکید ایشان در سفر اخیر به چهارمحال در خصوص اینکه برای دولت تدبیر و امید فرقی بین مرد و زن وجود ندارد و هر کس شایسته‌تر است کار را بر دوش بگیرد مصداق کامل وفاداری رئیس جمهوری به عهد خود با مردم و پافشاری ایشان بر انجام برنامه‌های دولت است.

جمع‌بندی، اینکه با بررسی گفتمان دکتر روحانی در خصوص زنان می‌توان ادعا کرد که مهمترین شاخص‌هایی که در این گفتمان مشهود است تهدیدنبودن زن برای جامعه، توجه به ایجاد فرصت‌ها، موقعیتها و حقوق برابر برای زنان، تأکید بر ضرورت افزایش نقشهای مدیریتی زنان و قائل‌نبودن تبعیض بین زنان و مردان در کسب موقعیتهای شغلی است.

این گفتمان مبانی فکری و تاریخی خود را در چارچوب اسلام، نهضت اسلامی، دیدگاه‌های امام راحل و مبارزات تاریخی زنان بیان می‌کند. بررسی مؤلفه‌های گفتمانی دکتر روحانی پیرامون زنان نشان می‌دهد این گفتمان در عین حالی که نمی‌خواهد ساختار شکن باشد، بر آن است که پاسخگوی نیازها و مطالبات زنان در جامعه و در سطوح نهادی قدرت از حیث ایدئولوژیک دارای وجه تعیین‌کنندگی باشد. "
اخباراجتماعی -  ایسنا