فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

خواندنی ها با برترین ها (81)


در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید.

غرب چگونه غرب شد؟

  • صادق زیباکلام
  • انتشارات روزنه
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با صبح بخیر (81)

حکایت ما و غرب را با اندکی تسامح می توان از نوع روابط عشق و نفرت طبقه بندی کرد. از یک سو سرشار از عشق و علاقه است و از سویی دیگر آکنده از نفرت. بخش عشق و علاقه اش شامل آن قسمت از رفتارها و هنجارهای اجتماعی ما می شود که کم و بیش الگوبرداری و برگرفته از غرب است و بخش نفرت آن شامل بغض و کینه ی عمیق سیاسی است که به شکل منظم نسبت به غرب ابراز می کنیم.

این کتاب می خواهد به خواننده نشان دهد که غرب امروز محصول تحولاتی همچون رنسانس، نهضت اصلاح دینی، انقلاب تجاری، شکل گیری سرمایه داری، انقلاب علمی، خردگرایی، اومانیسم و عصر روشنگری است بدون یک آگاهی اولیه از این تحولات نمی توان شناختی از تمدن امروزی غرب داشت.



قوانین مغز (برای بقا و موفقیت در محیط خانه، کار و تحصیل)

  • جان مدینا
  • ترجمه ی زهره احمدی
  • انتشارات طرح نقد
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با صبح بخیر (81)

هدف من این است با معرفی اصولی دوازده گانه، چگونگی کارکرد مغز را به شما توضیح دهم. این اصول را قوانین مغز نام نهاده ام. ابتدا هر قانون را از دیدگاه علمی توصیف کرده. سپس پیشنهاداتی برای بررسی بیشتر عملکرد آن قانون در زندگی روزمره، به خصوص در محیط کار و تحصیل ارائه دهم. مغز عضوی پیچیده است و من تنها به اندکی ناچیز و نه جامع از اطلاعات کفایت می کنم که امید دارم قبول واقع شود. نمونه ای از عقاید و نظریات که در اینجا با آنها آشنا می شوید از این قرارند:

نخست آنکه، برای شروع عادت نداریم هشت ساعت در روز پشت میز بنشینیم. از منظر تکاملی، مغز آدمی آنگاه که او شروع به حرکت کرد و دوازده مایل در روز راه پیمود، رو به گسترش نهاد. جان مدینا، محقق و زیست شناس مولکولی و مدیر تحقیقات آموزش علمی در دانشگاه پاسفیک سیاتل امریکا حاصل سال ها تلاش خود را درباره ی اینکه شناخت و دانش از مغز چه حد می تواند بر شیوه ی تربیت ما بر کودکانمان، عملکرد کاری ما در محیط کار و بر نحوه ی یادگیری فرزندانمان در محیط آموزش و مدرسه تاثیرگذار باشد، با زبانی روشن و البته دقیق با خواننده در میان می گذارد.



یک تاریخ جهان در صد شی (از مشت تبر تا کارت اعتباری)

  • نیل مک گرگور
  • ترجمه ی  ع. پاشایی و دیگران
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با صبح بخیر (81)

در این کتاب ما در طول زمان به گذشته و به سراسر کره ی زمین سفر می کنیم تا ببینیم ما انسان ها در طول دو میلیون سال گذشته چطور به جهان مان شکل داده و از آن شکل گرفته ایم. این کتاب سعی می کند تاریخی از جهان را به شیوه ای بگوید که پیش از این در این زمینه کار نشده بوده، یعنی با رمزگشایی پیام هایی که اشیا در طی زمان فرستاده اند. از پیام هایی درباره ی مردمان و مکان ها، محیط ها و تعامل ها، درباره ی لحظات گوناگون تاریخ و درباره ی زمان مان آن طور که خود به آن فکر می کنیم.

تاریخ گویی از طریق اشیا، کاری ست که موزه ها برای آن درست شده اند. و از آنجا که بریتیش میوزیم یا موزه ی بریتانیا بیش از 250 سال است که دارد اشیایی از سراسر کره ی زمین جمع می کند جای بدی برای شروع نیست. این کتاب گزارش یک رشته از برنامه هایی است که در 2010 از رادیو بی بی سی پخش شد، اما این در واقع فقط جدیدترین بازگویی کاری ست که موزه از موقع پایه گذاریش می کرده یا سعی می کرده بکند.



طنز و طنزینه هدایت

  • دکتر همایون کاتوزیان
  • انتشارات پردیس دانش
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با صبح بخیر (81)

طنز هدایت گاهی شیرین و خنده دار است، گاهی تلخ و گزنده و گاهی تلخی و شیرینی را با هم در لایه های طنز او می توان یافت. طنزهایش غالباً ظریف اند و در آنها بیشتر ضرب المثل و کنایه و گاهی نیز تمسخر و استهزا به کار برده است. اما وقتی آتش خشمش زبانه می کشد، از هزل و هجو و درشت گویی هم دریغ نمی کند، گرچه این بیشتر در عبارات طنزآمیز او دیده می شود و کمتر طنزنامه ای از او را می توان در کل هجو و هزل نامید.

هدایت طبعاٌ مرد بذله گویی بود و آثار این بذله گویی در نامه هایی که از او به جا مانده مشهود است. به یک کلام، همه جور طنزی در آثار هدایت می توان یافت، ولی غلبه با طنزهای ظریف و لطیف است که البته از تاثیر و تندی محتوی نمی کاهد، بلکه شاید بر آن می افزاید.



کلیات تاریخ فلسفه یونان

  • ادوارد تسلر
  • ترجمه ی حسن فتحی
  • انتشارات حکمت
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با صبح بخیر (81)

فلسفه ی یونانی، همانند دیگر دستاوردهای روح یونانی، یک ابداع اصیل بوده و اهمیتی بنیادی در کل  نشو و نمای تمدن غربی داشته است. هیچ قومی طبیعت خویش و نهادها و اخلاقیات و آداب و رسوم برخاسته از آن را بیش از آن مقدار که در میان یونانیان شاهد هستیم بی غرضانه مورد ارزیابی قرار نداده بود. هیچ قومی به جهان پیرامون خویش نپرداخته و به صورتی دقیق از آنها بر اعماق عالم نظر نیداخته بود. این بی غرضی، همراه با واقع گرایی نیرومند و به همان اندازه قدرت بالای انتزاع بود که قوم یونانی را قادر ساخت خیلی زود عقاید دینی شان را همان چیزی ببینند که در واقع بودند یعنی تشخیص دهند که این عقیده ها آفریده های یک تخیل هنرمندانه هستند و به جای عالمی اسطوره شناختی عالمی از آرا و عقاید را قرار دهند که زاده ی قوه ی اندیشه مستقل بشر، یعنی لوگوس است...

«مجله اینترنتی صبح بخیر» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

[email protected]

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.


ویدیو مرتبط :
برترین ناک اوت های UFC - شماره 81

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواندنی ها با برترین ها ویژه نمایشگاه کتاب


در این شماره از خواندنی ها ویژه نمایشگاه کتاب تهران با کتاب های بیشتری آشنا خواهید شد.