افزایش انتقادهای تند از فردوسی پور و 90


امسال پانزدهمین سالی است كه نود با اجرای عادل فردوسی‌پور روی آنتن شبكه سه می‌رود. برنامه‌ای كه می‌توان آن را جزو 10 برنامه پربیننده دو دهه اخیر تلویزیون دانست. فردوسی‌پور نود را به برنامه‌ای چالشی و انتقادی تبدیل كرد كه از كنار كوچك‌ترین حاشیه فوتبال هم نمی‌گذرد.

روزنامه هفت صبح: یادداشت انتقادی امیر مهدی ژوله روزنامه‌نگار پیشین و فیلمنامه‌نویس كارهای مهران مدیری درباره عادل فردوسی‌پور و اولین برنامه او در دور جدید، بازتاب‌های زیادی را به همراه داشت؛حرف‌های این نویسنده در انتقاد از نود و رویه عادل در این برنامه دمیدن بر آتشی زیر خاكستر بود كه از دو سال پیش روشن شده بود و خود « هفت صبح » در صف اول آن قرار داشت.

امسال پانزدهمین سالی است كه نود با اجرای عادل فردوسی‌پور روی آنتن شبكه سه می‌رود. برنامه‌ای كه می‌توان آن را جزو 10 برنامه پربیننده دو دهه اخیر تلویزیون دانست. در این مدت فردوسی‌پور آرام آرام نود را از یك برنامه نسبتا آرام و صرفا تحلیل و بررسی مسابقات و داوری فوتبال داخلی به برنامه‌ای چالشی و انتقادی تبدیل كرد كه از كنار كوچك‌ترین حاشیه فوتبال هم نمی‌گذرد.

فردوسی‌پور در سیبل انتقادات؛ عادل یا مدعی‌العموم!؟

 برنامه‌ای كه بدون تعارف هر هفته بسیاری از پشت پرده‌های فوتبال ایران را روی دایره می‌ریخت. این رویه فردوسی‌پور خیلی مورد توجه مردم قرار گرفت و باعث شد محبوبیت فردوسی‌پور و برنامه‌اش به شكل تصاعدی افزایش پیدا كند. فردوسی‌پور به واسطه این محبوبیت به تدریج تیكه‌پرانی‌ها و كنایه‌هایی اساسی را در موضوعات مختلف اول به اجرایش در نود و بعد  كه در این مسیر « هفت صبح» از اولین رسانه‌های منتقد رویكرد تازه فردوسی‌پور همیشه محبوب بود و همان زمان نوشتیم كه قرار گرفتن در قامت اپوزسیون نباید باعث شود چشم روی روند همواره بر موضع  حق بودن فردوسی‌پور بسته شود.

گویا این انتقادات در فصل جدید لیگ برتر قرار است بیشتر اوج بگیرند چون از همین ابتدا تیغ تیز انتقاد از سمت فوتبالی‌ها و اهالی رسانه به سمت فردوسی‌پور روانه شده است. انتقاد محمد رویانیان از نحوه گزارش فردوسی‌پور و انتقاد امیر مهدی ژوله از رویه‌ای كه فردوسی‌پور در برنامه نود پیش گرفته مهم‌ترین انتقادهای یك هفته اخیر در خصوص فردوسی‌پور است. انتقادهایی كه بین مردم بازتاب‌های جالب و قابل تاملی داشته است.

 آتش زیر خاكستری كه ژوله بر آن دمید


پس از پخش اولین برنامه نود در فصل جدید امیر مهدی ژوله كه خودش زمانی به عنوان روزنامه‌نگار ورزشی شناخته می‌شد با یادداشتی در صفحه شخصی خود در یكی از شبكه‌های اجتماعی انتقادهای تیز و تندی به فردوسی‌پور كرده. ژوله در این یادداشت كه سایت گل آن را منعكس كرده برای فردوسی‌پور ابراز نگرانی كرده و گفته عادلی كه زمانی دلسوز فوتبال بوده حالا تبدیل به مدعی‌العموم فوتبال شده و با اتكا به محبوبیتی كه پیدا كرده فوتبال را به سلابه می‌كشد.

فردوسی‌پور در سیبل انتقادات؛ عادل یا مدعی‌العموم!؟

این نكته ژوله در خصوص مدعی‌العموم شدن فردوسی‌پور از آن جهت نكته بسیار مهمی ‌است كه عادل فردوسی‌پور در سه، چهار سال اخیر بارها و بارها در برنامه‌اش از مدیران و مسئولان انتقاد كرده كه چرا به عنوان زبان مردم حرف می‌زنند و خودشان را جای آنها می‌گذارند. چه تغییری در فردوسی‌پور و برنامه‌اش به وجود آمده كه ژوله به عنوان یكی از هواداران فردوسی‌پور و نود چنین برداشتی از او دارد.

برداشتی كه مخالفان فردوسی‌پور هم در اظهار نظرهایشان به آن اشاره می‌كنند اما ژوله در این یادداشت جمله معروف فردوسی‌پور كه می‌گوید:«من عاشق واقعی فوتبالم» را زیر سوال برده و گفته:«عادل دیگر عاشق فوتبال نیست،حتی نگران آن هم نیست.عصبیت و کلافگی و غرور،همه آن چیزی است که از جوان با‌هوش و عزیز ما به چشم می‌خورد و این همان پله لق نردبام موفقیت و محبوبیت اوست... خدا کند که نیفتی پسر!» اما جدا از موضع جالب ژوله كامنتدونی زیر این یادداشت در سایت گل محلی برای جدال طرفداران و مخالفان فردوسی‌پور شد. مخالفان و موافقانی كه در مواقعی كاملا با منطق و دلیل و در مواقعی كاملا از روی احساسات شدید به تایید یا رد فردوسی‌پور پرداخته اند. البته تعداد این كامنت‌ها فراتر از حد عادی بود اما با توجه به حجم این صفحه سعی كردیم جالب‌ترین‌هایشان را انتخاب كنیم.



 خدا اعتدال را حفظ كند!


« بهترین و دلسوزترین و محبوب‌ترین مجری تو جهان عادله »، « عادل فوتبال ما رو به باتلاق و حاشیه کشیده ولی اونقده عوام فریبه که حالا حالا باید تحملش کرد ».اینها نمونه ای از سیل كامنت‌های احساسی و صفر و صدی مخالفان و موافقان مجری مطرح و كرمانی فوتبال است. كامنت‌هایی كه معمولا یك خطی است و چون همگی بر پایه احساسات است خیلی نمی‌توان براساس آن نتیجه‌گیری كرد اما در این بین یكسری از موافقان و مخالفان تا جایی كه می‌توانستند سعی كردند با دلایل منطقی به نقد یا تعریف از فردوسی‌پور بپردازند و بعضی از مردم هم سعی كرده‌اند با توجه به جو ایجاد شده چند ماهه اخیر در خصوص داشتن «اعتدال» نظری كاملا معتدلانه در خصوص فردوسی‌پور دهند:« بزرگ‌ترین حسن آقای فردوسی‌پور بی‌طرفی و عدم وابستگی به جناح یا گروهی است و باز هم از نظر من بیننده عادی برنامه نود بزرگ‌ترین عیب ایشان غرور و خود بزرگ‌بینی که به تازگی در ادبیات و گزارش‌های اخیر ایشان دیده می‌شود،‌است.  بنده از طرفداران پرو پا قرص گزارش‌های ایشان هستم اما در گزارش‌های اخیر به خصوص بازی پرسپولیس و تراکتور زیاده‌روی در پرداختن به حاشیه‌ها یه مقداری روی اعصاب بود» یا مثلا :« عادل یه کم مغرور شده ولی هنوز بهترینه»

فردوسی‌پور در سیبل انتقادات؛ عادل یا مدعی‌العموم!؟



 مخالفان چه می‌گویند


برخی از مخالفان فردوسی‌پور معتقدند، نود از سه، چهار سال پیش دوران رو به افولی را شروع كرده است: «مسیر افتادن را سه چهار سال است شروع کرده و خیلی‌ها از جمله خود من به رسم عادت نود می‌بینند...موضوع دیگر اینقدر دیگر برنامه‌های ورزشی تلویزیون ضعیف هستند که مخاطب انتخاب دیگری ندارد.» بعضی‌ها هم معتقدند فردوسی‌پور از حاشیه‌ها برای بالا بردن جذابیت برنامه اش استفاده می‌كند:« واقعاً گل گفتی.... عادل دیگه مدت‌هاست دلسوز فوتبال نیست بلکه دنبال جذاب کردن برنامه اش هست و حاشیه درست کردن واسه تیم‌ها برای پربیننده کردن برنامه‌اش» یا مثلا خیلی‌ها معتقدند فردوسی‌پور وقتی متخصص فوتبال است و برنامه اش هم همین‌طور پس فقط باید درباره فوتبال حرف بزند:« عادل فردوسی‌پور در

 برنامه ای که مختص فوتبال است می‌خواهد تمام مسائل روز را پاسخگو باشد، یعنی در ابتدای این سقوط چنین قصدی داشت. اینکه در برنامه این هفته حتما یادش باشد متلکی به فلان وزیر بیندازد، یا آنکه اشاره ای هم به فلان موضوع بکند، روزهایی همه مردم به غیر از فوتبالی‌ها پای 90 نشسته بودند تخمه‌شکنان و فقط برای ریشخند.»



 موافقان چه می‌گویند


اما یكسری از موافقان فردوسی‌پور هم هنوز او را بهترین می‌دانند اما این مسئله باعث نشده كه چشم خود را روی ایرادات برنامه نبندند:« عادل‌خان خیلیا با این حرفا موافقن، خود من یکی از کسایی هستم که تقریبا در تمام برنامه‌هات جزو پیامک‌زننده‌ها هستم ولی خیلی ازت گله داریم دلت رو به تعداد بیننده‌هات خوش نکن بیننده زیاد و یا حتی هوادار زیاد داشتن دلیل درست بودن کار انسان نیست.» یا مثلا یكی در این خصوص نوشته:« شاید برنامه عادل از آن نکته‌سنجی‌ها و ریز‌بینی‌های سالیان دورش فاصله گرفته باشد شاید عادل نگاه ژورنالیستی‌اش نسبت به ماوقع فوتبال پررنگ‌تر از سالیان گذشته شده و کمی‌ حاشیه‌پرداز‌تر شده شاید خیلی مسائل فنی را نادیده گرفته و از متن به حاشیه می‌لغزد ولی مهم این است که عادل سالم و به دور از ناپاکی‌ها و پلشتی‌های موجود در فوتبال امروز ماست.  دوری از باند‌بازی و البته ناسازگاری با مافیا.»

فردوسی‌پور در سیبل انتقادات؛ عادل یا مدعی‌العموم!؟

به نظر بعضی از موافقان هم مسیری كه فردوسی‌پور می‌رود درست است و دلیل این انتقادها را حذف فردوسی‌پور به عنوان یك مجری سالم و باج نده! می‌دانند:« جالبه که این اظهار نظر مغرضانه بعد از شروع خوب و قوی سری جدید برنامه 90 رخ میده! پس پیداست مشکل دوستان چیز دیگه ایه» یا مثلا:« وقتی با مسئولین فوتبال حرف می‌زنه مثل مجری مصاحبه با رئیس‌جمهور فقط گوش بده... اینجور مجری را خیلی‌ها دوست دارند ولی نکته اساسی موفقیت برنامه ۹۰ هم همینه که عادل اینجور نیست. هر چیزی بهایی داره. من ترجیح می‌دم هر چی می‌خواد بگه گاهی هم اشتباه بگه تا اینکه از ترس این و اون هیچی اصلا نگه!»



 گزارشگری كه هنوز هم بهترین است


اما حاشیه دیگری كه همین ابتدای كار گریبان فردوسی‌پور را گرفت، جنجال گزارش او در بازی پرسپولیس و تراكتورسازی بود. محمد رویانیان، مدیر عامل باشگاه پرسپولیس پس از بازی در خصوص نحوه گزارش فردوسی‌پور گفته بود: «در بازی اول ما در لیگ برتر، فردوسی‌پور به نکاتی اشاره می‌کرد که اصلا ارتباطی به مسابقه نداشت.او هر چقدر که به پرسپولیس گیر می‌دهد باز هم راضی نمی‌شود.اصلا درست نیست و هواداران ما دلخور هستند.»

اما جالب است در كامنت‌های زیر این خبر در سایت خبرآنلاین وضعیت برای فردوسی‌پور فرق می‌كند. گویا او هنوز هم به عنوان گزارشگر محبوبیتش بسیار بالاست و درصد انتقادها به گزارش او بسیار پایین‌تر است. البته این یك نكته واضح است كه فردوسی‌پور در گزارش فوتبال هنوز هم بی رقیب‌ترین گزارشگر فوتبال ایران است.

فردوسی‌پور در سیبل انتقادات؛ عادل یا مدعی‌العموم!؟

وقتی پای گزارش مسابقات خارجی پیش آید كه او محبوب خاص و عام و موافق و مخالف است اما در مسابقات داخلی تعداد مخالفان فردوسی‌پور كمی‌ در حال افزایش است. فعلا كه مردم (چه مخالف و چه موافق) فردوسی‌پور در قامت گزارشگر را از فردوسی‌پور در قامت مجری برنامه نود جدا می‌دانند اما در كل فردوسی‌پور قطعا سال سختی خواهد داشت، سالی كه از همین ابتدا منتقدان خودش و برنامه‌اش با توپ پر شروع كرده اند و اگر فردوسی‌پور حواسش به نقاط ضعف و قوت خودش و برنامه‌اش نباشد و بی‌توجه به تمام این مسائل راه خودش را برود آن‌وقت شاید تعداد منتقدان سر سخت او روزبه‌روز بیشتر شود.


ویدیو مرتبط :
خشم فردوسی پور و انتقاد تند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهم موضوعات برنامه 90؛ سرشاخ شدن فردوسی پور با رئیس کمیته انضباطی



 

تصویر: کریم باقری و همسرش در گالری نقاشی

 

سرمربی تیم استقلال در واکنش به انتقادات تند هافبک تیمش گفت: «امیدوارم مجتبی جبازی به حرفش عمل کند و دیگر به تمرین ما نیاید.»

* دهداری هم از نداشتن بازی دوستانه می نالید

درد 24 سال قبل فوتبال ملی ما همانی بود که هنوز هم با این همه هزینه ، داریم.

عادل فردوسی پور و برنامه 90 برای بزرگداشت نوزدهمین سالگرد درگذشت پرویز دهداری سری به آرشیو صدا و سیما زده بود و مصاحبه ای از دهداری را پخش کرد. دهداری در آن گفتگو که قبل از اعزام تیم ملی به بازی های جام ملت های 1988 بود، سخن از رسالتش گفت. از اینکه وظیفه داشت تا تیم ملی را از جوان های همه کشور انتخاب کند. او در پایان هم گفته بود: «تیم ملی تدارک دیده اما تا زمانی که بازی تدارکاتی نداشته باشیم نمی شود حرف از آمادگی تیم زد.»

این همان مشکلی است که خیلی از تیم های ملی ما هنوز هم دارند.

* شاغلام: مگه عقلم کم بود که بروم کنار زمین تا با تیرکمان کورم کنند؟

غلام پیروانی می گوید در آبادان بر تیر و کمان او را می زدند.

غلام پیروانی در برنامه 90 این هفته گفت: «الان دیدم تماشاگران می گفتند چرا از روی نیمکت بلند نمی شدم اما باید بگویم من خارج از آبادان مدام کنار خط بودم اما در آبادان مگر عقلم کم بود که بلند بشوم؟ بروم کنار خط تا با تیرکمان، بزنندم؟ چند بار سنگ شان از بغل چشمم گذشت.»

* اتهام طرفدار تراکتور به فردوسی پور: طرفدارای استقلال را با فتوشاپ زیاد کردی!

طرفداران تراکتورسازی هنوز به عادل فردوسی پور اطمینان ندارند.

گزارشگران 90 که برای بازی تراکتورسازی و راه آهن به تبریز رفته بودند، باز هم صحنه های نابی را شکار کردند. صحنه های پیرمردانی که به سختی خود را به ورزشگاه یادگار می رساندند اما می گفتند به عشق تراکتور کارهای سخت تر را هم انجام می دهند. بعد هم نوبت رسید به اعتراض تبریزی ها به تبعیض های فوتبال به نفع استقلال و پرسپولیس که یکی از آنها گفت: «سال قبل ما ورزشگاه آزادی را در بازی استقلال پر کرده بودیم اما شما با فتوشاپ، تعداد استقلالی را زیاد کردید که انگار اندازه ما هستند.»

این گفته تماشاگر تبریزی حسابی گزارشگر 90 را شوکه کرده بود.

* انتقاد صریح فردوسی پور از کمیته انضباطی / حسن زاده : شما اتهام می زنید

عادل فردوسی به بهانه بازی کردن آندو در بازی استقلال و شاهین با رئیس کمیته انضباطی، سر شاخ شد.

در برنامه 90 دوشنبه شب، فردوسی پوراز اتفاقات مربوط به بخشش آندو تیموریان و دور زدن قانون پرسید که حسن زاده با گیر دادن به واژه اعلام و ابلاغ می خواست جو را به سود خود برگرداند اما فردوسی پور با تصویر و سند سعی می کرد همه آنچه می گوید را تاکید کند و به نظر می رسید دارد منطقی سخن می گوید.

* مظلومی: امیدوارم مجتبی روی حرفش بماند و نیاید / او حق ندارد برای من تعیین تکلیف کند

پرویز مظلومی می گوید اگرلازم باشد برای بازی با پرسپولیس از امیدهایش استفاده می کند اما به جباری بازی نمی دهد.

حرف هایی که مجتبی جباری علیه مظلومی زده سبب شد تا مربی استقلال تا نیمه های شب بیدار باشد و به حرف های جباری در 90 پاسخ بدهد. او اینگونه شروع کرد: «اگر الان جباری این قدر آماده شده چون من دو سال است به پایش نشستم و او از همین تمرین ها به تیم ملی رسیده است. من در تمرین ها کنار می ایستم چون یک تمرین دهنده خیلی معروف مثل هنکه داریم که از بایرن مونیخ آمده است. حالا اگر تمرینات بد است، منظور مجتبی کار هنکه بوده.»

او ادامه داد: «یک موقع هایی نمی دانم چه می شود که او تیم را به حاشیه می برد. مجتبی نمی تواند برای من تعیین تکلیف کند. انشالله پای حرفش بایستد و نیاید. او پول می گیرد که بازی کند و حق ندارد برای این دو ساعتی که می آید و عرق می ریزد، شرط تعیین کند.»

او سپس گفت: «ما با کرار هم برخورد می کنیم. او بعد بازی با ملوان تنبیه شد. الان هم هر دو بازیکن را کنار گذاشتم و در اختیار باشگاه هستند. برای بازی دربی هم که هنوز نمی دانم چه روزی است، حتی اگر لازم باشد حاضرم از امیدهایم استفاده کنم اما این دو را کنار می گذارم.»

* دربی ۳ روز بعد از عاشورا؛ عزیز محمدی: بازی را هجدهم برگزار می کنیم / رویانیان: این کار جفا در حق پرسپولیس است

سازمان لیگ برتر می خواهد 12 روز دیگر دربی جام حذفی را برگزار کند.

عزیز محمدی در برنامه 90 گفت که 18 آذرماه بازی تیم های استقلال و پرسپولیس در جام حذفی برگزار می شود. او با اعلام این خبر که تاریخی بهتر از زمان اعلام شده برای داربی وجود نداشته گفت: «ما در برنامه پیشنهادی مان هم اعلام کرده بودیم بازی های جام حذفی در همین زمان ها برگزار می شود و تیم ها هم از حالا زمان کافی برای آماده سازی برای دربی دارند.»

لحظاتی بعد رویانیان روی خط برنامه آمد و گفت پرسپولیس این تاریخ را قبول ندارد و بازی نمی کند که محمدی در پاسخش گفت: «زمان بازی عوض نمی شود. اگر قرار باشد به حکم باشگاه ها زمان بازی ها را عوض کنیم که بهتر است اصلا لیگ تعطیل شود. این همان شرایطی بود که باعث شد مشکل برای سهمیه ها ایجاد شود. اینکه یک تیم طراز مالیاتی اش را نمی فرستد و...»

رویانیان اما اعتقاد داشت تیمش 3 مصدوم و 2 محروم دارد و فشار بازی های ملی حسابی خسته شان کرده و نمی توانند این قدر زود در بازی حذفی بازی کنند. او از رفاقت عزیز محمدی و فتح الله زاده گلایه کرد و در حالی که عزیز محمدی تاکید داشت رفاقتش با رویانیان خیلی بیشتر از فتح الله زاده است اما رویانیان گفت: «ما با هم همکار بودیم ولی او رفاقتش با فتح الله زاده بیشتر است.»

در این بین فردوسی پور گفت: «سردار...» که هر دو نفر پاسخ دادند: «بله» و فردوسی پور دیگر نمی توانست خنده اش را نگه دارد. عزیز محمدی بعد از این خنده ها گفت دربی را در تاریخ اعلامی برگزار می کند و رویانیان در جوابش گفت: «این کار جفاست.»

* مسابقه پیامکی

مسابقه پیامکی برنامه این هفته نیز به کاهش سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا اختصاص داشت. این برنامه از بینندگانش پرسیده بود که با توجه به عملکرد فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها آیا کاهش سهمیه‌های ایران را منصفانه می‌داند یا خیر که پس از حدود سه ساعت و 40 دقیقه حدود یک میلیون و 500 هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند و 82 درصد آن‌ها این اتفاق را کاملا منصفانه می‌دانستند.

برای اطلاع از سایر اخبار سرویس ورزشی جام نیوز اینجا را کلیک کنید.