کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

منوی ویژه برای مغز کودک شما



تغذیه کودک,هوش کودک,کودک باهوش

حواس پنج‌گانه‌ را امتحان کنید

تغذیه کودک - ما، معمولا بیش‌تر از یکی از حواس پنج‌گانه‌مان را به کار می‌گیریم تا محیط پیرامون‌مان را درک کنیم. با این حال، به کار انداختن عمیق دو یا سه حس از این حواس، در کودکان، مثل گوش دادن به موسیقی، وقتی مشغول گِل‌بازی یا خمیربازی هستند، در بهبود عملکرد مغزی‌شان نقش مهمی دارد.  برای این کار، بازی‌های متعددی وجود دارد. مثلا می‌توانید چشم‌شان را ببندید و از آن‌ها بخواهید چیزهایی را که دور و برشان هست، با استفاده حس بویایی- مثل بو کردن انواع میوه‌ها یا لامسه- مثلا دست زدن به سکه- شناسایی کنند.

با هم قدم بزنید

شاید به نظر شما، پیاده‌روی، ورزش ساده‌ای باشد که بر سلامت جسمی تاثیر می‌گذارد، اما محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا، اعلام کرده‌اند که پیاده‌روی باعث رشد سلول‌های مغزی جدید می‌شود. به‌خصوص بچه‌ها را به انجام دو کار هم‌زمان، یعنی ورزش و دیدن محیط اطراف‌شان، مشغول می‌کند. برای این‌که نتیجه بهتری بگیرید، هر بار، یک مسیر جدید را برای قدم زدن با بچه‌ها انتخاب کنید و در طول راه، از شعر خواندن، جمع کردن برگ، نگاه کردن به دور و بر و حرف زدن درباره چیزهایی که می‌بینید، غافل نشوید.

از روش‌های تازه استفاده کنید

وقتی از بچه‌ها می‌خواهید یا به آن‌ها یاد می‌دهید که خلاف شیوه‌های معمول‌شان، عمل یا جور دیگری فکر کنند، در واقع، در حال تمرین دادن ذهن آن‌ها هستید. مثلا از کودک بخواهید با چشم‌های بسته، لباس بپوشد یا با دست مخالفش، مسواک بزند. حتی می‌توانید این تمرین را به‌صورت گروهی، وقتی در جایی، میهمان هستید یا میهمان دارید، انجام دهید. مثلا همه بچه‌ها را دور هم جمع، یک کلمه را برای هر کدام از بچه‌ها انتخاب کنید و از آن‌ها بخواهید که در دو، سه جمله کوتاه، کلمه مورد نظر شما را برای بقیه توضیح دهند.

در کنار هم یاد بگیرید

یادگیری مهارت‌های تازه، باعث تقویت شبکه‌های عصبی و حتی ایجاد شبکه‌های جدید می‌شود. برای این‌که قدرت ذهنی کودک‌تان را افزایش دهید، می‌توانید یک برنامه آموزشی خانوادگی تدارک ببینید. تمرین کردن به‌صورت گروهی و یاد گرفتن مهارت‌هایی مثل آشپزی، یک زبان جدید، موسیقی و...، کارآیی ذهن فرزند شما را چندین برابر می‌کند.

 

منوی ویژه برای مغز کودک شما

اسفناج: اسفناج را معمولا به‌خاطر آهن آن می‌شناسند، ولی برگ‌های سبز اسفناج، علاوه‌بر آهن، اسید فولیک هم دارد که در بهبود عملکرد مغزی، نقش پررنگی داشته و از بروز اختلالات شناختی هم پیش‌گیری می‌کند.

تخم‌مرغ: غنی از امگا3 است و به سلامت مغز کمک می‌کند. بچه‌هایی كه قبل از هفت سالگی، در وعده صبحانه، تخم‌مرغ می‌خورند، IQ بالاتری دارند.

انبه: این میوه، حافظه فرزند شما را تقویت می‌کند، باعث تسهیل گردش خون در بدنش می‌شود و در نتیجه، خون بیش‌تری به مغز کودک می‌رسد.

تخم کدو: سرشار از ویتامین A، E و روی است و در افزایش قدرت ذهنی کودک شما، تاثیر فراوانی دارد. هم‌چنین تخمه کدو که ارزشمندترین بخش این گیاه نیز محسوب می‌شود، مقدار زیادی اسید چرب امگا3 و امگا6 دارد.

بادمجان: آن‌قدرها هم که فکرش را می‌کنید، بی‌خاصیت نیست. این سبزی مغذی، ترکیبی به نام ناسوسنین دارد که غشای سلول‌های مغزی را از آسیب، حفظ می‌کند و در افزایش کارآیی مغز هم نقش دارد.

 

منبع:bartarinha


ویدیو مرتبط :
رستوران ترکیش فود مشهد (منوی ویژه ماه رمضان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به مغز کودک‌تان غذاهای مقوی بدهید



 


به مغز کودک‌تان غذاهای مقوی بدهید

 

 

آیا دوست دارید کودک‌تان در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشد؟ کمی به رژیم غذایی او متمرکز شوید و ببینید در طول روز چه غذاهایی مصرف می‌کند؟



غذای مغذی رشد مغزی کودکان را تقویت می‌کند و به علاوه عملکرد ذهنی، حافظه و تمرکز آن را هم افزایش می‌دهد.



ماهی سالمون :


اسیدهای چرب نظیر آنچه در سالمون یافت می‌شود بهترین منبع امگا3 DHA و EPA است که هر دو برای رشد و عملکرد مغز ضروری است. در واقع مطالعات تازه نشان می‌دهد افرادی که بیشتر از اسیدهای چرب در رژیم غذایی‌شان استفاده می‌کنند ذهن تیزتری داشته و آزمون‌های مهارت‌های ذهنی را بهتر انجام می‌دهند.



اگر چه ماهی‌های تن نیز منبع غنی از امگا3 هستند اما مانند سالمون اسیدچرب ندارند. ماهی تن منبع خوبی از پروتئین‌های لخم است و این ماده در مقایسه با سالمون اسیدچرب کمتری دارد، بنابراین به جای دادن ساندویچ به کودکان، از ماهی سالمون سالادی تهیه کرده و به صورت ساندویچ به آنها بدهید. مخلوط ماهی‌سالمون با کشمش، کرفس خرد شده و هویج بسیار مفید است.



تخم‌مرغ:


پروتئین منبع شناخته شده و غنی پروتئین است اما زرده تخم‌مرغ که دارای کولین فراوانی است به تکامل ذهنی و تقویت حافظه کودکان کمک می‌کند.هرگز کودکان خود را بدون خوردن صبحانه به مدرسه نفرستید و سعی کنید در این صبحانه حتما تخم‌مرغ وجود داشته باشد. حداقل یک شب در هفته، شام، صبحانه بخورید، یعنی تخم‌مرغ آب‌پز و نان تست. به کودکان خود کمتر نیمرو بدهید. سعی کنید بیشتر تخم‌مرغ آب‌پز برای‌شان آماده کنید.

 


کره بادام‌ زمینی


بادام زمینی و کره بادام‌زمینی منبع بسیار خوبی از ویتامین E است، یعنی ویتامینی که دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که غشای اعصاب را محافظت می‌کند. علاوه بر این تیامین به مغز و سلول‌های مغزی کمک می‌کند تا از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کنند.سعی کنید از موز و کره بادام‌زمینی یک ساندویچ تهیه کنید. یک سیب را حلقه‌حلقه کنید و میان آن کره بادام‌زمینی بریزید. روی سالاد خود یک قاشق کره بادام زمینی بریزید.

 


غلات کامل:


مغز به طور مداوم به قند نیاز دارد و غلات کامل این ماده را برای مغز مهیا می‌کنند. غلات که دارای فیبر فراوانی هستند کمک می‌کنند تا به طور مداوم و آهسته قند به بدن آزاد شده و همچین به دلیل داشتن ویتامین B برای سلامت سلول‌های عصبی لازم است.غلات را در ابتدای لیست خرید قرار دهید. نان و غلات هم برای کودکان بسیار مفید است. به جای چیپس، به عنوان میان‌وعده به کودک‌تان نان حاوی غلات بدهید.

 

 

جو و جوی پوست‌کنده:


جو یکی از آشناترین غلات برای کودکان است که برای مغز بسیار مفید است. جو انرژی مفید و سوخت کافی را برای مغز فراهم می‌کند. جو که دارای فیبر فراوانی است، مغز کودکان را تغذیه می‌کند تا در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشد. جو همچنین منبع خوبی از ویتامین E و B، پتاسیم و روی است که بدن کودکان برای انجام عملکرد مغز با ظرفیت کامل به آن نیاز دارد.افزودن میوه‌های خشک و شیر سویا و دارچین به جو به علاوه تکه‌های لیمو و کمی عسل و موز تازه عصرانه یا میان‌وعده مفیدی برای کودکان است