فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
نظر فخیمزاده درباره حذفیهای «مختار»
نظر فخیمزاده درباره حذفیهای «مختار»
به گزارش جهان به نقل از پارسینه مهدی فخیمزاده کارگردان سریال «ولایت عشق» با هفتهنامه «پنجره» گفتگویی را انجام داده و درباره سریالهای دینی و مشکلاتی که در ساخت سریال خود و سریال «مختارنامه» وجود داشته سخن گفته است. در ادامه بخشهایی از این گفتگو را از نظر میگذرانید:
- اوایل انقلاب هر گاه بحثی درباره ساخت فیلم یا سریالی درباره مختار میشد، مسئولان وقت ایراد میگرفتند. جالب اینکه کارگردانهای بسیاری هم طالب ساخت فیلم یا سریال درباره او بودند.
- کار بر روی کارکتر مختار از ابتدا با نوعی مشکل تاریخی - مذهبی مواجه بود؛ به این معنا که بسیاری از مراجع معتقد بودند که مختار بیاذن امام سجاد(ع) خروج کرده است و مدرک مشخصی در دست نبود که امام ورود مختار را تایید کرده باشد. بنابراین شبهه وجود داشت که مختار بدون رضایت امام زمان خود خروج کرده باشد و از این منظر ساخت فیلم و سریال درباره او جای بحث داشت.
- در پی تحقیقات بسیار ثابت شد که مختار به اذن امام سجاد(ع) خروج کرده است.
- صحنه مبارزه حضرت عباس (ع) را که هفده دقیقه بود را در شاهرود با حضور آقای ضرغامی و چند نفر از نمایندههای مجلس دیدم. صحنه بسیار زیبایی بود که حضرت عباس(ع) طبق روایتهای تاریخی بی کم و کاست به میدان میآمد؛ مشک آب را پر میکرد و با دست مشک را میگرفت؛ دست حضرت عباس(ع) را قطع میکنند و او با دست دیگر مشک را میگیرد؛ دست دیگر حضرت قطع میشود و ایشان با دندان مشک را به دهان میگیرند و دست آخر مشک با تیر سوراخ میشود و تیر به سینه حضرت میخورد. واقعا صحنه زیبا و تاثیرگذاری بود؛ همه گریه میکردند.
- یکی از مراجع بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده بود، تشخیص داد که این صحنه دیده نشود و میر باقری هم این صحنه را خدمت ایشان برد.
- میرباقری اگر با چراغ خاموش حرکت میکرد، به راحتی و با خیال آسوده این تصاویر نمایش داده میشد و هیچ اتفاقی هم نمیافتاد. صحنهای که من دیدم، بسیار تاثیرگذار و خوب گرفته شده و یکی از زیباترین صحنههای «مختارنامه» بود که میرباقری با اعتقاد کامل و از دل و جان ساخته بود، در نهایت هم حیف شد که دیده نشد.
- در زمان ساخت سریال «ولایت عشق» من ماجرایی مشابه میرباقری داشتم اما چراغ خاموش حرکت کردم. تا شب نمایش هیچکس نمیدانست که قرار است چه چهرهای از امام پخش شود و اتفاقا همان قسمت نخست که سریال روی آنتن رفت، امام (ع) در صحنه ای حضور داشت.
- من اصولا با حضور بخش دولتی در ساخت فیلم و سریال مخالف هستم چون بخش خصوصی باید از جهت مالی آن قدر قدرتمند باشد که از عهده ساخت پروژههایی از این دست برآید.
- زمانی که سریال «ولایت عشق» روی آنتن رفت، برخی از تهیه کنندگان سوری سراغ من آمدند و خواستند که در رابطه با شخصیتهای تاریخی و مذهبیشان که اتفاقا تفکر ضد شیعی نیز داشتند، فیلم بسازم.
- اگر احساس شود که ساخت فیلم و سریالهای تاریخی ایجاد تفرقه میکند و یا شبههانگیز است و یا ممکن است به اعتقادات جماعتی لطمه بزند، به نظر من ساخت بهتر است که شرط انصاف رعایت گردد و اساسا فیلم و سریال با موضوعات مذهبی ساخته نشود./جهان
ویدیو مرتبط :
فرانسه صحبت کردن فخیم زاده
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
بیوگرافی مهدی فخیم زاده
مهدی فخیمزاده
مهدی فخیم زاده
زمینه فعالیت : سینما و تلویزیون
تولد : ۱۳۲۱
محل زندگی : تهران
ملیت : ایرانی
پیشه : بازیگر، فیلمنامه نویس، طراح صحنه و لباس و تهیه کننده
سالهای فعالیت :۱۳۵۱ تاکنون
مهدی فخیم زاده (زاده ۱۳۲۱ تهران) کارگردان سینما و تلویزیون، بازیگر، فیلمنامهنویس، طراح صحنه و لباس و تهیه کننده اهل ایران است.
زندگی هنری مهدی فخیم زاده
مهدی فخیم زاده فعالیتهای هنری خود را با تئاتر و در سال ۱۳۴۸، و فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم تپلی، ساخته رضا میرلوحی آغاز کرد. وی دارای لیسانس زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران و فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران است.
مهدی فخیم زاده یک رزمی کار است و جزو خانوادهٔ بزرگ کاراته کاران ایران می باشد. این موضوع، در کارهای هنری ایشان خود را مکررا نشان داده است.
مهدی فخیم زاده در رشته ادبیات مشغول به تحصیل بود که در اواسط تحصیل علاوه بر این رشته وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد و همزمان در هر دو رشته مشغول به تحصیل شد. در سال 1351 وارد عرصه سینما شده و در فیلم های مختلف به عنوان دستیار کارگردان حضور پیدا کرد.
وی فیلمنامه های متعددی را نوشته است. در سال 1353 اولین فیلم سینمایی اش را کارگردانی کرد. از جمله فیلم هائی که تاکنون کارگردانی کرده میتوان از میراث من ، جنوب ، تشریفات ، مسافران مهتاب ، تپش ، بهار در پاییز ، ساده لوح ، خواستگاری ، شتاب زده ، همسر و همنفس و ...نام برد.
تصاویر مهدی فخیمزاده
گفتگویی کوتاه با مهدی فخیم زاده
من در دانشکده ادبیات در رشته زبان فرانسه تحصیل کرده ام و دانشکده هنرهای دراماتیک را بدون اخذ لیسانس رها کردم و این خلاصه ای از میزان تحصیلاتم است. بعد هم در رشته بازیگری ، نویسندگی و کارگردانی مجموعه ها و فیلم های سینمایی تا کنون فعالیت داشته ام.
مدت زیادی است که ذهن خود را معطوف به کار پلیسی کرده اید آیا این دلیل خاصی دارد .
ژانر پلیسی را همیشه دوست داشته و به آن علاقه مند بودم. قبل از انقلاب اسلامی این فرصت داده نمی شد تا در این حوزه کار شود . بعد از انقلاب اسلامی در سال 1358 این فرصت پیش آمد و من فیلمی ساختم بنام "میراث من جنوب" ،گرچه صرفا پلیسی نیست اما با فضایی که در این فیلم بوجود می آید کار به نوعی شباهت به کار پلیسی دارد بعد از آن دوباره کشور در گیر یک نوع سیاست گزاری خاصی شد و باز کمتر کارهای پلیسی ارائه شد. گرچه من در آن مدت درگیر سریالهای تاریخی مثل ولایت عشق و تنهاترین سردار بودم اما بعد از آن بلافاصله دوباره شرایط ارائه کارهای پلیسی بوجود آمد. من خیلی علاقمند بودم فیلم سینمایی پلیسی بسازم چون به اندازه کافی مجموعه های تاریخی و فیلم ملودرام خانوادگی ساخته بودم. در آن زمان از طرف فرماندهی نیروی انتظامی تهران پیشنهاد ساخت کار پلیسی داده شد و من مجموعه خواب و بیدار را کار کردم و بعد از آن هم دوست داشتم و علاقمند بودم در این ژانر بمانم و کار کنم .
شما ژانرهای مختلفی مثل ملودرام خانوادگی ، تاریخ ، پلیسی را تجربه کرده اید آیا در ساختن سریالها و مجموعه های تاریخی که قبلا تجربه نشده بود احساس نگرانی از بازتاب آن در بین مردم نمی کردید؟
بله احساس نگرانی که همیشه وجود دارد البته در مورد ساختن سریال های تاریخی، طوری نبود که من انتخاب کنم شرایطی بوجود می آمد و من احساس تکلیف می کردم. از طرف دیگر هیچ وقت سعی نکردم دریک ژانر ثابت بمانم خیلی از کارگردانها در دنیا وجود دارند که در ژانر های مختلف کار می کنند همانطور که می دانید سینمای ایران از نظر مالی و اقتصادی محصور است چون کارهایی که ساخته می شود (کارهای مذهبی و تاریخی) فقط منحصرا برای ایرانیان داخل و متعلق به فرهنگ ایرانی و اسلامی است و نمی توان از آنها انتظار برگشت سرمایه را داشت مگر اینکه از سوی نهاد دولتی پشتیبانی شود ، بنابراین اکثر کارگردان ها مایلند در ژانر های ملودرام خانوادگی یا اجتماعی کار کنند که مخاطبین بیشتری را هم بهمراه دارد .
هم به لحاظ هزینه های سنگینی که ساختن اینگونه سریالها دارد و هم به لحاظ جذب مخاطب واقعا نگران کننده است ، و اگر حمایت های تلویزیون نبود واقعا ما قادر به ساختن چنین سریال هایی نبودیم، حمایت های تلویزیون باعث شد سربداران توسط آقای نجفی و سریال امام علی توسط آقای میرباقری ساخته شود تا این گونه کارها تجربه شود . درحال حاضر هم مجموعه های ملودرام خانوادگی و اجتماعی تلویزیونی خود را به گونه ای به ژانر پلیسی نزدیک می کنند اما نه آن کارهای پلیسی خشن که در فیلم های امریکایی شاهد آن هستیم بلکه کارهای پلیسی شبیه به فیلم های فرانسوی است.
عکس مهدی فخیمزاده
معمولا فیلم و سریالهایی که می سازید فیلمنامه آنرا خودتان می نویسید، آیا قبل از نوشتن فیلمنامه برای هنر پیشه خاصی می نویسید چون معمولا بازیگران سریالهایتان ثابت هستند ؟
شما اگر بر مبنای یک بازیگر بنویسید ممکن است آن بازیگر در آن مقطع بر سر کار دیگری باشد و نتواند با شما همکاری داشته باشد یا ممکن است با تهیه کننده کار به توافق نرسد بنابراین من همیشه نت می نویسم و برای بازیگر خاصی دیالوگ نمی نویسم . البته با بعضی از بازیگران راحت هستم آنها هم با من راحت هستند مثلا خانم رویا نونهالی و آقای محمد صادقی و دیگر دوستان . با هم قبلا کار کرده ایم از شیوه کار هم با خبر هستیم. سناریو نویسی مثل "کارتراش" روی مجسمه است شما باید کم کم یک شخصیت را به آن شکل دهید عقب و جلو ببرید تا به آن شخصیت مورد نظر برسید . بعد که آن شخصیت را در ذهن ساخته و پرداخته کردم پیش خود می گویم ایفای این شخصیت فلان بازیگر را می خواهد.
شما همیشه در فیلم و سریالهای خود نقش های خاص را خودتان اجراء می کنید. با توجه به اینکه مخاطبان کاملا با شخصیت واقعی شما آشنا هستند آیا این دلیل خاصی دارد ؟ آیا بازیگر دیگری نیست که آن نقش را بازی کند؟
همیشه بر این اعتقاد بوده ام که یک بازیگر باید هر نقشی را که به او می دهند خوب بازی کند. یک بازیگر باید خود شخصیت خوب داشته باشد چون وجود این شخصیت خوب به بازیگر اجازه بازی می دهد . باید شخصیت خوب داشته باشد نه اینکه آدم خوبی باشد . چون ممکن است یک آدم خوب نتواند از عهده یک نقش منفی بر آید. در بعضی مواقع هم ضرورت پیش می آید که خودم یک نقش را بازی کنم مثلا در سریال تنها ترین سردار به جرات می توانم بگویم هیچ کس حاضر نشد نقش شمر را بازی کند و من مجبور شدم خودم آن نقش را بازی کنم چون همگی معتقد بودند که از عکس العمل مردم درکوچه و بازار واهمه داشتند و می ترسیدند.
به همین خاطر گاهی اوقات ضرورت ایجاب می کرد که بعضی نقشهای خاص را خودم اجرا نمایم
مهدی فخیمزاده
فعالیت های مهدی فخیم زاده
بازیگر
* تپلی - ۱۳۵۱
* خانواده سرکار غضنفر – ۱۳۵۱
* زن باکره – ۱۳۵۲
* مکافات – ۱۳۵۲
* اسرار گنج دره جنی - ۱۳۵۳
* یاور – ۱۳۵۳
* پلنگ در شب – ۱۳۵۴
* هم خون – ۱۳۵۴
* کمین – ۱۳۵۴
* مجازات – ۱۳۵۴
* پیشکسوت – ۱۳۵۵
* پشمالو – ۱۳۵۵
* هزار بار مردن – ۱۳۵۶
* غربتیها – ۱۳۵۶
* فری دست قشنگ – ۱۳۵۶
* به دادم برس رفیق – ۱۳۵۷
* میراث من جنون – ۱۳۶۰
* اشباح – ۱۳۶۰
* تفنگدار – ۱۳۶۲
* خاک و خون – ۱۳۶۲
* زخمه – ۱۳۶۲
* فرار - ۱۳۶۳
* تشریفات – ۱۳۶۴
* جدال – ۱۳۶۴
* بهار در پاییز – ۱۳۶۶
* مسافران مهتاب – ۱۳۶۶
* رنو تهران - ۲۹– ۱۳۶۹
* شتابزده – ۱۳۷۰
* تاواریش – ۱۳۷۲
* تنهاترین سردار - ۱۳۷۶
* ولایت عشق ۱۳۷۹
* خواب و بیدار (مجموعه تلویزیونی) - ۱۳۸۱
* همنفس – ۱۳۸۲
* حس سوم - ۱۳۸۴
* بی صدا فریاد کن - ۱۳۸۶
* ولایت عشق (فیلم) ۱۳۸۰
* ساختمان ۸۵ - ۱۳۸۹
* مختارنامه - ۱۳۸۹
* تکیه بر باد - ۱۳۹۱
* آذر، شهدخت، پرویز و دیگران - ۱۳۹۲
* فوق سری - ۱۳۹۳
تصاویر مهدی فخیمزاده
نویسنده
* پشمالو – ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵
* مجازات – ۱۳۵۴
* به دادم برس رفیق – ۱۳۵۷
* میراث من جنون – ۱۳۶۰
* اشباح – ۱۳۶۰
* تشریفات – ۱۳۶۴
* بهار در پاییز – ۱۳۶۶
* مسافران مهتاب – ۱۳۶۶
* تپش – ۱۳۶۷
* خواستگاری – ۱۳۶۸
* شتابزده – ۱۳۷۰
* ساده لوح – ۱۳۷۰
* تاواریش – ۱۳۷۲
* همسر – ۱۳۷۲
* تنهاترین سردار – ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵
* کلید ازدواج - ۱۳۷۶
* ولایت عشق (مجموعه تلویزیونی) – ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷
* هم نفس – ۱۳۸۲
* حس سوم - ۱۳۸۴
* بی صدا فریاد کن - ۱۳۸۶
* قتل در ساختمان ۸۵ - ۱۳۸۸
کارگردان
* پشمالو – ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵
* مجازات – ۱۳۵۴
* در شهر خبری نیست – ۱۳۵۶
* فری دست قشنگه – ۱۳۵۶
* به دادم برس رفیق – ۱۳۵۷
* میراث من جنون – ۱۳۶۰
* تشریفات – ۱۳۶۴
* مسافران مهتاب – ۱۳۶۶
* بهار در پاییز – ۱۳۶۶
* طپش – ۱۳۶۷
* خواستگاری – ۱۳۶۸
* شتابزده – ۱۳۷۰
* ساده لوح – ۱۳۷۰
* تاواریش – ۱۳۷۲
* همسر – ۱۳۷۲
* تنهاترین سردار (مجموعه تلویزیونی)–۱۳۷۳ تا۱۳۷۵
* ولایت عشق (مجموعه تلویزیونی) – ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷
* خواب و بیدار (مجموعه تلویزیونی) – ۱۳۸۰
* هم نفس – ۱۳۸۲
* حس سوم - ۱۳۸۴
* بی صدا فریاد کن - ۱۳۸۶
* قتل در ساختمان ۸۵ - ۱۳۸۸
* فوق سری - ۱۳۹۳
مشاور کارگردان
* ازدواج به سبک ایرانی - ۱۳۸۳
* تکیه بر باد (مجموعه تلویزیونی) - ۱۳۹۱
طراح صحنه و لباس
* خواستگاری – ۱۳۶۸
* شتابزده – ۱۳۷۰
* ساده لوح – ۱۳۷۰
* تاواریش – ۱۳۷۲
تهیه کننده
* در شهر خبری نیست – ۱۳۵۶
* مسافران مهتاب – ۱۳۶۶
* شتابزده – ۱۳۷۰
* بی صدا فریاد کن - ۱۳۸۶
تصاویر مهدی فخیمزاده
جوایز
* دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به خاطر فیلم شتابزده – ۱۳۷۰ از دهمین جشنواره فیلم فجر
* تقدیر شده برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به خاطر فیلم تاواریش – ۱۳۷۲ از دوازدهمین جشنواره فیلم فجر
* تقدیر شده برای بهترین فیلمنامه به خاطر فیلم همسر – ۱۳۷۲ در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر
* انتخاب فیلم همسر – ۱۳۷۲ به عنوان چهارمین فیلم سال در نهمین دوره منتخب نویسندگان و منتقدان در سال ۱۳۷۳
گردآوری:بخش سرگرمی صبح بخیر
منابع:
wikipedia.org
mahshar.com