سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

برای خدمات بانکی، چه میزان کارمزد بپردازیم؟


شایعه‌ها را باور نکنید و تن به پرداخت مبلغ اضافه ندهید؛ کارمزد خدمات بانکی در سال 92 گران نشده است.

روزنامه هفت صبح: شایعه‌ها را باور نکنید و تن به پرداخت مبلغ اضافه ندهید؛ کارمزد خدمات بانکی در سال 92 گران نشده است.

این روز‌ها بحث دریافت کارمزد از خدمات بانکی داغ است. آخرین نمونه آن هم بحث‌های مربوط به کارمزد از دستگاه‌های کارت‌خوان بود. «هفت صبح» در شماره قبلی خود به صورت مفصل برنامه‌های در دست اجرا برای دریافت کارمزد از تراکنش‌های کارتی را بررسی کرد. هرچند دریافت کارمزد از این شیوه نوین پرداخت هنوز اجرایی نشده اما در دیگر بخش‌ها سال‌هاست که کارمزد خدمات را مشتریان بانک‌ها می‌پردازند. در چند روز اخیر همزمان با داغ شدن شایعه دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها و حواشی آن، شایعه دیگری هم مبنی بر گران شدن نرخ کارمزد‌های بانکی دهان به دهان می‌چرخد. «هفت صبح» این موضوع را هم بررسی کرد.

برای کدام خدمات بانکی، چه میزان کارمزد بپردازیم؟

  هیچ‌گونه تغییری در کار نیست

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ها در این باره می‌گوید: کارمزد خدمات شبکه بانکی کشور مانند سال گذشته بوده و هیچ‌گونه افزایشی نیافته است.محمدرضا غفوری با رد شایعه‌هایی که درباره افزایش کارمزد بانک‌ها مطرح شده است، می‌گوید: نهاد تصمیم گیری در این باره بانک مرکزی است و هیچ تصمیمی ‌در این باره نگرفته است. شبکه بانکی کشور با همان نرخ‌ها و تعرفه‌های سال 1391 انواع خدمات مورد درخواست مشتریان را ارئه می‌کند.

موضوع مهمی ‌که همه مشتریان باید از آن اطلاع داشته باشند این است که یک مشتری بانک برای چه خدماتی باید کارمزد بپردازد و چه خدماتی از پرداخت کارمزد معاف است.

  پرداخت قبض

پرداخت قبض‌های مختلف از طریق تلفنبانک، دستگاه‌های عابر بانک و دیگر روش‌های الکترونیکی از پرداخت کارمزد معاف است اما هنوز هم خیلی‌ها اصرار دارند برای انجام این کار از روش‌های سنتی استفاده کنند. این گروه باید برای پرداخت قبوض به این شیوه، مبلغی کارمزد بپردازند. مبلغ آن افزایش نیافته و بر اساس تعرفه سال 91 محاسبه می‌شود.

  مانده‌گیری از حساب


مانده‌گیری از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مشمول کارمزد شده و معمولا 100 تومان در هر نوبت از حساب کاربران کسر می‌شود . این رقم امسال هم تغییر نکرده. از طریق اینترنت بانک اگر این کار را انجام دهید کارمزدی از شما کسر نمی‌شود. در مورد دستگاه‌های عابر بانک دو حالت دارد اگر دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید متعلق به بانکی است که کارت شما را صادر کرده، کارمزدی از حساب‌تان کم نمی‌شود اما عابر بانک‌های دیگر بانک‌ها به ازای هر مانده‌گیری 100 تومان کارمزد از حساب‌تان کم می‌کنند.

  انتقال وجه

برای انتقال وجه به صورت الکترونیکی از کارتی به کارت دیگر در هر صورت چه از دستگاه عابر بانک، بانک صادر کننده استفاده کنید یا خیر، از حساب‌تان کارمزد کم می‌شود. در حال حاضر تا مبلغ یک میلیون تومان، 500 تومان کارمزد، از یک تا دو میلیون تومان انتقال، 700 تومان کارمزد، از دو تا سه میلیون تومان انتقال وجه، 900 تومان کارمزد و به ازای هر یک میلیون تومان وجهی که افزایش می‌یابد، 200 تومان به نرخ کارمزد افزوده می‌شود.

  نقد کردن چک بانکی

برای نقد کردن چک در بانک‌ها هم اگر چک از حساب‌های جاری ویژه‌ای مانند جام یا سپهر صادر شده باشد شما قرار نیست کارمزدی بپردازید اما در غیر این صورت تمام عملیات مربوط به نقد کردن چک از جمله خواباندن به حساب مشمول دریافت کارمزد است. رقم کارمزد هم بسته به مبلغ چک و نوع عملیات متفاوت است. اما میزان آن نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.

  واریز نقدی وجه


برای واریز کردن نقدی پول به حساب دیگران از شعبه‌های بانکی که حساب را باز کرده نباید هیچ مبلغی به عنوان کارمزد بپردازید اما اگر بخواهید از شعبه‌های یک بانک به بانک دیگری که در آن حساب دارید پول واریز کنید و در آن بانک هیچ حسابی نداشته باشید، باید کارمزد بدهید. رقم آن هم بسته به میزان وجه متفاوت است اما مبنای محاسبه همان فرمول سال گذشته است.

  باز کردن حساب

برای باز کردن حساب جدا از هزینه‌هایی که برای صدور دفترچه و خرید تمبر مخصوص می‌پردازید هیچ بانکی حق ندارد مبلغ اضافه‌ای از شما به عنوان کارمزد دریافت کند. در بخی بانک‌ها دفترچه هم رایگان صادر می‌شود. اما هزینه‌های تمبر را هم بانک‌ها باید از مشتریان‌شان بگیرند.

  دریافت دسته چک


برای دریافت دسته چک هم از مشتری مبلغی به عنوان کارمزد صدور دریافت می‌شود. برخی بانک‌ها برای مشتریان خاص و خوش‌حساب‌شان این کارمزد را حذف می‌کنند اما در حالت کلی می‌توانند این مبلغ را دریافت کنند. کارمزد صدور دسته چک هم بر اساس نوع دسته چک و تعداد برگه‌های آن متفاوت است.


ویدیو مرتبط :
چطور به معرفی موارد مورد نیاز بپردازیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقد مجلس به میزان سود سپرده‌های بانکی



اخبار,اخبار اقتصادی ,سود سپرده‌های بانکی

 

اخبار اقتصادی - نقد مجلس به میزان سود سپرده‌های بانکی

نایب رئیس مجلس به صحبت‌های جعفری در مورد موضوع سود سپرده‌های بانکی اشاره و اظهار کرد: ما قطعا از رئیس بانک مرکزی برای حضور در مجلس دعوت می‌کنیم تا در مورد سیاست‌های بانک مرکزی توضیح دهد. این سیاست‌ها نقش اساسی و کلیدی در شکل‌گیری اقتصاد مقاوتی دارد.

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس جلسات مجلس با حضور وزرا برای بررسی نحوه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تشریفاتی خواند و همچنین در مورد نرخ سود بانکی گفت که نرخ‌های فعلی سود بانکی مشوق معاملات ربوی است.

به گزارش ایسنا، قاسم جعفری در صحن امروز(چهارشنبه) با استناد به اصول 2 و 3 قانون اساسی گفت بند 12 اصل سوم قانون اساسی به پی‌ریزی اقتصاد صحیح عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه، رفع فقر و رفع محرومیت در زمینه تغذیه، مسکن، کار و بهداشت و تامین بیمه اشاره دارد.

وی با اشاره به صحبت‌های روز گذشته وزیر اقتصاد در جلسه علنی گفت: صحبت‌های آقای وزیر مبتنی بر طرح یک‌سری مسائل نظری و تئوری بود بنده به خود ایشان هم گفتم که ما دنبال نقشه راه اجرایی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال هستیم.

به گفته وی متاسفانه جلساتی که تاکنون مجلس در این رابطه برگزار کرده و به دنبال آن برخی وزرا توضیحاتی را ارائه کرده‌اند جلسات تشریفاتی بوده است به طوری که تعداد زیادی از نمایندگان نیز این موضوع را تایید کرده و حتی می‌پرسند که آیا مجلس از این کارهای تشریفاتی خسته نشده است؟

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه گفت: در حال حاضر یکی از مسائل مهم سود بسیار کلان بانک‌ها است که مشوق معاملات ربوی است به جای آنکه به تولید و سایر موارد بپردازد است انتظار می‌رود هیأت رئیسه مجلس از وزرای دولت بخواهد در مورد برنامه‌های اقتصادی و نقشه راه اجرایی توضیح بخواهد تا به جای صحبت کردن کارهای جدی انجام شود.

جعفری افزود: طبق تایید علما و فقها و نظر اکثر اقتصادیون سودهای بانکی مشوق معاملات ربوی است. انتظار می‌رود جلسات پربار اجرایی به عنوان نقشه راه اجرایی در ملجس برگزرا شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد رئیس جلسه در پاسخ به این اخطار گفت: وزرایی که در مجلس حضور پیدا می‌کنند ضمن ارائه سیاست‌ها، راهکارها و پیشنهادهای نمایندگان را به خصوص در کمیسیون‌های تخصصی دریافت می‌کنند.

وی افزود: البته ما در آغاز سال قرار داریم و قاعدتا باید به نقشه راه و مسیری که ما را در راستای شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی کارآمد و پایدار هدایت کند،‌ پیش برویم.

نایب رئیس مجلس به صحبت‌های جعفری در مورد موضوع سود سپرده‌های بانکی اشاره و اظهار کرد: ما قطعا از رئیس بانک مرکزی برای حضور در مجلس دعوت می‌کنیم تا در مورد سیاست‌های بانک مرکزی توضیح دهد. این سیاست‌ها نقش اساسی و کلیدی در شکل‌گیری اقتصاد مقاوتی دارد.

ابوترابی‌فرد افزود: ما جدا نسبت به بحث سود سپرده‌های بانک نقد جدی داریم و باید بانک مرکزی سیاستش را شفاف و روشن تبیین و نظارت کند چون اگر بانک مرکزی با اقتدار و تدوین سیاست‌های درست و مبتنی بر نظارت حرکت کند، شاهد کاهش شاخص‌های بورس و آسیب‌هایی در حوزه اقتصادی نخواهیم بود. 

اخبار اقتصادی - ایسنا