سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چرا ایرانی ها این قدر قسم می خورند؟


دو پدیده پیمان و سوگند به عنوان یکی از رفتارهای رایج در فرهنگ ایرانی، با پیشینه‌ای کهن، با مفاهیم اسطوره‌ای و دینی درهم‌آمیخته است.

روزنامه شهروند - روزبه رهنما: ١- «اینجانبان به این کلام‌الله مجید قسم یاد می‌نماییم و خداوند عالم و امام زمان (عج) را شاهد و گواه می‌گیریم که از این تاریخ به بعد با حضرت آقای صولت‌الدوله سردار عشایر- دام اقباله العالی- یکی و متحد باشیم و با دوست ایشان دوست و با دشمن ایشان دشمن باشیم و به اتفاق ایشان در خدمت شریفه مقدسه و مطاعه مشروطه کامله از دولت مطابق قانون اساسی متحدا و متفقا دریغ ننمائیم، مشروط بر این که حضرت اجل آقای صولت‌الدوله سردار عشایر هم همین قِسم قَسم یاد فرمایند و ظهر [پشت] قرآن مجید را مهر فرموده ارسال دارند».*

سوگند در گذر زندگی ایرانیان

٢- قسم «هفت گام» به قمر بنی‌هاشم (ع) از قسم‌های رعب‌آور و گاهی وحشت‌انگیز محسوب می‌شود که از طرف بزرگان و ریش‌سفیدان به شدت نهی شده است. این قسم به علت تشریفات و آداب خاصی که دارد کمتر کسی شاهد و ناظر انجام آن بوده است و به طور کلی مربوط به گذشته است. مراسم این قسم زمانی برگزار می‌شد که شخصی را متهم به انجام کاری ناپسند و سخت می‌کردند که حتی وساطت و پادرمیانی بزرگان، ریش‌سفیدان و گیس‌سفیدان طایفه به منظور اصلاح دعوای طرفین موثر واقع نمی‌شد. در آن صورت در حضور مدعی و یا مدعیان و چند شاهد این قسم اجرا می‌شد. لازم به یادآوری مجدد است که این قسم مربوط به زمان‌های خیلی قدیم است و من در عمرم فقط یک بار آن هم در سن خردسالی [حدود سال ١٣١٠ خورشیدی] شاهد این ماجرا بوده‌ام ...

طرف اصلی دعوا و مناقشه برای اثبات صحت ادعای خود به حمام می‌رفت، وضو می‌گرفت و در عصر پنج‌شنبه (شب جمعه) در مکانی خاص که از قبل تعیین شده بود، هفت کپه خاک به فاصله یک قدم رو به قبله درست می‌کرد و در کنار کپه اول طوری می‌ایستاد که رویش به قبله باشد و پنجه پای چپش در موازات خاک قرار گیرد و بعد با برداشتن هر یک قدم به طرف جلو خم می‌شد و ضمن گفتن: «این یک» با دو دست کپه خاک را به اطراف پخش می‌کرد و مجددا می‌ایستاد و همین‌طور قدم دوم و بعدی را برمی‌داشت تا به کپه هفتم می‌رسید و در حالی که دست‌هایش را رو به قبله گرفته بود، می‌گفت: «این هفت گام، به این ابوالفضل (ع) من مدیون فلانی نیستم، اگر دروغ بگویم مثل این کپه خاک خانه‌ام از هم متلاشی شود و فلانی هم که آبروی مرا برده است خانمانش به باد برود». سپس با پنجه پا کپه هفتم را هم به اطراف پخش می‌کرد».**

سوگند در گذر زندگی ایرانیان

دو روایت بالا، برای بسیاری از ایرانیان چه در گذشته، چه امروز، بسیار آشنا به نظر می‌آید. هر دو روایت که در حوزه پیمان و عهد و سوگند و قسم جای می‌گیرند، از گذشته‌های دور در جامعه ایران وجود داشته است. دو پدیده پیمان و سوگند به عنوان یکی از رفتارهای رایج در فرهنگ ایرانی، با پیشینه‌ای کهن، با مفاهیم اسطوره‌ای و دینی درهم‌آمیخته است. این دو پدیده که در واقع در گذر زمان در یکدیگر آمیخته‌اند، اما در گذشته در میان مردمان دیگر کشورها و فرهنگ‌ها نیز همچون ایران رواج داشته است. هرچند برخی پژوهشگران همچون جان هینلز نویسنده کتاب «شناخت اساطیر ایران» برآن‌اند سوگند از گذشته‌های بسیار دور «در جوامع هند و اروپایی، به عنوان اصلی مذهبی، اخلاقی و اجتماعی شناخته می‌شده است». در نوشتارهای حماسی و اندرزنامه‌های پیش از اسلام و در متن‌های دینی و مذهبی پس از اسلام، مطالبی فراوان می‌توان یافت که بر اهمیت سوگند دلالت دارد.

این امر نشان می‌دهد سوگند، کارکردهای مهمی در زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان در دوره‌های گوناگون داشته است. این پدیده را نیز در متن‌های ادبی می‌توان به تماشا نشست؛ آنجا که ناصرخسرو سروده است «جز راست‌ مگوی‌ گاه‌ و بی‌گاه‌/ تا حاجت‌ نایدت‌ به‌ سوگند» و نیز در دیگر سروده‌های شاعران بزرگ، می‌توان دریافت پدیده سوگند از گذشته‌های دور در ادب و فرهنگ ایرانی بروز و حضور داشته است.

بر اساس یک پژوهش با نام «بررسی تحلیلی گونه‌های پیمان و سوگند در شاهنامه‌ فردوسی»، دو واژه «سوگند» و «پیمان» و مترادفات آن ٣٩٥ بار در این شاهکار ادبی تکرار شده است و در مجموع ١٣٣ مورد عمل پیمان بستن و سوگند خوردن را در آن می‌توان یافت.

سوگند در گذر زندگی ایرانیان

این پدیده اما در گذر زمان با دگرگونی‌هایی روبه‌رو شده است. از حضور سوگند در ایران عصر قاجار و روزگار دور که بگذریم، در سده‌های اخیر آنگونه که منابع تاریخی بیان می‌کنند، گونه و رویه‌ای دیگر از نمود اجتماعی سوگند و قسم را در جامعه ایرانی می‌توان به تماشا نشست؛ سوگند، به عنوان یکی از ویژگی‌های روزمره رفتاری در میان ایرانیان. تصویری که از این پدیده بدینگونه به دست می‌آید، تفاوتی آشکار دارد، با آنچه که کارکرد اسطوره‌ای، دینی و اخلاقی سوگند در روزگاران دور جامعه ایرانی در نظر می‌آمده است. سفرنامه‌ها و گزارش‌های شرق‌شناسان در این زمینه، منبع‌هایی جذاب به شمار می‌آیند. جهانگردان و شرق‌شناسان در ٤ سده اخیر، در واقع با اشاره به این رفتار و اخلاق ایرانی، توصیفی از پدیده سوگند و قسم ارایه داده‌اند که می‌تواند ما را با جنبه‌ای دیگر از جامعه ایرانی آشنا سازد.

ژان شاردن، جهانگرد نامدار فرانسوی در عصر صفوی از رواج سوگند خوردن در میان ایرانیان یاد می‌کند؛ نگاهی که تا اندازه‌ای زیاد تکلیف ما را با نگاه غیر ایرانیان نسبت به رفتار یادشده روشن می‌کند؛ این که جهانگردان و شرق‌شناسانی که در دوره‌های گذشته به ایران آمده‌اند، مشخصا در چهارصد سال اخیر، سوگند خوردن را یک رفتار ایرانی می‌دانند.

سرهارفورد جونز در سفرنامه خود از پیرمردی جواهرفروش که «به شیوه ایرانیها قسم یاد كرد كه از این مقوله با كسی صحبت نكند»,٧ آدام اولئاریوس در سفرنامه‌اش «ایران عصر صفوی از نگاه یک آلمانی» آنجا که به سنت‌های ایرانیان در چهارشنبه‌سوری اشاره می‌کند، دوری‌جستن مردم از برخی رفتارهای همیشگی‌شان را مورد تاکید قرار می‌دهد که «نفرین کردن و سوگند خوردن و نیز نوشیدن، پرداختن پول به دیگران» از جمله آن‌ها است. این که او تصریح می‌کند ایرانیان «باور دارند آنچه را که در این روز انجام دهند، بایستی تمام سال مجبور به انجام همان کار باشند»، نشان می‌دهد سوگند خوردن، همچون نوشیدن جزو کارهای روزمره به شمار می‌آمده است. ادوارد پولاک، پزشک دربار ناصرالدین شاه قاجار در کتاب «ایران و ایرانیان» اما به جنبه‌ای دیگر از دلیل‌های علاقه ایرانیان به سوگند خوردن اشاره می‌کند «ایرانی بسیار مایل است که اظهارات خود را به صورت مؤکد ذکر کند ... مثلا اغلب ... قسم می‌خورد.

سوگند در گذر زندگی ایرانیان

گونه دیگر روایت‌های سفرنامه‌ای، اما کمرنگ، به ارزش سوگند و قسم در میان برخی قشرهای جامعه اشاره دارد. پیترو دلاواله در سفرنامه خود در این‌باره می‌نویسد «امروز نقاط ایران همه جا آباد و پرجمعیت و برای مسافرت مطمئن است و از دستبردها و حمله دزدان، که در ترکیه انسان دائما گرفتار آن است، خبری نیست. برعکس اگر از فردی چیزی ربوده شود، در سرزمینی که دزدی واقع شده، حاکم باید عین مال یا قیمت آن را تأدیه کند و ارزش کالا از طرف شخصی که خسارت به او وارد آمده، با قید قسم تعیین می‌شود».

سوگند در گذشته و امروز؛ یک دگرگونی بزرگ کارکردی

دگرگونی کارکرد سوگند در جامعه ایران را در گذر روزگاران، از دوره‌های باستانی تا روزگار معاصر، از یک پدیده مقدس با کاربردهای خاص، به رفتاری روزانه، شاید بتوان با تغییرات کلان جوامع کهن و مدرن مرتبط ساخت. سیدحسن امین در نوشتاری با نام «سوگند در ایران و اسلام» درباره جایگاه سوگند در گذشته و امروز اشاره‌ای دارد که چنین نگاهی را در پس خود نهفته است «سوگند در همه فرهنگ‌ها و نظام‌های دینی، سیاسی و حقوقی رایج بوده است و به ویژه در روزگاران گذشته که اسناد مکتوب و امضاء آن‌ها به اندازه امروز شایع نبوده است، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است»,١١ بر این اساس، با گسترش اسناد مکتوب در حوزه‌های گوناگون و استناد به آن‌ها، سوگند در روزگار معاصر، دیگر کارکرد پیشینی خود را از دست داده، اما به عنوان بخشی از رفتار روزمره در میان مردمان جامعه به جای مانده است. این دگرگونی، می‌تواند همانی باشد که جهانگردان از آن به عنوان گوشه ای از رفتار ایرانیان در میان‌شان رواج داشته است.

 منابع گزارش در دفتر روزنامه موجود است.

* قسم‌نامه دوجانبه میان سران ایل بختیاری و ایل قشقایی بر پشت قرآن، در حمایت از مشروطیت.

**
روایت عینی مراد عبدلی، نویسنده مقاله قسم در باورهای مردم حسین‌آباد ناظم ملایر.


ویدیو مرتبط :
قابل توجه افرادی که دایم به خدا و پیغمبر قسم می خورند!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نیمی از ایرانی‌ها ۲ برابر نیازشان غذا می‌خورند



معاون بهداشتی وزارت بهداشت:نیمی از ایرانی‌ها ۲ برابر نیازشان غذا می‌خورند

معاون بهداشتی وزارت بهداشت از اجرای طرح غربالگری فشار خون و تناسب اندام از ۱۴ اردیبهشت خبر داد و گفت: نیمی از ایرانی‌ها ۲ برابر نیازشان غذا می‌خورند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش  فارس فاطمه رخشانی در نشست خبری افتتاح سامانه‌های نوین ارتباطی در وزارت بهداشت افزود: کار آموزشی باید از ابتدا و از زمان کودکی به مردم ارائه شود که متأسفانه آموزش رو در روی مردم که باید از سیستم نظام سلامت دریافت می‌کردند با کیفیت مناسب انجام نشده است. در حالی که باید هر فردی اطلاعات لازم بیماری خود را به راحتی دریافت کند.

وی ادامه داد: شماره تماس 8899 پاسخگوی مستقیم سؤالات و مشکلات مردم است که روزانه 1500 سؤال به صورت مستقیم در این سامانه ثبت شده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت تصریح کرد: شماره تلفن سایت مشاوره سلامت ایرانیان که 1490 است در برخی ساعت‌ها فعلاً فعال نیست و ظرف 10 روز آینده فعالیت 24 ساعته خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤال فارس تعداد شکایات ثبت‌شده در سامانه در ایام نوروز را 900 مورد عنوان کرد و گفت: این شکایت‌ها در مورد اماکن عمومی، رستوران‌ها، هتل‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و بیمارستان‌ها بوده است اما می‌توان گفت اغلب تماس‌ها در مورد وضعیت دارو بوده و مردم در مورد نحوه تأمین آن پرسش کرده‌اند.

رخشانی با اشاره به سامانه مشاوره الکترونیک سلامت به آدرس WWW.SALA.IR گفت: این بسته کامل آموزشی و فرهنگی است که اطلاعات موجود در آن به تأیید وزارت بهداشت رسیده است. در قسمت مشاوره روزانه این سامانه هزار مشاوره در روز انجام شد و 50 سؤال الکترونیکی در طرح سؤال با مشاور ثبت شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه مردم از وزن ایده‌آل خود آگاهی داشته باشند اغلب نمی‌توانند به کلینیک‌های مشاور تغذیه مراجعه کرده و پول مشاوره بدهند. بنابراین باید حداقل‌ها را برای مردم ایجاد کنیم. به همین دلیل در سایت آموزش همگانی تغذیه این موارد آمده است.

وی همچنین با اشاره به برنامه پزشک خانواده گفت: هر ایرانی باید یک پزشک مسئول داشته باشد و این در حالی است که ضرورت این برنامه زمانی مشخص می‌شود که مردم با تمام مشکلات اقتصادی می‌توانند کنار بیایند اما مسئله امنیت و سلامت که جزء وظایف حاکمیتی است را نمی‌توانند در خطر ببینند.

رخشانی باید مردم و پزشکان دلیل اصرار ما را برای راه‌اندازی پزشک خانواده بدانند و اینکه چرا نظام سلامت با تمام مشکلات اقتصادی این فشارها را تحمل می‌کند تا مردم از سردرگمی نجات بیابند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت اجرای برنامه پزشک خانواده را عاملی برای ارتقاء سطح سلامت و کاهش هزینه‌های درمان از جیب مردم دانست و گفت: این هزینه‌ها فقط با تأمین اعتبار از سوی دولت امکانپذیر نیست. بلکه پول دولت خرج داروی گرانتر، تجهیزات گرانتر و بیمارستان‌ها می‌شود. اما پزشک خانواده تمام هزینه‌ها را هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده در 9 استان کشور افزود: اجرای این برنامه در دنیا با سختی‌های زیادی همراه بوده است اما مقاومت کرده است. بنابراین اگر این برنامه در کشور با برخی منافع صنفی منافات داشته باشد باید مقاومت کنیم چرا که به نفع مردم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد افراد بزرگسال در کشور به فشار خون مبتلا هستند گفت: نیمی از این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و این در حالی است که 35 درصد موارد بستری در CCU و ICU به دلیل فشار خون است و 40 درصد افرادی که جراحی قلب کرده‌اند سابقه فشار خون داشته‌اند.

رخشانی همچنین گفت: در روز چهاردهم اردیبهشت‌ با حمایت رئیس‌جمهور و سازمان نظام پرستاری فشار خون و تناسب اندام تمام ایرانیان بالای 30 سال در مراکز درمانی آزمایش می‌شود و اطلاعات آنها در پرونده الکترونیک سلامت ثبت می‌شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه میزان مصرف نمک در سال‌های اخیر تا چه حد افزایش یافته گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده مقدار مصرف نمک در ایران افزایش داشته است اما اطلاعات کشوری دقیقی در این مورد وجود ندارد.

وی گفت:‌تنها تحقیق انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که طی 10سال نشان داده مصرف نمک در مردم افزایش یافته و در سال‌های اخیر با تغییر سبک زندگی، کاهش یافته است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه در منع تبلیغات کالاهای زیان‌آور گفت: از سال گذشته این قانون را پیگیری می‌کنیم و امسال نیز در برنامه کاری خود آن را قرار داده‌ایم اما نمی‌توانیم تمام جهان را استریل کنیم. چرا که کارخانه تولید سیگار در کشور وجود دارد اما همه می‌دانیم که عوارض بسیاری خواهد داشت و به همین دلیل مالیات آن را برای سلامت خرج می‌کنیم.

وی افزود: شاید بتوانیم عوارض تبلیغات زیان‌آور را تعیین کنیم تا از طریق آن تبلیغات ضد آن ایجاد کرده و حق مردم را بپردازیم./فارس