سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (1)


جایزه آ. ام. تورینگ سالانه از سوی انجمن ماشین‌های محاسب (ACM) به اشخاصی که سهم بسزایی در زمینه کامپیوتر دارند، اعطا می‌شود.

 
 
 

صبح بخیر: جایزه آ. ام. تورینگ سالانه از سوی انجمن ماشین‌های محاسب (ACM) به اشخاصی که سهم بسزایی در زمینه کامپیوتر دارند، اعطا می‌شود. از آن جایی که جایزه نوبل برای علوم کامپیوتر وجود ندارد، از این جایزه به عنوان جایزه نوبل در کامپیوتر یاد می‌شود. این جایزه به افتخار آلن تورینگ پدر علوم کامپیوتر نامگذاری شده‌است. شرکت‌های گوگل و اینتل حامیان مالی این جایزه 250 هزار دلاری هستند.

آلن ماتیسون تورینگ،  ریاضی‌دان، منطق‌دان و رمزنگار بریتانیایی بود. تورینگ به عنوان پدر علم محاسبهٔ نوین و هوش مصنوعی شناخته شده‌است و مهم‌ترین جایزهٔ علمی رایانه به افتخار وی جایزهٔ تورینگ نام گرفته‌است.

در ادامه افرادی را معرفی می کنیم که برنده این جایزه بزرگ بوده اند.

لئونارد آدلمن (Leonard Adleman)


لئونارد آدلمن زاده ۳۱ دسامبر، ۱۹۴۵، دانشمند علوم نظری رایانه و استاد علوم کامپیوتر و زیست‌شناسی مولکولی در دانشگاه جنوب کالیفرنیا است.

در سال ۱۹۹۴ آدلمن پیشنهاد استفاده از دی‌ان‌ای در حل مسائل ریاضی را داد. او بعد از انجام یک سری تحقیقات دریافت که دی‌ان‌ای توانایی انجام محاسبات ریاضی را دارد. در حقیقت دی‌ان‌ای در انجام ذخیره اطلاعات شباهت زیادی به هارد دیسک کامپیوتر دارد. آدلمن را حتی کاشف این خاصیت می‌نامند. مقاله او در ژورنال ساینس در سال ۱۹۹۴ به توضیح این پرداخت که چگونه می‌توان از دی‌ان‌ای برای حل مساله مسیر همیلتن استفاده کرد. آدلمن این مساله را با هفت شهر و با محاسبات دی‌ان‌ای انجام داد. قدم‌هایی که او برای این کار انجام داد عبارتند از:

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (1)

•    او رشته‌های داخل دی‌ان‌ای‌ها را به عنوان شهرها انتخاب کرد. در ژنتیک، کدها با حروف  A، T، C  و G مشخص می‌شوند. ترکیب این حروف شهرها و مسیرهای گذر از آن‌ها را مشخص می‌کرد.

•    هر کدام از این مولکول‌هایی که یک مسیر را مشخص می‌کند با متصل شدن به هم جواب‌های احتمالی مسئله را نشان می‌دهند.

•    جواب‌های اشتباه طی یک واکنش شیمیایی از بین می‌روند.

این آزمایش نشان داد که دی‌ان‌ای قابلیت انجام محاسبات ریاضی را دارد ولی استفاده از آن‌ها در این حد هرگز نمی‌تواند با کامپیوترهای سیلیکونی رقابت کند.

آلن نیوول (Allen Newell)

آلن نیوول، زاده ۱۹ مارس، ۱۹۲۷ - درگذشته ۱۹ ژوئیه، ۱۹۹۲ (میلادی)، محقق آمریکایی بود که در زمینهٔ علم رایانه و روانشناسی شناختی در شرکت آرای‌اِن‌دی و دانشکده علوم کامپیوتر فعالیت داشت. او با کمک هربرت الکساندر سیمون و کلیف شاو، توانست زبان پردازش اطلاعات را در موسسه علم و فن کارنگی و شرکت آرای‌اِن‌دی طراحی کند.(۱۹۵۶) آلن نیوول در سال ۱۹۷۵ به همراه هربرت الکساندر سیمون برای کمک‌های اساسی که در زمینهٔ هوش مصنوعی و روانشناسی شناختی کرده بودند، جایزه تورینگ را دریافت کردند.

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (1)

فرانسیس آلن (Frances Elizabeth "Fran" Allen)

فرانسیس الیزابت فران آلن، دانشمند آمریکایی علوم رایانه است. فرانسیس آلن در سال ۱۹۵۴ مدرک کارشناسی ریاضی خود را از دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبانی و سه سال بعد کارشناسی ارشد کامپیوترش را از دانشگاه میشیگان دریافت کرد.

آلن کارش را با تدریس ریاضی کاربردی به کودکان شروع کرد. شرایط بد مالی او را مجبور کرد تا برای پرداخت بدهی‌هایش به فکر کار دیگری باشد و در شرکت آی‌بی‌ام به‌کار مشغول شد و مدت کوتاهی در آنجا به تدریس پرداخت. پس از آن در زمینه بهینه‌سازی و توسعه کامپایلرها شروع به کار کرد و سپس به طراحی و ساختاربندی زبان‌های برنامه‌نویسی پرداخت و به‌سرعت پیشرفت کرد. در سال ۱۹۸۹ اولین زنی بود که در شمار اعضای کلیدی آی‌بی‌ام درآمد و در سال ۱۹۹۵ نیز به سمت رئیس آکادمی فناوری این شرکت انتخاب شد.

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (1)

فرانسیس آلن در فوریه سال ۲۰۰۷ موفق شد جایزه تورینگ سال ۲۰۰۶ را از ای‌سی‌ام دریافت کند. او اولین زنی است که توانسته این جایزه را کسب کند. او قول داد جایزه ۱۰۰هزار دلاری خود را صرف کمک به آموزش دختران در کشورهای درحال‌توسعه کند.

آلن در طی این سال‌ها جوایز دیگری نیز دریافت کرده است که از آن جمله می‌توان جایزه آنیتابرگ (Anita Borg) برای رهبری فنی را نام برد که در مراسم زنان درتکنولوژی سال ۲۰۰۴ به او اهدا شد.

همچنین آلن در سال ۱۹۹۱ نیز موفق به دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه آلبرتا شد.

کنت ای آیورسن (Kenneth E. Iverson)

کنت ای آیورسن، زاده ۱۷ دسامبر ۱۹۲۰ درگذشته ۱۹ اکتبر ۲۰۰۴، یک دانشمند در زمینه علوم رایانه اهل کانادا بود. وی همچنین برنده جوایزی همچون جایزه تورینگ شده است.

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (1)

الن کی (Alan Kay)


الن کی، یک دانشمند اهل ایالات متحده آمریکا است. وی همچنین برنده جوایزی همچون جایزه تورینگ شده است.

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (1)

اندرو یائو

اندرو یائو (انگلیسی: Andrew Yao ؛ زاده ۲۴ دسامبر ۱۹۴۶) یک دانشمند در زمینه علوم رایانه اهل ایالات متحده آمریکا است. وی همچنین برنده جوایزی همچون جایزه تورینگ شده است.

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (1)

داگلاس انگلبارت (Douglas Carl Engelbart)

داگلاس کارل انگلبارت، زادهٔ ۳۰ ژانویهٔ ۱۹۲۵- مرگ ۲ ژوئیه ۲۰۱۳، مخترع آمریکایی و از پیشگامان علوم رایانه و اینترنت بود. او به دلیل کارهای خود در رابطه با چالش‌های تعامل انسان و رایانه شناخته شده‌است؛ که نتیجه آن اختراع موس کامپیوتر، توسعه ابرمتن، شبکه‌های رایانه‌ای و پیش‌سازهای واسط گرافیکی کاربر بوده‌است. او طرفدار و متعهد به توسعه و استفاده از رایانه و شبکه رایانه‌ای برای کمک به مقابله با مشکلات فزاینده و پیچیده جهان به طور فوری است.

انگلبارت در سال ۱۹۲۵ در شهر پورتلند آمریکا متولد شد. در جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی ملحق شد و بمدت دو سال بعنوان تکنسین رادار در فیلیپین به انجام وظیفه پرداخت. پس از پایان جنگ به دانشگاه رفت و با درجه کارشناسی مهندسی برق فارغ التحصیل شد و در ادامه در کمیته "رایزنی ملی هوانوردی آمریکا” (NACA) مشغول به فعالیت شد. او در سالهای ۱۹۵۳ و ۱۹۵۵ موفق به اخذ مدارک کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیا گردید.

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (1)

وی در سال ۱۹۵۷، به مؤسسه بین المللی SRI که در آن زمان به Stanford Research Institute مشهور بود و بیش از یک دهه عمر داشت، رفت. در سال ۱۹۶۰ در این مؤسسه، یک مرکز تحقیقاتی با نام ARC را راه اندازی کرد و تا ۱۹۷۷ ریاست آن مرکز را بر عهده داشت. در همین مرکز بود که انگلبارت، در سال ۱۹۶۳ ایده موشواره را مطرح کرد.

هر چند که آن ایده، انقلابی در صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد نمود اما سالها طول کشید که موشواره در معرض دید و استفاده عموم مردم قرار گیرد.

در سال ۱۹۸۶ در کنفرانسی در سانفرانسیسکو، انگلبارت ایده های ابرمتن، ویرایش آنی متن، استفاده از چند پنجره و کنفرانس تلفنی را مطرح کرد. ضمن اینکه در این کنفرانس او سه دستگاه را که با یکدیگر برای کنترل یک کامپیوتر کار می کردند، نشان داد. انگلبارت خطاب به حاضرین گفت: "ما یک دستگاه اشاره گر بنام موشواره، یک صفحه کلید استاندارد و یک مجموعه کلید مخصوص داریم.”

در دنیای کامپیوترهای غول پیکر Main-Frame که با صفحه کلید کنترل می شدند موشواره ایده جدیدی بود. انگلبارت در پاسخ به فردی که دلیل انتخاب نام Mouse را پرسیده بود گفت: "من نمی دانم چرا اسم آنرا Mouse گذاشتیم. بعضی موقع ها از این بابت پوزش می خواهم. از ابتدا با این اسم شروع شد و ما هیچوقت تغییرش ندادیم.”

یک سال بعد مرکز تحقیقاتی ARC به جهت تلاشهای او در دنیای کامپیوتر به دومین نقطه ارتباطی پروژه Arpanet که شکل اولیه اینترنت امروزی بود، تبدیل شد.

اکنون پس از گذشت ده ها سال از اختراع موشواره این دستگاه کوچک همچنان از ملزومات کامپیوترهای شخصی محسوب می شود. او به سبب تلاشهایش جوایز و نشان های متعددی را دریافت کرد. از جمله آنها می توان به مدال ملی فناوری در سال ۲۰۰۰ و جوایز Lemelson-MIT و جایزه Turing در سال ۱۹۷۷ اشاره کرد.

آلن تورینگ که بود؟

آلن ماتیسون تورینگ،  ریاضی‌دان، منطق‌دان و رمزنگار بریتانیایی بود. تورینگ به عنوان پدر علم محاسبهٔ نوین و هوش مصنوعی شناخته شده‌است و مهم‌ترین جایزهٔ علمی رایانه به افتخار وی جایزهٔ تورینگ نام گرفته‌است. وی دارای نشان ویژهٔ سلطنتی انگلستان و نیز عضو پیوستهٔ کالج سلطنتی بود.

تورینگ به کمک ماشین تورینگ فورمولاسیون موثری برای روش الگوریتم و محاسبه تهیه کرد؛ با کمک آزمایش تورینگ، سهم مؤثر و محرکی در زمینهٔ هوش مصنوعی ارائه کرد.

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (1)

او سپس درآزمایشگاه ملی فیزیک مشغول به کار شد، و یکی از طرح‌های اولیه برنامه ذخیره شده کامپیوتر را ارائه کرد، هرچند که در واقع ساخته نشد. در ۱۹۴۸ به دانشگاه منچستر رفت تا روی «منچستر مارک ۱» کار کند، که به عنوان اولین کامپیوتر حقیقی دنیا شناخته شد.
در طول جنگ جهانی، تورینگ در بلچلی پارک (مرکز کد شکنی انگلستان) مشغول بود و برای مدتی مسئول بخشی از آن بود، بخش مربوط به تحلیل نوشته‌های رمزی نیروی دریایی آلمان. او چند روش برای شکستن رمزهای آلمان‌ها ابداع کرد، شامل روش ماشینی الکترومکانیکی که می‌توانست ویژگی‌های ماشین انیگما را پیدا کند.

در سال ۱۹۵۰ در مقاله‌ای معیاری برای تعیین میزان هوشمندی رایانه پیشنهاد کرد که پس از آن به آزمایش تورینگ معروف شد: «سزاوارترین معیار برای هوشمند شمردن یک ماشین، این‌ست که آن ماشین بتواند انسانی را توسط یک پایانه «تله تایپ» به گونه‌ای بفریبد که آن فرد متقاعد گردد با یک انسان روبروست.»

او با معرفی ماشین تورینگ، یک مدل ریاضی برای تحلیل توانایی‌های ذاتی الگوریتم‌ها بنیان گذاشت. به همین دلیل ماشین تورینگ یکی از عناصراصلی در نظریه محاسبات و نظریه پیچیدگی است.


ویدیو مرتبط :
تمام برندگان جایزه پوشکاش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برندگان جایزه تورینگ در تاریخ (2)


جایزه آ. ام. تورینگ سالانه از سوی انجمن ماشین‌های محاسب (ACM) به اشخاصی که سهم بسزایی در زمینه کامپیوتر دارند، اعطا می‌شود.