سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

در بهار چه چیزهایی نباید بخورید !


بهار فصل میوه و سبزی‌های نوبرانه چشم‌نواز و خوشمزه است، واقعا چشم‌پوشی از وسوسه چشیدن این میوه‌ها و نوشیدن آب‌میوه‌های رنگارنگ كار سختی است، اما اگر آلرژی دارید باید مراقب باشید، جمعی از بزرگ‌ترین متخصصان تغذیه ایران به طور جامع و كامل به شما می‌گویند كه در این روزهای بهاری چه چیزهایی را نخورید و چه چیزهایی را بخورید


گرده افشانی می‌تواند موجبات بروز حالات آلرژی را كه به صورت‌های گوناگونی تجلی پیدا می‌كند از آبریزش بینی تا خس‌خس ریه‌ها، آسم، كهیر و راش‌های پوستی فراهم كند. در این شرایط گاهی حتی افرادی كه پیش از این سابقه ابتلا به آلرژی نداشتند، دچار مشكلات حساسیتی می‌شوند. این افراد به علت اختلالاتی كه در سیستم ایمنی آن‌ها ایجاد می‌شود یا تضعیف شدن سیستم ایمنی، به علت دفاع دائمی از رادیكال‌های آزادی كه به علت بدخوری و بدنوشی در بدن‌شان ایجاد شده به این عارضه دچار می‌شوند





دکتر سید ضیاالدین مظهری، متخصص تغذیه

بی خیال نوبرها شوید

در فصل بهار به علت گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان، گرده‌ها در هوا پراكنده هستند و از طریق تنفس، جذب مخاط بینی شده و وارد بدن می‌شوند و همین مهم‌ترین دلیل گسترش حساسیت‌ها در فصل بهار است. یعنی خود گرده افشانی می‌تواند موجبات بروز حالات آلرژی را كه به صورت‌های گوناگونی تجلی پیدا می‌كند از آبریزش بینی تا خس‌خس ریه‌ها، آسم، كهیر و راش‌های پوستی فراهم كند. در این شرایط گاهی حتی افرادی كه پیش از این سابقه ابتلا به آلرژی نداشتند، دچار مشكلات حساسیتی می‌شوند. این افراد به علت اختلالاتی كه در سیستم ایمنی آن‌ها ایجاد می‌شود یا تضعیف شدن سیستم ایمنی، به علت دفاع دائمی از رادیكال‌های آزادی كه به علت بدخوری و بدنوشی در بدن‌شان ایجاد شده به این عارضه دچار می‌شوند. به عبارت دیگر این موارد در سیستم دفاعی بدن، نوعی سردرگمی‌‌ ایجاد می‌كند كه نتیجه آن بروز حساسیت‌های فصلی است. در حقیقت بدن این افراد به علت ضعف سیستم ایمنی، خودی را از بیگانه تشخیص نمی‌دهد و نسبت به برخی مواد‌غذایی كه همواره مورد پذیرش سیستم دفاعی بوده، واكنش نشان می‌دهد. بدن یك‌باره در قبال موادی كه تا به‌حال به آن‌ها اجازه عبور می‌داده و صلح آمیز با آن‌ها رفتار می‌كرده دچار آشفتگی می‌شود و فرمان ترشح هیستامین زیاد را صادر می‌كند كه این حالت یعنی بروز حساسیت و می‌تواند عوارض مختلفی به صورت راش‌های پوستی كهیر، آسم، عطسه‌های مكرر و آب‌ریزش بینی و. . . ایجاد كند. اما مشكل دیگر این حساسیت‌های فصلی ایجاد عارضه در افرادی است كه از پیش به زمینه‌های آلرژیك ژنتیكی مبتلا بودند. در اینجا ما با افرادی روبه‌رو هستیم كه زمینه آلرژی برای برخی مواد‌غذایی حتی پوشاكی و آرایشی را دارند و طبیعتا در این افراد احتمال بروز آلرژی به علت هم‌افزایی عوامل آلرژی‌زای فصلی با آلرژی‌های ژنتیك، بسیار تشدید می‌شود. به همین دلیل است كه در فصلی مثل بهار تعداد شكایت‌ ناشی از حساسیت‌های فصلی بسیار بالا می‌رود.





نوبرانه‌ها یك دنیا حساسیت دارند

میوه‌های نوبرانه مثل گوجه‌سبز و چغاله بادام به علت این‌كه اغلب به صورت كال چیده می‌شوند و فرایند رسیدن را طی نكرده‌اند، در همین فهرست قرار می‌گیرند. معمولا سم‌پاشی‌ این میوه‌ها از آنجا كه هنوز اثرات آن كاملا برطرف نشده هم می‌تواند به‌عنوان یك عامل حساسیت‌زای مضاعف عمل كند. دیگر سبزی‌ها و میوه‌های بهاری مثل گوجه فرنگی، بادنجان، هلو و حتی زردآلو هم می‌توانند همین مسائل را ایجاد كنند. این حساسیت‌‌ها گاهی به صورت حساسیت‌های پوستی مثل اگزما، سرخ شدن و خشك شدن، ترك خوردن یا خارش شدید پوست ظاهر می‌شوند. نشانه‌های دیگر حساسیت ناشی از میوه‌های بهاری سوزش و خارش در كام و روی سطح زبان است. حتی بروز آفت در حفره دهان هم گاهی به این حساسیت‌ها نسبت داده می‌شود. به‌طور كلی در برخورد با این حساسیت‌ها یعنی حساسیت به میوه‌های بهاری یا خوراكی‌ها، حذف، بهترین راه درمان است.



شیر و تخم مرغ را برای فصل‌های دیگر بگذارید

به‌دلیل همه آنچه گفته شد عواملی كه می‌توانند زمینه‌ساز آلرژی باشند در فصل بهار بسیار شدت پیدا می‌كنند. از این نظر توجه به برخی مواد‌غذایی كه به‌طور سنتی به‌عنوان مواد آلرژی‌زا شناخته می‌شوند، بسیار ضروری است. از جمله این مواد‌غذایی كه توصیه شده در فصل بهار نسبت به آن‌ها توجه بیشتری شود، تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ چه زرده و چه سفیده آن حتی فرآورده‌هایی كه از آن تهیه می‌شود، می‌تواند زمینه بروز حساسیت‌ در فصل بهار را تشدید كند. بادام‌زمینی و فرآورده‌های آن، ماهی مخصوصا ماهی‌هایی كه از دریا صید می‌شوند و به‌طور كلی غذاهای دریایی مثل میگو و صدف از دیگر مواد حساسیت‌زا هستند. جالب اینجاست كه گروهی از غلاتی كه ما خیلی با آن‌ها سروكار داریم و حاوی پلوتن هستند گاهی در این فصل به صورت مواد آلرژی‌زا ظاهر می‌شوند و برای مصرف‌كننده مزاحمت ایجاد می‌كنند. شیر هم از جمله مواد‌غذایی است كه حتی در این شرایط می‌تواند برای برخی افراد عوارض حساسیت‌زا ایجاد كند. دانه‌های روغنی مثل فندق، گردو، بادام و كنجد هم در فهرست غذاهای حساسیت‌زا قرار دارند و بالاخره اینكه به افرادی كه عادت به مصرف غذاهای آماده دارند، توصیه می‌شود در فصل بهار به خاطر احتمال درگیر شدن با مشكل حساسیت‌های فصلی محتاط‌تر عمل كنند.



كرفس هم آلرژی‌زاست

یكی از سبزیجاتی كه در فصل بهار می‌تواند به‌عنوان عامل آلرژی‌زا تلقی شود، كرفس است. در حالی كه كرفس در شرایط عادی به‌عنوان یكی از سبزیجات بسیار ارزشمند به خصوص در قبال افرادی كه فشار خون بالا دارند، تلقی می‌شود و معمولا مصرف آن‌چه به صورت خام و چه پخته بسیار توصیه می‌شود. سویا و فرآورده‌های آن هم جزو آن دسته از مواد‌غذایی هستند كه در فهرست حساسیت‌زاهای بهاری قرار دارند.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
چیزهایی که داری و چیزهایی که نداری! God's Blessings On

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

این سبزی ها را در فصل بهار زیاد بخورید



ده در بدن را خنثی می كنند و همچنین تاثیر محافظتی در برابر سرطان ریه نیز دارند. البته برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نیز توصیه می شود. هویج مقدار بالایی فیبرهای غذایی دارد كه به جلوگیری از سخت شدن دیواره عروق، تنظیم عملكرد روده ها و كاهش كلسترول كمك می كند. هویج را باید منبع غنی ویتامین های A, B6, K, B1, B2, B3, C, E دانست كه البته در آب هویج نیز وجود دارند. هرچه رنگ هویج تیره تر باشد از نظر ارزش غذایی غنی تر است. یكی از مزیت های هویج این است كه می توان آن را به شكل خام و پخته در تركیب انواع خوراك ها استفاده كرد.

 

خواص موادغذایی,تغذیه مناسب در بهار

 
كرفس
كرفس سبزی است كه از 95% آب تشكیل شده و به خاطر كالری پایین شهرت دارد. كرفس عموما در موارد رژیم توصیه می شود زیرا نشاسته كمی دارد و سیر كننده است. آنتی اكسیدان های بالای موجود در آن تاثیرات ضدالتهابی به خصوص در مورد آسم و ضدباكتریایی بدن دارد. سرشار از فیبر است كه حالت ترد و نسبتا سفتی به شاخه های آن می دهد. این سبزی مدر است و در موارد ابتلا به احتباس آب در بدن یا دفع مواد سمی توصیه می شود. همچنین تاثیرات آن نسبت به خطر بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها نیز شناخته شده است و نقش تنظیم كنندگی فشار خون را دارد. حالت آب پز آن سرشار از ویتامین های C، B6 و K است كه نقش محافظ به استخوان ها و سیستم ایمنی می بخشد.

اسفناج
اسفناج به دلیل دارابودن خواص متعدد بر سلامتی جز بهترین خوراكی ها قرار دارد. گرچه مقدار بالای آهن آن برای همه شناخته شده است اما منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز محسوب می شود. مصرف منظم آن تاثیر مثبتی خطر سرطان های ریه و مری دارد. این سبزی خوشمزه آنتی اكسیدان های بالایی دارد كه خواص ضدالتهابی در برابر برخی سرطان ها دارد. اسید فولیك موجود در اسفناج به تشكیل اسیدهای آمینه كمك می كند كه بازسازی گلبول های قرمز و جریان خون مطلوب در بافت ها را در پی دارد. اسفناج پخته ارجحیت دارد زیرا از نظر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اكسیدان های محافظ در برابر استحاله شبكیه غنی تر است.

 

خواص موادغذایی,تغذیه مناسب در بهار

 
تربچه
تربچه یكی از مفیدترین سبزیجات برای سلامتی است كه سرشار از آنتی اكسیدان هاست و از بدن در برابر رادیكال های آزاد عامل برخی ناراحتی های قلبی و دیگر بیماری های مرتبط با پیری محافظت می كند. مقدار منیزیوم، كلسیم، ویتامین A و پتاسیم تربچه بالاست و این عناصر خواص ضدعفونی كنندگی و ضدباكتریایی به آن داده است. تربچه همچنین منبع خوبی از فیبرهاست كه عملكرد روده ها را تسهیل می كند. طعم تند تربچه به خاطر گوگرد است كه اشتها و گوارش را تسهیل می كند. برگ های آن نیز خوراكی است و می توان آنها را در تركیب انواع غذاها به كار برد.

پیاز
پیاز را باید یكی از معطرترین سبزیجات دانست كه طعم خوبی به غذاها می دهد و البته برای سلامتی نیز بسیار مفید است. مصرف پیاز خطر سرطان های روده بزرگ، حنجره، تخمدان، مری و مغز را كاهش می دهد. همچنین نقش محلفظتی نسبت به برخی بیماری های قلبی عروقی دارد. پیاز نیز مانند بسیاری از سبزیجات سرشار از آنتی اكسیدان هاست كه پیاز قرمز از این نظر غنی تر است. به علاوه، فلاونوئیدهای موجود در آن به كاهش كلسترول بد خون كمك می كنند

 

منبع : salamatnews.com