سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

اصول صرف غذا در اولین قرار شام دونفره!


غذا خوردن در خانه خیلی راحت‌ و متفاوت‌تر از وقتی است كه در منزل كسی ‌مهمان هستید یا در رستوران غذا سرو می‌كنید. آیا تا به حال شده كه به شام رسمی در خانه یا رستوران دعوت شوید و ندانید آداب و معاشرت چه حكم می‌كند.


مجله زندگی ایده آل - ساقی بیاتین: غذا خوردن در خانه خیلی راحت‌ و متفاوت‌تر از وقتی است كه در منزل كسی ‌مهمان هستید یا در رستوران غذا سرو می‌كنید. آیا تا به حال شده كه به شام رسمی در خانه یا رستوران دعوت شوید و ندانید آداب و معاشرت چه حكم می‌كند و باید چه رفتاری را در پیش بگیرید؟ اگر اصول كلی زیر را درنظر داشته باشید همه شما را فردی آداب‌دان خواهند دانست و اعتبار اجتماعی شما بالا می‌رود.

تکان خوردن ممنوع

- پاهای‌تان را نزدیك صندلی خودتان نگه دارید. پاهای‌تان را دراز نكنید یا طوری خم نكنید كه به كسانی بخورد كه روبه‌رو یا كنار شما نشسته‌اند.

آیا همه اصول صرف غذا در اولین قرار شام با نامزدتان را می‌دانید؟

-وقتی می‌خواهید غذا را بجوید، توجه كنید كه دهان‌تان كاملا بسته باشد. لقمه‌های بزرگ برندارید كه دهان‌تان زیادی پر شود. بعد از اینكه یك لقمه را قورت دادید چند لحظه صبر كنید و بعد لقمه بعدی را در دهان بگذارید.

- اگر لازم است چیزی را از دهان‌تان بیرون بیاورید مثلا غضروف، استخوان یا هسته زیتون همان طوری این كار را بكنید كه آنها داخل دهان‌تان رفته‌اند یعنی اگر با چنگال یا قاشق آنها را به دهان گذاشته‌اید با همان‌ها دربیاورید و اگر با دست خوراكی را به دهان گذاشته‌اید اضافاتش را هم با دست بیرون بیاورید و خیلی بااحتیاط و موقرانه آن را در بشقاب‌تان بگذارید.

آرامشت را حفظ کن

- اگر ناخواسته رفتارهایی مثل حرف زدن با دهان پر، باد گلو زدن، فین كردن، خلال كردن دندان از شما سر زد. برای هر كدام از این كارها عذرخواهی كنید و میز را ترك كنید و در جایی مانند دستشویی این كارها را انجام دهید.

- همیشه وقتی چیزی را به شما تعارف می‌كنند یا برای‌تان می‌گذارند، تشكر كنید.

- آرام غذا بخورید و از غذا و همراهی با افرادی كه سر میز هستند لذت ببرید.

- راست و مستقیم بنشینید. قوز نكنید و روی بشقاب‌تان خم نشوید.

- می‌توانید مچ یا ساعدتان را روی میز یا دست‌تان را روی پای‌تان بگذارید.

ادب آداب دارد

- پس از اینكه سر میز نشستید دستمال را روی پاهای‌تان بگذارید. هروقت لازم شد از آن برای پاك یا خشك كردن لب‌های‌تان استفاده كنید. پیش از اینكه بخواهید لیوان نوشیدنی خود را به طرف دهان‌تان ببرید دستمال را آرام به لب‌های‌تان بزنید تا تمیز شود. اگر می‌خواهید میز را به هر علتی ترك كنید، مثلا به دستشویی بروید، دستمال را سمت چپ بشقاب‌تان بگذارید. در پایان غذا دستمال را مرتب كنید و سمت راست بشقاب‌تان بگذارید. لازم نیست آن را دوباره مثل اولش تا كنید اما مچاله‌ هم نكنید.

- منتظر بمانید تا غذای همه داده شود و بعد شروع به خوردن كنید. اگر ‌مهمان هستید صبر كنید تا میزبان شروع به خوردن كند.

- اگر نمی‌دانید باید كدام كارد یا چنگال را‌بردارید و زمان استفاده از كدام‌ یك از آنها فرا رسیده است، قاعده كلی «از بیرون به داخل» را به ‌یاد داشته باشید. بیرونی‌ترین قاشق یا چنگال یا كارد باید زودتر استفاده شود. از هر قاشق یا چنگال یا كاردی كه استفاده كردید نباید آن را سر جایش برگردانید بلكه آن را در بشقاب بگذارید.

هنگامی كه غذا خوردن‌تان تمام شد باید قاشق و چنگال یا كارد و چنگال را موازی هم طوری در بشقاب بگذارید كه دسته آنها در ساعت چهار باشد. قاشق سوپ باید بعد از اتمام سوپ در همان سوپ‌خوری باقی بماند. قاشق چای‌خوری را باید در نعلبكی بگذارید.

- مقداری نان و كره یا پنیر را كه می‌خواهید بخورید در پیشدستی خودتان بگذارید و از آن برای خودتان لقمه بگیرید. پیش از اینكه كره یا پنیر را روی نان بمالید حتما آن را به اندازه لقمه كوچكی كه می‌خورید تكه كنید. به این ترتیب به‌جای اینكه خرده‌های نان  روی لباس شما بریزد در پیشدستی می‌ریزد.

نکته:

این روزها كه تلفن همراه جزء لوازمی شده كه بیشتر افراد همیشه با خود دارند باید جای آن را در آداب و معاشرت مشخص كرد. وسایل الكترونیكی خود از قبیل موبایل را سر میز شام خاموش كنید. حتی اگر میزبان شما را به رستوران دعوت كرده حتما موبایل خود را پیش از نشستن سر میز خاموش كنید.


ویدیو مرتبط :
صرف عنکبوت به عنوان غذا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نبایدهای پس از صرف غذا



 

 

نبایدهای پس از صرف غذا


* سیگار نکشید

آزمایش‌ها ثابت کرده‌اند کشیدن یک سیگارپس از صرف غذا از نظر احتمال ابتلاء به سرطان، معادل کشیدن 10 سیگار در مواقع دیگر است.

 

 

* بلافاصله میوه نخورید

خوردن میوه بلافاصله بعداز غذا باعث پرشدن معده از هوا می‌گردد،بنابراین توصیه می‌شودکه یا یکساعت قبل از غذا و یا یک تا دو ساعت بعد از غذا میوه مصرف کنید.

 


* چای ننوشید

برگ‌های چای حاوی مقدار زیادی اسید هستند، این امر باعث می‌شود که پروتئین مواد غذایی مصرف شده، سفت و محکم شده و هضمش دشوار گردد.

 

 

* کمربندتان را شل نکنید

شل کردن کمربند پس ازصرف غذا می‌تواند باعث پیچ‌خوردن و مسدود شدن روده گردد.

 

 

* حمام نکنید

حمام کردن باعث افزایش جریان خون در دست‌ها، پاها و سطح بدن می‌شود و در نتیجه مقدار خون پیرامون معده کاهش خواهد یافت. این امر باعث تضعیف سیستم گوارشی خواهد شد.

 


* قدم نزنید

حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که بعد از صرف غذا صد قدم راه بروید تا نود و نه سال زنده بمانید. در واقع این مطلب صحت ندارد. راه رفتن باعث می‌شود که سیستم گوارشی ما قادر به جذب مواد غذایی موجود در غذای مصرف شده نگردد.

 


* بلافاصله نخوابید

این کار باعث می‌شود که غذای خورده شده به خوبی هضم نگردد. در نتیجه می‌تواند به ورم معده و عفونت در روده منجر گردد.

 

 

منبع:drzohrabi.ir