سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

غذاخوری دلچسب در دل آشپزخانه


همه آشپزخانه‌ها این شانس را ندارند که بتوانند یک جزیره بزرگ در خود جای دهند اما به قول معروف بسیاری از مواقع «محدودیت، خلاقیت می‌آورد» و می‌توان با اندکی جسارت و خلاقیت، یک فضای غذاخوری دلچسب در آشپزخانه تعریف کرد.

مجله منزل - فاطمه افشاریان، كارشناس معماری داخلی: در خانه‌ها و آپارتمان‌های امروزی که دیگر خبری از اتاق‌های تفکیک شده برای فضاهایی مثل نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه نیست و معمولا سالن‌های یکپارچه‌ای به چشم می‌خورند که نهایتا آشپزخانه با یک کانتر (پیشخوان) جدا شده است، تمام تلاش بر این است که از فضا حداکثر استفاده شود. یکی از اتفاقاتی که در همین راستا زیاد به آن برمی‌خوریم، حضور کانترهای غذاخوری با صندلی‌های مخصوص آنهاست؛ فضایی که به واسطه غیر رسمی بودنش به محلی برای جمع شدن، خوردن و آشامیدن و گپ و گفت اعضای خانواده و حتی گاهی دوستان نزدیک تبدیل شده است.

همه آشپزخانه‌ها این شانس را ندارند که بتوانند یک جزیره بزرگ در خود جای دهند اما به قول معروف بسیاری از مواقع «محدودیت، خلاقیت می‌آورد» و می‌توان با اندکی جسارت و خلاقیت، یک فضای غذاخوری دلچسب در آشپزخانه تعریف کرد.

1. جزیره به عنوان بار صبحانه‌خوری

رایج‌ترین نوع افزودن غذاخوری به فضای آشپزخانه، جزیره‌های باریکی است که به عنوان پیشخوان جداکننده نیز عمل می‌کنند. این بارها هم مکان‌های مناسبی برای نوشیدن سریع چای و قهوه و هم فضایی کامل برای خوردن غذا در کنار اعضای خانواده و دوستان‌ هستند؛ به‌خصوص وقتی خانم خانه در حال آشپزی است، حضور بقیه در اطراف او فضایی دوستانه و آرامش‌بخش ایجاد می‌کند.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه

در ساخت چنین پیشخوانی حتما به این نکته توجه کنید که صفحه پیشخوان ترجیحا 30 سانتی‌متر جلوآمدگی داشته باشد تا با تأمین فضای کافی برای پاها، نشیمن راحت‌تری فراهم شود.



2. ایجاد نشیمن در دو ضلع پیشخوان غذاخوری

اگر می‌خواهید چیدمان جمع‌محورتری داشته باشید، جلوآمدگی صفحه پیشخوان را در دو سمت به صورت ال‌شکل در نظر بگیرید. در این نوع طراحی افراد دید بهتری به یکدیگر دارند و گفت‌وگو و مکالمه بین آنها راحت‌تر صورت می‌گیرد.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه



3. شبه‌جزیره به عنوان بار صبحانه‌خوری


اگر در آشپزخانه فضای کافی برای جزیره ندارید، پس به فکر ایجاد یک شبه‌جزیره باشید. این نوع پیشخوان درواقع امتداد کابینت‌های شماست که علاوه بر ایجاد فضای اضافی برای نگهداری وسایل، با افزودن چند صندلی می‌تواند به عنوان غذاخوری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه

همان‌طور که در صفحه جزیره جلوآمدگی لحاظ می‌کنید، برای شبه‌جزیره نیز باید آن را در نظر بگیرید تا زمانی که صندلی‌ها استفاده نمی‌شوند در زیر آن جای گیرند.



4. فضای غذاخوری دنج دونفره


حتی جمع و جورترین آشپزخانه‌ها هم می‌توانند یک غذاخوری راحت و دنج را در خود جای دهند. برای این کار می‌توانید صفحه کابینت آشپزخانه را از یک سمت ادامه دهید و یک میز غذاخوری کوچک و دنج ایجاد کنید. قرار دادن دو صندلی جمع و جور این فضای دلچسب را تکمیل می‌کند. ضمن اینکه این میز می‌تواند در زمان‌های غیر از خوردن غذا، برای کارهای آشپزخانه مثل آماده‌سازی غذا استفاده شود.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه



5. ادامه دادن صفحه پیشخوان جزیره


اگر فضای آشپزخانه به اندازه کافی طویل است یا قرار دادن صندلی‌ها حول جزیره برای حرکت در آشپزخانه مزاحمت ایجاد می‌کند، ادامه دادن صفحه کانتر جزیره می‌تواند فضایی اختصاصی برای غذاخوری ایجاد کند. چون در این نمونه کابینتی زیر صفحه وجود ندارد، صندلی‌ها در سه طرف آن قرار می گیرند؛ بنابراین تعداد افراد بیشتری می‌توانند از این فضا استفاده کنند.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه



6. غذاخوری جزیره‌ای با ارتفاع استاندارد


اگر می‌خواهید غذاخوری خود را در مرکز آشپزخانه‌تان داشته باشید اما با صندلی‌های پایه بلند راحت نیستید، پیشنهاد ما به شما این است که یک صفحه در ارتفاع کمتر (استاندارد میز ناهارخوری-75 سانتی‌متر) به جزیره یا پیشخوان خود متصل کنید. چنین راهکاری به شما این امکان را می‌دهد که به جای صندلی‌های پایه بلند از صندلی‌های معمولی و راحت ناهارخوری استفاده کنید.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه



7. میز غذاخوری رسمی و پیشخوان صبحانه‌خوری غیر‌رسمی


در فضاهای بزرگ‌تر و بازتر ممکن است هم بتوان فضایی برای یک جزیره بزرگ در آشپزخانه در نظر گرفت و هم یک ست غذاخوری جدا. این گزینه از تطبیق‌پذیری بالایی برخوردار است و گزینه‌های متفاوتی را برای صرف وعده‌های غذایی مختلف پیش روی شما می‌گذارد.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه

میز غذاخوری می‌تواند برای وعده‌های رسمی و خانوادگی مورد استفاده قرار گیرد در حالی که بار صبحانه‌خوری در پشت جزیره برای صبحانه‌های فوری و نوشیدن چای و قهوه در طول روز بسیار کاربردی است.



8. میز غذاخوری مرکزی


اگر فضای کافی برای هر دو میز غذاخوری و جزیره در آشپزخانه خود ندارید و فضای غذاخوری برای‌تان از اهمیت بیشتری برخوردار است، پس چرا به جای جزیره آن را در مرکز آشپزخانه خود قرار ندهید؟ این نوع چیدمان فضایی خانوادگی و راحت خلق می‌کند و میز آن در زمان‌هایی غیر از وعده‌های غذایی می‌تواند به عنوان میز کار استفاده شود.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه



9. نشیمن نیمکتی برای غذاخوری


ساختن یک نشیمن نیمکتی در زیر پنجره یا کنار دیوار در گوشه‌ای از آشپزخانه فضایی دنج و آرام برای خوردن و آشامیدن و حتی وقت‌گذرانی فراهم می‌آورد.

از این نشیمن نیمکتی به جای صندلی‌های معمولی غذاخوری در یک یا دو سمت میز غذاخوری خود استفاده کنید. زیر این نشیمن نیمکتی می‌تواند به عنوان فضایی برای نگهداری وسایل‌تان مورد استفاده قرار گیرد.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه



10. میز گرد کافی‌شاپی


میزهای گرد کافی‌شاپی به خوبی با آشپزخانه‌های کوچک که فضای چندانی ندارند، متناسب می‌شوند و ثابت می‌کنند که همیشه راه‌حلی وجود دارد. میز گرد فضای کمتری را می‌گیرد و رفت و آمد در اطراف آن آسان‌تر است.

غذاخوری خوش‌ در دل آشپزخانه


ویدیو مرتبط :
درد دل تولیدکنندگان خانگی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع آشپزخانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک فضای غذاخوری دلچسب در آشپزخانه


فضای غذاخوری؛ شما از اولین فنجان قهوه یا چای در آن‌جا لذت می‌برید، دور آن صبحانه میل می‌كنید، و احتمالا در آن‌جا كار می‌كنید، مطالعه می‌كنید، و وقتی غذا روی گاز است با یك لیوان نوشیدنی در آن‌جا می‌نشینید.

چیدانه: فضای غذاخوری؛ شما از اولین فنجان قهوه یا چای در آن‌جا لذت می‌برید، دور آن صبحانه میل می‌كنید، و احتمالا در آن‌جا كار می‌كنید، مطالعه می‌كنید، و وقتی غذا روی گاز است با یك لیوان نوشیدنی در آن‌جا می‌نشینید. با این همه چرا میز آشپزخانه را مركز این فضا قرار ندهیم؟ اگر در آشپزخانه خود یك میز غذاخوری، بزرگ و كوچكش فرقی نمی‌كند، دارید این مطلب تركیب‌هایی از عناصر مختلف را در پیرامون این فضا به شما نشان می‌دهد كه می‌تواند منبع الهامی برای شما باشد.

كاشی+ چراغ آویز چكش‌كاری‌شده.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

با استفاده از كاشی‌های كه به طور نامنظم در كنار هم قرار گرفته‌اند، مانند كاشی‌های كوبایی كه در عكس بالا می‌بینید، و یك چراغ آویز نقره‌ای یا برنزی جلوه‌ای خاص و همه‌پسند در آشپزخانه خود ایجاد كنید. نیمكت‌ها بسیار جذاب هستند، اما یك دیوار متفاوت كاشی‌كاری‌شده می‌تواند به هر آشپزخانه‌ای جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد بدهد.

نشیمن كنار پنجره+ برچسب‌های رنگی.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

نیمكت‌هایی كه در فضای زیرین خود دارای كشو هستند و در گوشه آشپزخانه قرار می‌گیرند بسیار دنج و كاربردی هستند و تعداد زیادی از اعضای خانواده می‌توانند با استفاده از آن پیرامون میز، صبحانه بخورند. چند برچسب جذاب و رنگی به پنجره‌های كنار میز بچسبانید كه در آن‌ها از رنگ‌هایی شبیه رنگ‌های كوسن‌ها استفاده شده باشد.

میز كنار دیوار+ چراغ‌ گرد.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

میزی كه به دیوار چسبیده باشد فضای كمی می‌گیرد، اما حضور قدرتمندی در فضا دارد. آویزان كردن یك چراغ مدور در بالای این میز توجه را به این بخش جلب می‌كند و نسبت به منابع نوری موجود در آشپزخانه‌ها، نور گرم‌تری را ایجاد می‌كند.

لوستر جذاب+ شاخه‌های گل‌.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

یك لوستر زیبا و بیان‌گر، مانند لوستر صورتی‌رنگ موجود در عكس بالا، به علاوه گلدانی پر از شاخه‌های بلند گل‌، فضایی مجزا و خاص را در آشپزخانه ایجاد می‌كند. این تركیب بسیار مناسب خانه‌هایی با نقشه‌های باز است.

در رستورانی+ لوستر توپی.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

چرا در را تبدیل به عنصری خاص در آشپزخانه نكنیم؟ درهای دولنگه كه از آن‌ها بیش‌تر در رستوران‌ها استفاده می‌شود و دارای فضاهای مدور شیشه‌‌ای بر روی خود هستند در این آشپزخانه انرژی ایجاد كرده‌اند، در حالی كه لوسترهای مدور رنگ‌های متفاوتی را وارد فضا كرده‌اند و هماهنگی جذابی با فضاهای شیشه‌ای در دارند.

میز غذاخوری+ كاغذدیواری جذاب.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

برای ایجاد چنین فضای خاصی در آشپزخانه خانه خود، یك میز غذاخوری كلاسیك را در گوشه‌ای از اتاق كه دیوارهای آن دارای كاغذدیواری سرزنده و مدرنی است قرار دهید. تركیب این نوع میزها (با بیش‌ترین تعداد نشیمن) با كاغذدیواری‌های چاپی (برای ایجاد عمق در فضا) بسیار مناسب فضاهای كوچك است.

میز كافه‌‌ای+ صندلی‌های نامرئی.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

این فضای نشیمن كوچك اما كاربردی ثابت می‌كند كه حتی در فضاهای بسیار كوچك هم می‌توان سبك طراحی را قربانی نكرد. كوچك‌ترین میز كافه‌ای كه می‌توانید را پیدا كنید و دو صندلی شفاف را پیرامون آن قرار دهید. اگر یك ظرف میوه هم روی آن قرار دهید طراحی شما كامل می‌شود.

صندلی‌های پلاستیكی+ آویز افسانه‌های پریان.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

در این فضا، صندلی‌های نرم و باریك پلاستیكی در كنار یك آویز جذاب فضایی پویا و جذاب را خلق كرده‌اند. استفاده از صندلی‌های سفید و آویز كریستالی این آشپزخانه (با كابینت‌های صورتی) را تبدیل به فضایی مدرن، جذاب، و شیك كرده است.

فانوس‌ كاغذی+ نقاشی‌های كودكان.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

فانوس‌های كاغذی بسیار ارزان هستند، در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود، و نور بسیار گرم و خوبی را در فضا ایجاد می‌كنند. دیواری سفید رنگ كه نقاشی‌های كودكانه روی آن نصب شده است و صندلی‌های سفیدرنگ این فضا را تبدیل به فضایی كرده‌اند كه خلاقیت در آن موج می‌زند.

نیمكت‌های كنجی+ مبل روكش‌دار+ لوستر.

10 ایده برای طراحی فضای غذاخوری در آشپزخانه

اگر می‌خواهید فضای دنجی در گوشه آشپزخانه خود داشته باشید از یك نیمكت كنجی با كوسن‌های كافی، یك مبل راحت، و یك لوستر كلاسیك استفاده كنید. مبلی انتخاب كنید كه ارتفاع آن با ارتفاع میز هماهنگ باشد تا بتوانید به راحتی از آن استفاده كنید. برای راحت‌تر شدن كارها، مطمئن شوید كه روكش‌های مبل قابل شستشو هستند.

به ما بگویید: اگر بتوانید با یك چوب جادویی فضای غذاخوری آشپزخانه خود را تغییر دهید، چه تغییراتی در آن ایجاد می‌كنید؟