سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

رستوران‌هایی از هفت اقلیم


سفر به كشورهای مختلف و آشنایی با آن‌ها هزینه بالایی می‌خواهد و به این سادگی ‌ها فراهم نمی‌شود ولی همین جا در تهران هم می‌توانید با رفتن به رستوران ‌های مختلف باب آشنایی با غذاها و حتی فرهنگ كشورهای مختلف را باز كنید. در همین تهران خودمان می‌توانید غذاهای هفتاد و دو ملت را تجربه كنید.

سفر به كشورهای مختلف و آشنایی با آن‌ها هزینه بالایی می‌خواهد و به این سادگی ‌ها فراهم نمی‌شود ولی همین جا در تهران هم می‌توانید با رفتن به رستوران ‌های مختلف باب آشنایی با غذاها و حتی فرهنگ كشورهای مختلف را باز كنید. در همین تهران خودمان می‌توانید غذاهای هفتاد و دو ملت را تجربه كنید.





رستوران‌های چینی

بفرمایید «چائو»

در كتاب‌های تئوری آشپزی، سبك آشپزی چینی به عنوان یكی از مكتب‌های مادر آشپزی شناخته شده است. دراین كتاب‌ها، ویژگی آشپزی چینی این است كه می‌كوشد طعم و مزه اصلی هر ماده خوراكی را حفظ كند. ولی تجربه‌های واقعی نشان می‌دهد، همیشه این‌طور نیست؛ ما طعم‌دارترین غذاها مثل مرغ، سس ترش و شیرین یا سس تریاكی را در منوی رستوران‌های چینی می‌بینیم. آشپزی چینی در كنار آشپزی ایتالیایی یكی از مشهورترین آشپزی‌های دنیاست. تمام آدم‌های كره خاكی بدون سفر به چین، فرصت تجربه این غذاها را دارند چون رستوران چینی كوچك و بزرگ، از نمونه‌های دكه‌ای تا رستوران‌های شیك و لوكس در تمام شهرهای دنیا وجود دارد. یكی از دلایل گستردگی غذای چینی، مهاجران این كشور است كه راه و روش آشپزی‌شان را با خود به تمام دنیا برده‌‌اند. برای اغلب ما، غذای چینی یادآور رشته‌ها، انواع سبزی‌ها همراه مرغ، گوشت یا ماهی است كه روی حرارت بالا به مدت كوتاه تفت داده شده‌، بعد با هم مخلوط و با انواع سس‌ها سرو می‌شوند. این همان غذایی است كه به آشپزی چینی عنوان یكی از سالم‌ترین سبك‌های آشپزی را داده است چون روغن زیادی مصرف نمی‌شود و به دلیل پخت كوتاه‌مدت، مواد غذایی خاصیت خودشان را از دست نمی‌دهند. به این شیوه پخت «چائو» می‌گویند اما منوی رستوران چینی اینجا تمام نمی‌شود و شامل انواع خورش‌ هم هست كه از مزه شور تا ترش و شیرین را دارند.
در تهران، رستوران چینی به فراوانی شهرهایی كه جمعیت چینی ساكن دارند، نیست اما رستوران قدیمی چینی، بیش از 30 سال است كه غذاهای چینی اصیل و واقعی عرضه می‌كند. منوی چندصفحه‌ای این رستوران، بیشتر غذاهای چینی را شامل می‌شود.  ظروف و تاحدودی نحوه پذیرایی، شما را به سرزمین چشم‌بادامی‌ها می‌برد. رستوران چینی در خیابان ولیعصر، روبه‌روی خیابان فاطمی قرار دارد. در همان خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارك‌وی، رستوران چینی دیگری به نام «اژدهای طلایی» است كه عمر كوتاه‌تری دارد.






ویژگی آشپزی چینی این است كه می‌كوشد طعم و مزه اصلی هر ماده خوراكی را حفظ كند.





رستوران‌های هندی

در قلمرو سبزی‌ها

مهر تندی بر پیشانی غذاهای هندی خورده اما  این تندی ناشی از مصرف بی‌رویه فلفل نیست. هندی‌ها دانه، تخم و ریشه معطر انواع گیاهان را می‌سابند، با هم تركیب می‌كنند و ادویه «گر ما‌سالا» هندی را می‌سازند كه به هر غذایی عطر و بوی كم‌نظیری می‌بخشد. بریانی، نوعی پلو با مخلوط سبزی‌ها، شناخته‌شده‌ترین غذای هندی است. برای تجربه غذای هندی در تهران می‌توانید سراغ رستوران «مهاراجه»، «دهلی دربار» یا «تاج‌محل» بروید. مهاراجه، قدیمی‌ترین رستوران هندی تهران است كه از سال‌ها پیش در خیابان ولیعصر، نبش چهارراه طالقانی جا خوش كرده است. رستوران دهلی دربار هم روزگاری برای خودش صاحب‌نام و آوازه‌‌ای بود ولی با تغییر مكان دائمی از رونق همیشگی افتاد. حالا، رستوران مشهور هندی در تهران، «تاج محل» است كه در گروه رستوران‌های شیك و درجه یك جای گرفته است.





رستوران‌های ژاپنی

دعوت به سوشی‌خوری

در غذاهای ژاپنی، انواع گوشت به نفع انواع خوراكی‌های دریایی از ماهی تا میگو، خرچنگ، صدف، هشت‌پا و... كنارمی‌كشند. به همین دلیل، ژاپن سرزمین مادری سوشی است. غذایی كه از تركیب ماهی پخته با انواع سبزی‌ یا برنج تهیه می‌شود. ذائقه ایرانی با چنین غذای تقریبا خامی‌ میانه‌ای ندارد اما سوشی یكی از محبوب‌ترین غذاهای دریایی در تمام دنیاست. خام یا نیم‌پز بودن، ویژگی اغلب غذاهای ژاپنی است. ژاپنی‌ها در پختن مواد غذایی آن‌ها را چند دقیقه درون آب‌جوش می‌اندازند. در سفر به ژاپن با این صحنه زیاد روبه‌رو می‌شوید. رستورانی كه در آن انواع موادغذایی روی سلفی چیده شده‌اند و شما موادغذایی موردنظرتان را انتخاب می‌كنید  سپس این مواد، در یك كاسه آب جوش ریخته شده و به شما تحویل داده می‌شود. خیلی نگران نباشد، رستوران ژاپنی واقع در مجتمع پارك پرنس، با نام «ذن» با این شیوه عمل نمی‌كند. غذاهای ژاپنی كه بیشتر با ذائقه ایرانی سازگار هستند و همچنین انواع سوشی، روی میز گردان این رستوران سرو می‌شوند تا اول ببینید و بعد انتخاب كنید. 





خام یا نیم‌پز بودن، ویژگی اغلب غذاهای ژاپنی است. ژاپنی‌ها در پختن مواد غذایی آن‌ها را چند دقیقه درون آب‌جوش می‌اندازند





رستوران‌های ایتالیایی

غذایی برای همه سلیقه‌ها

در آشپزخانه ایتالیایی‌ها، فریزر جایی ندارد چون ایتالیایی‌ها ترجیح می‌دهند مواد غذایی را تازه مصرف كنند. به همین دلیل هم در بازارهای روزانه موادغذایی از میوه و سبزی تا گوشت و مرغ در شهرهای ایتالیایی، حضور پررنگی دارند. ایتالیایی‌های اصیل خمیر پاستای خود را روزانه تهیه كرده  و از گوجه‌فرنگی و پنیرهای تازه برای پخت انواع پاستا استفاده می‌كنند اما باوجود تاكید بر تازگی، پختن غذاهای ایتالیایی آسان است و زمان زیادی از سرآشپز نمی‌گیرد. در تهیه غذاهای ایتالیایی چند ماده غذایی مثل گوجه‌فرنگی، زیتون و روغن زیتون، پیاز و سیر حضور پررنگی دارند.طعم و مزه همه‌پسند یا سادگی پخت باعث شده غذاهای ایتالیایی شهرت جهانی داشته باشند. منوی اغلب رستوران‌‌های ایتالیایی به دو بخش تقسیم می‌شود: «پیتزاها» و «پاستاها.» پیتزاهایی نازك با مواد محدود و پنیرمفصل و پاستاهای مختلف كه همه سلیقه‌ها را راضی می‌كند.در یك رستوران ایتالیایی اصیل، پیش از پاستای انتخابی با آنتی پاستا از شما پذیرایی می‌شود؛ آنتی پاستا به معنای پیش‌غذا شامل سالاد و نان‌های مخصوص ایتالیایی است. تعداد رستوران‌های ایتالیایی در ایران قابل شمارش نیست. آشپزهای ایرانی در پخت انواع غذاهای ایتالیایی مهارت پیدا كرده و شما در اغلب رستوران‌های ایتالیایی می‌توانید غذای ایتالیایی خوشمزه و لذیذ بخورید. یكی از قدیمی‌ترین رستوران‌های ایتالیایی در تهران، «پستو» است كه با عنوان پیشكسوت و با دو شعبه در خیابان آفتاب و خیابان آفریقا همچنان برقرار است. چندسال قبل هم رستوران‌های زنجیره‌ای «بونو» كار خودشان را آغاز كردند و توانستند خیلی سریع علاقه‌مندان غذاهای ایتالیایی را جذب كنند. رستوران «روما» در نیاوران هم یكی از رستوران‌های قدیمی ایتالیایی است كه مشتریان ثابت خودش را دارد. رستوران «پاستا فكتوری»، دیرتر از بسیاری از رستوران‌های ایتالیایی ولی با یك ابتكار خاص كار خودش را آغاز كرد. بخشی از دكوراسیون این رستوران، یك دستگاه پاستاساز بود كه خمیرپاستا را به شكل‌های مختلف برش می‌داد. در این رستوران، دسرهای ایتالیایی مثل تیرامیسو را هم می‌توان امتحان كرد. رستوران ناپولی هم از مجموعه رستوران‌های ایتالیایی است كه پیتزاهای آن با پاستاها رقابت می‌كنند.











رستوران‌های تركــــی

باب طبع ایرانی

در میان غذاهای ملل، غذاهای تركی بیشترین هماهنگی را با ذائقه ما ایرانی‌ها دارد، ‌حتی نام غذاهای تركی برای مشتریان ایرانی آشناست. ترك‌ها هم مانند ایرانی‌ها ارادت خاصی به انواع كباب مثل دونر‌كباب، كباب اسكندر و كباب بیتی دارند. ترك‌ها نوعی نان ویژه به نام سمیت هم دارند و باقلوا به‌عنوان دسر، بخش جدایی‌ناپذیر سفره آنهاست ولی رستوران‌های تركی تهران به ارائه كباب تركی بسنده می‌كنند. رستوران «اویار» و احمد بی در خیابان ملاصدرا شما را به خوردن اسكندركباب و لهمعجون تركی دعوت می‌كنند.



ترك‌ها نوعی نان ویژه به نام سمیت هم دارند و باقلوا به‌عنوان دسر، بخش جدایی‌ناپذیر سفره آنهاست





رستوران‌های فرانسویی

آشپزی به مثابه هنر

در سرزمین اهل هنر، آشپزی یك هنر خاص است. آشپزی فرانسوی دقت و ظرافت ویژه‌ای دارد. در این سبك آشپزی همه‌چیز باید درست و به اندازه پخته شود، نه بیشتر نه كمتر. مثلا اگر نخودفرنگی بیش از 5 تا 6 دقیقه روی آتش بماند، رنگ و عطرش عوض می‌شود. از این لحاظ، آشپزی فرانسوی نقطه مقابل آشپزی ایرانی است كه همه‌چیز را جاافتاده دوست دارند. در غذاهای فرانسوی، مزه قوی مثل ترشی، تندی، شوری یا شیرینی وجود ندارد. فرانسوی‌ها تركیب مزه‌ها را دوست ندارند. به همین دلیل اغلب مواد غذایی را جداگانه می‌پزند. در فرانسه، نحوه غذا خوردن از اصل غذا مهم‌تر است. سرمیز فرانسوی همه غذاها با هم سرو نمی‌شوند؛ غذاها مرحله به مرحله و در اصطلاح در چند دور، سر میز آورده می‌شوند.
رستوران «پاریس» و «آنتروكد»، نماینده‌های غذای فرانسوی در تهران هستند. هر دو این‌ها، رستوران‌های شیك و لوكسی هستند كه سعی می‌كنند غذای فرانسوی را با همان سبك و سیاق سرو كنند. رستوران آرام آنتروكد در خیابان شیخ‌بهایی جنوبی سال‌هاست از مشتریان خاص پذیرایی می‌كند اما رستوران پاریس در سال‌های اخیر راه افتاده و با هیاهوی زیاد كوشیده تهرانی‌ها را با غذای فرانسوی آشتی دهد.







رستوران‌های مكزیكی

آووكادو را اضافه كنید

خیلی‌ها از غذاهای مكزیكی تصور تندی غذاهای هندی را دارند ولی درباره غذاهای مكزیكی، حق انتخاب دارید. غذاها به‌خودی خود تند نیستند اما می‌توانید سس سالسا را برای چاشنی غذای خود انتخاب كنید و به آن طعم تند بدهید. اما اگر اهل غذای تند نیستید، نباید از رفتن به رستوران مكزیكی صرف‌نظر كنید. به جای سس سالسا، سس آووكادو را انتخاب كنید تا طعمی تازه را هم تجربه كرده باشید.
«فخیتا» یكی از مشهورترین غذاهای مكزیكی است كه همراه گوشت، میگو یا سبزی تهیه می‌شود. بخش نشاسته‌ای غذاهای مكزیكی نان سنتی این سرزمین است كه در رستوران مكزیكی «آنچیلادا» می‌توانید تجربه كنید. آنچیلادا، رستوران آرامی در هتل امیر واقع در خیابان طالقانی است. غذاهای مكزیكی را در فست‌فود‌ «باكس» هم می‌توانید امتحان كنید.





رستوران‌های مغولی

از كباب تا باربكیو

شهرت غذاهای مغولی به كبابی‌كردن مواد‌غذایی با استفاده از باربكیو است. انواع گوشت به همراه انواع سبزی‌های انتخابی شما، باربكیو می‌شوند. انتخاب سس هم بر عهده خود شماست. برنج سرخ‌شده و نودل هم با مواد‌غذایی باربكیو شده همراه می‌شوند تا غذای مغولی شما كامل شود. كبابی‌‌كردن، ظاهرا سنت باستانی مغول‌هاست كه به شیوه‌های مدرن آشپزی آنها هم رسیده است. رستوران مغولی «راشل» به تازگی در خیابان كار و تجارت راه افتاده ولی در همین مدت‌كوتاه مشتریان بسیاری جلب كرده و تبدیل به یكی از پرطرفدار‌ترین غذاهای ملل در تهران شده است.





رستوران‌های لبنانی

به افتخار نخود

یك سوی غذاهای لبنانی، غذاهای ناشناخته‌ای چون حمص و مطبل و سوی دیگر آن فلافلی است كه در ساده‌ترین ساندویچ‌‌فروشی‌ها می‌بینید و با طعم و مزه آن آشنا هستید. ماده اصلی هر دو غذا، حمص و مطبل، نخود است و می‌توان نتیجه گرفت كه لبنانی‌ها‌ به نخود علاقه خاصی دارند. به منوی غذاهای خوشمزه لبنانی، یك سالاد خوشمزه به نام سالاد فتوش را اضافه كنید كه از تركیب سبزیجات با ورقه‌های نازك نان تهیه می‌شود. شاید غذای لبنانی غذاهای تند عربی را به ذهن بیاورد اما در غذاهای لبنانی خبری از طعم قوی تندی یا ترشی نیست. رستوران‌های «عروس لبنان» در خیابان بهشتی و «بیروت» در خیابان پاسداران می‌توانند شما را با غذاهای غریب و ناشناخته لبنانی آشنا كنند.



به منوی غذاهای خوشمزه لبنانی، یك سالاد خوشمزه به نام سالاد فتوش را اضافه كنید

منبع : مجله زندگی ایده آل



ویدیو مرتبط :
طرح مدرن سقف رستوران - سقف چادری رستوران - پوشش رستوران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انفجار در رستوران



 

انفجار مهیب رستوران، ساكنان یكی از محله های جنوب تهران را هراسان به خیابان كشاند.ساعت سه بامداد دیروز اهالی خیابان امیری با شنیدن صدای انفجار مهیب، هراسان خود را به خیابان رساندند.

 

آنها با مشاهده شعله های آتش كه از یك رستوران زبانه می كشید بلافاصله آتش نشانی را خبر كردند.

هادی میرافضلی – افسر آماده منطقه چهار عملیات آتش نشانی - در این باره گفت: حدود ۸۰ درصد ساختمان رستوران به دلیل انفجار مهیب تخریب شده و به چند مغازه و واحد مسكونی هم خسارت زیادی وارد شد.

وی افزود: آتش نشانان پس از قطع جریان برق و گاز به مهار آتش پرداختند. خوشبختانه این حادثه مصدوم نداشت.... / روزنامه ایران