سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

آشنایی با فنون پخت لازانیا



لازانیا یک غذای ایتالیایی بسیار معروف است که تقریبا  در همه دنیا طرفداران زیادی دارد. معمولا همه افراد خانواده از افراد کم سن و سال گرفته تا افراد مسن، این غذا را دوست دارند. شاید شهرت آن به خاطر مواد خوشمزه، سس و پنیری است که در درست کردن آن استفاده می شود.

موادی که در تولید لازانیا به کار رفته است، تقریبا همانند ترکیب پاستا و یا ماکارونی است. تفاوت آنها تنها در فرایند تولید شان در کارخانه است.


به طور کلی لازانیا را به دو صورت می پزند:

تکنیک های پخت لازانیا, روش های پخت لازانیا

لازانیا یک غذای ایتالیایی بسیار معروف است که تقریبا  در همه دنیا طرفداران زیادی دارد


نکاتی برای درست کردن لازانیا :
اگر می خواهید ورق های لازانیا در حین جوشاندن در آب به هم نچسبند، مقداری روغن و نمک داخل آب جوش بریزید.

هنگام جوشاندن لازانیا در قابلمه ورق ها را به کمک یک قاشق چوبی یا کفگیر به آرامی تکان دهید تا به هم نچسبند.

هنگامی که می خواهید ورق های لازانیا را آبکشی کنید حتما آب سرد روی آنها بریزید. این کار باعث می شود حرارت داخل ورق های لازانیا کم شود و در حین پخت، ورق ها خمیر نشوند.

برای اینکه بعد از آبکشی، ورق ها به هم نچسبند، آنها را یا روی لبه آبکش فلزی آویزان کنید یا این که  یک حوله تمیز پهن کنید و ورق ها را  روی حوله قرار دهید. این کار باعث می شود ورق ها هنگام استفاده  به ظرف نچسبیده و خرد نشود.

اگر می خواهید لازانیای شما رژیمی باشد، هنگام آماده کردن لایه های لازانیا، به جای اینکه در هر لایه، پنیر بریزید، در مرحله آخر فقط روی مواد مقداری پنیر بریزید. از پنیرهای رژیمی هم می توانید استفاده کنید.

برای اینکه ورق های لازانیا بعد از پختن به ظرف نچسبد و به راحتی جدا شود، کف ظرف و دیواره-های آن را با مقداری روغن چرب کنید.

در دستور اصلی لازانیا از گوشت چرخ کرده  برای تهیه مواد داخل آن استفاده می شود. ولی برای تنوع در طعم لازانیا، می توانید آن را با مواد مختلف درست کنید.

بهتر است ترتیب قرار گرفتن ورق های لازانیا در ظرف به صورت حصیری باشد؛ یعنی یک لایه ورق های لازانیا را به صورت عمودی داخل ظرف قرار داده و بعد از قرار دادن مواد روی آن، لایه بعدی را به صورت افقی روی مواد قرار دهید. این کار باعث می شود مواد از لابه لای ورق ها نریزد.

معمولا در بسته بندی های لازانیا یک یا دو بسته کوچک ادویه های مخصوص لازانیا قرار دارد. این ادویه جات را می توانید در مرحله آخر روی مواد بریزید. در صورت تمایل می توانید از ادویه جات مورد علاقه تان مانند ادویه کاری یا ادویه های دیگر استفاده کنید.

لازانیا  با ورق های آبکش شده
روش دوم با روش اول کمی تفاوت دارد. تفاوت آنها در این است که در این روش قبل از آماده کردن لازانیا، ابتدا ورق ها را در یک قابلمه حاوی آب جوش قرار می دهند. بعد از اینکه ورق ها نرم شدند، آنها را آبکشی می کنند.

فوت های کوزه گری در پخت لازانیا,فنون آشپزی

هنگام آبکشی روی لازانیاها آب سرد بریزید و سپس آنها را روی لبه آبکش آویزان کنید تا به هم نچسبند


آماده سازی لازانیا به این روش کمی دشوار است و احتیاج به تمرین و دقت بیشتری دارد؛ زیرا باید دقت کرد که ورق ها در حین پخت یا وقتی آبکشی می شوند به هم نچسبند.


لازانیا با مایکروفر
در این روش ابتدا با توجه به حجم مایکروفرتان یک ظرف مناسب انتخاب کنید؛ یادتان باشد قرار است فقط به جای فر از مایکروفر استفاده کنید پس مرحله آماده سازی ورق ها و سس را روی گاز انجام دهید و ورق های  لازانیا و سس را طبق معمول در پیرکس بچینید و آن را به مدت 10 دقیقه با قدرت 900 وات یا صد درصد داخل مایکروفر قرار گیرد. در انتها برای طلایی شدن روی لازانیا، پایه گریل را داخل دستگاه قرار می دهند، سپس ظرف را روی آن گذاشته و گریل دستگاه را به مدت 5-3 دقیقه روشن می کنند تا روی مواد طلایی شود.

نکاتی برای درست کردن لازانیا, طرز پخت لازانیا بدون فر

در روش پخت لازانیا بدون فر روی لازانیا سرخ و طلائی نمی شود


لازانیا بدون فر
در این روش پخت، احتیاجی نیست لازانیا داخل فر قرار گیرد. این روش برای کسانی که فر ندارند و یا استفاده از فر برایشان راحت نیست بسیار مناسب است. در این روش لازانیا را داخل تابه، قابلمه مناسب یا ظرف پیرکس نچسب می ریزند و سپس آن را روی حرارت اجاق گاز قرار می دهند. برای تهیه لازانیا با این روش، چند صورت می توانید عمل کنید. نوع اول این است که مواد را در ظرف مورد نظرتان که قبلا کمی چرب کرده اید به صورت لایه لایه قرار داده، در ظرف را گذاشته و سپس ظرف را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید.

روش های پخت لازانیا, طرز پخت لازانیا بدون فر

قرار است فقط به جای فر از مایکروفر استفاده کنید پس پخت و آماده سازی مواد را روی گاز انجام بدهید


نوع بعدی به این صورت است که هنگامی که در تابه مواد لازانیا را آماده می کنید، ورق های لازانیا را بصورت خشک داخل مواد قرار دهید. نکته ای که در این روش باید دقت کنید این است که مواد داخل تابه باید کاملا رقیق باشد تا ورق های خشک، داخل مواد بپزند. روش دیگر به این صورت است که هر کدام از ورق ها را بعد از پختن و قرار دادن مواد روی آنها، ورق ها را بصورت بقچه بپیچید،آنها را آغشته به آرد سوخاری کرده و سپس در روغن سرخ کنید.

 

طرز پخت لازانیا روی گاز,طرز تهیه لازانیا بدون فر

در این روش مواد را در لازانیاها قرار داده و به صورت بقچه پیچیده و در آرد سورخاری زده و سپس سرخ کنید


لازانیا در فر
در این نوع پخت، فر را نیم ساعت قبل از استفاده روشن می کنند تا گرم شود، سپس ظرف لازانیا را داخل فر در طبقه وسط قرار می دهند. بهتر است درجه فر برای پخت لازانیا 180 درجه سانتی گراد باشد. ولی به طور کل درجه فر بستگی به مواد لازانیا دارد. در بعضی مواقع روی ظرف را با فویل می پوشانند، سپس 10-5 دقیقه قبل از آماده شدن، فویل را بر می دارند و سپس دوباره ظرف را داخل فر قرار می دهند تا پنیر روی لازانیا  طلایی شود.

طرز تهیه لازانیا بدون فر, انواع پخت لازانیا

برای پخت لازانیا در فر ،میزان درجه فر بستگی به مواد لازانیا دارد


سس لازانیا
سسی که برای لازانیا استفاده می شود دو نوع است: سس سفید و سس قرمز. برای هر نوع لازانیایی که آماده می شود یک سس کافی است. بسته به نوع ذائقه و موادی که در لازانیا استفاده می کنید می توانید سس را انتخاب کنید.

مواد لازم برای سس لازانیا,نحوه درست کردن سس لازانیا

برای تهیه سس سفید از کره، آرد، شیر و در صورت تمایل کمی خامه استفاده کنید


برای تهیه سس سفید از کره، آرد، شیر و در صورت تمایل کمی خامه استفاده می شود که با مخلوط کردن و قرار دادن آنها روی حرارت، سس سفید لازانیا آماده می شود. برای سس قرمز از رب گوجه فرنگی، سیر رنده شده، مقداری سبزی معطر خشک، آب و در صورت تمایل گوجه فرنگی رنده شده استفاده می شود. این سس هم روی حرارت درست می شود. بطور کل، لازانیا دستور پخت دشوار و پیچیده ای ندارد. معمولا آن را با هر موادی که در دسترس است می توان درست کرد. کافی است یک بسته لازانیا و مقداری پنیر تهیه کنید. بقیه مواد در یخچال و فریزر موجود است!

 

منبع : مجله آشپزی مثبت / bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
آموزش پخت لازانیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با فنون مصاحبه



   

آشنایی با فنون مصاحبه, مصاحبه, نخستین جلسه مصاحبه شغلی

اشاره:

آگاهی از نحوه برگزاری مصاحبه‌های شغلی و دیدگاه ویژه به این بخش، فرصت‌های بسیار مناسبی را پیش روی كارجویان قرارمی‌دهد. درهمین رابطه میزان انگیزه و مهارت مدیریت كارجویان نیز افزایش می‌یابد و با اعتماد به نفس تصمیم‌های مناسبی را اتخاذ می‌كنند. پرسش‌ها و باید‌‌ها و نباید‌های مصاحبه، در واقع چارچوب‌ها و قوانینی هستند كه طرفین مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده را به رعایت از اصولی منطقی و كارشناسی‌شده فرامی‌خوانند، زیر اصلی‌ترین اصول مباحث مصاحبه شغلی را عنوان می‌كنند، برای آشنایی بیشتر با نحوه برگزاری مصاحبه‌های شغلی، با ما در این مقاله همراه شوید.

مصاحبه

کاربردی‌ترین مرحله و شیوه‌ای كه هر شخص حداقل یك‌بار در طول زندگی برای به‌دست آوردن شغل ایده‌آل خویش آن را تجربه‌كرده است. نتیجۀ چنین مصاحبه‎ای این است که شخص برای انجام کاری یا پذیرش مسئولیتی مناسب یا غیرقابل قبول معرفی می‎شود. در چنین مصاحبه‎ای باید ارتباطی دوطرفه میان مصاحبه‎‌كننده و مصاحبه‎شونده ایجاد شود. ماحصل کار تعیین می‎کند که آیا امکان به‎وجود آمدن همکاری متقابل و سازنده وجود خواهد داشت یا خیر. در مصاحبۀ استخدامی، مصاحبه‎‌كننده این امکان را به‎وجود می‎آورد تا مصاحبه‎شونده نیز سؤالاتی را در مورد شغل آینده مطرح و پاسخ‎هایی دریافت کند. بنابراین در این مصاحبه پرسش و پاسخ، متقابل و دوطرفه خواهد بود.

چگونه نخستین جلسه مصاحبه شغلی را با موفقیت اجرا كنیم؟

خود را در مقابل مصاحبه‌شونده و درهنگام پاسخ‌گویی به سوالات فرض كنید. شاید این جلسه معارفه و یا پرسش‌و پاسخ بیش از پانزده دقیقه هم به طول نینجامد، اما از آن جایی‌ كه مصاحبه‌كننده در كار خود كاملا تبحر دارد، می‌تواند پاسخ‌های هر كارجویی را به خوبی ارزیابی و تحلیل كند و در نهایت شما را دعوت به همكاری كند.

مدت مصاحبه

در بسیاری از مواقع طولانی‌شدن زمان مصاحبه نه‌تنها موجب خستگی و بی‌حوصلگی مصاحبه‌‌كننده و اشتباهات ناشی از آن می‌شود، بلکه تاثیر مشابهی برمصاحبه‌شونده خواهد داشت. در برخی از مصاحبه‌ها، خصوصاً در تحقیقات طولانی و چندین روزه بهتراست که مصاحبه‌كنندگان روزانه بیش از چهار ساعت مصاحبه نکنند و بین مصاحبه‌ها آنقدر فاصله بگذارند تا بتوانند مصاحبه‌های بعدی را با آمادگی، تمرکز و اشتیاق بیشتری انجام دهند و بقیه اوقات را به مسایل دیگر تحقیقی مانند اصلاح و تصحیح یادداشت‌های خود در پرسشنامه‌های پرشده، مشاهده محیط تحقیق و توصیف مسایل و عوامل جانبی و غیره بپردازند. در گذشته تصور بر این بود که مدت هر مصاحبه نباید از حدود 30 تا 35 دقیقه بیش‌تر باشد، اما تجربیاتی که در این مورد به وسیله محققان مختلف کسب شده است، نشان می‌دهد که مصاحبه‌شوندگان می‌توانند حتی حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم نیز به طور فعال و مشتاقانه در مصاحبه شرکت کنند، مشروط بر اینکه موضوع مورد مطالعه و یا سوالات و محتوای پرسشنامه جالب و شرایط مصاحبه بر وی تاثیر منفی نداشته باشد.

جریان ارتباطات میان مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده

مصاحبه در واقع یک نوع کنش متقابل میان‌ مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده است؛ اگرچه چارچوب آن تا حد زیادی به وسیله پرسشنامه تعیین می‌‌شود، اما در نهایت توانایی‌های مصاحبه‌كننده باید به نوعی نزد مصاحبه‌كننده به اثبات برسد. از این رو موافقت یا مخالفت آنها با مصاحبه، در آغاز بیشتر تابع این مساله است که مصاحبه‌شونده تا چه حد بتواند نظر كارفرما را جلب کند. بنابراین در جریان یک مصاحبه عوامل تعیین‌کننده کنش متقابل بین مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده عموما به شرح زیرند:

نخستین قضاوت مصاحبه‌كننده، با نحوه لباس‌پوشیدن مصاحبه‌شونده آغاز می‌شود که نباید با انتظارات و ارزش‌های محیط كار مغایرت داشته باشد. وضع ظاهری گاه معرف بعضی از عوامل و ارزش‌های دیگر مانند ملیت نیز می‌تتواند باشد.

عامل جنست نیز می‌تواند تعیین کننده باشد. در بیشتر موارد اگرمصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده هم‌جنس باشند، مصاحبه راحت‌تر انجام می‌شود، خصوصاً وقتی سوالات مربوط به مسایل شخصی و خصوصی باشد.

پس از مشخصات ظاهری، عامل تعیین‌کننده دیگر، زبان یا نحوه سخن گفتن است که باید با ارزش‌ها و انتظارات مصاحبه‌كننده منطبق باشد. اساسا فن بیان، یكی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است كه كارفرمایان و مصاحبه‌كنندگان در استخدام كارجویان و روابط عمومی و ارتباط با مخاطبان در نظر دارند.

آیا مصاحبه بهترین راه برای ارزیابی كارجویان است؟

اگرچه مصاحبه یکی از متداول‌ترین روش‌های تحقیق درعلوم اجتماعی و معیاری برای صلاحیت علمی و عملی كارجویان است،   اما نمی‌توان تنها مصاحبه را معیاری برای ارزیابی افکار، اندیشه‌ها، گرایش‌ها و انگیزه‌های مصاحبه‌شوندگان در همه زمینه‌ها در نظر گرفت. در همین رابطه و برای اتخاذ تصمیم نهایی باید به طور عملی و خارج از فضای پراسترس مصاحبه نیز كاركردها و توانایی‌های مصاحبه‌شوندگان را نیز بررسی كرد. بدین منظور به روش‌های‌ دیگری نیز نیاز است. از سوی دیگر کارآیی، دقت و اطمینان این روش برای بررسی مفاهیم و مسایل ساده‌تری که در شعاع سنجش آن قرار می‌گیرد از طرف بسیاری از منتقدین مورد تردید است.

مصاحبه، خصوصاً به روش سنتی، مصاحبه‌شونده را در شرایطی بسیار غیر‌طبیعی قرار می‌دهد. به طوری‌که طرح مسایل از سوی مصاحبه‌كننده در چارچوبی که از سوی مدیریت سازمان تعیین شده است محدود می‌شود و لذا از تمایل او به صحبت‌کردن و شکافتن مطالب و بدین ترتیب از عمق مسایل مورد بررسی می کاهد. به همین دلیل نیز اولین دانشمندانی که روش پرس و جو را در مکتب نورنبرگ در آلمان به کار بردند، معتقد بودند که مصاحبه باید همانند صحبت روزمره با حالتی کاملاً طبیعی انجام گیرد و سوالات در طول یک صحبت مطرح شوند.مصاحبه‌كننده باید نه سوالات را از روی پرسشنامه بخواند و نه جواب‌ها را در مقابل پاسخگو یادداشت کند. به طور خلاصه مصاحبه‌كننده باید آن‌قدر حرفه‌ای روال مصاحبه را اجرا كند كه مصاحبه‌شونده با حالتی كاملا عادی و به دور از فضای مقرارتی مصاحبه، سوالات را پاسخ دهد.

اصمینان از صحت گفته‌های مصاحبه‌شوندگان

صحت گفته‌های مصاحبه‌شوندگان نیز معضلی برای كارفرمایان است كه باید با بررسی مدارك دانشگاهی، استعلام از سوابق شلی و تحصیلی و در نهایت آزمون‌های شفاهی، كتبی و عملی، به اثبات برسد. مصاحبه‌شوندگان درباره برخی از مسایل، آگاهانه اطلاعات صحیح و واقعی در اختیار مصاحبه‌كننده قرار نمی‌دهند، عکس‌العمل‌های آن‌ها درباره پاسخ به مسایل آینده و پرسش‌هایی این‌گونه معیار درستی از شخصیت و مدیریت بحران را نشان نمی‌دهد. هرچند اگر مصاحبه‌شونده مایل باشد تا حقیقت و واقعیت را بگوید، اما چون هنوز در آن وضعیت خاص، با تمام عواملی که بر روی او تاثیر خواهند گذاشت، قرار نگرفته است، نمی‌توان به گفته او در مورد عکس‌العمل آینده‌اش اطمینان کرد. لذا نمی‌توان با سنجش، گرایش‌ها و نظراتی كه درباره آینده می‌دهد، اعتماد کرد و بر اساس آنها تصمیم گرفت.

كیفیت پرسش‌های مصاحبه‌كننده

شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات فردی كارجویان، کار بسیار دشواری است، اما این ویژگی‌ها، در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، بسیار حائز اهمیت هستند. پرسش‌ها باعث می‌شوند که مصاحبه‌شوندگان کمی بیشتر درباره خودشان و ویژگی‌های مربوط به سوابق کاری خود، صحبت کند. روند مصاحبه ممکن است به کمی احتیاط نیاز داشته باشد. در پرسش‌های مربوط به خصوصیات فردی و اخلاقی مصاحبه‌شوندگان باید دقت كنند. پرسش‌های آزاد و فرضی، پرسش‌های بسیار مناسبی برای آشکار‌ساختن خصوصیات فردی كارجویان هستند.

پرسش‌هایی كه باید كارجویان پیش از مصاحبه بدانند به شرح زیرند:

مهم‌ترین موانع و چالش‌های كاری خود را عنوان كرده و راه‌های مقابله با آن‌ها را ذكر كنید؟

مهم‌ترین نتایج و موفقیت‌های خود را بیان كنید؟

از چه هنگام فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز كردید؟

سوابق شغلی و تحصیلی و سمت‌های قبلی خود را نام ببرید؟

تا كنون فعالیت در چه مشاغلی را تجربه‌ كرده‌اید؟

در هنگام بحران‌های اقتصادی چه واكنشی از خود نشان خواهید داد؟

تا كنون چه پروژه‌هایی را با موفقیت به پایان رسانده‌اید و دلیل موفقیت خود را در اجرای چه اصولی می‌دانید؟

برای رسیدن به هدف اصلی و احراز پست‌های سازمانی بالا، كسب چه آموزش‌‌ها و روش‌هایی لازم است؟

حضور در شركت‌ها و سازمان‌های بزرگ و موفق، چه نقشی در پیشبرد اهداف تجاری دارند؟

كلام آخر

مصاحبه فرصتی است تا كارجویان مهارت‌های خویش را در برابر كارفرمایان به نمایش گذارند، هر مصاحبه‌كننده‌ای قواعد خاص خودش را دارد، شرط پذیرش، تخصص و اعتماد به نفس است، مرحله‌ای كه تنها با سال‌ها تلاش و كسب مهارت و تجربه در محیط تئوری و عملی حاصل می‌شود، بنابراین پیش از هر آزمون و مصاحبه‌ای باید به خودتان و كارتان اطمینان داشته باشید تا بتوامید همپای رقیبان اهداف بزرگ را كسب كنید.

منبع:bazarekar