سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چگونه وراثت در زندگی مشترك مشكل‌ساز می‌شود


رفتار ما، نتیجه تاثیرات والدین و اطرافیانی است كه ما را تربیت كرده‌اند و با آن‌ها زیسته‌ایم؛ اما این رفتارهای اكتسابی و وراثتی هم قابل تغییر هستند و برای همین ممكن است در زندگی مشترك ما هم تاثیر‌گذار باشند

افرادی كه ما را بزرگ كرده‌اند تاثیری عمیق و مهم روی رفتار و عملكرد ما دارند كه در سراسر زندگی ما جریان دارد. ممكن است با خودتان بگویید خب اینكه واضح و مشخص است اما واقعیت این است كه آیا واقعا می‌دانید حین رشد و تكامل در زندگی‌تان چقدرخصوصیات والدین و نزدیكان‌تان را جذب كرده‌اید؟ این ارتباطات اولیه، طرح مقدماتی و به عبارتی پیش‌نویس ارتباطات نخستین را در زندگی ما ایجاد كرده‌اند كه در جنبه‌های مختلف زندگی مثل تصمیم‌گیری، عواطف و احساسات، افكار و عملكرد ما تاثیر می‌گذارد.  شدت این موضوع به حدی است كه گاهی نمی‌دانیم سبك و روشی كه در ارتباطات خود در زندگی انتخاب كرده‌ایم آینه‌ای از اجداد و نیاكان‌مان است.





شما هم مثل والدین‌تان رفتار می‌كنید؟

بعضی اوقات خانم‌ها با تأسف می‌گویند: من كاملا شبیه مادرم رفتار می‌كنم درحالی‌كه دوست ندارم! نكته اینجاست كه ممكن است شما در مواردی مثل مادر یا پدرتان رفتار كنید و در بعضی مواقع این رفتارها اشتباه باشد اما این رفتارهای اكتسابی یا حتی وراثت هم قابل تغییر است.  بیایید مسئله را باز‌تر كنیم، حتما در زندگی مشترك با این موضوع روبه‌رو شده‌اید كه به‌طور طبیعی و حتی ناخودآگاه رفتاری عین والدین خود به‌كار برده باشید كه همیشه همسرتان را عصبانی كرده باشد مثلا حین جروبحث به‌صورت غیرمترقبه همسرتان را ترك كنید یا چیزی را پرت كنید و... . حالا درنظر بگیرید چنین رفتارهایی در شرایط كودكی و نوجوانی شما چه تاثیری روی‌تان داشته است. در آن زمان پدر یا مادر شما حین جرو‌بحث دقیقا همین كار را انجام می‌دادند و شما به‌عنوان یك كودك یا نوجوان كم سن اصلا دلیل این موضوع را نمی‌دانستید، حالا به‌طور ناخودآگاه خودتان همین كار را انجام می‌دهید یا بر عكس چون دلیل را نمی‌دانستید و از این رفتارها ناراحت می‌شدید حالا كه همسرتان همان رفتار را نشان می‌دهد خون‌تان به جوش می‌آید! شاید فكر كنید تنها در مراحل اولیه آشنایی با همسر همه چیز در حال بررسی و كنكاش است اما چون زن و شوهر در 2 خانه كاملا متفاوت با شرایط و باورهای متفاوت بزرگ شده‌اند و در نتیجه رفتارهایی دارند كه شبیه به هم نیست در نتیجه حتی تا سال‌های متمادی بعد از ازدواج هم كشفیات تازه در مورد هر 2 طرف ادامه دارد!
حتی اگر مواردی مشابه بین همسران وجود داشته باشد باز هم خصوصیاتی انحصاری و اختصاصی در هر2 طرف وجود دارد كه به ارث رسیده یا یادگرفته شده و روی رفتار زن و شوهر در زندگی مشترك تاثیر می‌گذارد. 



وراثت، خوب یا بد؟

موارد كوچكی در زندگی ما انسان‌ها وجود دارد مثل خصوصیات فردی بسیار جزئی، تمایل به تكرار عباراتی خاص یا لذت بردن از یك خوراكی كه خیلی هم قابل توجه نبوده و شاید آنقدر در زندگی تاثیرگذار نباشد كه به آن‌ها توجه شود. اهمیت این موارد فقط در همین حد است كه ما را به‌عنوان بخشی از خانواده منحصر به فرد خودمان محسوب می‌كند. از طرف دیگر بعضی خصوصیات ارثی وجود دارند مثل باورها و رفتارهای مهم و تاثیرگذار كه باید در زندگی مشترك به‌طوردقیق و موشكافانه مورد بررسی قرار بگیرند و در اغلب موارد قادرند به‌عنوان موانعی بر سر راه زندگی زناشویی قرار گیرند و مسیر را برای بهبود روابط زن و شوهر ببندند.
بعضی از ما تمایل داریم روی آنچه می‌دانیم تكیه كنیم و همین تمایل درمورد افرادی كه برای‌مان جذاب هستند و قبول‌شان داریم هم وجود دارد.  به‌عنوان مثال اگر مردی در خانواده‌ای بزرگ شده باشد كه مادر نقشی قدرتمند در آن ایفا می‌كند به‌دنبال همسری با خصوصیات مادرش می‌گردد، در واقع او به‌طور ناخودآگاه در جست‌وجوی فردی است كه همان خصوصیاتی را داشته باشد كه كودكی و جوانی او با این خصوصیات گره خورده است.
متاسفانه در چنین شرایطی ممكن است زندگی مشترك به جدایی برسد چون به‌جای روابط زن و شوهری، روابط مادر و پسری برقرار شده كه قابل تحمل و ادامه‌پذیر نیست. به این ترتیب اوضاع وخیم‌تر ‌شده و رفتارهای مشكل‌ساز ادامه پیدا می‌كند و زندگی مشترك به سمت نابودی پیش می‌رود و انتظار جدایی اصلا بعید به‌نظر نمی‌رسد.





چگونه برای آینده سرمایه‌گذاری كنید؟

نقطه كلیدی برای آنكه در ازدواج ورای خصوصیات وراثتی حركت كنیم این است كه در مراحل آشنایی با همسر آینده، رفتارهای‌مان را مورد آزمایش قرار بدهیم و این در هر 2 حالت است یعنی زمانی كه همه چیز خوب پیش می‌رود و زمانی كه همه چیز با مشكل روبه‌رو می‌شود.  اگر با نامزد یا همسرتان دائما به یك شكل تكراری دعوا و جرو بحث دارید به چگونگی این دعواهای تكراری خوب دقت كنید. علل بروز دعوا و مشكلات را بنویسید و ببینید چرا همچنان این مشكلات مشابه تكرار می‌شود آیا شما طوری تربیت شده‌اید كه فكر می‌كنید همیشه شما درست می‌گویید و حق با شماست؟ شاید آگاهانه این موضوع را انتخاب نكرده باشید اما در وجود شما شكل گرفته و رفتارهای‌تان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.  در اغلب ما خصوصیات و باورهایی غیرمطلوب به ارث رسیده است كه ما در مورد آن‌ها آگاهی نداریم چون قدرت درك و احساس ما را بلوكه كرده‌اند و به‌صورت بخشی از شخصیت وجودی ما تثبیت شده‌اند.  اگر به درستی نمی‌دانید كدام‌یك از خصوصیات مشكل‌سازتان ارثی است بهتر است برای كشف این موضوع زمان درنظر بگیرید و به خانه‌ای كه در آن بزرگ شده‌اید و آدم‌هایی كه در اطراف‌تان بوده‌اند خوب نگاه كنید و ببینید اطرافیان‌تان در شرایط مختلف چه واكنش‌هایی نشان می‌دهند و آیا رفتارهای شما هم شبیه آن‌هاست؟ اگر اینطور است پس برای تغییر باور و رفتار مشكل‌سازتان اقدام كنید.



وقتی هدف فقط ازدواج باشد، نگران شوید

در شرایطی كه ما نادانسته خصوصیاتی را به‌صورت ناخودآگاه به ارث می‌بریم افرادی هم هستند كه آگاهانه باورهایی عمیق را كه در دوران كودكی از سایرین به‌دست آورده‌اند نگه‌داشته و حتی 2 دستی به آن‌ها چسبیده‌اند و نمی‌خواهند تحت هیچ شرایطی آن‌ها را از دست بدهند. بسیاری از دختران در مورد ازدواج خود رویاهایی دارند و منتظر شاهزاده رویایی خود هستند كه بیاید و آن‌ها را به یك زندگی شاد و رویایی ابدی ببرد كه در آن از هیچ مشكلی خبری نباشد.  وقتی با این باور بزرگ می‌شوند بدون كسب مهارت‌های زندگی فكر می‌كنند بین این رویاها و رسیدن به آن‌ها فقط چند صباحی فاصله است و باید تمام سعی خود را تنها روی پیدا كردن این شاهزاده متمركز كنند و بس! همین باور و رویه به‌طور قطع زندگی مشترك را با مشكلات جدی روبه‌رو می‌كند.
وقتی ازدواج تنها هدف افراد باشد و مهارت‌های زندگی فرا گرفته نشده باشد و تنها براساس باورهایی غیركاربردی و وراثت شریك زندگی انتخاب شود تضمینی برای موفقیت در زندگی مشترك وجود ندارد اما اگر حین انتخاب همسر فقط به باورهای شخصی اتكا نشده و مراحل انتخاب و گزینش همسر به‌خوبی و با اطلاعات به‌روز طی شود امكان موفقیت بیشتر است. شناخت 5 مرحله اصلی در انتخاب همسر یعنی: آشنایی با خصوصیات و شرایط یكدیگر، برطرف كردن و حل و فصل موارد نامعلوم و مجهول درزندگی هر 2 طرف، رسیدن به نقطه ایجاد آرامش در یكدیگر و كاملا وقف یكدیگر شدن در رسیدن به ازدواجی موفق كمك‌كننده است. آشنایی اولیه و حتی دوران نامزدی اگر با دید باز طی شود مشخص می‌كند آیا فرد مقابل همان فرد مناسب هست یا خیر. در این دوران باید خصوصیات فردی، وراثت و اكتسابی مورد توجه دقیق قرار بگیرد و اگر مواردی به‌عنوان مانع درنظر گرفته می‌شود در همین دوران ارزیابی شود: آیا می‌توانم با فلان خصوصیت اكتسابی او كه با گوشت و خونش آمیخته شده كنار بیایم؟!اگر به این موارد توجه نشود و به سرعت به سمت ازدواج حركت شود به این امید كه بعدها مشكل حل شود در اصل ابری كردن زندگی مشترك از همان گام‌های اولیه شروع شده است. اگر هدف تنها ازدواج باشد افراد به پرچم‌های قرمز طرف مقابل كه اتفاقا جزو خصوصیات دائمی وجود آنهاست توجه نمی‌كنند و درگیر زندگی می‌شوند كه اصلا برای‌شان قابل تحمل نیست.

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
جوان ترین خانواده پرجمعیت ایرانی!! 8تا فرزند ثمره 15سال زندگی مشترك

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگی میلیاردی و اتومبیل دست ساز مجیدی


در گزارشی جالب به نکاتی از زندگی گذشته فرهاد مجیدی در امارات و زندگی فعلی اش در قطر پرداختیم.