سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

بهترین و بدترین کشورهای جهان برای سالمندان


ان جی اوی بین المللی HelpAge در سال 2015، وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد مقیم در 96 کشور را رتبه بندی کرده است. این رتبه بندی بر اساس 4 عامل مهم برای افرادی که در حال پیر شدن هستند، ایجاد شده است.

ماهنامه زنان و زندگی - ترجمه مجتبی پارسا: ان جی اوی بین المللی HelpAge در سال 2015، وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد مقیم در 96 کشور را رتبه بندی کرده است. این رتبه بندی بر اساس 4 عامل مهم برای افرادی که در حال پیر شدن هستند، ایجاد شده است: امنیت درآمدی، وضعیت سلامت، استخدام و تحصیلات و در نهایت وضعیت کلی محیط برای افراد مسن.با این تفاسیر، کشور سوییس امسال از کشور نروژ پیشی گرفته و در مقام اول یعنی بهترین کشور برای زندگی سالمندان قرار گرفت. همچنین کشور افغانستان برای سومین سال متوالی، در جایگاه بدترین کشور برای افراد سالمند قرار گرفت.

بهترین و بدترین کشورهای جهان برای سالمندان

پیش بینی می شود که جمعیت افراد 60 سال و بالاتر، در سال 2050، بیش از دو برابر شود. در واقع در کمتر از 40 سال دیگر، جمعیت سالمندان (60 سال به بالا) بیش از یک پنجم جمعیت کل جهان خواهد رسید. بنابراین، بررسی این موضوع اهمیت وثیقی دارد که وضعیت زندگی سالمندان، در هر یک از کشورها، به چه نحوی است. در ذیل، لیست 5 کشوری که در جایگاه آخر قرار گرفته اند، به اضافه 5 کشور برتر ذکر شده است.

بدترین کشورها برای سالمندان

5- پاکستان

جمعیت کل: 186.3 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 6.6 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 4557 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 17 سال

سالمندان 60 سال و بیشتر، در پاکستان انتظار دارند که تنها 17 سال دیگر زندگی کنند. این مقدار، یکی از کمترین مقادیر امید به زندگی در جهان است. اگرچه زندگی کوتاه تر لزوما به معنای زندگی کمتر شادتر نیست اما تنها 46 درصد از افراد 50 ساله و بیشتر پاکستانی معتقدند که از وضعیت زندگی خود راضی هستند و 60 درصد نیز مطمئن بودند که دوستان و خویشاوندانی دارند که در زمان نیاز، به آنها یاری برسانند.

هر دوی این آمارها، جزو کمترین درصدها در میانه کشورهای دیگر است. همچنین تنها 2.3 درصد از سالمندان پاکستانی انتظار داشتند که بعد از بازنشستگی، حقوق منظمی دریافت کنند. آن هم کمترین حقوق بازنشستگی در جهان. مانند بسیاری دیگر از بدترین کشورهای جهان برای سالمندان، پاکستان نیز درگیر جنگ ها و نزاع های منطقه ای است که این موضوع، زندگی را برای ساکنان، خصوصا سالمندان، بسیار دشوارتر می سازد.

4- کرانه باختری و غزه

جمعیت کل: آماری در دست نیست

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 4.5 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 5211 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 18 سال

کرانه باختری و غزه، یکی از پرنزاع ترین مناطق در جهان است و همین موضوع موجب تاثیرات شدید بر روی کیفیت زندگی سالمندان شده است. تنها 41 درصد از ساکنان 50 ساله و بیشتر در این منطقه گفته اند که از وضعیت زندگی خود راضی هستند. تنها 8 درصد از ساکنان 65 ساله و بیشتر، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند؛ یکی از کمترین مقادیر در جهان. در کشورهایی که افراد بعد از بازنشستگی امنیت و درآمدی ندارند، دسترسی به شبکه های حمایتی کاری برای استخدام سالمندان بسیار مهم است اما در کرانه باختری و غزه، تنها 29.2 درصد از افراد 55 تا 64 ساله، استخدام شده اند؛ یکی از پایین ترین نرخ های استخدام سالمندان در دنیا.

بهترین و بدترین کشورهای جهان برای سالمندان

3- موزامبیک

جمعیت کل: 26.5 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 5.1 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 1019 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 16 سال

6 کشور از 10 کشوری که بدترین ها برای سالمندان هستند، در آفریقا قرار دارند – و موزامبیک، یکی از آنهاست. 20 درصد از سالمندان 60 سال و بالاتر در موزامبیک، (1.4 میلیون نفر) در فقر زندگی می کنند. نرخ پایین پوشش حقوق بازنشستگی، احتمالا می تواند تا حدودی میزان بالای فقر را در میان سالمندان این کشور، توجیه کند. تنها 17.3 درصد از سالمندان بازنشسته در این کشور، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. افراد 60 ساله در این کشور، انتظار دارند که تنها تا 16 سال دیگر زنده بمانند. این مقدار، پایین ترین نرخ امید به زندگی در میان کشورها است؛ در حالی که کمی بیش از 5 درصد جمعیت این کشور 60 سال و بالاتر سن دارند، پیش بینی می شود که این رقم در سال 2050، به 6.3 درصد برسد.

2- مالاوی

جمعیت کل: 17.6 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 4.9 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 717 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 16 سال

مالاوی با میانگین درآمد سالیانه 717 دلار، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. این مقدار را با میانگین درآ»د سالیانه شهروندان ایالات متحده آمریکا مقایسه کنید که 72 برابر مالاوی است. تنها 4.1 درصد از سالمندان 65 ساله و بیشتر، در مالاوی، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. یکی از پایین ترین نرخ های پوشش حقوق بازنشستگی در جهان، یک نکته مثبت در کیفیت زندگی برای سالمندان در مالاوی، این است که نرخ استخدام سالمندان در این کشور بالا است. در مالاوی، 96.4 درصد افراد 55 تا 64 ساله، استخدام هستند. این مقدار دومین نرخ بالای استخدام سالمندان در میان همه کشورهای جهان است. افراد 60 ساله در این کشور، انتظار دارند که تنها تا 16 سال دیگر زندگی می کنند که این مقدار، یکی از پایین ترین مقادیر امید به زندگی در جهان است.

1- افغانستان

جمعیت کل: 31.3 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 4 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 1703 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 16 سال

همه کشورهایی که برای سالمندان، بدترین به حساب می آیند، کشورهایی با درصد نسبتا پایین سالمندان هستند. افغانستان یکی از کمترین نرخ های سالمندان 60 سال و بالاتر را دارد و بدترین کشوری است که برای زندگی سالمندان وجود دارد. افراد 60 ساله در افغانستان، انتظار دارند که تنها 16 سال دیگر زنده بمانند. این مقدار، 7 سال کمتر از میانگین امید به زندگی افراد 60 ساله آمریکایی است. عمر کوتاه تر، لزوما به معنای زندگی کمتر سالم نیست اما در افغانستان هست.

افراد 60 ساله معتقدند که از 16 سال باقیمانده، تنها 9.2 سال قرار است در سلامت زندگی کنند؛ یکی از کمترین «امید به زندگی سالم» در جهان وجود پشتیبان و حامی، برای سلامت، شادی و رضایت سالمندان اهمیت زیادی دارد. تنها نیمی از افغان های 50 ساله و بیشتر، گفتند که احساس می کنند دوستان یا خویشاوندانی دارند که در زمان نیاز، به آنها کمک کنند.

بهترین و بدترین کشورهای جهان برای سالمندان



بهترین کشورها برای سالمندان

5- کانادا

جمعیت کل: 35.5 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 22.3 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 40799 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 25 سال

کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی سالمندان است. در حالی که نرخ افراد 60 ساله یا بالاتر در کانادا، 22 درصد جمعیت این کشور است، پیش بینی می شود که در سال 2050، این میزان با رشد بیش از 10 درصدی، به 32.4 درصد برسد. افراد 60 ساله و بیشتر، در این کشور،انتظار دارند که 85 سال عمر کنند. این مقدار از امید به زندگی، دومین امید به زندگی طولانی در میان کشورهای جهان است. جمعیت سالمندان کانادا، به لحاظ اقتصادی، ایمن هستند. تقریبا 98 درصد از سالمندان بالای 64 سال در کانادا، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. همچنین تنها 6.8 درصد از افراد 60 ساله یا بیشتر در کانادا در فقر زندگی می کنند که این میزان، نسبت به سایر کشورها، رقم نسبتا کوچکی است.

بهترین و بدترین کشورهای جهان برای سالمندان

4- آلمان

جمعیت کل: 81.1 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 27.6 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 44401 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 24 سال

آلمان به عنوان یکی از بهترین کشورها در جهان برای سالمندان، دارای جمعیتی است که به سرعت در حال پیر شدن هستند. در حالی که تنها 27 درصد از آلمانی ها 60 ساله یا بیشتر هستند، این رقم در سال 2050 به حدود 40 درصد خواهد رسید. گرچه جمعیت زیادی از افراد سالمند در آلمان، نشان دهنده وضعیت اقتصادی خوبی است، همچنین این میزان، دلالت بر وضعیت مساعد سلامتی آنهاست. آنها چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ جسمی، وضعیت خوبی دارند.

همه آلمانی های 65 ساله یا بیشتر، مانند بسیاری دیگر از ساکنان بهترین کشورها برای سالمندان، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. به علاوه یک فرد 60 ساله در آلمان انتظار دارد که 18 سال از 24 سال باقی مانده از زندگی اش را در سلامت به سر ببرد؛ که یکی از بیشترین امید به زندگی سالم در میان کشورهاست.

3- سوئد

جمعیت کل: 9.7 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 25.5 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 45127 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 24 سال

بیش از یک چهارم جمعیت سوئد، 60 ساله یا بالاتر هستند. کشورهای با جمعیت زیاد سالمندان، عموما شرایط مساعدی برای پیر شدن دارند. همه شهروندان سوئد که 65 سال یا بیشتر سن دارند، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند و تنها 5.3 درصد از میان این افراد 60 ساله یا بیشتر، زیر خط فقر هستند. این رقم را با نرخ 18.8 درصدی سالمندان 60 ساله یا بیشتر در آمریکا که زیر خط فقر هستند، مقایسه کنید. سالمندان 60 ساله سوئدی، جزو سالم ترین افراد در جهان هستند که انتظار دارند 24 سال دیگر عمر کنند. این میزان، سومین نرخ بالای امید به زندگی در جهان است.

بهترین و بدترین کشورهای جهان برای سالمندان

2- نروژ

جمعیت کل: 5.2 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 21.8 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 64241 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 24 سال

نروژ، مانند سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی، یکی از بهترین کشورها برای سالمندان است. افراد 60 ساله در نروژ، انتظار دارند که 24 سال دیگر زندگی کنند. این مقدار از امید به زندگی، یک سال بیشتر از امید به زندگی مردم آمریکا است. سالمندان نروژی، این کشور را بسیار امن می دانند. 86 درصد از افراد 50 ساله و بیشتر، معتقدند که وقتی در شب پیاده روی می کنند، کاملا ایمن هستند.
این میزان از احساس امنیت، نروژ را جزو سومین کشورهای امن دنیا قرار داده است.

همچنین سالمندان در نروژ دارای بیشترین امنیت اقتصادی در میان سالمندان سایر کشورها هستند. تنها 1.8 درصد از افراد 60 ساله یا بیشتر، در فقر زندگی می کنند که از این جهت نیز، نروژ سومین کشور دنیا به حساب می آید. همه سالمندان 64 ساله یا بیشتر، در نروژ، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند.

1- سوییس

جمعیت کل: 8.1 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 23.6 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 54762 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 25 سال

افراد 60 ساله در سوییس، به طور میانگین انتظار دارند که 25 سال دیگر به زندگی ادامه دهند و از این مقدار، 19 سال را در سلامت کامل به سر ببرند. تنها مردم کشور ژاپن هستند که امید به زندگی بیشتری از مردم سوییس دارند. همه افراد 65 ساله یا بیشتر در سوییس، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. محیط مساعد، برای کیفیت زندگی سالمندان، اهمیت زیادی دارد. وقتی از افراد 50 ساله و بیشتر سوییسی، از جنبه های مختلف زندگی سوال شد، نظر آنها مثبت بود. حدود 83 درصد از آنها از سیستم حمل و نقل عمومی راضی بودند.

در تحقیقی دیگر نیز، 93 درصد از افراد پاسخ دهنده، از وضعیت آزادی در زندگی شان راضی بودند. در سال 2050، پیش بینی می شود که بیش از یک سوم جمعیت سوییس، 60 سال یا بیشتر، سن دارند.

بهترین و بدترین کشورهای جهان برای سالمندان


ویدیو مرتبط :
10 تا از بدترین کشورهای جهان برای زنان از نگاه top list

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بدترین کشورهای جهان برای زنان



اخبار,اخباراجتماعی,بدترین کشور جهان


 اخباراجتماعی  - بدترین کشورهای جهان برای زنان

در گزارش جدیدی از 142 کشور جهان اعلام شد که هیچ کشوری در جهان نتوانسته به طور کامل شکاف جنسیتی را از میان ببرد.

به گزارش ایسنا،‌ انجمن جهانی اقتصاد (WEF)‌ در تازه ترین گزارش خود از وضعیت برابری جنسیتی در 142 کشور جهان،‌ بدترین کشورهای جهان را برای زندگی زنان معرفی کرده است. در این گزارش WEF‌ وضعیت زنان این کشورها را از نظر فعالیت اقتصادی، دستیابی به تحصیلات، قدرت سیاسی و حتی دسترسی به امکانات ساده بهداشتی مورد بررسی قرار داده و با در نظر گرفتن این فاکتورها کشورهایی که زنان آنها در بدترین شرایط زندگی می‌کنند را معرفی کرده است.

در این گزارش که با عنوان «گزارش جهانی شکاف جنسیتی» منتشر شده، نابرابری‌های میان زنان و مردان مورد بررسی قرار گرفته است. در کشورهایی که بدترین وضعیت را داشته‌اند از نظر دستیابی به تحصیلات، حضور در عرصه سیاست، دسترسی به فرصتهای اقتصادی و امکانات بهداشتی و سلامت، شکاف بسیار عمیقی میان مردان و زنان وجود دارد. در میان 142 کشور مورد مطالعه، یمن از سال 2006 میلادی و آغاز برنامه ارزیابی نابرابری جنسیتی تاکنون بدترین کشور برای زنان معرفی شده و پایین ترین امتیاز را کسب کرده است.

کشورهایی که بدترین رتبه را در این گزارش کسب کرده‌اند،‌ هرگز نتوانسته‌اند برای زنان مانند مردان امکان دسترسی برابری را برای فرصتهای تحصیلی و آموزشی فراهم کنند. در بسیاری از این کشورها این تبعیض‌ها و شکافهای جنسیتی از همان مدارس ابتدایی به وضوح قابل مشاهده هستند. به عنوان مثال در چاد تنها 55 درصد از دخترانِ دانش آموز پس از مقطع ابتدایی در مقطع راهنمایی ثبت نام می‌شوند که از این لحاظ چاد به عنوان بدترین کشور جهان معرفی شده است. پس از چاد، کشورهای ساحل عاج، پاکستان و یمن نیز در زمینه ورود دانش آموزان دختر از مقطع ابتدایی به راهنمایی بیشترین شکاف جنسیتی را دارند.

 

علاوه بر ثبت نام در مقاطع تحصیلی بالاتر، سوادآموزی به عنوان مهمترین دستاورد آموزش در این کشورها در میان دو جنس زن و مرد تفاوت فاحشی دارد. به عنوان مثال در مالی تنها 25 درصد از زنان باسواد هستند در حالیکه در مردان این رقم 43 درصد است. در چاد نیز شاهد وضعیت مشابهی هستیم زیرا در این کشور نرخ باسوادی زنان در برابر مردان به ترتیب 28 و 47 درصد است. نرخ پایین باسوادی زنان در این کشورها نه تنها از نظر برابری جنسیتی مشکل ایجاد می‌کند بلکه برای توسعه این کشورها نیز مشکل آفرین شده است.

بنابر اعلام WEF زنان کشورهایی که شاهد شکاف عمیق جنسیتی هستند همچنین با داشتن مدارک تحصیلی معادل مردان، از در اختیار گرفتن پست‌های مدیریتی در ادارات محرومند. در تمام این کشورها مردان 80 درصد از پست‌های سازمانی را در اختیار دارند. در مقابل، تنها در یک کشور یعنی پاکستان زنان بیش از 20 درصد از پست‌های پارلمانی را در اختیار دارند. میزان دسترسی به فرصت‌های اقتصادی و تجاری نیز در کشورهایی که از نظر برابری جنسیتی در وضعیت نامطلوبی هستند میان مردان و زنان فاصله عمیقی وجود دارد. در واقع در بسیاری از این کشورها مردان دست‌کم سه برابر بیش از زنان به عنوان نیروی کاری مشغول به فعالیت هستند. در این بین سوریه بدترین نمونه محسوب می‌شود. در این کشور 76 درصد از نیروی کار را مردان و تنها 14 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. علاوه بر این زنان شاغل در این کشورها اغلب کمترین درآمد را در مقایسه با همتایان مرد خود دارند. به عنوان مثال در لبنان مردان بیش از 26 هزار دلار در سال درآمد دارند در حالیکه درآمد سالانه زنان تنها 7106 دلار است.

به گزارش ایسنا به نقل از هافینگتن پست، بنا بر اعلام WEF کشورهایی که در زمینه شکاف جنسیتی بدترین وضعیت را دارند به ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند:

- یمن: تنها نیمی از زنان این کشور سواد خواندن و نوشتن دارند در حالیکه نرخ سواد مردان یمنی 83 درصد است. علاوه بر این تنها 9 درصد از زنان پست‌های سازمانی را احراز می‌کنند. همچنین ازدواج کودکان یکی از بزرگترین مشکلات این کشور محسوب می‌شود. بنابر اعلام دیده بان حقوق بشر 52 درصد از دختران یمنی قبل از رسیدن به 18 سال و 14 درصد از دختران قبل از رسیدن به 15 سالگی ازدواج می‌کنند.

- پاکستان: پاکستان جزو کشورهایی است که در آن در زمینه فعالیت اقتصادی میان زنان و مردان بیشترین شکاف جنسیتی وجود دارد. به عنوان مثال تنها یک چهارم زنان پاکستانی نیروی کار محسوب می‌شوند در حالی که 86 درصد از مردان این کشور نیروی کار هستند. از نظر دسترسی به آموزش و تحصیلات نیز در این کشور شکاف جنسیتی بالایی به چشم می‌خورد. تنها 67 درصد از دختران مقطع ابتدایی پاکستان وارد مدارس راهنمایی می‌شوند در حالی که این رقم در پسران 77 درصد است. همچنین نرخ زنان باسواد پاکستانی در مقابل مردان 42 به 67 درصد است.

- چاد: این کشور بدترین وضعیت را از نظر توسعه نیروی انسانی دارد. تنها 28 درصد از زنان این کشور سواد خواندن دارند و تنها 55 درصد از دختران دانش آموز مقطع ابتدایی وارد مقطع بالاتر می‌شوند.

- سوریه: سوریه یکی از بدترین شرایط را به لحاظ حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی دارد. تنها 14 درصد از زنان این کشور به عنوان نیروی کار وارد بازار کار می‌شوند در حالی که این رقم در مردان 76 درصد است. همچنین این کشور بدترین رده بندی را از نظر حضور زنان در عرصه سیاست دارد. تنها 12 درصد از مناصب سیاسی و 9 درصد از کل مناصب وزارتخانه‌ها در اختیار زنان سوری است.

- مالی: مالی یکی از عمیق ترین خلا‌ءها را در میزان دسترسی به تحصیلات و امکانات بهداشتی و سلامت در میان زنان و مردان دارد. در این کشور نرخ سواد زنان 25 درصد و نرخ ثبت نام دختران در مدارس ابتدایی 64 درصد است که از این حیث نیز جزو بدترین‌ها در جهان است. همچنین سن امید به زندگی زنان در این کشور 48 سال است.

- ساحل عاج:‌ شکاف میان زنان و مردان در دسترسی به تحصیلات یکی از مشکلات اساسی این کشور است. اگرچه نرخ 52 درصدی سواد در مردان ساحل عاج پایین به نظر می‌رسد اما وضعیت زنان این کشور به مراتب بدتر است. چرا که تنها 30 درصد از زنان این کشور باسواد هستند.

- لبنان: تنها تعداد معدودی کشور از نظر قدرت سیاسی زنان وضعیت نامطلوب تری از لبنان دارند. به طوری که تنها سه درصد از کرسی‌های پارلمانی در اختیار زنان این کشور است.

- اردن: تنها 16 درصد از زنان این کشور وارد بازار کار می‌شوند که این رقم یکی از بدترین آمار در جهان محسوب می‌شود. همچنین تفاوت میان حقوق دریافتی زنان و مردان اردنی بسیار فاحش است. در حالی که میانگین درآمد سالانه مردان این کشور 19 هزار و 300 دلار است زنان این کشور تنها 3442 دلار در سال درآمد دارند.

- مراکش: بنا بر اعلام WEF، مراکش از نظر شاخص شکاف جنسیتی زنان و مردان یکی از بدترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. این کشور بیشترین نابرابری جنسیتی میان مردان و زنان را از نظر حضور در فعالیت‌های اقتصادی داراست. تنها 27 درصد زنان اردن نیروی کار محسوب می‌شوند در حالیکه این رقم در مردان 79 درصد است. همچنین تنها 58 درصد از زنان مراکش باسواد هستند در حالی که نرخ سواد در مردان 76 درصد است.


  اخبار اجتماعی  - ایسنا