فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نظر چهره‌های مشهور درباره صدا و سیما


معاونت سیما از 115 کارگردان شناخته شده که پیش از این سابقه همکاری با تلویزیون را داشته‌اند، به عنوان افرادی نام می‌برد که در دومین نشست «هم‌اندیشی رشد و تعالی در سیما» حضور داشتند.

خبرگزاری ایسنا: معاونت سیما از 115 کارگردان شناخته شده که پیش از این سابقه همکاری با تلویزیون را داشته‌اند، به عنوان افرادی نام می‌برد که در دومین نشست «هم‌اندیشی رشد و تعالی در سیما» حضور داشتند.

در اولین نشست مدیران ارشد رسانه با کارگردانان سیما که دو هفته قبل برگزار شد، خود سید عزت‌الله ضرغامی هم حضور داشت؛‌ نشستی که هفته گذشته در جلسه دوم، بدون حضور رییس سازمان صداوسیما برپا شد و البته با بیان مسائلی چون نقد از دولت‌ها به خاطر میزان بودجه اختصاصی به بخش فرهنگ از سوی علی دارابی (معاون سیما) همراه بود.

آنچه در این گزارش از دومین نشست کارگردانان سیما با مدیران ارشد تلویزیون می‌خوانید، شامل مطالبی است که از سوی روابط عمومی معاونت سیما به رسانه‌ها ارسال شده است و در این نشست خبرنگاری از رسانه‌های خارج از صداوسیما دعوت نبوده است.



مسعود ده‌نمکی

تلویزیون عابر بانک نیست


در این نشست جلیل سامان - کارگردان تلویزیون - با بیان این نکته که تلویزیون عابر بانک نیست، گفت: بازیگرانی که کار در تلویزیون را با این دیدگاه می‌پذیرند، نباید مورد توجه فیلمسازان قرار گیرند.

وی افزود: تلویزیون نیاز به ستاره ندارد. زمانی که مجموعه‌ای چندین قسمتی ساخته می‌شود، خود ستاره ساز است و می‌توان با بازیگران معمولی در نقش های اصلی کار کرد.

تعهد هر چه بیشتر فیلمسازان به اثر تولیدی خود، توجه هر چه بیشتر به تهیه‌کنندگان با تجربه، اهتمام به دقت و اندیشه در تولید فیلم و سریال، برجسته شدن جایگاه نقد، اهمیت دادن به نقاد و مشاور خوب در کنار فیلمساز و تشکیل شوراهای تخصصی از دیگر موضوعات مورد توجه این کارگردان تلویزیونی بود.



سیروس الوند

پرهیز از سوژه‌های وارداتی

محمدرضا تخشید، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما نیز سخنان خود را با درخواست پرهیز فیلم‌سازان از سوژه‌های وارداتی آغاز کرد. وی با تاکید بر ضرورت تعامل هرچه بیشتر مدیران سیما و کارگردانان گفت: در تولید اثر نمایشی، انتخاب سوژه، کارگردانی، شخصیت پردازی، طراحی صحنه و دیگر موارد باید به سبک ایرانی اسلامی و پرداختن به موضوعاتی که با فرهنگ و نیازهای مردم ایران سازگار است؛ توجه شود.

 ضرورت تداوم مدیریت در تولید آثار نمایشی

سیدضیاءالدین دری، کارگردان تلویزیون با سپاس از نگاه بسیط معاون سیما به تولید آثاری که در دوران مدیریت پیش از وی مصوب شده، تداوم کار و مصوبات مدیران قبل را برای استمرار تولید آثار نمایشی لازم دانست.

وی همچنین تبلیغ موثر و اطلاع رسانی در خصوص آثار نمایشی را خواستار شد.

دری تاکید کرد که نقد اثر نمایشی باید پس از اتمام پخش آن انجام شود. وی افزود: همه کارگردانان و عوامل تولید فیلم و سریال باید برای جذابتر کردن تلویزیون تلاش کنند.



دری و فرهنگ

تحول را از شوراها آغاز کنید

مهدی کرم پور، دیگر کارگردان حاضر در این نشست نیز گفت: برای ایجاد تحول در تولید آثار نمایشی ابتدا باید دگرگونی را از شوراهای تلویزیون آغاز کنید. برای بهتر شدن کار باید شبکه‌های تلویزیونی سبک، محیط کار دوستانه و دسترسی به مدیران راحت شود.

کرم پور از مدیران سیما خواست که از برنامه‌سازان تلویزیون پشتیبانی کنند تا آنها با احساس امنیت بیشتری دست به تولید آثار تلویزیونی بزنند.

70 میلیون بیننده حق دارند ما را نقد کنند


مسعود جعفری جوزانی تولید برای سیمای جمهوری اسلامی را فیلمسازی برای 70 میلیون بیننده فیلم و سریال در کشور دانسته و اضافه کرد: بنابراین 70 میلیون نفر هم حق نقد آثار را دارند.

وی همچنین گفت: برای اینکه جایگاه محکمی در فرهنگ جهانی داشته باشیم باید بکوشیم. جعفری جوزانی در پایان حمایت و پشتیبانی از مشاوران تولید را ضروری دانست.

تهیه کننده باید کاربلد باشد

سعید اسدی، کارگردان آثار تلویزیونی در سخنانی گفت: تهیه کننده کاربلد در موفقیت یک اثر نمایشی بسیار موثر است.

وی بی دانشی کامل فیلمنامه نویس و بازیگری بد، کلیشه ای و تکراری را از آسیب های عمده در فیلم و سریال دانست و توجه رسانه ملی به موضوعات ایران محور و پرداختن به افتخارات و قهرمانان ایرانی را خواستار شد.

با مردم صادق و صمیمی باشیم

سروش صحت، کارگردان و نویسنده مجموعه های تلویزیونی صداقت و صمیمیت را رمز موفقیت یک اثر نمایشی دانست و گفت: باید فیلم و سریال به گونه ای تولید شود که مردم خودشان را در تلویزیون کشورشان ببینند و سراغ شبکه های دیگر نروند.



سروش صحت

صحت، بالارفتن آستانه تحمل و امکان پرداختن به گروه های مختلف جامعه را در تولید آثار تلویزیونی لازم دانست.

بودجه فرهنگی نباید کاهش یابد

روح الله حجازی در این جلسه از مسؤولان رسانه ملی خواست تا با رایزنی‌های لازم در مجلس از کاهش بودجه فرهنگی جلوگیری کنند.

وی بر حمایت هنرمندان از رسانه تاکید کرد و گفت: نباید بودجه فرهنگی کاهش یابد و هنرمندان حاضرند در این خصوص به مجلس نامه بنویسند.

این کارگردان آثار تلویزیونی در ادامه بر ضرورت اعتماد هر چه بیشتر به مخاطب و بازتعریف خط قرمزها تاکید کرد و گفت: در تولید آثار مذهبی تلویزیون باید از تولید آثار ضعیف پرهیز کنیم. به علاوه پرهیز از خرافه گویی نیز اهمیت ویژه ای دارد.

تهیه‌کننده متخصص حذف شده است

غلامرضا رمضانی، کارگردان تلویزیون حذف تهیه‌کنندگان متخصص و باتجربه را از دایره تولید آفت کارهای نمایشی توصیف کرد و گفت: در پروژه های تولیدی هیچکس به هیچکس مدیریت نمی کند و گاهی اثر بدون فیلمنامه تولید می شود.

این کارگردان تلویزیونی خواستار بازگشت فیلمسازان به دوران تولید کارهای افتخار آمیز شد.

اقتباس مغفول نماند



ورزی و اردکانی

سیروس حسن پور، کارگردان تلویزیون با اشاره به اثر اقتباس در تولید آثار نمایشی تاکید کرد: اقتباس خوب به کیفیت و تنوع آثار کمک می کند و نباید از آن غافل شد.

وی اضافه کرد: باید تمام کسانی که کار می کنند، دیده شوند.

اخلاقیات باید پیچیده شود


فریدون جیرانی، کارگردان تلویزیون گفت: در جامعه پیچیده امروزی باید نگاه تلویزیون به اخلاقیات هم تفاوت کند.

وی افزود: اخلاقیات باید با جامعه هماهنگ باشد. در جامعه پیچیده اخلاقیات هم پیچیده می شود.

جیرانی با توجه به تفاوت های خواست ها و نیازهای جامعه امروز تحلیل افکار عمومی را از ضرورت‌های رسانه ملی دانست و افزود: معدل افکار عمومی را بگیرید و بر اساس آن برنامه ها و فیلم‌های مناسب برای آحاد جامعه تولید کنید.



جیرانی و عباسی


 بانک اطلاعات کارگردانان نیاز است

عباس رنجبر، کارگردان تلویزیون از نیاز سیما به بانک اطلاعات کارگردانان سخن گفت و تشکیل " سرای سیما" را پیشنهاد کرد وی خودسانسوری مدیران و کارگردانان را در بخش دیگری از سخنان خود مورد نقد قرار داد.

وی افزود: در آثار نمایشی به بازیگران بیشتر از دیگر عوامل توجه می شود و دستمزد آنها به اندازه‌ای است که گاهی برای پرداخت دستمزد دیگر عوامل دچار مشکل می شویم.

رنجبر گفت: در فیلم و سریال هر وقت بار اساسی روی قصه است کار خوبی تولید می شود.

کارگردان در کنار تهیه کننده کار درخشان می سازد

بهروز شعیبی، دیگر کارگردان حاضر در این نشست، گفت: هیچ کارگردانی بدون همراهی تهیه‌کننده کار درخشانی نساخته است. برای تولید اثر درخشان، زمان درست برای تولید، افراد حرفه‌ای، بازیگر، فیلمبردار و موسیقی خوب از جمله ملزومات است.

وی به ضروت برنامه ریزی حرفه ای در تولید اشاره کرد و افزود: قسمت های زیاد سریال به کیفیت کار لطمه می زند.



بهروز شعیبی

این کارگردان تلویزیون تصریح کرد: بازیگردان باید دوباره به تولید اثر تلویزیونی بازگردد و جدی گرفته شود.

وی اعتماد متقابل مدیران رسانه و کارگردانان نسبت به یکدیگر را خواستار شد.

 مدیران پشت برنامه سازان بایستند

جابر قاسمعلی، کارگردان تلویزیون گفت: برای تولید اثر ارزشمند نمایشی باید مدیران پشت برنامه‌سازان بایستند و مقابل فشارهای بیرونی مقاومت کنند.

وی این مهم را در جذب مخاطب بیشتر موثر دانست و گفت: همه کارگردانان تلاش می کنند که مخاطب کار خود و تلویزیون را افزایش دهند.

تلویزیون به کارگردان مولف بها دهد

مرضیه برومند، کارگردان مجموعه ها و فیلم های سینمایی و تلویزیونی نیز در این جلسه خواستار بها دادن به کارگردانان مولف شد.

وی سرعت در تولید یک اثر نمایشی را پارامتری برای موفقیت ان اثر ندانست و گفت: گاهی کاری که سریع تر تولید می شود مورد توجه قرار می گیرد.

برومند گفت: حل مسائل مالی رابطه مستقیمی با کیفیت کار دارد.

وی از کارگردانان خواست که برای پیدا کردن موضوعات جدید و شکل جدید کار بکوشند و در این راستا تشکیل هسته ای خوب از تهیه کنندگان، کارگردانان و فیلمنامه نویسان را برای یافتن موضوعات جدید خواستار شد.

 به تحقیق و پژوهش اهمیت دهیم

شاهین باباپور، کارگردان تلویزیون گفت: تحقیق و پژوهش در تولیدات فاخر تاثیرگذار است لذا صداوسیما هزینه‌ای را برای این امر مهم اختصاص دهد.

وی مطالعه دقیق مجموعه های تلویزیونی پیش از تولید و کار متکی به دانش و آگاهی را زمینه ساز تولید اثر نمایشی موفق دانست.

 ضرورت تشکیل کارگروهی متشکل از کارگردانان


وحید نیکخواه‌آزاد، دیگر کارگردان تلویزیونی حاضر در نشست نیز تشکیل کارگروهی از کارگردانان را برای بررسی راهکارهای موفقیت هرچه بیشتر تولیدات نمایشی پیشنهاد کرد.


ویدیو مرتبط :
جدید ترین و خفن ترین سوتی خانم مجری مشهور صدا و سیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خارج رفته‌های مشهور صدا و سیما + تصاویر



خارج رفته‌های مشهور صدا و سیما + تصاویر

چند روز پیش احسان کرمی، مجری رادیو و تلویزیون، به محدودیت حضور سوپراستارها در تلویزیون اشاره کرد.

چند روز پیش احسان کرمی، مجری رادیو و تلویزیون، به محدودیت حضور سوپراستارها در تلویزیون اشاره کرد. حرف‌های او بهانه‌ای شد برای تهیه گزارشی از حال و روز مجریان و هنرمندان مشهور صدا و سیما که از کشور رفته‌اند.

 

گیتی خامنه

گیتی خامنه مجری مشهور و محبوب برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون در دهه 60 مدتی پیش پس از 15 سال زندگی در آمریکا و تحصیل علم به ایران بازگشت. تصویر و صدای گیتی خامنه که خاطرات کودکی دو نسل را زنده می‌کند، همچنان در اذهان این دو نسل باقی است.

 

مجری رادیو و تلویزیون ,اخبار فرهنگی ,گیتی خامنه

 

او از سال 1358 تا اواسط دهه 70، یک روز در میان ساعت پنج عصر و پس از آن تیتراژ به یادماندنی برنامه کودک شبکه اول سیمای دو شبکه‌ای جمهوری اسلامی مهمان خانه‌ها بود و مثل همتای محبوب دیگرش، الهه رضایی، دوست صمیمی کودکان و نوجوانان انقلاب.

 

به جرأت می توان گفت او یکی از مسلط‌ترین و حرفه‌ای ترین مجریان تلویزیون ایران در سال‌های پس از انقلاب بود. او در سال 73، آخرین برنامه «فیروزه» (ویژه دختران نوجوان) را در شبکه 4 اجرا کرد و برای سال‌ها به آمریکا رفت. او در آمریکا نیز یک برنامه کودک و نوجوان را در شبکه فارسی‌زبان «صدای آشنا» که گفته می‌شد به نهادهای مرتبط با دولت جمهوری اسلامی نزدیک است و بخش اعظم برنامه‌هایش در تهران تولید می‌شد، تهیه و اجرا می‌کرد اما به رغم اینکه شرایط مناسبی برای اجرا در شبکه‌های خارجی غیروابسته به دولت ایران هم داشت، پس از 15 سال زندگی در دیار غربت، به گفته خودش برای انتقال تجربیاتش به ایران بازگشت و از جمله اجرای برنامه‌ به شدت محبوب و پربازدید «بچه‌های دیروز» را در شبکه 5 به عهده گرفت که به بازگویی خاطرات تصویری نسل دهه 60 از برنامه‌های کودک اختصاص داشت.

 

فرشید منافی

فرشید منافی، همان که اول و وسط و آخر همه برنامه‌های صوتی و تصویری که اجرا کرده، خطاب به مخاطب فریاد می‌زد: «قررررربونتون برم!». منافی تا در ایران بود، در رادیو پیام، رادیو ورزش، رادیو جوان و رادیو فرهنگ به عنوان گوینده فعالیت می‌کرد.

 

مجری محبوب برنامه «روی خط جوانی» حالا با بیش از 400 هزار لایک در صفحه فیس‌بوکش، پنج شب هفته برنامه طنز «رادیو پس‌فردا» را اجرا می‌کند.

 

او متولد 22 مرداد 1358 است، تحصیلات دوره متوسطه را در دبیرستان «جاویدان» و تحصیلات عالی را در رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد گذرانده است.

 

فرشید منافی در حالی که در اوج محبوبیت بود، برای مدتی از کار گویندگی در صدا و سپس مجری‌گری در سیما کنار گذاشته شد. برنامه روی خط جوانی از انتقاد تند و تیز و بی‌سابقه به مسئولان و مدیران مختلف ابایی نداشت اما همین انتقادها کم‌کم کار دست او داد تا جایی که او همان موقع در گفتگو با روزنامه اعتماد و درباره علت کاهش جذابیت کارهای صدا و سیما گفت: متاسفانه الان رادیو و تلویزیون خیلی صادق نیستند.

 

نه برنامه‌سازها و نه مجری‌ها حتی با خودشان هم صادق نیستند و گاهی هم اصلا متوجه این صداقت نداشتن نمی‌شوند و ... در نهایت متوجه می‌شوی به یک انسان مکانیکی تبدیل شده که عادت کرده کاری را انجام بدهی یا برنامه‌ای را داشته باشی که عرف است یا کاراکتر فلان مجری موفق را الگوبرداری کنی اما من سعی کردم خودم باشم. من خودم را زندگی کردم و حتی در اجرا هم خودم هستم. منی که در اطرافم هم مذهبی دارم، هم شهرستانی، هم کم‌درآمد و هم متمول یعنی در حقیقت در بطن جامعه هستم و می‌توانم از نزدیک با زندگی مردم آشنا شوم و می‌توانم ببینم دغدغه های آنها چیست و چطور حرف می زنند.

 

مجری رادیو و تلویزیون ,اخبار فرهنگی ,فرشید منافی

 

شاید او با همین روش در آبان 1390 با برنامه رادیو پس‌فردا، جایزه شخصیت رادیویی سال «اتحادیه رسانه‌های بین‌المللی» را از آن خود کرد. او اوایل همان سال نیز دو جایزه «بهترین مجری رادیویی» و «بهترین گفتارمحور روزانه رادیویی» از فستیوال رادیویی نیویورک را برده بود. زمانی که او در ایران از کار برکنار شد، برخی رسانه‌های داخلی از جمله سایت البرز نوشت: منافی به دلیل حضور در گروه‌های منحرف عقیدتی - اخلاقی از ادامه فعالیت در صدا و سیما محروم می‌شود.

 

این سایت تصاویری منتشر کرد و مدعی شد یکی از حاضران در این تصاویر، فرشید منافی است که با شالی قرمز در گردهمایی زیرزمینی «گروه منحرف TSM» شرکت داشته است. اما واقعا چرا او از ایران رفت؟

 

رضا رشیدپور می‌گوید ترجیح می‌دهد در ایران بماند اما در عین حال، گناه پر کشیدن استعدادی چون منافی را بر گردن مسئولانی می‌داند که جوانان مستعد را ناامید می‌کنند. اما وحید یامین‌پور مجری اصولگرای برنامه سیاسی «دیروز، امروز، فردا»ی سیما، همه چیز را به پای منافع مادی او می‌نویسد.

 

یامین‌پور وقتی منافی در رادیو «پس‌فردا» به او حمله کرد، علیه همکار سابقش در رادیو جوان نوشت: فرشید فقط یک بازیگر بود. او نهج‌البلاغه می‌خواند، برای امام راحل شعر می‌خواند، علیه آمریکا متن طنز می‌گفت اما امروز این‌گونه می‌گوید. از او انتظار بیشتری نیست. او نه آن وقت انقلابی بود و نه الان ضد انقلاب است. او هیچ وقت هیچ خصلتی نداشته است. فقط به درآمدش فکر می‌کرد. او اکنون گوینده سرویس جاسوسی آمریکاست. خب شاید آنجا بیشتر حقوق می‌دهند.

 

سید محمد حسینی طباطبایی

سید محمد حسینی طباطبایی نیز از ابتدای شروع به کار شبکه تهران تا سال 1384 مجری تلویزیونی این شبکه بود که برنامه‌های او خصوصا با سید کاظم احمدزاده هواداران فراوانی داشت. محمد حسینی تا زمان فعالیتش در ایران در شوهای تلویزیونی نظیر «مسابقه سیمرغ» و «مسابقه بزرگ» فعالیت داشت.

 

او دانش‌آموخته رشته فیزیک از اصفهان است. او که مجری بذله‌گویی بود مثل همه چهره‌های برنامه‌های زنده سیما می‌کوشید از سیاست بپرهیزد.

 

مجری رادیو و تلویزیون ,اخبار فرهنگی ,سید محمد حسینی طباطبایی

 

وقتی از ایران رفت، ابتدا در دوبی کوشید که در اولین شبکه خصوصی مجاز ایران، مجری اول باشد اما آن شبکه راه نیفتاد و او ناراضی و سرخورده حالا در آمریکا به تهیه و اجرای برنامه می‌پردازد. برنامه او با مضمون طنز سیاسی به صورت هفتگی پخش می‌شود و در فیس‌بوک، خود را رهبری سیاسی می‌بیند و در توهم استراتژی سرنگونی نظام به اصطلاح برای مردم می‌نویسد: یادتون باشه، من به دستور شما (مردم) وارد سیاست شدم و به دستور شما می‌رم بیرون ... من راه حل تغییر رژیم، بدون کشته دادن را نوشتم ... پیشنهاد نوع حکومت آینده و ...

 

او در برنامه «ام. شو» حتی پا را فراتر از سیاست گذاشته. او مثل بسیاری از مجریان برنامه‌های تلفنی سلطنت‌طلبانه درباره مقدسات اسلامی و سنتی مردم حرف‌های موهن و زننده‌ای به زبان می‌آورد. او اولین مرد راه مهاجرت هنری - سیاسی بود ولی در نیافت که آمریکا و برنامه‌های تک‌نفره تلفن‌محور، گردابی است که پیرمردهای بسیاری را در خود هلاک کرده است. او حالا گوش به فرمان لایک‌زن‌های فیس‌بوکش است اما مطمئنا میزان بینندگانش یک‌پنجم مخاطبان برنامه مشترکش با سید کاظم در شبکه 5 نیست.

 

اما در هیاهوی برگزاری انتخابات تاریخی خرداد 92 که اذهان عمومی مردم و اصحاب رسانه به پیگیری اخبار انتخابات معطوف است، شبکه برون‌مرزی Ifilm صدا و سیمای جمهوری اسلامی چند روزی سریالی با عنوان «مشق عشق» پخش کرد. سریالی درباره والیبالیست جوانی به نام امید که بر اثر حادثه‌ای از ناحیه پا فلج شده و اطرافیانش تلاش می‌کنند تا او را به جریان عادی زندگی بازگردانند. اما این حضور سالومه سیدنیا یکی از مجریان شبکه «من و تو» با نام مستعار «سالی تاک» در این سریال بود که ناگهان بحث‌برانگیز شد. گویا این سریال در سال‌های حضور او در ایران در یکی از شبکه‌های استانی تهیه، تولید و پخش شده بود.

 

سالومه سیدنیا

سالومه سیدنیا یکی از تهیه‌کنندگان و مجریان جوان شبکه من و تو 1 است. او دارای مدرک لیسانس علوم ارتباطات شاخه خبرنگاری از دانشگاه آزاد تهران و فوق لیسانس مدیریت بین‌المللی از دانشگاه آکسفورد بروکس و همچنین دارای دیپلم بازیگری از کانون سینمای جوان است.

 

مجری رادیو و تلویزیون ,اخبار فرهنگی ,سالومه سیدنیا

 

سالومه پیش از پیوستن به تلویزیون من و تو 1 سابقه کار در رسانه‌های مختلفی از جمله روزنامه‌های «زن» (به مدیریت فائزه هاشمی) و «ایران» و شبکه بی بی سی فارسی را دارد و به عنوان یکی از برگزارکنندگان بخش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر به مدت پنج سال در روابط عمومی خانه سینما حضور داشت.

 

ستاره درخشش، مجری باسابقه و مدیر کنونی برنامه فارسی صدای آمریکا در یکی از پست‌های فیس‌بوکش مدعی شده بود که سالومه در این رسانه هم همکاری داشته اما او را به علت مسائل اخلاقی از آنجا بیرون کرده است.

 

شوی تلویزیونی سالی تاک، تصاویر و ویدئوهای ارسالی از ایران را تقریبا با اهدافی سیاسی پخش می‌کند. این تصاویر و کلیپ‌ها توسط شهروندان آماتور داخلی و بنا بر موضوعات هفتگی اعلامی برنامه از شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال می‌شود. او هم نمونه‌ای از کسانی است که نان وطن خوردند و نماندند.
منبع:isna.ir