سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

این لبا‌س‌همه كارهای شما را انجام می‌دهد!


بهار و پشت آن تابستان كه می‌رسد خیال پسران جوان و آقایان از چه بپوشم‌ نپوشم‌های همیشگی راحت می‌شود. كل بهار و تابستان را می‌شود با تی‌شرت‌های خوش رنگ و لعاب و پر از نقش و نگاری كه این روزها همه جا می‌توان سراغ‌شان را گرفت، سر كرد.

بهار و پشت آن تابستان كه می‌رسد خیال پسران جوان و آقایان از چه بپوشم‌ نپوشم‌های همیشگی راحت می‌شود. كل بهار و تابستان را می‌شود با تی‌شرت‌های خوش رنگ و لعاب و پر از نقش و نگاری كه این روزها همه جا می‌توان سراغ‌شان را گرفت، سر كرد. از لباس برای مهمانی‌های رسمی و نیمه‌رسمی گرفته تا دورهمی‌های دوستانه و حتی كار روزمره. خلاصه اینكه تی‌شرت‌ها باز هم آمدند تا همه كارهای ما را انجام دهند





این نسبت معكوس است

بین دمای هوا و آستین‌ها و حتی قد لباس‌های ما نسبتی معكوس برقرار است. هرچه هوا گرم‌تر می‌شود آستین و قد لباس‌های ما هم كوتاه‌تر می‌شود. تی‌شرت‌ها كه حالا دیگر به یكی از محبوب‌ترین پوشش‌ها در همه دنیا بدل شده‌اند هم، حاصل همین نسبت معكوس هستند. لباس‌هایی سبك، ساده، راحت و خنك. لباسی كه با شروع بهار و روبه گرمی گذاشتن هوا می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز كرد. بنابر همین حساب و كتاب هم همه ناخودآگاه سراغ گنجینه لباس‌های تابستانی‌شان می‌روند و تی‌شرت‌ها را از مخزن لباس‌ها بیرون می‌كشند اما این تازه اول كار است. طبیعی است كه راحتی و دلچسبی این لباس‌های خنك اجازه نمی‌دهد شما به همان داشته‌های قبلی بسنده كنید، به‌خصوص اینكه انتخاب‌های تازه، متنوع و خوش آب و رنگ هم همراه با نخستین نسیم بهاری در ویترین مغازه‌ها در انتظار شما هستند.



زیرپوش یا تی‌شرت!

طراحان اصلی تی‌شرت‌های پر زرق و برق امروزی، ملوانان آمریكایی بودند كه كار سخت و گرمای طاقت‌فرسا امان‌شان را بریده بود. این ملوانان برای اینكه راحت‌تر بتوانند با گرما كنار بیایند سراغ لباس‌های سبك و نخی رفتند؛ لباس‌هایی كه با وجود ظاهری شبیه زیرپوش‌ به دلیل كوتاه بودن‌شان هم اجازه حركت سریع و راحت‌تر را به آنها می‌داد هم اینكه در مقایسه با یونیفرم‌های پشمی، هوا در آنها جریان داشت و به راحتی هم خشك می‌شدند. تا پیش از دهه 50 این لباس‌های ساده فقط مختص ملوانان و سربازانی بود كه به جای پوشش‌های رسمی دنبال زیرپوش‌های ساده‌ای بودند كه كار آنها را ساده‌تر كند. زیرپوش‌هایی بدون دكمه و یقه‌های آنچنانی كه راحت بودن بزرگ‌ترین امتیاز آنها بود اما ناگهان و به‌دنبال اقدام غیرمنتظره چهره‌سرشناسی مثل مارلون براندو  كه در چند فیلمش این‌گونه لباس پوشید این زیرپوش‌ها به جرگه لباس‌های آمریكایی‌ها پیوستند. سال 1950 بود كه مارلون براندو با زیرپوش ملوانان آمریكایی روی صحنه تلویزیون ظاهر شد و به همه مردم جرات داد تا لذت پوشیدن این لباس‌های ساده و راحت كه تا آن زمان فقط به‌عنوان زیرپوش شناخته می‌شدند را تجربه كنند. از آن به بعد این لباس‌ها به‌عنوان لباس‌های غیررسمی بین همه مردم جا افتاد و راه طولانی را تا امروز طی كرد. ظاهر ساده این لباس‌ها آرام آرام به یك فرصت تبلیغاتی برای شركت‌های تجاری تبدیل شد اما طولی نكشید كه خلاقیت با صنعت تبلیغات همراه شد و زمینه ساده این لباس‌ها هم صفحه‌ای شد برای به تصویر كشیدن طرح‌های خلاقانه و زیبای هنرمندان.



تی‌شرت‌هایی كه یقه‌آنها به شكل حرف v طراحی شده(همان یقه 7 خودمان) بالاتنه شما را درشت‌تر نشان می‌دهند و با یك كت اسپرت بهاره به‌خوبی هماهنگ می‌شوند. تی‌شرت‌های یقه‌گرد، انتخابی كاملا اسپرت هستند و به آقایانی توصیه می‌شوند كه بالاتنه درشتی دارند و علاقه‌ای هم ندارند درشت‌تر از این به‌نظر برسند چون بسته بودن یقه این لباس آنها را معمولا درشت اندام‌تر نشان می‌دهد. یادتان باشد تی‌شرتی را انتخاب كنید كه با اندام و روحیات شما سازگار باشد.



تی‌شرت‌های آستین بلند!

وقتی ملوان‌های آمریكایی برای نخستین بار لباس‌هایی با آستین و قد كوتاه و سبك به‌عنوان لباس كار انتخاب كردند، فكر نمی‌كردند این لباس‌ كه بیشتر به لباس زیر شبیه بود روزی تا این اندازه در میان مردم طرفدار پیدا كند. آنها این لباس را به دلیل خنكی و راحتی‌اش انتخاب كرده بودند و تی‌شرت‌های آنها ساده‌ترین لباس‌هایی بود كه در طول تاریخ پوشاك جهان می‌توان سراغش را گرفت( البته بعد از راه پیدا كردن برش و دوخت به لباس‌ها). این ملوانان كه در حقیقت كاشف لباس‌های خنك و راحت‌شان بودند باید نامی هم برای آنها پیدا می‌كردند عنوانی كه با سادگی این پوشش‌های جدید سازگار باشد بنابراین با الهام از شكل ظاهری این لباس‌ها قرار شد واژه تی‌شرت (T- shirt) به معنای پیراهن T شكل را برای آنها انتخاب كنند. اگر همین حالا سراغ یكی از تی‌شرت‌های‌تان بروید شك نكنید قبل از غرق شدن در طرح و رنگ جذاب آن لباس‌تان را به شكل یك T بزرگ می‌بینید. خلاصه اینكه كوتاهی آستین یكی از ویژگی‌هایی است كه تی‌شرت اساسا بر مبنای آن تعریف شده اما حالا اینكه این وسط تی‌شرت آستین بلند چه صیغه‌ای است كه میان ما ایرانی‌ها باب شده، از آن سوال‌هایی است كه باید برای پیدا كردن جوابش سراغ پرتقال فروش را بگیریم!



ساده، اماگاهی رسمی!

تی‌شرت ‌به دلیل سادگی در دوخت، معمولا ارزان هم هست البته خودمانیم این ارزانی مربوط به زمانی است كه تی‌شرت‌ها هنوز به دنیای مد راه پیدا نكرده بودند! با این حال تی‌شرت از همان ابتدا به‌عنوان انتخابی ارزان و دم‌دستی به بازار پوشاك جهان راه پیدا كرد. همین ویژگی این اجازه را به خریداران می‌داد تند تند لباس‌شان را نو كنند و تی‌شرت‌های جدید بخرند. با این حال هنوز هم تی‌شرت یكی از گزینه‌هایی است كه قیمت آن در مقایسه با سایر پوشاك هرچند نه  خیلی ارزان؛ اما به هر حال مناسب‌تر است. البته این قیمت مناسب در گرو نوع تی‌شرتی است كه شما انتخاب می‌كنید‌ چون حالا دیگر همه برندها طراحی‌های خاص خودشان را دارند و همین لباس ساده را به انواع و اقسام نقش‌ها و رنگ‌ها مزین می‌كنند‌ تا جایی كه دیگر تی‌شرت نه تنها صرفا یك لباس كار نیست بلكه گاهی می‌توانید آن را در مهمانی‌های نه چندان رسمی هم بپوشید چون تا دل‌تان بخواهد طرح و نقش و مدل دارد كه آن را از یك لباس ساده معمولی متفاوت می‌كند.



خط ایرانی روی پودهای نخی

در میان طراحی‌های متفاوت، جذاب و پر نقش و نگاری كه بازار تی‌شرت‌های دنیا را پر كرده، تی‌شرت‌هایی با نقش و خط ایرانی هم جای خودشان را در میان علاقه‌مندان باز كرده‌اند. جالب اینجاست تی‌شرت‌هایی كه نقوش و حتی شعرهای ایرانی را با خط نستعلیق به تصویر می‌كشند نه تنها در ایران بلكه در كشورهای اروپایی هم طرفداران زیادی پیدا كرده‌اند و پابه پای حروف لاتین روی تی‌شرت‌ها نقش می‌بندد. حالا دیگر هر جای دنیا هم كه باشید در میان همه گزینه‌های انتخابی برای تی‌شرت مورد علاقه‌تان، می‌توانید جایی هم برای انتخاب خط و شعرهای ایرانی باز بگذارید به‌خصوص اینكه ساده شدن چاپ روی تی‌شرت این امكان را به شما می‌دهد تا شعر یا نثر مورد علاقه‌تان را انتخاب كنید و دقیقا همان را با خط نستعلیق، برای چاپ سفارش بدهید. یكی از نخستین مبتكران استفاده از خط نستعلیق روی لباس، «نیما بهنود» جوان ایرانی نام آشنایی است كه حالا دیگر خیلی از اروپایی‌ها او را با برند « نیمانی» می‌شناسند البته بعد از نیمانی بسیاری از طراحان جوان ایرانی هم به چاپ كردن خط و نقش و نگار ایرانی روی تی‌شرت‌ها روی آوردند تا جایی كه دیگر پیدا كردن رد فرهنگ خودمان روی لباس خیلی از جوانان خوش‌پوش ایرانی، اصلا دور از انتظار نیست.



تی‌شرت‌هایی با یقه‌ای شبیه پیراهن‌های مردانه همان اندازه كه اسپرت هستند ظاهر شما را موقر و آراسته نشان می‌دهند. بنابراین در كنار جوان‌ترها، آقایان میانسال هم می‌توانند روی آنها حساب باز كنند



چند مدل تی‌شرت داشته باشید

كمی دقت در انتخاب تی‌شرت‌ها با وجود سادگی كه دارد می‌تواند شما را به یك فرد خوش‌پوش تبدیل كند فقط كافی است برای انتخاب آنها كمی وقت صرف كنید. تی‌شرت‌ها با توجه به نوع طراحی و برندی كه آنها را تولید كرده در قیمت‌های مختلفی در دسترس شما قرار دارند بنابراین دست‌تان برای انتخاب باز است اما بد نیست در انتخاب به این نكته هم دقت كنید كه قرار است تی‌شرت‌ محبوب شما در روزهای آفتابی بهار و تابستان در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد پس چه بخواهید یا نخواهید، رنگ آن دیر یا زود شادابی اولیه‌اش را از دست می‌دهد پس بهتر است به جای پرداخت هزینه بالا برای خرید یك تی‌شرت، مبلغ مورد نظرتان را صرف خرید چند مدل متفاوت بكنید تا هم تنوع بیشتری در پوشش‌تان داشته باشید هم اینكه لباس‌تان دیرتر ظاهر جذاب اولیه‌اش را از دست بدهد.
 حالا دیگر انتخاب با خود شماست می‌توانید سراغ برندهای معروف بروید و از مراكز خرید شناخته شده خرید كنید یا اینكه سری به پاساژی مثل پلاسكو بزنید و در عوض خرید ارزان‌تری داشته باشید! این را هم یادتان باشد هزینه‌ای كه شما باید برای خرید تی‌شرت مورد علاقه‌تان پرداخت ‌كنید از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان متغیر است اما متعادل‌ترین و شاید بهتر است بگوییم متداول‌ترین قیمت‌هایی كه در بازار وجود دارد 20 تا 40 هزار تومان است. حالا اینكه شما قرار است چقدر برای تی‌شرتان هزینه ‌كنید دیگر بسته به این است كه تا چه اندازه به مارك اهمیت بدهید.





این تی‌شرت‌ها 3 بعدی‌اند

 دنیای تی‌شرت‌ها از زمانی كه شركتTropix Togs در میامی برای نخستین بار طراحی روی تی‌شرت  را آغاز كرد، متحول شد. از آن زمان به بعد این لباس‌ها كه بیشتر از هر چیز سادگی و راحتی‌شان مد نظر بود تغییر اساسی پیدا كردند و فرصتی شدند برای به تصویر كشیدن علاقه و سلیقه پوشنده‌ها و البته طراح‌ها. نخستین طرح‌هایی كه روی تی‌شرت‌های محبوب آن زمان ظاهر شدند تصاویر میكی‌موس و گروهی از شخصیت‌های شناخته شده والت دیسنی بود. همین شروع ساده به جایی رسید كه حالا چاپ روی تی‌شرت‌ها یكی از عرصه‌های رقابت طراحان شده است البته حالا دیگر فقط طراحان نیستند كه طرح‌ها و ایده‌های‌شان را روی تی‌شرت‌ها پیاده می‌كنند، امروز حتی خود شما هم می‌توانید طرح مورد علاقه‌تان را انتخاب و آن را روی تی‌شرت‌تان چاپ كنید. خلاصه اینكه شاید روزی كه مارلون براندو، جیمز دین و جان وین برای نخستین بار با پوشیدن زیرپوش(همان تی‌شرت‌های امروزی) جلوی صفحه تلویزیون آمریكایی‌ها را شوكه كردند حتی خودشان هم پیش‌بینی نمی‌كردند دنیای این لباس‌ها تا این حد گسترده شود. حالا دیگر طراحی روی تی‌شرت به یكی از عرصه‌های به تصویر كشیدن خلاقیت تبدیل شده و حتی پای این طراحی‌ها به دنیای الكترونیك هم باز شده و انواع و اقسام تی‌شرت‌ها با طراحی اكولیزری( دارای سنسورهای حساس به صدا) و 3 بعدی هم به بازار راه پیدا كرده‌اند.

منبع : مجله زندگی ایده آل







ویدیو مرتبط :
اجیر كردن اورانگوتان برای انجام كارهای منزل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كارهای بدی كه به حساب خوب بودن انجام می‌دهید


عادت‌ها رفتارهایی هستند كه بدون فكر كردن آنها را انجام می‌دهید، عادت‌ها را هم می‌توان به 2دسته عادت‌های خوب و عادت‌های بد تقسیم كرد. اما شاید این تقسیم‌بندی درست نباشد؛ یعنی مثلا برخی عادت‌هایی كه شما فكر می‌كنید خوب هستند در واقع بد باشند و برعكس



مجله سیب سبز: عادت‌ها رفتارهایی هستند كه بدون فكر كردن آنها را انجام می‌دهید، عادت‌ها را هم می‌توان به 2دسته عادت‌های خوب و عادت‌های بد تقسیم كرد. اما شاید این تقسیم‌بندی درست نباشد؛ یعنی مثلا برخی عادت‌هایی كه شما فكر می‌كنید خوب هستند در واقع بد باشند و برعكس حتی ممكن است عادت‌های خوبی باشند كه با اشتباه انجام دادن آنها می‌توانید آنها را بدل به یك عادت بد كنید.

كارهای بدی كه به حساب خوب بودن انجام می‌دهید

دكتر تداپورلی، متخصص پزشكی اجتماعی در كالیفرنیا و مشاور مجله «من هلث» می‌گوید: «شاید شما هم این عادت‌ها  و اشتباهاتی كه در ادامه می‌آید را داشته باشید. خبر خوب این است كه به‌راحتی می‌توان این عادت‌ها را اصلاح و به عادت‌های خوب بدل كرد.»

كی باید نخ بكشید؟

اشتباه شماره 1:

نخ‌دندان كشیدن قبل از مسواك زدن


كارهای بدی كه به حساب خوب بودن انجام می‌دهید

شاید فكر كنید كه بهترین كار این است كه ابتدا با كشیدن نخ‌دندان تكه‌های غذا را از لابه‌لای دندان‌هایتان بیرون بكشید و بعد به وسیله مسواك كردن و با جریان آب آنها را از دهانتان خارج كنید، اما این كار درست نیست. دكتر جنیفر جابالف، فوق تخصص دندانپزشكی در مانهاتان می‌گوید: «این یك اشتباه است كه فكر كنید با نخ‌دندان باید تكه‌‌های بزرگ باقیمانده غذا را از لابه‌لای دندان‌ها بیرون بیاورید. این كار را می‌توانید با مسواك كردن انجام دهید و سپس تكه‌های كوچك و حتی بسیار كوچك را به وسیله نخ‌دندان از لابه‌لای دندان‌ها بیرون بكشید. در واقع بهتر است ابتدا مسواك بزنید بعد قبل از آنكه دهانتان را با آب بشویید نخ‌دندان بكشید و بعد دهانتان را با آب بشویید. با این كار شما هم بهتر همه ذرات را از لابه‌لای دندان‌هایتان خارج می‌كنید و هم می‌توانید بیشتر و بهتر فلوراید خمیردندان خودتان را به فضای بین‌دندان‌ها رسانده و اینگونه باعث افزایش اثر ضدمیكروبی و ضدباكتریایی آن می‌شوید.»



برقی‌ها دوست شما نیستند

اشتباه شماره 2:


به جای دستمال‌كاغذی از دست خشك‌كن برقی استفاده كنید


كارهای بدی كه به حساب خوب بودن انجام می‌دهید

ممكن است فكر كنید كه دست خشك‌كن‌های برقی با كلاس‌تر، بهداشتی‌تر و تمیزتر از حوله و دستمال كاغذی است اما جالب است بدانید كه مالیدن دست‌ها به هم در زیر فشار هوای داغ یك دست‌خشك‌كن برقی می‌تواند 40درصد افزایش در میزان باكتری‌های سطح پوست دست شما ایجاد كند. دكتر هاروارد هالمینسون، فوق‌تخصص عفونی در پژوهشی كه نتیجه آن در ژورنال اپلای مدیسین چاپ شده آورده: «بسیاری از دستگاه‌های خشك‌كننده هوا را از محیط داخل دستشویی و توالت می‌گیرند و سپس همین هوا را به دستان شما پمپ می‌كنند. هوای داخل دستشویی‌ها و توالت‌های عمومی هم آلوده‌تر از هوای معمول است. اینگونه می‌شود كه دست‌های شما درمعرض مقدار بیشتری از باكتری‌ها قرار می‌گیرد.» دكتر هالمینسون متذكر می‌شود كه مالیدن دست‌ها به هم اشتباه دیگری است كه بسیاری از افراد در زمان استفاده از دستگاه خشك‌كن برقی مرتكب می‌شوند. بهترین كار این است كه از دستمال كاغذی شخصی خودتان برای خشك كردن دستان‌تان استفاده كنید. اگر از دستمال شخصی خودتان استفاده كنید با شستن دست‌ها با آب و صابون و خشك كردن آنها با دستمال كاغذی حدود 60درصد میكروب‌های روی دست‌تان كاهش خواهد یافت.



ضدآفتاب را نشویید

اشتباه شماره 3:


شستن دست‌ها پس از استفاده از ضدآفتاب



كارهای بدی كه به حساب خوب بودن انجام می‌دهید

شاید این تنها زمانی باشد كه شستن دست‌ها در آن اقدام مناسبی نیست. اگر این كار را انجام دهید و سپس از خانه خارج شوید بخش مهمی از بدنتان درمعرض نور خورشید قرار می‌گیرد. دكتر آهی دمونیك، فوق تخصص بیماری‌های پوست و مو در دانشگاه نورث‌وسترن می‌گوید: «اخیرا تعداد زیادی از مراجعان ما افراد میانسال و مسنی هستند كه دچار سرطان پوست در ناحیه دستان خود شده‌اند. به نظر می‌رسد كه این عادت همه آنها بوده است كه پس از استفاده از ضدآفتاب‌ها دستان خود را می‌شسته‌اند و اینگونه ضدآفتاب از روی دست آنها پاك می‌شده و محافظ خود در مقابل خورشید را از دست می‌دادند.» دكتر دمرنیك می‌گوید: بهترین كار این است كه شما پس از استفاده از ضدآفتاب برای سروصورت خودتان به دست‌هایتان به اندازه كافی ضدآفتاب بزنید، حتی بهتر است روی ناخن‌هایتان هم ضدآفتاب بمالید تا اینگونه خودتان را از سرطان پوست دور نگه دارید.



روغن چشم‌هایتان را عوض كنید

اشتباه شماره 4:


عدم تعویض به موقع محلول‌های نگهدارنده لنز


كارهای بدی كه به حساب خوب بودن انجام می‌دهید

كارهای بدی كه به حساب خوب بودن انجام می‌دهید

اتومبیل سواری دارید؟ اگر اتومبیل شخصی داشته باشید حتما حواستان به روغن آن هست شما حواستان به بنزین و روغن اتومبیل است و هر زمان كه لازم باشد به تعویض آنها اقدام خواهید كرد اما آیا همین‌طور هم مراقب چشمان خودتان هستید. آیا با همین دقت در مورد مایع نگهدارنده لنزهای خود عمل می‌كنید؟ اخیرا در مطالعه‌ای كه در تگزاس انجام شد مشخص شد كه بیش از 90درصد از افرادی كه از لنز استفاده می‌كنند فكر می‌كنند محلول مناسب برای نگهداری لنز یعنی اینكه چند قطره از محلول مخصوص نگهداری لنز را به محلول قبلی اضافه كنند. اما حواستان باشد كه این یك اشتباه خطرناك است زیرا عوض نكردن كامل محلول نگهدارنده لنز در زمان لازم احتمال حضور میكروب‌ها در آن را افزایش می‌دهد و این می‌تواند به معنای احتمال آلوده شدن لنزها و ایجاد عفونت‌های خطرناك در چشم شما باشد. بهترین كار این است كه هربار ظرف نگهداری لنزتان را كاملا خالی كنید، آن را كاملا بشویید و سپس محلول استریل نگهداری لنز را در آن بریزید و درب آن را كاملا محكم ببندید.