کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

راه‌های مقابله با مشکلات شایعِ بارداری


دوران بارداری در خانم‌های مختلف یکسان نیست. در‌حالی که برخی خانم‌ها ممکن است دچار علائم شدید مانند تهوع، کمردرد و یبوست شوند، برخی نیز خوش‌شانس هستند و دوران راحتی را سپری می‌کنند.

مجله سیب سبز: 9ماه سخت و مشکل برای رسیدن به یک نوزاد زیبا و شادی‌آور، انتظار شیرینی است که مشکلات خاص خود را هم دارد. دوران بارداری در خانم‌های مختلف یکسان نیست. در‌حالی که برخی خانم‌ها ممکن است دچار علائم شدید مانند تهوع، کمردرد و یبوست شوند، برخی نیز خوش‌شانس هستند و دوران راحتی را سپری می‌کنند. با این حال، یک چیز مشخص است و آن حس عجیبی است که بار اضافه دوران بارداری با خود به ارمغان می‌آورد. برخی خانم‌ها در طول دوره ۹‌ماهه بارداری با علائم متفاوتی مواجه می‌شوند و به سختی با آن مقابله می‌کنند. در ادامه شما را با نحوه مقابله با مشکلات رایج در دوران بارداری آشنا می‌کنیم.

بیماری صبحگاهی      

 شکی نیست که حالت تهوع یا همان بیماری صبحگاهی می‌تواند شما را تا پایان روز از پادر بیاورد، بنابراین در سه ماهه نخست خود را برای رفتن به اتاق خواب آماده کنید زیرا باید استراحت کنید. این هورمون‌های شما هستند که باعث بدحالی می‌شوند.

مقابله با مشکلات شایع دوران بارداری

نحوه مقابله:

پس از بیدار شدن، تا چند دقیقه در تختخواب‌تان بمانید.

پس از بیدار شدن، آب یا آبمیوه ننوشید. بهتر است روز خود را با خوردن نان تست، بیسکویت یا شیرینی کراکر شروع کنید.

خود را در طول روز هیدراته نگه دارید.

از پرخوری بپرهیزید و ۶‌وعده غذایی متعادل و کوچک داشته باشید.

از عوامل محرک دوری کنید. بوهای خاص و تند مثل پیاز، سیر یا رایحه‌های دیگر محرک‌اند.

اگر دوران سختی را سپری می‌کنید، از دکتر بخواهید برای‌تان دارو تجویز کند.

وقتی کمردرد  امان‌تان را می‌گیرد

این مورد یکی از عوارض رایج در دوران بارداری است، چون برآمدگی شکم فشار مضاعفی به کمر وارد می‌کند. اگر مراقب نشستن و راه رفتن خود نباشید، فشار بیشتری به کمر وارد می‌شود. کمردرد در طول بارداری می‌تواند نشانه زایمان زودرس هم باشد.

نحوه مقابله:


وضعیت ایستادن خود را اصلاح کنید. وقتی راه می‌روید یا می‌نشینید، سعی کنید ستون فقرات خود را راست نگه دارید. مراقب کمرتان باشید، چون در دوران بارداری به آن نیاز دارید.

چند تمرین سبک انجام دهید تا کمرتان قوی‌تر شود. بهتر است با یک مربی ورزشی مشورت کنید.

وقتی خوابید، یک بالش بین پاهای‌تان بگذارید تا به کمر فشار وارد نشود.

کفش‌های پاشنه بلند خود را با کفش‌های تخت عوض کنید.

مقابله با مشکلات شایع دوران بارداری

اجابت مزاج پردردسر

اجابت مزاج در دوران بارداری کندتر می‌شود. این امر به‌دلیل افزایش سطح پروژسترون در بدن رخ می‌دهد. مصرف مکمل آهن در دوران بارداری می‌تواند به یبوست منجر شود. یبوست همراه با خستگی، تهوع و کمردرد، آخرین چیزی است که خواهان مواجهه با آن خواهید بود.

نحوه مقابله:


فیبر بیشتری مصرف کنید و در صورت لزوم، از دکتر تقاضای داروهای مسهل کنید.

روزی ۸‌لیوان آب بنوشید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

راه بروید. تمرینات سبک به هضم غذا و رفع علائم یبوست کمک می‌کند.

سوزش سر دل و سوء‌هاضمه


در دوران قبل از بارداری، این عارضه با خوردن یک قرص برطرف می‌شود، اما در دوران بارداری اوضاع متفاوت است.

برآمدگی شکم در این دوران باعث تشدید سوزش سر دل می‌شود.

نحوه مقابله:


وعده‌های غذایی کوچک‌تری بخورید.

از خوردن غذاهای ادویه‌دار و سرخ‌کرده که سطح اسیدیته را افزایش می‌دهند، اجتناب کنید.

تا نیم ساعت پس از صرف غذا دراز نکشید.

خوردن یک بستنی وانیلی به‌عنوان دسر نقش یک آنتی‌اسید را ایفا می‌کند.

بواسیر؛ عارضه رایج


بواسیر در دوران بارداری کاملا رایج است. این عارضه به‌دلیل افزایش جریان خون در ناحیه لگن رخ می‌دهد. برآمدگی رحم فشار مضاعفی به رگ‌ها وارد می‌کند و مانع از جریان خون در عروق لگن می‌شود. یبوست خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.

نحوه مقابله:

آب و فیبر بیشتری مصرف کنید.

از کمپرس یخ یا ژل بی‌حس‌کننده برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.

اسفرزه را امتحان کنید. یک درمان خانگی عالی که بسیار کمک می‌کند.

دست و پاهای باد شده

دست و پاهای شما ممکن است در سه‌ماهه آخر بارداری متورم شوند؛ این عارضه که به‌دلیل احتباس آب توسط هورمون‌ها رخ می‌دهد، ادم نام دارد. این موضوع طبیعی است اما می‌توانید این مشکل را حل کنید.

نحوه مقابله:

آب کافی بنوشید.

از خوابیدن روی کمر در اواخر بارداری بپرهیزید.

برای مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید. استراحت کنید تا مایعات در بدن جریان یابند.

گرفتگی عضلانی و سقط جنین؟

برآمدگی رحم باعث افزایش فشار بر عضلات زیر شکم می‌شود و گرفتگی عضلانی ایجاد می‌کند. گرفتگی عضلانی یکی از مشکلات رایج بارداری است که برای بسیاری از زنان اتفاق می‌افتد. این عارضه درد ندارد اما بهتر است تحت معاینه قرار بگیرید. گرفتگی عضلانی بعضا موجب زایمان زودرس و حتی سقط جنین می‌شود.

نحوه مقابله:

راهکارهای زیادی برای مقابله بااین مشکل وجود ندارد. سعی کنید بیشتر استراحت کنید و در صورت لزوم با پزشک خود صحبت کنید.

خستگی بارداری

خستگی در تمام طول دوران بارداری با شما خواهد بود. این عارضه در سه‌ماهه اول و سوم بارداری رایج‌تر است. خستگی راهی است که بدن برای مقابله با بارداری در پیش می‌گیرد. باوجود آن همه وزن اضافی، بدن به مواد غذایی بیشتر و جای بزرگ‌تری برای نوزاد نیاز پیدا می‌کند.

مقابله با مشکلات شایع دوران بارداری

نحوه مقابله:

استراحت، استراحت و استراحت. هیچ جایگزینی بهتر از استراحت برای مقابله با خستگی وجود ندارد.

خوب غذا بخورید. یک رژیم غذایی متعادل انرژی بیشتری به شما می‌بخشد و نیازهای بدن مادر و کودک را برطرف می‌کند.

خوب بخوابید. ۸‌ساعت خواب در روز یک امر ضروری است.

از سفرهای طولانی و خسته‌کننده بپرهیزید.

دیابت بارداری

دیابت بارداری، فقط در طول زمان بارداری اتفاق می‌افتد. در این اختلال، زنانی که قبل از بارداری دچار دیابت نبوده‌اند، علائمی از دیابت را فقط در زمان بارداری خود نشان می‌دهند. ادرار زنان باردار طی ویزیت‌های مرتب دکتر چک می‌شود تا محتوای قند و گلوکز آن بررسی شود (ادرار به‌طور طبیعی نباید حاوی گلوکز باشد). اگر در ادرار قند دیده شود، پزشک آزمایش خون تجویز می‌کند تا ببیند قندخون بیمار به‌طور غیرعادی بالاست یا خیر. 

علاوه بر آن، این روزها اکثر پزشکان حتی در صورت عادی بودن تست ادرار، آزمایش خونی که تست تحمل گلوکز نامیده می‌شود در هفته ۲۴ تا ۲۸بارداری برای بیماران انجام می‌دهند.

ورزش کمک‌کننده است یا خطرساز؟

بسیاری از خانم‌های باردار این سوال را دارند که آیا می‌توان در دوران بارداری ورزش کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که همه چیز بستگی به وضعیت شما و نظر پزشک‌تان دارد. مسلما خانمی که پزشک برای او استراحت تجویز کرده نباید ورزش کند، بنابراین باتوجه به وضعیت بدنی‌تان از پزشک‌تان بخواهید ورزش مناسب را به شما پیشنهاد دهد، اما پیشنهاد برای خانم‌هایی که بارداری طبیعی و بدون مشکل دارند این است که از یوگا کمک بگیرند. یوگا در دوران بارداری می‌تواند بسیار سودمند واقع شود؛ زیرا این تمرینات به روح و جسم آرامش می‌بخشند.

 در یکی از این دوره‌ها ثبت‌نام کنید، اما اگر سه‌ماهه اول‌تان تمام شده دیگر حرکات به پشت خوابیده را انجام ندهید؛ زیرا سبب کاهش خون‌رسانی به رحم خواهند شد. به‌علاوه اگر در سه‌ماهه دوم و سوم قرار دارید از حرکات وارونه‌ای، همچنین یوگای داغ پرهیز کنید. شنا هم یکی از بهترین ورزش‌هاست و تا پایان دوران بارداری امکان‌پذیر است. با استفاده از ورزش شنا عضلات برای زایمان طبیعی آماده می‌شود، حتی زایمان در آب را راحت‌تر می‌کند. هیچ مشکل خاصی برای خانم‌ها ایجاد نمی‌شود و فقط کرال به پشت برای آنها می‌تواند خطرساز باشد. برای انجام تمام این حرکات از پزشک خود مشورت بگیرید.

دست و پاهای شما ممکن است در سه ماهه آخر بارداری متورم شوند؛ این عارضه به‌دلیل احتباس آب توسط هورمون‌ها رخ می‌دهد.


ویدیو مرتبط :
مشکلات مادران جوان هنگام بارداری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آن چه برای مقابله با مشکلات باید بدانیم



 

 

آن چه برای مقابله با مشکلات باید بدانیم

 

مهارت‏های زندگی، مهارت‏هایی هستند که برای افزایش توانایی‏های روانی- اجتماعی افراد، آموزش داده می شوند و  فرد را قادر می سازند که به طور مؤثر، با کشمکش‏های زندگی رو به رو شود.

 

هدف از آموزش مهارت‏های زندگی،‌ افزایش توانایی‏های روانی- اجتماعی و در نهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب زننده به بهداشت و سلامت و ارتقای سطح سلامت روانی افراد است. به طور کلی هدف از آموزش مهارت‏های زندگی،‌ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر،‌ انجام مسئولیت‏های اجتماعی به بهترین شکل، گرفتن تصمیم‏های صحیح، حل تعارض‏ها و کشمکش‏ها بدون توسل به اعمالی که به خود و یا دیگران صدمه می زنند، می باشد.

 

مهارت های اصلی و اساسی

 

ماهیت و تعریف مهارت‏های زندگی، در کشورها و فرهنگ‏های مختلف، ‌متفاوت می‏باشد،‌ با این حال، تحقیق در زمینه‏ برنامه‏های اجرا شده در مورد سلامت روانی افراد نشان می‏دهد در آموزش مهارت‏ها، بر چند مهارت اصلی و اساسی تاکید بیشتری شده است از جمله :

 

توانایی تصمیم گیری

 

این توانایی،‌ به فرد کمک می کند تا به نحو مؤثری در مورد مسائل زندگی، تصمیم گیری نماید. اگر کودکان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد کارهایشان تصمیم گیری نمایند، جوانب مختلف انتخاب ها را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند، به طور مسلم در سطوح بالاتر بهداشت روانی قرار خواهند گرفت.

 

توانایی حل مساله

 

این توانایی،‌ فرد را قادر می سازد تا به طور موثرتری مسائل زندگی را حل نماید. چنانچه مسائل مهم زندگی حل نشده باقی بمانند، استرس روانی ایجاد می کنند که به آسیب جسمانی منجر می شود.


توانایی تفکر خلاق

 

این نوع تفکر، هم به حل مساله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند با استفاده از این نوع تفکر، ‌راه حل های مختلف مسائل و پیامدهای هر یک از آن ها بررسی می شوند. این مهارت، فرد را قادر می سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم،‌ دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم گیری خاصی مطرح نیست،‌با سازگاری وانعطاف بیشتری به زندگی روزمره بپردازند.

 

توانایی تفکر نقادانه

 

تفکر نقادانه،‌ توانایی کسب اطلاعات و تجارب می باشد. آموزش این مهارت به افراد، آنان را قادر می سازد تا در برخورد با ارزش ها و فشار گروه،‌ مقاومت کنند و از آسیب‏های ناشی از آن، در امان بمانند.

 

توانایی برقراری ارتباط موثر

 

این توانایی به فرد کمک می کند تا بتواند از طریق ارتباط کلامی و غیرکلامی مناسب با فرهنگ جامعه، خود را نشان دهد. بدین معنی که فرد بتواند نظرها،‌ عقاید، خواسته‏ها، نیازها وهیجان های خود را ابراز و به هنگام نیاز، از دیگران درخواست کمک و راهنمایی نماید. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران در مواقع ضروری، ‌از عوامل مهم برای تداوم یک رابطه سالم است.

 

اگر با حالت های هیجانی مانند غم، خشم و اضطراب، درست برخورد نشود این هیجان ها، تاثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی فرد خواهد گذاشت و پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

 

توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه

 

این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر با انسان‏های دیگر کمک می کند. روابط گرم خانوادگی، به عنوان یک منبع مهم حمایت اجتماعی و قطع روابط اجتماعی ناسالم، نقش بسیار مهمی در زندگی افراد دارد.

 

توانایی خودآگاهی

 

خود آگاهی، توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات،‌ نقاط ضعف و قدرت،‌ خواسته ها، ترس ها و انزجارها می باشد. رشد خودآگاهی،‌ به فرد کمک می کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این به طور معمول پیش شرط روابط بین فردی موثر و همدلانه است.

 

توانایی همدلی با دیگران

 

همدلی به این معنی است که فرد بتواند شرایط دیگران را، حتی تا زمانی که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا بتواند انسان های دیگر را حتی وقتی با آنان بسیار متفاوت است،‌ بپذیرد و به آنان احترام بگذارد. همدلی، روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و منجر به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده نسبت به دیگران می شود.

 

توانایی مقابله با هیجان ها


این توانایی، فرد را قادر می سازد تا هیجان ها را در خود و دیگران تشخیص دهد، نحوه تاثیر هیجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی در برابر هیجان های مختلف نشان دهد. اگر با حالت های هیجانی مانند غم، خشم و اضطراب، درست برخورد نشود این هیجان ها، تاثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی فرد خواهد گذاشت و پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

 

توانایی مقابله با استرس

 

این توانایی، شامل شناخت استرس های مختلف زندگی و تاثیر آنها بر فرد است. شناسایی منابع استرس و نحوه تاثیر آن بر انسان ، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گیری‏های خود، فشار و استرس را کاهش دهد.

 

آموختن و به کارگیری مهارت های زندگی، بر احساس فرد از خود و دیگران به اندازه ادراک دیگران از او اثر می گذارد. مهارت های زندگی، بر ادراک افراد از کفایت خود، اعتماد به نفس و عزت نفس، اثر دارد و بنابراین نقش مهمی در سلامت روان دارد. همراه با ارتقای سطح بهداشت روان، انگیزه فرد در مراقبت از خود و دیگران، پیشگیری از بیماری های روانی، پیشگیری از مشکلات بهداشتی و مشکلات رفتاری، افزایش می یابد.

منبع: ماهنامه شادکامی و موفقیت