فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
نکته جالب سریال پژمان از نظر رضا یزدانی
مسئله اینجاست که آدمیزاد دوست دارد تجربه کند. از سوی دیگر، سریال «پژمان» خیلی خوب این موضوع را به تصویر کشید. اینکه فوتبالیستها وقتی شهرتشان کم میشود و از آن دورانِ اوج افول میکنند میخواهند به واسطهی چیز دیگری دوباره مطرح شوند.
شما با حضور در فیلم مسعود کیمیایی شناخته شدید و بازی در سینما را با «سیم آخر» تجربه کردید. حضورتان در «بوی گندم» که فیلم اول کارگردانش است، چطور پیش آمد؟
اصلیترین دلیل حضور من در این فیلم، اجرای قطعهی «خلیج فارس» بود که مانند آنچه در فیلم «سیم آخر» دیدید، قرار بود برایش یک ویدئو درست کنند تا در سکانس آخر فیلم نمایش داده شود. همین اتفاق من را تشویق کرد تا در این فیلم حاضر باشم. ضمنا در «بوی گندم» من نقش یک خواننده را داشتم که از شخصیت واقعیام دور نبود و به راحتی میتوانستم آن را ایفا کنم. به اینها اضافه کنید ترکیب خوب بازیگرانی را که در این فیلم حضور داشتند.
از خروجی کار راضی هستید؟
به هرحال فیلم «بوی گندم» متعلق به سینمای بدنه است و ویژگیهای این نوع از سینما را دارد اما حقیقتاش را بخواهید من فکر میکردم خروجی کار بهتر از این باشد و کمی با آنچه انتظارش را داشتم، تفاوت دارد. اما در کل همین کاری هم که امروز در سینماها میبینیم کار قابل قبولی است.
شما پیش از این هم در فیلمهای سینمایی حضور داشتید. فکر میکنید چه تفاوتهایی بین کارهایتان وجود داشته؟
بله، من پیش از این در فیلم «حکم» این افتخار را داشتم که در کنار آقای مسعود کیمیایی کار کنم و اولین حضور من در سینما با این فیلم بود. پس از آن در اپیزود «سیم آخر» فیلم «طهران تهران» کار کردم. به هرحال کار کردن با آقایان کیمیایی و مهرجویی، شکل و شمایل متفاوتی دارد زیرا این افراد کارگردانان مولف و صاحبسبک سینمای ایران هستند و قطعا هم تجربیات بسیار گرانقدری دارند که هنگام ساخت فیلم آن را در اختیار عواملشان قرار میدهند و بر اساس آن، تفاوت زیادی در خروجی کارهایشان با آثار دیگر فیلمسازان مشاهده میکنیم.
فکر میکنید اولین حضورتان در سینما تا چه اندازه در ادامهی این مسیر موثر بوده؟
از آنجایی که نقطهی شروع کار من در سینما با فیلم «حکم» بود تاثیر زیادی در ادامهی مسیرم داشت. شما وقتی آغاز فعالیت سینماییتان با چهرهای مثل مسعود کیمیایی است قطعا اتفاق خوبی برایتان افتاده و همین اتفاق هم باعث میشود وقتی میخواهید کارهای دیگر را انتخاب کنید سختگیر شوید. من پس از فیلم «حکم»، با بزرگانی همچون داریوش مهرجویی، حسن فتحی، فریدون جیرانی و محمدحسین لطیفی کار کردم و همین باعث شده نتوانم به هر پیشنهادی بله بگویم و سر هر پروژهای حاضر شوم. به نظرم این خودش بزرگترین اتفاقی است که برای من افتاده.
تا به حال فکر کردهاید به شکل جدیتری بازیگری را دنبال کنید؟
نه واقعا هیچ وقت به این مسئله فکر نکردم. حتی پارسال برای حضور در دو فیلم که هر دو هم نقش اول بودند، به من پیشنهاد کار دادند. اما نپذیرفتم، چون هر دو شخصیت دور از من بود. آنچه برای من در درجهی اول اهمیت دارد، موسیقی و ترانه است. سینما و موسیقی در خدمت یکدیگرند و ترانه باعث بهتر دیده شدن کارهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی میشود.
فکر میکنید حضور در سینما تا چه اندازه به موفقیت امروزتان در موسیقی کمک کرده؟
قطعا این دو از هم جدا نبودهاند و در این سالها همدیگر را پوشش دادهاند. واقعیت این است که سینما خیلی به من کمک کرده تا بین مردم شناخته و دیده شوم. امروز به جایی رسیدهام که خیلیها من را انتخاب میکنند تا به فروش فیلم یا دیدهشدن سریالشان کمک کنم. نمیخواهم بگویم آن جریان شکل عکس پیدا کرده. حرفم این است که اینها باید در کنار هم باشند و به هم کمک کنند زیرا شرایط طوری شده که هم من میتوانم به فیلمها و سریالها کمک کنم و هم آنها به بهتر دیده شدن کارهای من کمک کنند. البته تمام اینها در حالی اتفاق میافتد که انتخابها به درستی انجام شود.
ارزیابیتان از وضعیت موسیقی در سینما و تلویزیون ایران چیست؟
جایگاه موسیقی در سینما و تلویزیونِ ما به نسبت دیگر کشورها که اصلا قابل مقایسه نیست، اما در سطح خودش هم تنها چند سال است که این جریان دوباره پا گرفته و قدمت زیادی ندارد. در این سالها ما هم نمونههای بسیار خوب داشتهایم و هم کارهای ضعیف. مثلا میبینیم که انتهای یک فیلم خیابانی تلخ، ترانهی پرضربی پخش میشود که اصلا هیچ ربطی به قصهی آن فیلم و پایانش ندارد. به نظرم این مسئله در ایران هنوز در حال تجربهشدن و آزمون و خطاست و برای پیشرفت جای زیادی دارد. فکر میکنم آن تیتراژی خوب و موفق است که خوانندهاش با قصهی آن فیلم زندگی کرده باشد. من و ترانهسُرایم، سر تمام کارهای آقای کیمیایی از مرحلهی پیشتولید تا زمانی که کار به پایان میرسید، حضور داشتیم و با بازیگران صحبت میکردیم و در واقع آن مدت با فیلم زندگی میکردیم تا بتوانیم با درک درست از فضای قصه، تیتراژ ماندگاری را برای مخاطب بسازیم. اما متاسفانه این روزها میبینیم که بدون هیچ معیاری چند خواننده را درنظر میگیرند و یکی از آنها را هم انتخاب میکنند و به او میگویند در کمتر از یک هفته تیتراژی را آماده کند، خب معلوم است که در این وضعیت خروجی خوبی حاصل نمیشود. واقعیت این است که شما یک فیلم سینمایی را نهایتا دوبار میبینید اما ترانهی آن را ممکن است بارها و بارها گوش کنید و آن ترانهای در این زمینه موفق عمل کرده که شما با شنیدن آن به یاد تک تک سکانس و پلانهای فیلمی که دیدهاید، بیفتید و کل کار را مرور کنید.
پس با یک خلاء کارشناسی مواجه هستیم؟
بله، البته در تمام موارد اینطور نبوده و دوستان فیلمسازی هستند که برای ساخت تیتراژ پایانی کارشان زمان و انرژی زیادی صرف میکنند و به آن اهمیت میدهند اما نگاههای سطحی هم در این میان وجود دارد. برای پیدا شدن جایگاه موسیقی در آثار سینمایی و سریالهای تلویزیونی، ما نیازمند برنامهریزیهای اصولی و مدتدار هستیم تا همانطور که یک اثر خوب تولید میکنیم، تیتراژ خوب و ماندگاری هم برای آن خلق کنیم. آخرین کاری که من امسال برای سینما انجام دادهام، تیتراژ فیلم «خط ویژه» است و از آنجایی که در مرحلهی پیشتولید برای این کار انتخاب شده بودم در تمامی مراحل حضور داشتم و کنار بچهها بودم و فیلمنامه را هم کامل خوانده بودم و به همین دلیل امروز خروجی کار را هم خیلی دوست دارم.
موضوع دیگری که چندی است شاهدش هستیم، حضور ورزشکاران در عرصهی هنر است. نظرتان در این مورد چیست؟
اصلا موافق محدود شدن افراد یک حوزه در حوزههای دیگر نیستم. خودم در حوزههای دیگر سرک کشیدهام و فوتبال هم بازی میکنم و در حال حاضر دروازهبان تیم فوتبال هنرمندان هستم. فکر نمیکنم تجربهی برخی کارها مشکل داشته باشد. بهخصوص اینکه علاوه بر اینها و فعالیت اصلیام که موسیقی است در سینما هم کار کردهام و به نظرم یک هنرمند هرچقدر بتواند شاخههای مختلف را تجربه کند، موفقتر میشود. اما همهی این تجربه کردنها لزوما قرار نیست موفق باشد. مثلا ما در این سالها دوستان بسیار زیادی داشتیم که حرفهشان بازیگری بوده و آلبوم موسیقی هم بیرون دادهاند اما کارشان با استقبال روبه رو نشده و تنها تعدادی از آنها ماندگار شدهاند. موضوع دیگری که اهمیت دارد و شما هم اشاره دارید حضور ورزشکاران در عرصهی هنر است که به نظرم مقولهی متفاوتی است زیرا این کار با اینکه یک آرتیست به شاخههای دیگر برود فرق میکند و فعالیت هنری روحیهی دیگری را میطلبد. همانطور هم که میبینید ما به جز پژمان جمشیدی نمونهی موفق دیگری در این زمینه نداریم. در این سالها فوتبالیستهای زیادی آلبوم موسیقی کار کردهاند که نه تنها موفق نبوده و مورد استقبال قرار نگرفته بلکه اصلا کسی در جریان این آلبومها نیست و نمیداند چنین کارهایی انجام شده. دلیلاش هم این است که دنیای آنها و محیطی که در آن زندگی میکنند، جدا از عالم آرت است.
با این وجود، دلیل این همه اصرار چیست؟
مسئله اینجاست که آدمیزاد دوست دارد تجربه کند. از سوی دیگر، سریال «پژمان» خیلی خوب این موضوع را به تصویر کشید. اینکه فوتبالیستها وقتی شهرتشان کم میشود و از آن دورانِ اوج افول میکنند میخواهند به واسطهی چیز دیگری دوباره مطرح شوند و این اصلیترین دلیل کار آنهاست که وارد کارهای هنری میشوند اما با شکستی که میخورند، سیر نزولیشان بیشتر میشود.
به غیر از حضور در جشنوارهی فیلم فجر در حوزهی موسیقی هم شاهد کار جدیدی از شما خواهیم بود؟
بله، تا یک ماه آینده آخرین آلبوم من به نام «ساعتها خوابن» به بازار میآید. این سومین اسمی است که در رابطه با ساعتها انتخاب میکنم و پایان سهگانهی ساعتهاست. یعنی بعد از «ساعت ۲۵» و «ساعت فراموشی» این آخرین کارم در این بخش است. دلیل کارم هم این بوده که در متن ترانهها زیاد از واژههای ساعت، زمان و تایم استفاده میکنم زیرا هیچ چیزی با ارزشتر از زمان نیست و نمیتوانیم زمان از دست رفته را بازگردانیم.
ویدیو مرتبط :
شوخی با رضا یزدانی در سریال پژمان
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
چهل نکته جالب درباره "حرم امام رضا(ع)"
چهل نکته جالب درباره "حرم امام رضا(ع)"
در سال ۴۰۰ هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجدید بنا و مناره اى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمان هاى مختلف اقداماتى به مرور صورت گرفته است.
نکته۱
در سال ۲۰۳ و به قولى ۲۰۲ هجرى قمرى که حضرت رضا علیه السلام در طوس به شهادت رسیدند بدن مطهر آن امام همام را در باغ حمید بن قحطبه و در کنار قبر هارون خلیفه عباسى به خاک سپردند و نخستین بناى حرم مطهر همان بقعه هارون الرشید است که بعدها حرم را روى دیوارهاى قدیمى آن بنا نهادند و از آن به بعد طوس به مشهد الرضا تغییر نام یافت.
نکته۲
در سال ۴۰۰ هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجدید بنا و مناره اى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمان هاى مختلف اقداماتى به مرور صورت گرفته است.
نکته۳
سنگ مرقد نخستین که برای مشخص نمودن مدفن امام بر زمین نصب شده، سنگ بنای ساخت ضریح هم بوده است. آنچه مسلم است تا قرن هشتم هجری قمری ضریحی بر مضجع شریف نصب نبوده است.
نکته۴
در ابتدا حرم مطهر به صورت بنایی ساده، با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود، چنانکه بقعه مطهر تنها یک در ورودی ساده در پیش روی مبارک داشت و دارای تزئیناتی مختصر به سبک آن زمان بود.
نکته ۵
مشهور است که از زمان صفویان گذاشتن ضریح بر مرقد امام مرسوم شده است و برخی احتمال دادند که ساخت ضریح از عصر تیموریان متداول گشته است.
نکته۶
۲۸ هزار لامپ در حرم امام رضا علیه السلام روشن می باشد، که اکنون علاوه بر ۲۸ هزار شعله برق، شش هزار لوستر نیز در ابعاد مختلف و با قدمت های طولانی مورد استفاده قرار گرفته است.
نکته۷
ضریح اول، ضریحی چوبی بوده، با تسمه های فلزی و پوششی از صفحات طلا و نقره. این ضریح در زمان شاه طهماسب صفوی یعنی سال ۹۵۷ هجری قمری ساخته و بر روی صندوق چوبی مضجع منور نصب می شود. در سال ۱۳۱۱ همزمان با تعویض صندوق به دلیل فرسودگی پایه ها ضریح برچیده شده، پوشش طلا و نقره و جواهرات آن از چوب ها جدا و به خزانه آستان قدس منتقل می شود.
نکته۸
ضریح دوم، ضریحی بوده فولادی مرصع، معروف به ضریح نگین نشان. این ضریح در سال ۱۱۶۰ به دستور شاهرخ فرزند رضا قلی میرزا نوه نادرشاه ساخته و به وقف بر فراز مرقد شریف نصب می شود. ضریح فولادی یا ضریح نگین نشان سقف نداشته، پنجره ها و شبکه های چهار طرف آن دارای گوی و ماسوره هایی بوده است که با نگین های کوچک یاقوت و زمرّد تزیین یافته و تعداد آنها به ۲۰۰۰ بالغ می شده است. به دلیل وضعیت ویژه این ضریح ذیلاً به عین کتیبه آن اشاره می شود. « نیاز رحمت ایزد مستعان، و تراب اقدام زوّار این آستان ملک پاسبان، سبط سلطان نادر شاه الحسینی الموسوی الصفوی، بهادرخان به وقف و نصب این ضریح و قبه های مرصع چهار گوشه ضریح مقدس مبارک موفق گردید. (سنه ۱۱۶۰قمری) »
نکته۹
در زمان تولیت میرزا سعیدخان برای مصون ماندن نذورات داخل ضریح دوم، شبکه و پوشش طلایی روی ضریح منور قرار می گیرد، و بدین ترتیب سقف آن پوشش می یابد. این ضریح به دلیل وقف دائمی بودن تا قبل از شروع عملیات جایگزینی و نصب اخیر ضریح مطهر جدید یعنی پنجمین ضریح بر مضجع شریف و زیر ضریح پیشین قرار داشت. ضمن عملیات اخیر محل نصب این ضریح تغییر یافت و به قسمت تحتانی حرم مطهر منتقل گردید.
نکته۱۰
در عصر پادشاهی فتحعلی شاه قاجار ضریحی فولادی و ساده به ابعاد (۳× ۴) و ارتفاع ۲ متر ساخته و روی ضریح نگین نشان (ضریح دوم) نصب می شود که در اصل ضریح سوم محسوب می شود.
نکته۱۱
سقف ضریح سوم با چوب های طلاکوب پوشش داشته و در سمت پایین ضریح در کوچک مرصعی قرار داشته است. به دلیل کوچکی و غیر مناسب بودن این ضریح پس از مدتی برداشته شده و به جای آن ضریح چهارم نصب می گردد. در حال حاضر این ضریح در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض تماشای بینندگان قرار دارد.
نکته۱۲
ضریح چهارم ضریح ملمع یا ضریح طلا و نقره، معروف به شیر و شکر است، این ضریح در سال ۱۳۳۸ بر روی ضریح نگین نشان یا ضریح دوم نصب می گردد.
نکته۱۳
طراحی ضریح چهارم توسط مرحوم استاد حافظیان انجام یافته و تحت نظارت ایشان کار اجرا و قلمزنی توسط مرحوم استاد هنرمند حاج محمد تقی ذو فن اصفهانی انجام گرفت.
نکته۱۴
ضریح چهارم دارای ۰۵/۴ متر طول و ۰۶/۳ متر عرض و ۹۰/۳ ارتفاع و ۱۴دهانه به نشان چهارده معصوم بوده است. اضافه بر بهره برداری از طلا و نقره و جواهرات.
نکته ۱۵
پایه ها، ستون ها، کتیبه های سیمین با نقش های مختلفی در نهایت مهارت قلمزنی شده بود. بین هر دو زاویه از پنجره های ضریح مقدس یک صفحه بیضی شکل از طلا، که مجموعاً به هیجده عدد می رسید و هر یک به وزن تقریبی پنجاه مثقال بود احادیثی درباره فضیلت زیارت حضرت رضا علیه السلام به خط حاج شیخ احمد زنجانی معصومی کتیبه نوشته شده است.
نکته ۱۶
بر روی هر یک از دهانه های ضریح مقدس، از سمت پیش روی مبارک اسمی از اسمای چهارده معصوم علیهم السلام بر صفحه ای فیروزه نشان از طلا و به خط ثلث و به قلم مرحوم حاج شیخ احمد زنجانی معصومی مکتوب بود. در بالای صفحات بیضی شکل، کتیبه ای از نقره به طور برجسته، سوره مبارکه هل اتی را به قلم همان کاتب در برداشت.
نکته ۱۷
در چهار گوشه ضریح چهار خوشه انگور به عنوان نمادی از نحوه شهادت حضرت قرار داشت. بالای کتیبه سوره مبارکه « یس» و بر لب ضریح چهل و چهار برگ از نقره ملمع بین چهل و چهار گلدان ملمع نصب شده بود که بر روی صفحه مدور و محدب هر یک از آنها اسمی از اسمای حسنی الهی به طور برجسته و به خط ثلث و به رنگ سفید در زمینه لاجوردی مکتوب بود.
نکته ۱۸
پس از گذشت بیش از چهل سال از نصب ضریح پیشین موجباتی همچون فرسودگی، و سست شدن پایه ها و ساختار ضریح و ساییدگی پوشش و روکش های نقره ای و طلایی آن، ساخت و نصب پنجمین ضریح را ضروری می نمود.
نکته ۱۹
به دستور مقام معظم تولیت آستان قدس رضوی حضرت آیة الله واعظ طبسی، از سال ۱۳۷۲ مطالعات و بررسی های مقدماتی ساخت ضریح آغاز گردید، و به دنبال آن طرح های متعددی از طرف هنرمندان نامی کشور ارایه شد و نهایتاً توفیق طراحی ضریح نصیب استاد برجسته نگارگری کشور جناب آقای فرشچیان گردید.
نکته۲۰
به منظور ساختن آخرین ضریح نخست بر اساس طرح موجود پایه ها و ساختار ضریح که ترکیبی از کار آهنگری و نجاری است توسط واحدهای مربوطه در آستان قدس رضوی در نهایت استحکام انجام گرفت و ساختاری مرکب از آهن و فولاد و چوب گردو برای نصب روکش ها و پوشش طلا و نقره ساخته شد.
نکته۲۱
با آماده شدن طرح استاد فرشچیان کار قلمزنی و زرگری و به عبارت دیگر اجرای طرح که اساس کار ساخت ضریح و صورت پذیری آنست از تاریخ ۱۲/۱۱/۷۵ تحت نظارت عالیه هنری استاد فرشچیان شروع شد و از میان چند نفر از هنرمندان قلمزن همچنان توفیق کار قلمرنی ضریح مطهر، نصیب استاد خدادادزاده اصفهانی گردید.
نکته ۲۲
پس از چهار سال با کار بی وقفه روزانه و بعضاً شبانه و همچنین با کار متوسط روزانه شش نفر در کمال ظرافت و امتیاز هنری و در نهایت صلابت و استحکام کار قلمزنی پایان یافت و ضریح برای حمل و نصب آماده گردید. از ویژگی های ضریح مطهر جدید، ضخامت پوشش نقره ای آن است که حتی بعضاً به بیش از سه میلیمتر می رسد.
نکته ۲۳
عملیات اجرایی برچیده شدن ضریح پیشین و نصب پنجمین ضریح از شامگاه روز شنبه ۲۱/۱۰/۷۹، پس از مراسم غبارروبی آغاز گردید، و با هماهنگی کامل نیروهای فنی – تخصصی مورد نیاز به طور متوسط روزانه هفتاد نفر در سازمانی منظم و منسجم با تقسیم کار و تعیین مسئولیت هر یک از بخش های عملیاتی و مدیران مربوطه طبق جدول زمان بندی شده، تحت مدیریت جناب آقای مهندس مهدی عزیزیان، مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا علیه السلام به مدت پنجاه روز جریان خود را طی نمود. کار بنای عشق و کعبه مقصود، و فراز آمدن معبد خورشید در فضایی معنوی و شورانگیز آغاز شد.
نکته ۲۴
محدوریت وقف به نصب بودن ضریح و عدم جواز شرعی انتقال آن از یک سو و از طرف دیگر، وجود موانع و مشکلات جدی فنی و معماری بر سر راه استحکام سازی پایه های نصب ضریح جدید موجب گردید تا پس از بررسی و مطالعات زیاد چاره کار به انتقال ضریح به قسمت زیرین حرم مطهر و نصب محاذی اطراف مضجع شریف دیده شود.
نکته ۲۵
از جمله اقدامات اساسی دیگری که همزمان با نصب ضریح مطهر صورت پذیرفت، بتون ریزی و کف سازی و مفروش نمودن کف حرم مطهر با سنگ های مرمر بسیار نفیس همراه با کانال کشی و برقراری سیستم تهویه و هوا دهی زمینی و دیواری است، و نیز مرمت آیینه کاری ها و کاشی کاری ها و کتیبه های روضه منوره از جمله دیگر اقداماتی بود که در جریان عملیات نصب ضریح به آن مبادرت شد.
نکته ۲۶
سنگ پلاک پیشین مضجع، که مرکب از ۱۲ قطعه سنگ بود برداشته شده، به موزه مرکزی آستان قدس رضوی انتقال یافت، و به جای آن سنگ نفیس مرمر یکپارچه به طول ۲۰/۲ و عرض ۱۰/۱ و ارتفاع ۹۰ سانت که در نهایت جلا و صفا و زیبایی حجاری شده بود نصب گردید.
نکته ۲۷
در اطراف ضریح مطهر به نشانه چهارده معصوم چهارده دهانه به شکل محراب طراحی و اجرا شده است. سیر نقش ها و جهت قوس های آن یکدیگر را همراهی و تکمیل کرده، و مدار یگانه آنها که نهایتاً به مرکز و نقطه واحدی می رسد، تداعی کننده اصل اصیل عرفانی مشاهده وحدت در کثرت و کثرت در وحدت می باشد، و نیز وحدانیت ذات باری تعالی و قائمیت و بازگشت پذیری کائنات و ممکنات را به او متجلی می سازد.
نکته ۲۸
در هشت لچکی چهار گوش ضریح مطهر، به سبک هنر اصیل ایرانی، از گل آفتابگردان که نمادی از شمس الشموس که یکی از القاب امام رضا علیه السلام است نقش هایی تعبیه شده است. در اطراف ضریح مقدس گل هایی پنج و هشت برگی به نشانه خمسه طیبه و هشتمین امام طراحی و اجرا شده است.
نکته ۲۹
دو سوره مبارکه « یس» و « هل اتی» ، در بالای ضریح مطهر به صورت کتیبه دور تا دور ضریح نوشته شده است. طول کتیبه بالایی یعنی سوره مبارکه « یس» دارای ۶۶/۱۷ و عرض ۱۸ سانتیمتر و طول کتیبه « هل اتی» ۷۶/۱۶ و عرض آن ۱۴ سانت می باشد، هر دو کتیبه و دیگر خطوط بیرونی و داخلی ضریح مطهر که مشتمل بر آیاتی از کلام الله مجید و اسمای حسنی الهی و نام های حجج خداوندی است، در کمال قوت و استحکام توسط خوشنویس نامی جناب آقای موحد نوشته شده است.
نکته۳۰
برای اولین بار پوشش داخلی ضریح مطهر، سقف و دیوارهای آن با نقش و نگارها و کتابت اسماء الهی، با خاتم کاری یه طرز بسیار بدیع و زیبا تزیین یافته است. طراحی نقوش داخل ضریح مطهر، توسط استاد فرشچیان انجام یافته، و اجرا و یا خاتم کاری توسط استاد هنرمند کشتی آرای شیرازی و همکارانشان صورت پذیرفته است.
نکته۳۱
ضریح مطهر جدید حدود ۱۲ تن وزن داشته، ضخامت پوشش نقره ای و طلایی آن و اتصال روکش های بدون پیچ یکی از ویژگی های این ضریح است. طول ضریح ۷۸/۴ و عرض آن ۳۷/۳ و ارتفاع آن با محاسبه سنگ پایه ۹۶/۳ متر می باشد.
نکته۳۲
حرم مطهر مجموعه ای است تقریباً مدور، که مرکز آن مضجع منور امام ابوالحسن الرضا علیه السلام قرار دارد. همچنین حرم مطهر که گنبد درخشان و طلایی برفراز آن قرار دارد، تقریباً در مرکز بناهای آستان مقدس واقع شده، و از نقطه نظر معماری و هنری بسیار بدیع و استوار، و زیبا و دل انگیز است.
نکته۳۳
سالانه در این حرم مطهر بیش از ۷۰۰ هزار مُهر نماز مورد استفاده و جایگزین مُهرهای شکسته و کثیف می شود.
نکته۳۴
نام های حرم مقدس امام رضا علیه السلام به ترتیب ذیل می باشد:
آستان ملائک پاسبان – ارض اقدس – بقعة مبارکه – حرم مطهر – روضة رضویه – روضة مقدسه – روضة منوره – عتبة عالیه – قبلة هفتم – کعبة آمال – مرقد ملکوتی – مرقد منور – مضجع شریف – معین الضعفاء.
نکته ۳۵
سقف حرم دارای دو پوشش است، پوشش اول: که از زیر مشهود است، به صورت مقعر و مقرنس بوده، ارتفاع آن از سطح حرم تا نقطه پایانی سقف ۸۰/۱۸ متر می باشد، و پوشش دوم: همان لایه خارجی گنبد مطلی است.
نکته ۳۶
حرم مطهر تقریباً به شکل مربع بوده، و مساحت آن پس از توسعه یی که پس از انقلاب اسلامی انجام شد، به ۱۳۹ متر مربع بالغ شده است، سطح حرم با سنگ مرمر مفروش گردیده، و تمام ازاره دور حرم با کاشی های ممتاز و ظریف چینی مانند، با رنگ های بسیار دلپذیر، مشهور به کاشی های سنجری مزین شده است، بر روی این کاشی ها آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام با خط رقاع و ثلث، همراه با نقش های اسلیمی نوشته و تزئین یافته است.
نکته ۳۷
از طریق چهار صفه یا ممر حرم مطهر، با رواق های اطراف اتصال یافته، و زائرین از طریق آنها حضور حضرت تشرف حاصل می نمایند. پیش از این، در ضلع جنوبی حرم مطهر (پیش روی مبارک) ، دو محراب بسیار نفیس و ممتاز از جنس کاشی چینی نصب بوده، که پس از توسعه به لحاظ قدمت و نفاست، به موزه آستان قدس منتقل شده است.
نکته ۳۸
حرم مطهر در اوایل قرن ششم یعنی دوران سلطان سنجر سلجوقی، با کاشی های بسیار نفیس تزیین یافته، و وجود تاریخ ۶۱۲ هجری قمری، که بیانگر دوران سلطنت سلطان محمد خوارزم شاه می باشد، گویای اقدامات و فعالیت هایی است، که در این زمان، در زمینه توسعه و مرمت ابنیه حرم مطهر انجام یافته است.
نکته ۳۹
حرم پاک امام، اضافه بر جلال معنوی و جذبه روحانی، و زیبایی و شکوه معماری، مزین به برخی از نفایس و مآثر ارزشمند است، تعدادی از هدایای بزرگان و حکمرانان گذشته، در قاب هایی تعبیه شده، در مکان هایی از حرم مطهر، در برابر دید زائران قرار دارد. این جواهرات و نفایس که در هشت قاب چیده شده، شامل ۱۰۴ قلم اشیای مختلف است. قدیمی ترین آنها سلیمانیه هایی است، با دور نقره، مربوط به ۵۵۰ سال قبل، و دیگر شمشیری جواهر نشان و خنجر الماس نشان، و مروارید و تسبیح و انگشترهایی از الماس و برلیان درشت.
نکته۴۰
گنبد حرم از آجر ساخته شده، و سپس روی آن را با الواح مسی، که روکشی از طلا دارد پوشانده اند، تذهیب این گنبد برای آخرین بار در سال ۱۰۱۰ تا ۱۰۱۶، در زمان شاه عباس صورت گرفته، و به طوری که از گفته های محققان بر می آید، رویه و سطح این گنبد پیش از آن کاشی کاری بوده است.
منبع:yjc.ir