کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

اگر دختر دارید، با این اصول پدری کنید


اگر این روزها یکی شما را «بابا» صدا می کند یا اینکه امیدوارید در آینده نزدیک با چنین نامی شما را خطاب کند، این توصیه ها را جدی بگیرید. روان شناسان می گویند پدر ایده آل شبیه کسی است که در این مطلب به شما معرفی می کنیم.

مانامه همشهری تندرستی: «مردی که وقتی به خانه وارد می شود، خنده های می خشکد و با صدای قدم هایش، همه جا ساکت می شود.» «مردی که صبح تا شب، برای رفاه خانواده اش به قول خودش جان می کند و آخر شب، جیب های پرپولش را به آن ها هدیه می کند.» «مردی که مالک زندگی فرزندش است و به جای او برای آینده اش تصمیم می گیرد و درست و نادرست را تعریف می کند.» «مردی که عاشقانه فرزندش را دوست دارد، اما برای خدشه وارد نشدن به اقتدار و مردانگی اش، این محبت را در دلش حبس می کند و نقش خودش را به قانون گذار خانواده بودن تقلیل می دهد.»

شاید چهره این مردها، برای شما هم چندان ناآشنا نباشد. حتی اگر پدری که زیر سقف خانه تان همراه شما بوده، هیچ یک از این مردها نباشد، بعید است که در خانه دوستانتان یا لااقل در ساخته های فیلم سازان چنین مردهایی را ندیده باشید؛ اما تصویری که می خواهیم از پدر ایده آل برایتان ترسیم کنیم، تصویر هیچ کدام از این مردها نیست.

 اگر این روزها یکی شما را «بابا» صدا می کند یا اینکه امیدوارید در آینده نزدیک با چنین نامی شما را خطاب کند، این توصیه ها را جدی بگیرید. روان شناسان می گویند پدر ایده آل شبیه کسی است که در ادامه مطلب به شما معرفی می کنیم.

اگر دختر دارید، با این اصول پدری کنید

به مادرش احترام می گذارد

محققان هم ادعای قدیمی ها را ثابت کرده اند. آن ها می گویند یکی از بهترین کارهایی که یک پدر می تواند برای فرزندش انجام دهد، عشق ورزیدن و احترام گذاشتن به همسرش است. کودکی که احترام و عشق پدرش به همسر را می بیند، با درک عمیقی نسبت به اینکه کیست و چه جایگاهی در این جهان دارد، رشد می کند و اعتماد به نفس بالایی پیدا می کند.

چنین فردی در آینده، مردها را به چشم آدم هایی قابل احترام می بیند و با وارد شدن به رابطه ای که روی ستون های محکم اعتماد ساخته شده، چرخه تربیت چنین فرزندی را ادامه می دهد و به فرزندانش هم عشق همراه با احترام را می آموزد. شما با نصیحت کردن نمی توانید چیزی را به فرزندتان یاددهید، بلکه تنها با درست زندگی کردن است که می توانید به او رفتار درست را آموزش دهید. پس با همین نکته ساده به فرزندتان اعتماد به نفس بیشتری تزریق کنید.

خودپرداز نیست

از قدیم در گوش مردها خوانده اند که مرد خوب و موفق، همان کسی است که شبانه روز کار می کند و هیچ چیز برای رفاه اقتصادی خانواده اش کم نمی گذارد. مراقب باشید لااقل بعد از آمدن دخترتان به این دنیا، براساس چنین دیدگاهی زندگی نکنید. دختر شما برای رشد بهتر، به شما بیشتر از پولتان نیاز دارد. نه اینکه بخواهیم اهمیت رفاه اقتصادی در رشد و پیشرفت را انکار کنیم. نه! اما می خواهیم به شما یک اخطار جدی بدهیم.

شما با تبدیل شدن به دستگاه خودپردازی که تنها به فکر تامین نیاز مالی فرزندش است، به او آسیب خواهیدزد. دختر شما به حضور و حمایت عاطفی تان برای رشد کردن نیاز دارد و اگر تنها شیوه محبت کردنتان به او، برآورده کردن خواسته های مالی اش است، باید بدانید که اشتباه بزرگی را مرتکب می شوید.

اگر دختر دارید، با این اصول پدری کنید

آچار دست دخترش می دهد

دخترتان را با کلیشه های تاریخ گذشته ای که وظایف را به دو گروه مردانه و زنانه تقسیم می کنند، پرورش ندهید. اگر خودتان آچار به دست هستید و از تعمیر رادیو تا تعویض روغن خودرویتان را در خانه انجام می دهید، این کارها را به دخترتان هم آموزش دهید.

قرار نیست بعد از یادگرفتن چنین مهارت هایی، چیزی از زنانگی فرزند شما کم شود؛ بلکه با آموزش دادن این کارها به او، توانایی اش برای راه انداختن کارهای خودش را بالا می برید و به او یاد می دهید که چطور در موقعیت های مختلف خودش را از تنگنا نجات دهید.

می گوید ببخشید

تصور بسیاری از ما از پدر، مرد بی عیب و نقصی است که همیشه درست می گوید و حتی اگر حرفش حسابی و حق نباشد هم کسی نباید از فرمانش سرپیچی کند؛ اما اگر صاحب فرزند شده اید، وقت آن رسیده که این تصورات را کنار بگذارید. اگر اشتباهی کرده اید و دخترتان را رنجانده اید، سرتان را بالا بگیرید و با افتخار از او عذرخواهی کنید. به او بگویید که چرا چنین اشتباهی را مرتکب شده اید و چقدر از این بابت متاسف هستید.

مطمئن باشید فرزندتان بزرگوارتر از آن است که به خاطر چنین اشتباهاتی روی شما برچسب بزند. اجازه ندهید که نیازتان به مقتدر و قوی دیده شدن، از شما پدری پراشتباه بسازد که مهارت ارزشمند عذرخواهی کردن و جبران کردن را به فرزندش یاد نمی دهد.

اگر دختر دارید، با این اصول پدری کنید

اول پدر است، بعد دوست

حتما شما هم بارها و بارها شنیده اید که برای مراقبت از فرزندتان، باید مثل یک دوست در کنارش باشید؛ توصیه درستی است اما مراقب باشید با رفاقت افراطی، کار را خراب نکنید. شما قبل از آنکه در قامت یک دوست ظاهر شوید، باید برای فرزندتان پدری کنید. باید بتوانید به او نظم، قانون مداری و احترام گذاشتن را یاد دهید و درست و غلط را برایش متمایز کنید. وقتی که فرزندتان خطای بزرگی کرده، نباید مثل یک دوست برای سرپوش گذاشتن روی اشتباهش با او همدست شوید، بلکه در عین حمایت کردن از او برای بیرون آمدن از مخمصه، مثل یک پدر قاطع باید از قوه قهریه تان هم استفاده کنید.

به دخترش می چسبد

چه کسی گفته که پدر و دختر نباید ارتباط صمیمانه ای با هم داشته باشند؟ خواهش می کنیم این حرف ها را از همین امروز دور بریزید و چند قدم به سمت دخترتان بردارید. شما برای صمیمی شدن با او وقت زیادی ندارید و اگر کار از کار بگذرد و زمان را از دست بدهید، جبران کردن فاصله ای که طی سال ها میانتان ایجاد شده، آسان نخواهدبود. از همان روزهای بعد از به دنیا آمدنش، فرزندتان را مدام در آغوش بگیرید و بخشی از نیازهایش را شما برآورده کنید.

اجازه دهید این پیوند از همان ابتدا میانتان ایجاد شود. از بوسیدن و در آغوش گرفتن فزندتان زندگی اش باشید، به خودتان شانس تبدیل شدن به سنگ صبور و نزدیک ترین فرد زندگی اش را هم بدهید.

با او وقت بگذرانید

علایق مشترکتان را کشف کنید و در آن زمینه ها با هم وقت بگذرانید. اگر هر دو نفرتان از بدمینتون بازی کردن لذت می برید، آخر هفته ها در پارک محله تان با هم بازی کنید و اگر اهل دوچرخه سواری هستید، در فضایی که برای دوچرخه سواری امن است، با هم مسابقه دهید. همین خنده های بلند از ته دلی که در این زمان ها میانتان رد و بدل می شود، مهرتان را به هم بیشتر می کند.

اگر دختر دارید، با این اصول پدری کنید

می گذارد زندگی اش را بکند

برای اینکه دخترتان محافظت کنید، حتما نباید او را بیست و چهار ساعته زیر نظر بگیرید و آزادی اش را محدود کنید. تنها راهی که برای مراقبت از فرزندتان پیش روی شماست، صمیمی شدن با او و جلب اعتمادش است. دختری که از مشکلاتش با پدرش صحبت می کند و آن قدر به او اعتماد دارد که به حرف هایش عمل کند، کمتر در معرض خطر است.

یادتان نرود که دخترتان با کمک شما می تواند با جهان مردها آشنا شود و اگر نقشتان را خوب بازی کنید، احتمال اینکه در رابطه ای آسیب زا گرفتار شود، کمتر می شود. گذشته از این، نگذارید که خارج شدن از خانه ای که برای فرزندتان مثل یک قفس است و فرار کردن از سلطه بی منطق و دلیل شما، تنها دلیل او برای انتخاب همسر باشد. برای اینکه فرزند موفق تری را تربیت کنید، نباید همیشه مثل سایه دنبالش باشید و جلوی شکست خوردن و زمین خوردنش را بگیرید.

اگر می خواهید دخترتان بیشتر رشد کند و آینده بهتری را برای خودش بسازد، بگذارید گاهی اشتباه کند و زمین بخورد وقتی که اشتباه کرد، اجازه ندهید که سهمش را در این اتفاق نادیده بگیرد و با کنار کشیدن خودش، همه چیز را به گردن شما بیندازد. دخترتان باید بداند که همیشه حامی اش هستید اما این را هم باید بداند که مسئولیت زندگی اش با خود اوست، نه با هیچ کس دیگر.

کوش شنوا دارد

شنونده خوب بودن، مهارتی است که هر کسی آن را یاد نگرفته. اگر در رابطه با فرزندتان شما متکلم وحده اید و گوشی برای شنیدن حرف های او ندارید، نمی توانید ادعای صمیمی بودن با او را داشته باشید. وقتی فرزندتان از مهد کودک، مدرسه یا دانشگاه بر می گردد، با او در مورد اتفاقاتی که پشت سر گذاشته حرف بزنید. از آرزوهایش بپرسید و بی آنکه حرف هایش را قضاوت کنید، به فرزندتان گوش دهید. پدری که خوب می شنود، نه تنها اعتماد فرزندش را جلب می کند، بلکه از مشکلات، رویاها و هراس هایش هم باخبر می شود و می تواند برای بازکردن گره زندگی اش راه بهتری پیدا کند.

اگر دختر دارید، با این اصول پدری کنید

به موسیقی اش گوش می کند

برای آنکه پدر بهتری باشید، باید به دنیای فرزندتان سرک بکشید و آن را خوب بشناسید. کتاب های محبوبش را بخوانید، به موسیقی مورد علاقه اش گوش کنید، با او به کنسرت خواننده محبوبش بروید و  دوستانش را بشناسید. شما نمی توانید کیلومترها دورتر از فرزندتان بایستید و ادعا کنید که خوب می شناسیدش، پس وارد عمل شوید و گاهی از دریچه ای که او به زندگی نگاهم می کند، دنیا را ببینید.

بد نیست گاهی با فرزندتان قرارهای جوان پسند بگذارید و از او بخواهید راس یک ساعت، در کافه ای که می دانید فضای آن را دوست دارد، حاضر شوید. چنین قرارهایی فرصت خوبی برای شناختن دنیای اوست، پس این فرصت را از خود دریغ نکنید.

با دخترش بگومگو می کند

درست است که شما به عنوان پدر، بسیاری از تصمیم های مهم زندگی فرزندتان را لااقل تا مدتی می گیرید؛ اما اینکه در خانه، قانون گذار مطلق باشید و همه چیز را فارغ از درست و غلط بودنش، همانطور که شما می گویید پیش ببرد، کمکی به جایگاه پدرانه شما نمی کند.

اجازه دهید فرزندتان گاهی با شما بحث کند و تصمیم هایتان را به چالش بکشد. روی بحث کردن هایش برچسب سرپیچی و گستاخی نزنید. فرزندی که در خانه همیشه «بله قربان گو» است در اجتماع هم نمی تواند با استدلال کردن و فکر کردن، در برابر تصمیم های نادرست ایستادگی کند. بعید است که آرزوی شما، تربیت دختری باشد که همیشه به بالادستی هایش چشم می گوید، حتی اگر مطمئن باشد که اشتباه می کنند.

اگر دختر دارید، با این اصول پدری کنید

با همسر خود در یک تیم است

برای اینکه به اقتدار پدرانه شما لطمه ای نخورد و شما در نظر فرزندتان فردی ناتوان و پراشتباه دیده نشوید، نیازی به بالابردن صدایتان یا مجبور کردن او به گوش کردن به حرف هایتان ندارید. اگر شما و همسرتان با هم یک تیم باشید و هوای همدیگر را داشته باشید، نیمی از مسیر را طی کرده اید. وقتی شما و همسرتان مدام برای گرفتن تصمیم ها با هم بحث می کنید و حرف های همدیگر را نقض می کنید، فرزندتان برای هیچ کدامتان احترامی قائل نمی شود. او که همیشه شاهد کشمکش های میان شماست، نمی تواند به حرف های هیچ  کدامتان اعتماد کند و روی هیچ یک از شما حساب باز نمی کند.


ویدیو مرتبط :
پدری که با دختر 8ماهه اش حرف می زند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر دختر نوجوان دارید ...



 

 

اگر دختر نوجوان دارید

 

اگر شما هم دختر نوجوانی در خانواده داشته باشید، حتما می‏دانید که دختران نوجوان به دلیل ویژگی‏های جسمی خاصی که دارند و نقش‏هایی که قرار است در آینده ایفا کنند، از نظر سلامت آسیب‌پذیرتر از پسرها هستند. از آنجا که همین دخترها قرار است در سال‏های بعدی مادر شوند باید از همین حالا به فکر این باشیم که پایه‏های سلامت ‌‏شان را به شکل درست و محکمی ‏بنا کنیم و مراقب باشیم در آینده، زنان جوان کشور‌مان با بیماری‏هایی مختلفی مثل پوکی استخوان، کم‏خونی و سوءتغذیه دست و پنجه نرم نکنند. متاسفانه به سلامت روانی دختران معمولا توجه چندانی نمی‏شود؛ در حالی که اگر دختران نوجوان ما از سنین بلوغ در شرایط امنیت روانی رشد نکنند، در آینده احتمال ابتلای آنها به انواع اختلالات روانی بیشتر می‏شود.

 

چیزی که نوجوانی را از بقیه مراحل عمر متمایز می‏کند، بلوغ است. دختران نوجوان در سنین 10 تا 16 سالگی بلوغ جسمی را تجربه می‏کنند که تمام عملکردهای جسمی ‏و روانی‏شان را متحول می‏کند. در این دوران تغییرات فیزیکی موجب می‏شوند که دختران از نظر روانی هم آسیب‌پذیرتر شوند چون در آستانه یک تغییر جدی یعنی گذار از مرحله کودکی به بزرگسالی قرار می‏گیرند. میل به گوشه‎گیری، حساسیت نسبت به انتقاد دیگران، نوسان در خلق و خو، بی‌قراری، بی‌ثباتی، کاهش اعتماد به نفس، نافرمانی از والدین، صرف توجه بیش از حد به ظاهر و تمایل بیش از حد به داشتن ارتباط نزدیک با گروه دوستان و همکلاسی‏ها از ویژگی‏های رفتاری دختران در سنین بلوغ است.

 

از طرف دیگر، بلوغ زودرس و دیررس یکی از عوامل ناهنجاری‏های روانی در بعضی از نوجوان‏هاست. بلوغ چه به‌صورت زودرس اتفاق بیفتد و چه با تاخیر همراه باشد، نگرانی‏ها و مشکلاتی را برای نوجوان به همراه خواهد داشت. هرچند عواقب آن هم برای دختر و هم برای پسر وجود دارد اما بلوغ زودرس اغلب برای دختران و بلوغ دیررس بیشتر برای پسران مشکل‌آفرین‌ است. البته این مشکلی است که با تشخیص والدین و مراجعه به پزشک و روان‌شناس به راحتی قابل حل است.

 

ولی به طور کلی، در مقابل تغییر خلقیات دختران نوجوان اگر رفتار درستی از طرف والدین صورت نگیرد، احتمال بروز بعضی از اختلالات روانی در آنها بیشتر می‏شود.

 

آمارها نشان می‏دهد که 3 درصد از دختران 12 تا 16 ساله، در مقابل 6 درصد از پسران هم سن‌وسال خود‏شان، دچار اختلالات شدید روانی می‏شوند. افسردگی و اضطراب بیشتر از سایر اختلالات بین دختران نوجوان دیده می‏شود. برای مثال، تحقیقی که بین سال‌های 1987 تا 2006 روی دختران 15 ساله اسکاتلندی انجام شده، نشان می‏دهد که نزدیک به 43 درصد آن‌ها دارای مشکلات احساسی و 27 درصد از آنها دارای مشکلات روانی مانند افسردگی حاد و مزمن بوده‌اند. افسردگی و سایر اختلالات روانی در صورت شناخت مناسب والدین از فرزندان‌شان و مشاهده دقیق اعمال و رفتار آنها به سادگی قابل تشخیص بوده و اگر به موقع به روان پزشک مراجعه شود به راحتی قابل درمان نیز هست.

 

 

هیولای لاغری

 

شاید باورتان نشود ولی تبلیغات گسترده لاغری یکی از عوامل تهدید کننده سلامت روانی و جسمانی دختران است. بی اشتهایی روانی یکی از بیماری‏هایی است که به خصوص در دوره نوجوانی، بین دختران دیده می‏شود. تیترهای وسوسه انگیز مجلات و الگوهایی که رسانه‏های غربی به عنوان اندام متناسب تبلیغ می‏کنند، دختران نوجوان را دچار وسواس بیمارگونه نسبت به ظاهر خودشان کرده است. مطالعات نشان می‏دهد در بین دختران دبیرستانی که این مقالات را می‏خوانند احتمال تلاش برای کاهش وزن از راه نخوردن غذا و یا حتی مصرف سیگار دو برابر بیشتر از سایر دختران است.

 

نتایج این بررسی‏ها نشان داده که فقط ?? درصد پسرها در مقابل ?? درصد از دختران این مقالات را به طور مداوم مطالعه می‏کنند. به علاوه این مقالات روی رفتارهای تغذیه‌ای پسرانی که این مقالات را می‏خواندند به اندازه دختران تاثیر ندارد. در این میان بعضی از آن‏ها به رژیم‏های خطرناک و غیر اصولی روی می‏آورند و بعضی دیگر دچار بی‏اشتهایی روانی می‏شوند. یعنی میل و رغبت خود را به غذا از دست می‏دهند و به‌رغم گرسنگی و نیاز شدید از خوردن غذا اجتناب می‏کنند.

 

بی اشتهایی روانی موجب عوارض بسیار مخربی مثل پوکی استخوان، مشکلات گوارشی، ریزش مو و توقف قاعدگی می‏شود. در این میان بعضی از دختران به بیماری خطرناک‏تری به اسم «آنورکسیا نوروزا» مبتلا می‏شوند. این افراد که نمی‏توانند به اشتهای بیش از حد خودشان نسبت به غذا غلبه کنند، بعد از خوردن غذا با انگشت یا وسیله‏ای که اغلب یک مسواک است، حلق خود را تحریک می‏کنند و همه غذای خورده شده را بالا می‏آورند.

 

این بیماری ممکن است اوایل از چشم خانواده دور بماند ولی بعد از مدتی با عوارضی مثل خشکی و پوسته پوسته شدن ناخن و پوست و ریزش مو و حالت تهوع و اختلالات گوارشی بروز پیدا می‏کند. این بیماری‏ها که در مرز مشترک اختلالات روانی و جسمانی حرکت می‏کنند، می‏توانند عوارض جدی و جبران ناپذیری روی سلامت دختران بگذارند.

 

 

یک دو سه، حرکت!

 

آن طرف طیف تمایل شدید به لاغری، چاقی بیش از حد قرار دارد. اضافه وزن یکی دیگر از مشکلاتی است که سلامت دختران نوجوان امروزی را مورد تهدید قرار می‏دهد. به خاطر تغذیه نامناسب و تحرک ناکافی، دختران نوجوان بیشتر از پسران در معرض اضافه وزن و چاقی هستند.

 

چاقی در سنین نوجوانی می‏تواند تا بزرگسالی هم تداوم داشته باشد و سبب تجمع چربی‏هایی شود که بدن را نسبت به بیماری‏های قلبی عروقی و دیابت آسیب‌پذیر می‏کند. یکی از دلایل اصلی چاقی دختران نوجوان در این سن، همان‌طور که اشاره شد، نداشتن تحرک بدنی است. با توجه به این که دانش‌آموزان روزانه چند ساعت در کلاس درس روی نیمکت می‏نشینند، احساس خستگی و کسالتی در آنها به وجود می‏آید که پسر‏ها اکثرا این مشکل را با فوتبال بازی کردن در کوچه و خیابان یا ورزشگاه‏ها حل می‏کنند ولی برای دخترها به دلیل اعتقادات فرهنگی جامعه امکانات کمتری وجود دارد.

 

آمار نشان می‏دهد که در مقابل 61 درصد دانش‌آموز پسری که در تیم‏های ورزشی بازی می‏کنند فقط 50 درصد دختران در تیم‏های ورزشی شرکت می‏کنند و در حالی که 4/3 پسران در فعالیت‏هایی شرکت می‏کنند که باعث می‏شود برای 20 دقیقه یا بیشتر و سه روز در هفته یا بیشتر عرق کنند و تند نفس بکشند، فقط نیمی‏از دختران این وضعیت را دارند. در حالی که ورزش برای دختران بسیار ضروری است و کمک می‏کند که استخوان‏ها، عضلات و مفاصل‌شان ساخته و حفظ شوند، وزنشان کنترل شود و وقوع فشارخون بالا در میانسالی به تعویق بیفتد. در حقیقت میزان ورزش دختران نوجوان بین 12 تا 18 سال یک عامل مهم در پیشگیری از شکستگی لگن در سنین میانسالی است.

 

پس بهتر است دختران خود را به فعالیت‏های بدنی مثل پیاده‌روی منظم، شنا وعضویت در تیم‏های ورزشی و باشگاهی تشویق کنید تا از این آسیب‏ها در امان باشند.

 

 

همه چیز بخور

 

کمبودهای تغذیه‌ای یکی دیگر از مشکلات عمده سلامت دختران است. شاید به نظر بعید بیاید که بعد از این همه اطلاع‌رسانی در جامعه هنوز هم افرادی باشند که درعین داشتن تمکن مادی از سوء تغذیه رنج می‏برند. ولی واقعیت این است که دختران خانواده‏های متوسط هم ممکن است به فقر پنهان برخی مواد غذایی مثل آهن و روی و کلسیم دچار باشند. برخی از آمارها نشان می‏دهند که تنها 20 درصد دختران دبیرستانی، روزانه 5 واحد میوه و سبزی می‏خورند و 3 لیوان شیر می‏نوشند.

 

این یعنی 80 درصد دختران نوجوان ما به اندازه کافی به املاح و ویتامین‏ها دسترسی ندارند و یا بر اثر بی‌توجهی خود و والدین‌شان از خوردن این مواد مغذی غفلت می‏کنند. از سوی دیگر دختران به دلیل قاعدگی آهن زیادی از دست می‏دهند و لازم است که بیش از پسران آهن مصرف کنند. کمبود روی هم یکی دیگر از کمبودهای تغذیه‌ای رایج بین دختران ایرانی است که دلیل اصلی آن نبود روی کافی در خاک ایران و بعد مصرف نکردن منابع غذایی روی به مقدار کافی است.

 

در حالی که دختران در سن نوجوانی سریع‌ترین رشد را دارند و باید روزانه همه ویتامین‏ها و املاح معدنی را به اضافه 2200 کالری مصرف کنند. مصرف مکرر نوشابه در این سنین خیلی خطرناک است و در آینده به پوکی استخوان منجر می‏شود، پس بهتر است نوشابه‏های گازدار را از برنامه غذایی خانواده حذف کنید. ضمن اینکه دختران خود را تشویق کنید از همه مواد غذایی به میزان کافی مصرف کنند.

salamat.com