سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

افراد شب زنده دار هم می توانند بازدهی داشته باشند؟


با توجه به فرهنگ پیش رونده «جامعه اینترنتی» که بخش عظیمی از آن شب زنده دارها هستند، اخیرا مطالعات زیادی روی این آفراد صورت گرفته است؛ کسانی که پس از تاریک شدن هوا با نور متفاوتی زندگی و کار می کنند و البته در نوع خودشان موفقیت هایی هم دارند.





ماهنامه تندرستی - حامد اسمعیلی: وقتی صحبت به مقایسه بازدهی سحرخیزها با شب زنده دارها می رسد، کلیشه ها می گویند که سحرخیزها موفق ترند. برخی معتقدند شب کاری برای کارمندان مناسب نیست و بازدهی آنها را کم می کند.

با توجه به فرهنگ پیش رونده «جامعه اینترنتی» که بخش عظیمی از آن شب زنده دارها هستند، اخیرا مطالعات زیادی روی این آفراد صورت گرفته است؛ کسانی که پس از تاریک شدن هوا با نور متفاوتی زندگی و کار می کنند و البته در نوع خودشان موفقیت هایی هم دارند. در این مقاله مروری راجع به خصوصیات و شرایط چنین افرادی داریم.

1- هنگام عصر انرژی انفجاری منحصر به فردی دارند

شاید تصور کنید انرژی شما در طول یک روز رفته رفته کاهش می یابد تا اینکه خسته شده و آماده خواب می شوید، اما در مورد افرادی که شب ها فعال ترند این طور نیست. براساس یافته های یک تحقیق، شب زنده دارها یک بیشینه انرژی دارند که هنگام غروب پدیدار می شود و در آن لحظه احساس می کنند نیروی دوباره ای به دست آورده و اماده کار هستند.

در انتظار نتایج سحر

 این برای برنامه خواب آنها خوب نیست ولی قطعا برای بازدهی شان عالی است. سحرخیزها انرژی شان کم کم  در طول روز کاهش می یابد و آن انفجار انرژی را اول صبح که از خواب بیدار می شوند، دارند عکس این پدیده برای افرادی که شب ها فعالیت کاری دارند، خیلی کمک کننده است.

2- اغلب افراد موفقی هستند

بسیاری از شما ممکن است به این مورد شک داشته باشید، اما اگر نگاهی به واقعیات داشته باشید یا راجع به پیشینه افراد موفق تحقیق کنید، فورا متوجه می شوید که حقایق زیادی برای اثبات این گفته وجود دارد. فهرست افراد موفقی که کار در شب را ترجیح می دهند، بسیار طولانی است. مطالعات زیادی برای اثبات این فرضیه که شب زنده دارها شانس بهتری برای موفقیت دارند، انجام شده، پس نگران نباشید؛ شما با افراد موفق هم گروه شده اید.

3- باهوش ترند

البته نباید به این مورد مثل یک اصل کلی نگاه کنیم، اما یک پژوهش انجام شده در دانشکده علوم سیاسی و اقتصادی لندن، به ارتباطی مستقیم میان هوش بیشتر و خاصیت ژنتیکی شب زنده داری اشاره می کند. «ساتوشی کانازاوا»، محققی که این پژوهش را انجام داده است، به این رفتار به عنوان یک «بدعت تحول برانگیز» نگاه می کند که از رفتار پیشینیان ما ریشه گرفته است.

4- بعد از گذشت چندین ساعت، بیشتر می توانند تمرکز کنند

یک تحقیق گروهی روی 16 فرد سحرخیز و 15 فرد شب زنده دار انجام شد و در آن سعی شد تمرکز و بازدهی آنها مقایسه شود. هرچند در ابتدا هر دو گروه مشابه رفتار کردند، ولی پس از گذشت چیزی حدود 10 ساعت سحرخیزها عقب افتادند. در طول این تحقیق، گروه پژوهشگران چند آزمایش ا.آر.آی انجام دادند تا ناحیه ای از مغز را که مسئولیت تمرکز و توجه را برعهده دارد، زیر نظر بگیرند. پرفسور «کریستینا اسمیت» مسئول گروهی بود که این تحقیق را انجام داد و نتایجش را در مجله «ساینس» منتشر کرد. او می گوید: «بازدهی ما به توجه مان بستگی دارد و نتایج به نفع شب زنده داران است.»

البته افسردگی در شب زنده دارها سه برابر سحرخیزها است و این می تواند به دو دلیل باشد؛ یکی اینکه کمتر در معرض نور آفتاب قرارگرفتن، باعث کمبود ویتامین «دی» شده و می تواند منجر به افسردگی شود. اگر شما از این دسته افراد هستید، باید به چنین نکته ای توجه داشته باشید و با رژیم مناسب این کمبود را جبران کنید.

در انتظار نتایج سحر

با این وجود، هیچ چیز بهتر از نوع طبیعی آن نیست، پس به سفر بروید و یک هفته ای را برای جذب آفتاب و تنفس هوای تازه اختصاص دهید. از طرف دیگر این برنامه که وقت دیگران به خواب می روند، تازه بیدار شده و به کار مشغول شویم کمی روابط اجتماعی ما را به مخاطره می اندازد؛ چیزی که کمبودش منجر به افسردگی می شود، بنابراین اگر شما سعی کنید این موضوع را مدیریت کنید، موثرتر از آن خواهیدشد که فکرش را می کنید.

5- برنامه خواب قابل تغییر دارند

افراد شب زنده دار نسبت به سحرخیزها، راحت تر جدول زمانی خواب شان را تغییر می دهند. اگر شما برای این تغییر با جدیت سرمایه گذاری کنید به زودی متوجه می شوید که سریع تر می توانید خواب تان را مجددا تنظیم کنید و همچنان بازدهی داشته باشید. به خاطر داشته باشید آن انفجار انرژی که عصرها اتفاق می افتد، همچنان کاربرد دارد. پس اگر نیاز دارید کاری را انجام دهید، همیشه می توانید با تکیه بر آن انرژی، کارهای واجب ناتمام را به انجام رسانده و مقداری تلاش مضاعف هم به خرج دهید. این افسانه که شب بیدارماندن و روز تا دیروقت خوابیدن عادت بدی است، تاریخ گذشته است.

تقریبا یک چهارم مردم  جهان این رفتار ژنتیکی را دارند، پس متخصصان کار هم باید به خاطر داشته باشند که چه استعدادی را ممکن است به خاطر این تبعیض از دست بدهند. با مدل های کاری آنلاین و جهانی شدن محیط کار، جدول زمانی «9 تا 5» کم کم دارد از بین می رود. به نظر می رسد که شرایط بر وفق مراد شب زنده دارها هم شود؛ بخش بزرگی از اعضای جامعه ای که به صورت آنلاین و پاره وقت کار می کنند، جزو این دسته بندی قرار می گیرند و البته اغلب آنها از این سبک فعالیت لذت خواهندبرد.


ویدیو مرتبط :
روایت خنده دار قرائتی از قرآن سر گرفتن برخی افراد در شب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 شهر شب زنده دار جهان کدام اند؟ (+عکس)



10 شهر شب زنده دار جهان کدام اند؟ (+عکس)

مردم ساکن قاهره ساعت یک یا دو بامداد از خانه های خود بیرون می آیند و برای غذا خوردن یا استفاده از اینترنت به رستوران ها، قهوه خانه ها و کافی نت ها می روند.

وب سایت شبکه اجتماعی "بادو" Badoo  فهرستی از بهترین شهرهای جهان را از نظر داشتن شب های زنده و فعال انتخاب کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت مصری "صفد پرس"، این انتخاب به وسیله نظرسنجی و آمارگیری از 140 میلیون گفتگو توسط 120 میلیون نفر از 180 کشور جهان انجام شده است. در این نظرسنجی شهر قاهره پایتخت مصر در صدر قرار گرفته اما شهر نیویورک پس از لندن، پاریس، رم در رتبه 32 قرار دارد.

در 10 کشور نخست این فهرست، 6 شهر از اسپانیا و 2 شهر از کشورهای عربی حضور دارند.

"لوید برایس" مدیر بازاریابی در وب سایت بادو در این باره می گوید: آمارهای ما نشان می دهد مردم نیویورک در زمانی می خوابند که مردم سراسر قاهره برای بیرون رفتن به خیابان ها، آماده می شوند.

مردم ساکن پایتخت مصر ساعت یک یا دو بامداد از خانه های خود بیرون می آیند و برای غذا خوردن یا استفاده از اینترنت به رستوران ها، قهوه خانه ها و کافی نت ها می روند.

بیرون رفتن مردم در قاهره در بین ساعت های دو تا چهار صبح به اوج خود می رسد. در بامداد خیابان های قاهره پر می شود از جوانانی که قلیان مصرف می کنند. خانواده ها و کودکان هم در خیابان ها در حال خرید، بازی یا تفریح دیده می شوند.

حجم گفتگوها و شوخی در شب و نسبت آنها به روز و مقایسه فعالیت های اینترنتی در شب و روز از جمله شاخص های وب سایت شبکه اجتماعی "بادو" برای این آمارگیری است.

لندن و قاهره شاهد بیشترین فعالیت اینترنتی مردم در شب بوده اند یعنی از ساعت 19 تا 7 صبح. آمارهای شهر نیویورک اما خلاف این موضوع را نشان می دهد.

در این آمارگیری، شهرهای استانبول در جایگاه 12، بلگراد صربستان 14 و لیسپون پرتغال در جایگاه 15 قرار گرفتند.

شهرهای لندن و پاریس هم به ترتیب رتبه های 18 و 17 و شهرهای رم و مسکو  رتبه های 27 و 31 را به خود اختصاص دادند.

وب سایت بادو ( Badoo ) یک وب سایت شبکه اجتماعی است که در سپتامبر سال 2007 افتتاح شد. این وب سایت تا سپتامبر 2012 میلادی 160 میلیون عضو داشته است.

10 شهر نخست که نسبت به دیگر شهرهای جهان، شب های زنده تری دارند به این ترتیب هستند.

1- قاهره پایتخت مصر  قاهره بزرگترین شهر آفریقاست.

 

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

تصویر ناسا از قاهره

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگای

2- مونته‌ویدئو پایتخت، بزرگترین شهر و بندر اصلی کشور اروگوئه (آمریکای لاتین) است.

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

3- بیروت پایتخت لبنان

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

4- مالاگا واقع در جنوب اسپانیا.

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

5- شهر زاراگوزه در اسپانیا

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

6- مادرید پایتخت و بزرگترین شهر اسپانیاست.

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

7- بارسلون پس از مادرید پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیا و مهمترین بندر این کشور است.

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

8- والنسیا سومین شهر بزرگ اسپانیاست.

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

9- شهر سبیا یا سویا یا سویل در اسپانیا.

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

10- بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین و بزرگ‌ترین شهر و بندر این کشور.

شهرهای شب زنده دار جهان, قاهره, مونته‌ویدئو, پایتخت لبنان, مالاگا

عصر ایران