شیــاطین و فـــرشته‌ها


هر سال مخاطبان سریال‌های ویژه ماه مبارك رمضان منتظر مجموعه‌های داستانی با فضای معنوی و به‌اصطلاح خود تلویزیونی‌ها، منتظر دیدن سریال‌های ماورایی هستند.





هر سال مخاطبان سریال‌های ویژه ماه مبارك رمضان منتظر مجموعه‌های داستانی با فضای معنوی و به‌اصطلاح خود تلویزیونی‌ها، منتظر دیدن سریال‌های ماورایی هستند. این دست سریال‌ها براساس روایات مذهبی و نشان دادن كشمكش شخصیت‌های داستان برای پیدا كردن راه درست، احساس هم ذات‌پنداری تعداد زیادی از مخاطبان روزه‌دار را بر می‌انگیزند.



 موفق‌ترین سریال‌های ماورایی در سال‌های اخیر «او یك فرشته بود» و «اغما» (همان الیاس و دكتر پژوهان) بودند رویكرد مثبت تماشاچیان روزه‌دار تلویزیون به سریال‌های پیش‌تر، مسئولان صدا و سیما را به كشاندن تماشاچی پای این سریال‌ها و به‌اصطلاح خالی كردن خیابان‌ها امیدوار كرده است. در طول سال‌هایی كه تلویزیون برنامه بعد از افطارش را با سریال پر می‌كند، سریال‌های ماورایی رقیبی از جنس خود نداشته‌اند و معمولا تنها یكی از شبكه‌ها برای ساختن چنین سریال‌هایی پا پیش می‌گذاشت. سقوط یك فرشته، سریالی ماورایی به كارگردانی بهرام بهرامیان است كه در 30 قسمت 30 دقیقه‌ای برای پخش در شبكه اول تولید شده است.





آزمایش 2 دختر جوان

سارا و فاطمه 2 دختر جوانی هستند كه مثل اول تمام قصه‌ها زندگی خوب و خوشی دارند.

این 2 دوست صمیمی از بچگی تا الان همیشه كنار هم بوده‌اند و رفیق گرمابه و گلستان هم هستند تا این‌كه كم‌كم پای افرادی در زندگی‌شان باز می‌شود. این آدم‌های تازه وارد با ترفند‌های مختلف سعی می‌كنند مسیر زندگی سارا و فاطمه را عوض كنند و به زبان خودمانی‌تر این دختر‌ها مورد آزمایش الهی قرار می‌گیرند. حوادثی برای‌شان اتفاق می‌افتد كه روی اطرافیان‌شان هم اثر می‌گذارد. در این میان حاج ‌حبیب پدر سارا و ریحانه خانم مادر فاطمه هم بیشتر از پیش با هم آشنا می‌شوند. در این سریال كه طرح داستانی‌اش مدت‌ها طول كشیده و 3 نویسنده هم به‌صورت همزمان روی آن كار كرده‌اند، تمام خرده داستان‌هایی كه مخاطب ایرانی دوست دارد بشنود وجود دارد؛ قصه‌هایی حول، تقابل پدران و فرزندان و از همه جالب‌تر تقابل نیروهای خیر و شر. در این سریال هم نیروهای شیطانی بدون شاخ و دم و در قالب انسان به سراغ بقیه می‌روند و آن‌ها را از راه به در می‌كنند. گروه سازنده برای معرفی داستان سریال به ایده‌آل گفتند: «این مجموعه، زندگی 2 دختر در جدال با فراز و نشیب‌های زندگی‌شان را به تصویر می‌كشد و عیارسنجی ایمان هریك از آن‌ها ماجراهای سقوط یك فرشته را شكل می‌دهد.»





برای دومین سال متوالی

مسعود رایگان: مثل همیشه یك مرد جدی و متعصب كه مهربانی پدرانه‌اش را پشت عینك ضخیم و نگاه سردش نمی‌تواند پنهان كند. كارگردان‌ها وقتی مسعود رایگان را انتخاب می‌‌كنند كه می‌خواهند یك مرد منطقی و مدبر را به تصویر بكشند كه تمام مسئله‌ها را ختم به خیر می‌كند. با این توضیح باید متوجه شده باشید كه رایگان در این سریال نقش حاج حبیب را بازی می‌كند. او در رمضان سال گذشته هم در سریال در مسیر زاینده رود بازی كرد و برای دومین سال پیاپی مهمان سفره‌های افطار شماست.





پس از مختار

فریبا كوثری: در روزهای اخیر با ایفای نقش عمره در سریال مختارنامه اسمش سر زبان‌ها بود. او هم مثل رایگان از بازیگرانی است كه قبل از تماشای مجموعه خیال‌مان بابت نقش و طرز برخوردش راحت است و به‌عنوان تماشاچی هیچ‌وقت انتظار نداریم به جز حرف‌های آرام و امید بخش چیزی از او بشنویم. چه وقتی در سریال معصومیت از دست رفته نقش ماریای نصرانی را بازی می‌كرد و چه این شب‌های اخیر كه در مختارنامه بعد از نطق گیرایش در مسجد كوفه به شهادت رسید. در سقوط یك فرشته هم باز یك كوثری آرام و بی‌آزار و البته تاثیرگذار را می‌بینیم. اسمش ریحانه خانم و مادر سارا  است، یكی از دخترهای اصلی سریال.



از تبلیغات تا بازیگری

هدی زین‌العابدینی: بازیگر نقش فاطمه كسی است كه پیش از این چهره‌اش را به‌طور مشخص در تبلیغات تلویزیونی شوینده، ماكارونی و روغن‌های مایع دیده بودیم. هر چند در كشورهای غربی ورود بازیگران از حوزه تیزر به سینما و تلویزیون عادی و پذیرفته شده است اما این معادله در ایران خیلی رایج نیست. شاید این انتخاب آقای كارگردان در نگاه‌های اول توی ذوق مخاطب بخورد اما اگر زین‌العابدینی بتواند در كنار هم‌بازی‌های حرفه‌ای‌اش خودی نشان دهد پرش خوبی در زندگی حرفه‌ای‌اش زده است.





بالاخره تلویزیون

مهرداد صدیقیان: هرچه‌ مهرداد صدیقیان در مقابل پیشنهاد‌های تلویزیونی مقاومت كرد، سقوط یك فرشته آنقدر وسوسه‌برانگیز بود كه قدم او را به رسانه ملی باز كرد؛ آن هم در نقش یك آدم شیطانی یا به قول معروف شیطان انسی؛ یك شخصیت در حد و مایه‌های الیاس در سریال اغما. او با روش‌های گوناگون خودش را به سارا نزدیك كرده و سعی می‌كند او را تحت‌تاثیر قرار دهد.





پس از سینما

خاطره اسدی: «دیشب باباتو دیدم آیدا» باعث شد تماشاچیان سینما با یك بازیگر جوان و توانمند آشنا شوند. كسی كه خیلی زود جای خودش را بین منتقد‌ها هم باز كرد. او كه سال گذشته «هفت دقیقه» و «برف روی شیروانی داغ» را با جمعی از ستاره‌ها و بازیگران حرفه‌ای روی پرده سینماها داشت، حالا به تلویزیون آمده تا در این موقعیت هم خودش را امتحان كند. او نقش سارا دختر‌ حاج‌حبیب را بر عهده دارد و سوژه صدیقیان برای وسوسه است.



مرد سوژه‌های جنجالی

بهرام بهرامیان:كارگردان سریال دیدنی «ساعت شنی» كه به خاطر موضوع خاصش (رحم اجاره‌ای) خیلی جنجال به پا كرد تا این‌كه مسئولان شبكه عطای پخش سریال را به لقایش بخشیدند. بهرامی سال گذشته هم با كارگردانی فیلم «آل» نشان داد جسارت ورود به مباحث كمتر مطرح شده و حساسیت زای اجتماعی را دارد و از عهده چنین فضاهایی هم خوب بر می‌آید. همین جسارت و توانایی، تماشاچی را امیدوار می‌كند كه سریال جذابی را شاهد خواهد بود. این سریال با 2 گروه كارگردانی پیش می‌رود. طبق معمول سریال‌های ماه رمضان در دقیقه 90 تولید و برای پخش به شبكه فرستاده می‌شود. «سقوط یك فرشته» هم به‌علت رقابت با یك سریال دیگر برای تسخیر آنتن شبكه یك، كمی دیرتر كلید خورد. گروه به 2 قسمت تقسیم شده‌اند تا بتوانند به‌صورت موازی سریال را به پخش برسانند. كارگردانی گروه دوم به‌عهده برادر بهرام بهرامی است. باید دید این 2 برادر می‌توانند یك دستی كار را حفظ كنند یا خیر.





مرد جذب مخاطب

رامین عباسی‌زاده/ تهیه كننده: او در این سال‌ها نشان داده كه رگ خواب مخاطب را خوب می‌شناسد. چه زمانی كه او «یك فرشته بود» را با بازیگری ناشناس برای پخش در ماه رمضان تولید می‌كند و مخاطب 90 درصدی جذب می‌كند و چه موقعی كه با تهیه سریال شبانه «شمس‌العماره» می‌خواهد مخاطبش را بخنداند. «كت جادویی»، «پلیس جوان» و «پریدخت» هم از دیگر سریال‌های تهیه شده توسط عباسی‌زاده هستند كه نشان می‌دهند او به شعور مخاطب احترام می‌گذارد. او كه خودش طراح اصلی قصه است درباره انتخاب متن و كارگردان می‌گوید: «قصه سقوط یك فرشته متناسب با ماه رمضان است و در حقیقت به مفاهیم دینی و قرآنی به شكل ویژه‌ای توجه شده تا مخاطب را ترغیب به تماشای سریال كند. برای این اثر باید كارگردانی انتخاب می‌شد كه به لحاظ تكنیك بتواند موفق عمل كند. امیدوارم سریال «سقوط یك فرشته» در ماه رمضان مورد توجه و رضایت مردم قرار بگیرد.»


ویدیو مرتبط :