سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این سبزی ها را در فصل بهار زیاد بخورید



ده در بدن را خنثی می كنند و همچنین تاثیر محافظتی در برابر سرطان ریه نیز دارند. البته برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نیز توصیه می شود. هویج مقدار بالایی فیبرهای غذایی دارد كه به جلوگیری از سخت شدن دیواره عروق، تنظیم عملكرد روده ها و كاهش كلسترول كمك می كند. هویج را باید منبع غنی ویتامین های A, B6, K, B1, B2, B3, C, E دانست كه البته در آب هویج نیز وجود دارند. هرچه رنگ هویج تیره تر باشد از نظر ارزش غذایی غنی تر است. یكی از مزیت های هویج این است كه می توان آن را به شكل خام و پخته در تركیب انواع خوراك ها استفاده كرد.

 

خواص موادغذایی,تغذیه مناسب در بهار

 
كرفس
كرفس سبزی است كه از 95% آب تشكیل شده و به خاطر كالری پایین شهرت دارد. كرفس عموما در موارد رژیم توصیه می شود زیرا نشاسته كمی دارد و سیر كننده است. آنتی اكسیدان های بالای موجود در آن تاثیرات ضدالتهابی به خصوص در مورد آسم و ضدباكتریایی بدن دارد. سرشار از فیبر است كه حالت ترد و نسبتا سفتی به شاخه های آن می دهد. این سبزی مدر است و در موارد ابتلا به احتباس آب در بدن یا دفع مواد سمی توصیه می شود. همچنین تاثیرات آن نسبت به خطر بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها نیز شناخته شده است و نقش تنظیم كنندگی فشار خون را دارد. حالت آب پز آن سرشار از ویتامین های C، B6 و K است كه نقش محافظ به استخوان ها و سیستم ایمنی می بخشد.

اسفناج
اسفناج به دلیل دارابودن خواص متعدد بر سلامتی جز بهترین خوراكی ها قرار دارد. گرچه مقدار بالای آهن آن برای همه شناخته شده است اما منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز محسوب می شود. مصرف منظم آن تاثیر مثبتی خطر سرطان های ریه و مری دارد. این سبزی خوشمزه آنتی اكسیدان های بالایی دارد كه خواص ضدالتهابی در برابر برخی سرطان ها دارد. اسید فولیك موجود در اسفناج به تشكیل اسیدهای آمینه كمك می كند كه بازسازی گلبول های قرمز و جریان خون مطلوب در بافت ها را در پی دارد. اسفناج پخته ارجحیت دارد زیرا از نظر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اكسیدان های محافظ در برابر استحاله شبكیه غنی تر است.

 

خواص موادغذایی,تغذیه مناسب در بهار

 
تربچه
تربچه یكی از مفیدترین سبزیجات برای سلامتی است كه سرشار از آنتی اكسیدان هاست و از بدن در برابر رادیكال های آزاد عامل برخی ناراحتی های قلبی و دیگر بیماری های مرتبط با پیری محافظت می كند. مقدار منیزیوم، كلسیم، ویتامین A و پتاسیم تربچه بالاست و این عناصر خواص ضدعفونی كنندگی و ضدباكتریایی به آن داده است. تربچه همچنین منبع خوبی از فیبرهاست كه عملكرد روده ها را تسهیل می كند. طعم تند تربچه به خاطر گوگرد است كه اشتها و گوارش را تسهیل می كند. برگ های آن نیز خوراكی است و می توان آنها را در تركیب انواع غذاها به كار برد.

پیاز
پیاز را باید یكی از معطرترین سبزیجات دانست كه طعم خوبی به غذاها می دهد و البته برای سلامتی نیز بسیار مفید است. مصرف پیاز خطر سرطان های روده بزرگ، حنجره، تخمدان، مری و مغز را كاهش می دهد. همچنین نقش محلفظتی نسبت به برخی بیماری های قلبی عروقی دارد. پیاز نیز مانند بسیاری از سبزیجات سرشار از آنتی اكسیدان هاست كه پیاز قرمز از این نظر غنی تر است. به علاوه، فلاونوئیدهای موجود در آن به كاهش كلسترول بد خون كمك می كنند

 

منبع : salamatnews.com

 


ویدیو مرتبط :
موزیک ویدئو تیتراژ برنامه بهار نارنج بنام فصل بهار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در فصل بهار چه نوع ماستی را بخورید؟


کار‌شناسان با توجه به فرارسیدن فصول گرم سال و افزایش مصرف محصول لبنی ماست به افراد توصیه می‌کنند برای جلوگیری از افزایش وزن، چاقی و احتمال ابتلا به دیابت از ماست ساده و نه نمونه‌های کم چرب آن استفاده نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان: کار‌شناسان با توجه به فرارسیدن فصول گرم سال و افزایش مصرف محصول لبنی ماست به افراد توصیه می‌کنند برای جلوگیری از افزایش وزن، چاقی و احتمال ابتلا به دیابت از ماست ساده و نه نمونه‌های کم چرب آن استفاده نمایند.

گفتنی است، در ماست‌های کم چرب اغلب از شیرین‌کننده‌هایی مانند شربت ذرت سرشار از فروکتوز، شکر و نشاسته استفاده می‌کنند که درصد قند موجود در ماست را حتی تا اندازهٔ یک آبنبات شیرین بالا می‌برد.
 
عده ی دیگری از شرکت‌های تولید کنندهٔ ماست‌های کم چرب در جهان از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که می‌تواند عملکرد انسولین را مختل نماید.
 
پژوهشگران علاوه بر مصرف ماست‌عادی به افراد توصیه می‌کنند از ماست‌های ساده و بدون ترکیباتی مانند میوه استفاده نمایند زیرا در اغلب دسر‌های میوه مخلوط با ماست از شکر و یا کنستانتره مملو از شکر میوه استفاده می‌شود که می‌تواند سبب افزایش قند خون فرد و بروز انواع بیماری‌ها در او گردد.

پژوهشگران توصیه می‌کنند افراد درصورت تمایل خود میوه در داخل ماست مخلوط نمایند.