کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید


آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می دانید چگونه می توانید به آروماتراپی یا رایحه درمانی نوزاد خود ، کمک بیشتری کنید؟

وب‌سایت مامانم: آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می دانید چگونه می توانید به آروماتراپی یا رایحه درمانی نوزاد خود ، کمک بیشتری کنید؟ اگر گفتید: خیر، پس مقاله عنوان شده در این قسمت را بخوانید تا بدانید که چگونه می توانید از رایحه درمانی نوزادان برای درمان آنها استفاده کنید.

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آروماتراپی چیست؟

آروماتراپی شبه علمی است که در آن با استفاده از اسانس عصاره گیاهان ، برای از بین بردن بسیاری از دردها و بیماری های مختلف استفاده می گردد.

روغن های مایع و معطر به دست آمده از گیاهان و قطعات گیاهی مانند گل، پوست، دانه و ریشه، موادی هستند که برای درمان بعضی از بیماری ها در روش رایحه درمانی استفاده می شوند. بهتر است بدانید که روغن های بسیار رقیق به دست آمده از گیاهان در برنامه های کاربردی موضعی و یا استنشاق آن ها برای درمان بیماری های مختلف و همچنین برای بهداشتی کردن و ضد عفونی نمودن بسیار مفید و ضروری می باشند.

آروماتراپی و یا رایحه درمانی به کاهش استرس، اضطراب، مشکلات پوستی در فرزند شما کمک می کند، و به عنوان درمانی برای دردهای جزئی و اختلالات خواب و یکی از روش های استاندارد پزشکی و درمانی شناخته شده است.
آروماتراپی و یا رایحه درمانی برای نوزادان :

شما باید در هنگام استفاده از رایحه درمانی برای درمان بیماری های خاص نوزادان خود بسیار مراقب باشید. ما در این جا برخی از ملاحظاتی که در برنامه های کاربردی آروماتراپی باید به کار برده شوند، را برای شما بیان می کنیم.

انواع روغن های ضروری برای رایحه درمانی:

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

1. روغن حامل:

شما نیاز به ترکیب اسانس ها با روغن های حامل قبل از کاربرد آن ها در درمان بیماری های فرزند خود دارید. روغن های حاملی که برای درمان فرزندان شما سالم هستند، شامل روغن زیتون، روغن آوکادو، روغن جوجوبا، روغن هسته زردآلو و همچنین روغن جوانه گندم می باشد. شما به عنوان یک آروماتراپیست، همچنین می توانید از روغن دانه هایی مانند روغن بادام شیرین برای درمان استفاده کنید. برای کار کردن و درمان نوزاد زیر یک سال خود حتما با پزشک او مشورت نمایید.

2.روغن ضروری:

اسانس های بی ضرر که ما برای نوزادان خود می توانیم استفاده کنیم، عبارتند از روغن اسطوخودوس، اسانس بابونه ، اسانس گل شمعدانی، اسانس گوجه فرنگی و بومادران. برای درمان نوزادان سه ماهه و بالاتر، همچنین می توانید از اسانس شکوفه پرتقال، اکالیپتوس و ماندارین استفاده کنید. وقتی که نوزاد شما به شش ماهگی رسید، می توانید شروع به استفاده از اسانس گریپ فروت، درخت چای و اسانس گل همیشه بهار نیز نمایید.

شما با استفاده از روش های مختلف آروماتراپی و یا رایحه درمانی برای نوزادان و کودکان خود که در زیر عنوان شده، می توانید دردهای آن ها را درمان کنید:

• ماساژ نوزاد :

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

برای نوزادان در سه ماهگی پس از تولد و یا کوچک تر از آن، استفاده از 1 قطره اسانس و 2 قاشق غذاخوری روغن حامل بی ضرر است. برای استفاده در نوزادان بزرگتر از سه ماهگی، افزایش مقدار اسانس تا 2 قطره مناسب می باشد.

• استحمام نوزاد:

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

استفاده از 1 قطره اسانس برای نوزادان در سن 3 ماهگی یا کمتر از آن و استفاده از 2 قطر از آن برای بچه های بزرگتر توصیه می شود. شما می توانید این اسانس را به طور مستقیم به وان حمام اضافه کنید و یا آن را با شیر مخلوط کرده و سپس مایع را به وان پر شده از آب برای استحمام فرزند خود اضافه کنید.

• استنشاق رایحه ها:

در این روش، شما می توانید یک قطره از اسانس را به یک بافت توپی پنبه بزنید و با گذاشتن آن در اتاق نوزاد خود در جایی که دست نوزادتان به آن نمی رسد، از آن استفاده نمایید.

شرایط درمان پزشکی در نوزادان با آروماتراپی:

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

برخی از نمونه های اسانس برای درمان بعضی از بیماری هایی که در نوزادان شایع است، بسیار موثر می باشند، که این بیماری ها عبارتند از:

  • کولیک: استفاده از 2 قطره اسانس بابونه  رومی با روغن هسته زردآلو و ماساژ ترکیبی آن ها بر روی شکم نوزاد شما می تواند، برای درمان کولیک در فرزند شما بسیار موثر باشد.
  •  بثورات و حساسیت های بدن نوزاد نسبت به پوشک: استفاده از 1 قطره روغن اسطوخودوس با هر روغن حامل در این زمان مفید خواهد بود.
  •  شیرخواران: استفاده از بابونه آلمانی با روغن حامل جوجوبا برای شیر خواران بی ضرر است.
  • بثورات و اگزما: استفاده از اسطوخودوس با هر روغن حامل برای درمان بثورات و اگزما در نوزادان بی-ضرر است.
  •  تب: ماساژ دادن پاهای نوزادان با عطر سنبل که با روغن حامل مخلوط شده برای کاهش تب او مثمر ثمر واقع خواهد شد.

یک نکته احتیاط درباره استفاده از اسانس ها و رایحه درمانی نوزاد :

شما به عنوان یک پدر و مادر می توانید از آروماتراپی یا رایحه درمانی برای سلامتی و درمان نوزادان کوچک خود استفاده کنید، اما این کار را باید با احتیاط بسیار انجام دهید.

1
. اجازه ندهید برای درمان نوزاد شما از هر اسانسی استفاده کنند.

2. از روغن های ضروری در نزدیکی آتش استفاده نکیند، چون روغن های ضروری شامل بسیاری از ترکیبات فرار هستند و درکنار آتش فورا شعله ور می شوند.

3. گاهی اوقات، روغن های ضروری ممکن است عوارض جانبی مثل جوش های ریز در بدن نوزادان شما ایجاد کنند، و یا با برخی از داروها تداخل نموده و سلامت نوزاد را به مخاطره اندازند.

4. همه روغن های ضروریکه برای نوزادان بی خطر هستند، عبارتند از روغن توس، روغن ریحان،روغن نعناع و اسانس هیسوپ.

5. اگر شما تهیه ی اسانس ها را در خانه انجام می دهید، اطمینان پیدا کنید که آن ها را دور از دسترس نوزادان و حیوانات خانگی درست می کنید.

سلب مسئولیت:

در هنگام استفاده از آروماتراپی برای نوزادان، اطلاعات لازم را به طور کامل به دست آورده و یا از یک مرجع معتبر استفاده کنید و بدانید در چه شرایطی شما می توانید از آروماتراپی برای درمان نوزاد خود استفاده کنید. همچنین با یک پزشک مشورت کرده و با نگاهی دقیق به مصوبات دکتر نوزادتان قبل از استفاده از هر اسانسی، از نظرات او بهره مند شوید.


ویدیو مرتبط :
رایحه درمانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آنچه باید درباره نوزادان بدانید !



 

 دانستنیهای مفید درباره نوزادان

 

1-برای‌ جلوگیری‌ ازسرماخوردگی‌ نوزاد چه‌ باید كردو آیا با قنداق‌ كردن‌ می‌توان‌نوزاد را از سرماخوردگی‌ حفظ كرد؟

سرماخوردگی‌ عبارت‌ است‌ از ابتلای‌دستگاه‌ تنفس‌ (یعنی‌ حلق‌، حنجره‌ وریه‌) به‌ انواع‌ ویروسهای‌ مولدسرماخوردگی‌، بنابراین‌ سردبودن‌محیط اتاق‌ نوزاد در پیدایش‌سرماخوردگی‌ نقش‌ بسیاری‌ دارد; امابراثر تماس‌ نوزاد با افرادی‌ كه‌ مبتلا به‌سرماخوردگی‌ می‌باشند(یعنی‌ افرادی‌كه‌ دچار آبریزش‌ از بینی‌، گلودرد،سرفه‌ و عطسه‌ هستند) ویروس‌سرماخوردگی‌ وارد دستگاه‌ تنفس‌نوزاد هم‌ می‌شود و او مبتلا می‌گردد.


باید دانست‌ بالا بردن‌ درجه‌ حرارت‌اتاق‌، پوشاندن‌ زیاد و قنداق‌ كردن‌نوزاد به‌ هیچ‌ وجه‌ او را ازسرماخوردگی‌ حفظ نخواهد كرد بلكه‌باید او را از تماس‌ با افراد سرماخورده‌دور نگه‌ داشت‌. به‌ هر حال‌ باید دمای‌اتاق‌ نوزاد بین‌ 19 تا 22 درجه‌سانتی‌گراد باشد و بهتر است‌ لباس‌بلندی‌ كه‌ دست‌ و پای‌ نوزاد رامی‌پوشاند به‌ تن‌ او كرد، ولی‌ اگر باچنین‌ شرایطی‌ دست‌ و پای‌ نوزاد سرداست‌ جای‌ نگرانی‌ نیست‌ بلكه‌ می‌توان‌دستكش‌ به‌ دست‌ او كرد و پاهای‌ او رابا جوراب‌ پوشاند گرمای‌ بدن‌ نوزاد رامی‌توان‌ با دست‌ گذاشتن‌ روی‌ قفسه‌سینه‌ او حس‌ كرد و سردبودن‌ دست‌نوزاد نمایانگر دقیق‌ دمای‌ بدن‌ اونیست‌ همچنین‌ سرماخوردگی‌ نتیجه‌سردبودن‌ دست‌ یا پای‌ نوزاد نیست‌بلكه‌ نباید در تماس‌ با افرادسرماخورده‌ قرار گیرد.


2- عطسه‌ كردن‌ نوزادان‌:


اكثر نوزادان‌ به‌ سادگی‌ و پی‌ درپی‌عطسه‌ می‌كنند كه‌ این‌ عطسه‌ كردن‌نشانه‌ سرماخوردگی‌ نوزاد نیست‌، مگرتوأم‌ با آبریزش‌ از بینی‌ و علایم‌ دیگرسرماخوردگی‌ باشد.


عطســه‌ كــردن‌ نتیجه‌ وارد شدن‌ گـردو خاك‌ یا هوای‌ خشك‌ و گرم‌ به‌ داخل‌بینی‌ نوزاد بوده‌ و یا به‌ علت‌ تجمع‌ترشحات‌ در داخل‌ بینی‌ و تحریك‌دیواره‌ بینی‌ است‌.


از بینی‌ بعضی‌ نوزادان‌ ممكن‌ است‌ مایع‌شفافی‌ زیادتر از معمول‌ ترشح‌ شودمخصوصا وقتی‌ كه‌ گریه‌ می‌كنند یادچار سرماخوردگی‌ می‌شوند كه‌ دفع‌این‌ ترشحات‌ چندان‌ هم‌ بد نیست‌ ومادر باید با دستمال‌ نرم‌ آن‌ را پاك‌ كند.و یا با «پوآر» و قطره‌ چكان‌ پلاستیكی‌ترشحات‌ را مخصوصا قبل‌ از شیردادن‌به‌ آرامی‌ تخلیه‌ نماید.


در صورتی‌ كه‌ ترشحات‌ بینی‌ نوزادغلیظ، سبز و یا زردرنگ‌ باشد به‌ دلیل‌عفونت‌ بینی‌ است‌ و نیاز به‌ درمان‌ دارد.


3 - پوست‌ نوزاد:


در روزهای‌ بعد از تولد ممكن‌ است‌برجستگیهای‌ كوچكی‌ به‌ اندازه‌ ته‌سنجاق‌ در سطح‌ پوست‌ صورت‌ نوزادظاهر شود. این‌ برجستگیهای‌ كوچك‌را «میلیا» گویند كه‌ نتیجه‌ ترشحات‌زیاد چربی‌ پوست‌ می‌باشد وخود بخوداز بین‌ می‌رود. همچنین‌ ممكن‌ است‌لكه‌های‌ آبی‌ تیره‌ با اطراف‌ مشخص‌ درناحیه‌ كفل‌ نوزاد یا به‌ طور استثنایی‌ درمحل‌ دیگری‌ از بدن‌ دیده‌ شود كه‌ آنهارا لكه‌های‌ منگولی‌ یا آبی‌ رنگ‌ گویندو در خلال‌ سال‌ اول‌ تولد از بین‌می‌رود.


4 - لرزش‌ چانه‌ و زانوهای‌نوزاد:


بعضی‌ نوزادان‌ موقعی‌ كه‌ در حال‌بیداری‌ و فعالیت‌ هستند لرزشهایی‌ درچانه‌ یا در زانوهای‌ آنها دیده‌ می‌شود.این‌ لرزشها چون‌ در زمان‌ فعالیت‌ نوزاداست‌ جای‌ نگرانی‌ نیست‌ و طبیعی‌است‌.


علت‌ این‌ لرزشها این‌ است‌ كه‌ سیستم‌عصبی‌ نوزاد هنوز تكامل‌ نیافته‌ است‌ وبتدریج‌ در طی‌ چند ماه‌ از بین‌ می‌رود.اما اگر در حال‌ آرامش‌ یا خواب‌ دچارلرزش‌ گردید باید به‌ فكر تشنج‌ بود وكودك‌ باید مورد معاینه‌ پزشك‌متخصص‌ قرار گیرد.


5 - آیا پاهای‌ نوزاد را بعد ازتولد باید كشید و قنداق‌ كرد؟


خیر، چون‌ پاهای‌ نوزاد در رحم‌ مادركاملا جمع‌ است‌، لذا بلافاصله‌ و بعد ازتولد نمی‌توان‌ پاهای‌ نوزاد را دراز كرد.در این‌ زمینه‌، مادر باید چند روز و چندشب‌ پاهای‌ كودك‌ را بپوشاند تا اوبتواند آزادانه‌ پاهای‌ خود را زمانی‌ خم‌و زمانی‌ هم‌ دراز كند; در هر حال‌، نوزادخود در انتهای‌ ماه‌ اول‌ و دوم‌ پاهایش‌را دراز خواهد كرد.


6 - چرا بعضی‌ نوزادان‌ دچارگرفتگی‌ بینی‌ می‌شوند و درهنگام‌ خواب‌ خرخر می‌كنند؟


چون‌ مجاری‌ بینی‌ نوزادان‌ باریك‌است‌; اگر در این‌ مجاری‌ باریك‌ترشحات‌ مخاطی‌ جمع‌ گردد و یا اگرهوای‌ اتاق‌ نوزاد زیادتر از معمول‌ گرم‌باشد سبب‌ می‌شود كه‌ مخاط بینی‌ نوزادكه‌ در داخل‌ رحم‌ مادر بوسیله‌ مایع‌آمینوتیك‌ مرطوب‌ بوده‌ با تنفس‌ هوای‌گرم‌، خشك‌ شود و ترشحات‌ مخاطی‌نیز خشك‌ و سبب‌ گرفتگی‌ بینی‌ نوزادشود. برای‌ جلوگیری‌ از گرفتگی‌ بینی‌باید درجه‌ حرارت‌ اتاق‌ نوزاد متناسب‌و مطلوب‌ باشد(22 درجه‌ سانتی‌ گراد).و اگر هوای‌ اتاق‌ نیز مرطوب‌ باشد بهترخواهد بود (با جوش‌ آوردن‌ سماوربرقی‌ یا وسایل‌ دیگر می‌توان‌ مقداری‌بخار آب‌ در اتاق‌ نوزاد به‌ وجود آورد).


اگر بینی‌ نوزاد گرفته‌ است‌ مادرمی‌تواند دو قطره‌ آب‌ نمك‌ (یك‌ قاشق‌چایخوری‌ نمك‌ به‌ 250 سی‌ سی‌ آب‌جوشیده‌ سرد شده‌ اضافه‌ نموده‌ یا ازداروخانه‌ قطره‌ را تهیه‌ نماید) داخل‌ هرسوراخ‌ بینی‌ مخصوصا قبل‌ از شیردادن‌بریزد تا ترشحات‌ داخل‌ بینی‌تر شود وآن‌ را با قطره‌ چكان‌ یا پوآرهای‌مخصوص‌ تا حدی‌ كه‌ می‌توان‌ترشحات‌ داخل‌ بینی‌ كودك‌ را ببیندخارج‌ نماید. مادران‌ هیچگاه‌ نباید شیرپستان‌ خود را داخل‌ بینی‌ نوزاد خودبریزند یا بدوشند چون‌ شیر بصورت‌لایه‌ای‌ مجاری‌ بینی‌ نوزاد را می‌پوشاند.ضمنا محیط بسیار خوبی‌ نیز برای‌ رشدمیكروبهاست‌ و لذا موجب‌ عفونت‌ بینی‌نوزاد می‌گردد.


7 - آیا سكسكه‌ كردن‌ نوزاداهمیت‌ دارد؟


خیر، سكسكه‌ تحریك‌ عصبی‌ است‌ كه‌سبب‌ انقباض‌ عضله‌ دیافراگم‌ می‌گردد.انقباض‌ دیافراگم‌ خود سبب‌ فروبردن‌هوا به‌ داخل‌ ریه‌ می‌شود كه‌ این‌فروبردن‌ ناگهانی‌ هوا بوسیله‌ انقباض‌اپی‌گلوت‌ متوقف‌ می‌شود و سكسكه‌بوجود می‌آید.


8 - حد متوسط افزایش‌ وزن‌ دردوران‌ شیرخوارگی‌:


صفر تا 3 ماهگی‌ 30 گرم‌ در روز (200گرم‌ در هفته‌)


4 تا 6 ماهگی‌ 20 گرم‌ در روز (140گرم‌ در هفته‌)


7 تا 9 ماهگی‌ 15 گرم‌ در روز (105گرم‌ در هفته‌)


10 تا12 ماهگی‌ 10 گرم‌ در روز (70گرم‌ در هفته‌)


در شش‌ ماه‌ اول‌ تولد افزایش‌ وزن‌ زیاداست‌ و سپس‌ كاهش‌ می‌یابد بعد از سن‌10 ماهگی‌ به‌ صورت‌ طبیعی‌ اشتهای‌كودك‌ كم‌ می‌شود و در نتیجه‌ سرعت‌افزایش‌ وزن‌ او كم‌ خواهد شد.



منبع‌:كتاب‌ «من‌ و كودك‌ من‌» - ترجمه‌ دكتر فیض‌