سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

ارزش غذایی کلم بروکلی



 

 

کلم بروکلی

 

 

کلم بروکلی یکی از سبزیجات بسیار با ارزش است که سرشار از مواد مغذی می باشد و فواید بی شماری برای ارتقاء سلامتی انسان دارد .

 

مواد مغذی و سایر موادی را که در بروکلی وجود دارند و اثرات زیادی در پیشگیری از بیماری ها دارند، به ترتیب زیر برای شما بیان می کنم :

 

1- بروکلی دارای ماده ای بنام سولفورافان ( SULFORAPHANE ) است که تعداد ،اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می دهد. در نتیجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه ، معده ، روده بزرگ ، رکتوم و ریه ها در انسان پیشگیری می کند .

 

2- بروکلی دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید ، ویتا مین A ، ویتامین C و ویتامین K می باشد که باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می شوند .

 

3- بروکلی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین C ، فیبر و بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A) یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می کند، در نتیجه از بروز بیماری هایی مثل انواع سرطان ، آلزایمر ( فراموشی دوران پیری )، بیماری های قلبی ، آرتریت ( التهاب مفاصل ) پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد .

 

4- مقدار بالای فیبر غذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند .

 

5- کلسیم موجود در بروکلی ، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است. ولی چون شیر علاوه بر کلسیم ، دارای ویتامین D نیز می باشد ، به عنوان منبع بهتری برای پوکی استخوان مطرح می شود زیرا ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند .


ویدیو مرتبط :
‫کوکوی کلم بروکلی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خورش سویا و کلم بروکلی، غذایی ضد حساسیت و رژیمی



خورش سویا و کلم بروکلی, طرز تهیه خورش کلم بروکلی
اگر در لیست مواد غذایی که برای رفع علائم حساسیت فصلی مفید است، نگاهی بیندازید هر سه ماده کلم بروکلی، سویا و هویج را در آن می‌بینید. کلم بروکلی حاوی ویتامین C و بیوفلاونوئید است سویا هم امگا3 دارد، از بتاکاروتن هویج هم نمی‌شود گذشت. همه این مواد کافی است برای این‌که این خورش را به یک غذای ضد حساسیت و البته کم‌کالری تبدیل کند.

مواد لازم برای 4  نفر :

 کلم بروکلی  400 گرم
 سویا  2 پیمانه
 پیاز بزرگ  1 عدد
 سیر  4 حبه
 هویج بزرگ یک عدد
رب گوجه‌ فرنگی 2 قاشق سوپ خوری
روغن به میزان لازم
نمک، فلفل و زرد چوبه مقداری

طرز تهیه خورش سویا و کلم بروکلی  :
پیاز را پوست کنده، شسته و خلالی یا نگینی خرد کنید.
هویج را هم پوست کنده، بشویید و به شکل دلخواه برش بزنید.
در تابه‌ای روغن ریخته، روی حرارت بگذارید.
پس از داغ شدن روغن، پیازها را در روغن تفت دهید.
سیرها را هم له کرده و همراه پیاز سرخ کنید.
مقداری زردچوبه و فلفل به تابه اضافه کرده و سویای آماده را داخل تابه ریخته و خوب با مواد دیگر مخلوط کنید.
بعد از کمی تفت دادن سویا، نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی و هویج خردشده است.
مدتی که از تفت دادن مواد گذشت مقداری آب به خورش اضافه کنید (تا حدی که روی مواد بیاید ) و اجازه دهید تا هویج بپزد.
حدود 10 دقیقه به آخر پخت مانده، کلم بروکلی خردشده را اضافه کرده و بعد از پخت خورش را سرو کنید. این غذا را، هم می‌شود با نان سرو کرد و هم با برنج.

فوت‌ و فن
1 - برای آماده‌سازی سویا آن را به مدت 20 دقیقه تا نیم‌ ساعت در مقداری آب و نمک خیس کنید و بعد از این مدت در آبکش ریخته و با فشردن در دست آب آن را به خوبی بگیرید. حالا سویا آماده استفاده در غذاست.
2 - برای خوش‌ رنگ شدن کلم بروکلی بهترین راه این است که در قابلمه‌ای مقداری آب و نمک ریخته، روی حرارت بگذارید. پس از جوش آمدن آب کلم بروکلی را در آن انداخته و بعد از مدتی آنها را بیرون آورده و سریع زیر آب سرد بگیرید. این شوک حرارتی باعث ثابت ماندن رنگ سبز کلم بروکلی می‌شود.

نکته :
مقدار سیر در این غذا به سلیقه شما بستگی دارد. اگر دوست ندارید، مقدار آن را کمتر یا حتی حذف کنید.
منبع : salamatnews.com