فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مروری بر رمان های جک ریچر


اگر به خواندن رمان های جنایی و پر ماجرا علاقه مند هستید مجموعه کتاب های جک ریچر می تواند انتخاب هیجان انگیزی باشد. این مجموعه رمان را کتابسرای تندیس منتشر کرده و مترجم آن محمد عباس آبادی است.

 برترین ها - محمودرضا حائری: اگر به خواندن رمان های جنایی و پر ماجرا علاقه مند هستید مجموعه کتاب های جک ریچر می تواند انتخاب هیجان انگیزی باشد. این مجموعه رمان را کتابسرای تندیس منتشر کرده و مترجم آن محمد عباس آبادی است.

جک ریچر یک مجموعه رمان در ژانر تریلر و به نویسندگی لی چایلد است که از پرفروش‌ ترین‌های این ژانردر سال‌های اخیر در آمریکا بوده و تا کنون به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده است.

جک ریچر، شخصیت محوری این مجموعه، یک افسر سابق ارتش آمریکاست که پس از 13 سال خدمت به یک باره تصمیم می‌گیرد از ارتش خارج شده و زندگی جدیدی را در پیش گیرد. زندگی جدید او سرشار از ماجراجویی و حادثه است، و البته آوارگی و تنهایی و انزوا: او بی‌هدف در ایالت‌های مختلف آمریکا پرسه می‌زند و از شهری به شهر دیگر می‌رود و ناخواسته درگیر ماجراهایی جنایی و پلیسی می‌شود که با تکیه بر مهارت‌ها و تجربه‌ی چندساله‌ی خود در ارتش، یکی یکی آنها را پشت سر می‌گذارد.

مروری بر رمان های جک ریچر

 جک ریچر با 198 سانتیمتر قد و 115 کیلو وزن، موهای بلوند و چشمان آبی، عادت‌ها و سبک زندگی عجیبی دارد. او هیچ وقت برای مدت طولانی یک جا نمی‌ماند و دائم در سفر است. تمام دارایی‌اش یک مسواک تاشو است. همیشه دوست دارد در گمنامی و انزوا زندگی کند و هر جا می‌رود از یک اسم مستعار استفاده می‌کند. البته ماجراهایی که او خود را در آنها درگیر می‌کند مستلزم این سبک زندگی هستند. اما او برای خود اصول و اعتقاداتی هم دارد که در مواجهه با مشکلات و معماهایی که پیش رویش قرار می‌گیرند از آنها بهره می‌گیرد. مهم‌ترین اصل او شاید عدالت‌طلبی باشد که به خاطر آن حتی قانون را هم زیر پا می‌گذارد. در واقع می‌توان گفت که او قانون خود را دارد.

هر یک از کتاب‌های این مجموعه داستانی مستقل و جدا دارد و شرح یکی از ماجراهای جک ریچر است، و به همین خاطر می‌توان آنها را به صورت جداگانه خواند. اما اگر می‌خواهید تصویری کلی از جک ریچر و شخصیت و افکار او دستتان بیاید، بهتر است از کتاب اول آن یعنی «قتلگاه» شروع کنید: «او یک ساعت پس از ورود به شهر کوچک و گمنام مارگریو در جورجیا به جرم قتل بازداشت می‌شود. تنها چیزی که او می‌داند این است که کسی را نکشته است. حداقل نه در این شهر، و نه اخیرا. ولی او هیچ شانسی برای قانع کردن کسی ندارد...» لی چایلد از همان ابتدا مهارت خود در گره‌افکنی و هیجان‌انگیزی را به رخ شما کشیده و حتی اگر این ژانر موردعلاقه‌ی شما نباشد، به حدی شما را درگیر داستان می‌کند که خودبخود سراغ بعدی‌ها هم خواهید رفت.

مروری بر رمان های جک ریچر

البته اینطور نیست که بعد از خواندن چند جلد از این مجموعه شخصیت جک ریچر برای شما تکراری و قابل پیش ‌بینی شود. چون کسی که بی‌هدف زندگی می‌کند و دنبال دردسر و ماجراجویی است، اساساً قابل پیش‌بینی نیست؛ و همین ویژگی او به همراه فضای داستان که دائماً در حال تغییر است و در هر کتاب عوض می‌شود، باعث می‌شود جذابیت شخصیت او در طول داستان حفظ شده و برای خواننده تکراری نشود. او همیشه چیزی برای غافلگیر کردن دیگران دارد!

تعدادی از کتاب‌های این مجموعه (ازجمله کتاب اول) از زبان خود جک ریچر است و بقیه‌ی کتاب‌ها از زوایه‌ی دید سوم‌شخص روایت شده‌اند. نویسنده با توضیحات و توصیفات دقیقش نه تنها ما را با موقعیت‌ها و افکار درونی شخصیت‌ها به ویژه ریچر آشنا می‌کند، بلکه اطلاعات زیادی در خصوص موضوعات مختلف به ما می‌دهد که به خودی خود جالب توجه هستند.

رمان قتلگاه که اولین رمان این مجموعه به حساب می‌آید در سال 1997 منتشر شد. این رمان سه جایزه‌ی آنتونی، بَری، و دیلیس را برای بهترین رمانِ اول از آن خود کرده است و در فهرست 100 کتاب برتر جنایی و معمایی قرار گرفته است. تا کنون بیست جلد از این مجموعه روانه‌ی بازار شده و بیست و یکمی هم قرار است تا آخر سال جاری میلادی به چاپ برسد. هر کدام از این رمان‌ها در سال انتشار خود در صدر پرفروش‌ترین‌های نیویورک ‌تایمز قرار گرفته و جوایز متعددی را کسب کرده‌اند. از جمله طرفداران سرشناس سری کتاب‌های جک ریچر می‌توان به استیون کینگ و هاروکی موراکامی اشاره کرد که هر دو از نویسندگان سرشناس جهان هستند.

مروری بر رمان های جک ریچر

اما پای جک ریچر به عرصه‌ی سینما هم باز شده است. در سال 2012 فیلمی با اقتباس از کتاب نهم این مجموعه و با بازی تام کروز ساخته شد، هر چند انتقاداتی را در خصوص انتخاب تام کروز برای نقش جک ریچر در پی داشت که به لحاظ ظاهری هیچ شباهتی با توصیفات کتاب از این شخصیت نداشت. البته خود نویسنده از این فیلم و بازی تام کروز اظهار رضایت کرده بود. از این مجموعه فیلم دیگری هم در دست ساخت است که سال 2016 به اکران می‌رسد.

تاکنون هشت جلد از ترجمه‌ی این مجموعه (قتلگاه، تا پای مرگ، قلاب، آخرین مهمان، اکو در آتش، سوءقصد، وسوسه‌ی انتقام، دشمن) به چاپ رسیده و جلد نهم و دهم آن نیز (یک شلیک و راه سخت) ترجمه شده و در دست چاپ است.


ویدیو مرتبط :
انیمیشن کوتاه پیکسار حمله جک-جک با دوبله فارسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هیچ برای «هیچ»، مروری بر اكران فیلم «هیچ»



 

 

فیلم هیچ

 

با گذشت نزدیك به ۱۲ روز از برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر، امروز خبر رسید كه فیلم «هیچ» به كارگردانی عبدالرضا كاهانی به عنوان یكی از فیلم‌های كه حاشیه‌های فراوانی در جشنواره‌ی فجر برای نمایش آن بوجود آمد، سرانجام پروانه نمایش گرفته است.



پیش از آغاز جشنواره و اواخر دی ماه، در پی اعلام نمایش محدود فیلم «هیچ» در جشنواره‌ی فیلم فجر؛ عبدالرضا كاهانی، حضور این فیلم را در جشنواره منوط به صدور پروانه نمایش آن كرد.



كارگردان فیلم «هیچ» در گفت‌وگویی با ایسنا همان زمان گفته بود: موافق حضور فیلم در جشنواره هستم، به شرط آن‌كه قبل از آن پروانه نمایشش صادر شود.



چند روز بعد این كارگردان در گفت‌وگوی دیگری همان زمان اعلام كرد:اگر فیلم «هیچ» در جشنواره به نمایش در می‌آید، تنها به خاطر احترام به منتقدان است، چرا كه هیچ انگیزه‌ی دیگری برای حضور در جشنواره ندارم.



و سرانجام فیلم «هیچ» در سومین روز برپایی جشنواره‌ی فیلم فجر در سالن همایش‌های برج میلاد یك نمایش داشت و پس از پایان نمایش فیلم؛ مناظره‌ی علیرضا سجادپور و عبدالرضا كاهانی درباره‌ی فیلم «هیچ» به یكی از خبرهای داغ جشنواره تبدیل شد.



مدیر كل اداره‌ی نظارت و ارزشیابی كه این بحث را به مناظره تشبیه كرده بود، نبودن «هیچ» را در میان فیلم‌های مسابقه عدم رای كافی هیات انتخاب اعلام كرد و گفته بود: برای نمایش عمومی هم اخلاق خانواده معیار اصلی است. كار پروانه این فیلم انجام شده و موارد اصلاحی مشخص شده است.



عبدالرضا كاهانی كارگردان «هیچ» هم با اشاره به استقبال از فیلم‌اش در تنها نمایش آن خطاب به سجادپور گفت: اگر فیلم مشكل نظارتی ندارد باید بازتاب نمایش را مخاطبان در نظر بگیرند و قضاوت كنند. چرا فیلم در بخش مسابقه نیست و از شما می‌خواهم اگر فیلم مشكل ندارد، نوروز آنرا اكران كنم.



سجاد‌پور در جواب كاهانی اظهار داشت: اكران عمومی فقط به شرط اصلاح است.



كاهانی این نمایش را آخرین حضورش در جشنواره فیلم فجر اعلام كرد و گفت: تا وقتی نگاه دولتی بر جشنواره حاكم باشد وضع همین می‌شود و من در آن شركت نمی‌كنم و اگر هم امسال فیلم‌ام را دادم به دلیل مطرح‌بودن بحث تحریم بود و نمی‌خواستم به چنین شائبه‌ای دامن بزنم.



سجاد‌پور در پاسخ به سوال كاهانی در خصوص علت عدم نمایش فیلم در سینماهای مردمی گفت: چون فیلم در بخش‌های جشنواره حضور ندارد.



درپی همین مناظره؛ چند روز بعد عبدالرضا كاهانی همزمان با برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر خبر داد: با نمایش «هیچ» در سینما «سروش» مخالفت كردم چون خواهان نمایش فیلم برای مردم بودم.



این كارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،اذعان داشت: علی‌رغم پیگیری‌هایی كه برای نمایش فیلم «هیچ» در سینماهای مردمی جشنواره داشتم، یك نمایش در ساعت ۱۱ شب چهارشنبه در سینما «سروش» برای فیلم گذاشتند.



او در عین حال به دلایل مخالفتش با نمایش فیلم در سینما «سروش» اشاره داشت: علاوه بر این‌كه این سینما در اختیار تهیه‌كنندگان است، یك‌سوم بلیت‌های این سالن برای فیلم «هیچ» در اختیار معاونت سینمایی قرار گرفته كه من با نمایش آن مخالفت كردم و معتقدم معاونت سینمایی با هزار حرف و حدیث و منت یك نمایش برای خودش گذاشته است. درحالی‌كه می‌خواستم فیلم برای مردم كه دیدن آن حق طبیعی‌ آنهاست به نمایش درآید.



او گفته بود: متأسفانه فیلمی كه به گفته معاونت سینمایی پروانه نمایش دارد، مردم علی‌رغم تقاضاهای مكرری كه داشتند آن را در جشنواره ندیدند كه این می‌توانست به رونق جشنواره بسیار كمك كند.



كاهانی با بیان این‌كه «هیچ‌» را حتی برای مهمانان خارجی جشنواره هم نمایش ندادند نیز مطرح كرده بود: باید دید مسوولین جشنواره به دنبال چه هستند. از همین طریق از كسانی كه قرار بود چهارشنبه تماشاگر فیلم باشند عذرخواهی می‌كنم و امیدوارم به زودی در یك نمایش خصوصی فیلم را به نمایش درآورم و شرایط اكران عمومی آن را فراهم كنم.



این كارگردان تأكید كرد: متأسفانه در جشنواره تا جایی كه توانستند به فیلم «هیچ» و عوامل آن ظلم كردند كه هیچ‌وقت آن‌ها را نمی‌بخشم.



وی درباره اكران عمومی این فیلم نیز اظهار داشت: پخش فیلم را به «فیلمیران» سپرده‌ایم و تمام تلاش‌مان را می‌كنیم تا نوروز آن را به نمایش بگذاریم.



كاهانی درباره ممیزی اعمال شده بر فیلم «هیچ» نیز می‌گفت:تعهداتی دادم كه بخش‌هایی از فیلم حذف شود و تعهداتی هم از آقای سجادپور گرفتم كه بخش‌هایی كه به ساختار فیلم لطمه می‌زند حذف نشود.



او اظهار امیدواری كرده بود:تماشاگرانی كه به دنبال دیدن این فیلم در جشنواره بودند به زودی در اكران عمومی آن را ببینند.



و امروز ۱۲ روز پس از پایان جشنواره‌ی فیلم فجر؛ مدیرعامل «فیلمیران» در گفت‌وگو با ایسنا از دریافت پروانه نمایش فیلم «هیچ» خبر داد.



علی سرتیپی كه پخش این فیلم را برعهده دارد، خبر داد:با انجام سه اصلاحیه كوچك در حد دیالوگ پروانه نمایش این فیلم صادر شد و به ما تحویل دادند و به دنبال اكران این فیلم در عید نوروز هستیم.



وی افزود: با توجه به استقبالی كه از این فیلم در تنها نمایشش در جشنواره فیلم فجر شد، پیش‌بینی اكران بسیارخوبی برای آن می‌شود.



در فیلم «هیچ»، مهدی هاشمی، مرضیه برومند، پانته آ بهرام، باران کوثری، صابر ابر، احمد مهران فر، نگار جواهریان، مهران احمدی و نیره فراهانی به ایفای نقش می‌پردازند.



از عوامل تولید«هیچ» نیز می‌توان به کارگردان و طراح صحنه و لباس: عبدالرضا کاهانی، نویسندگان فیلمنامه: کاهانی و حسین مهکام، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: جهانگیر میرشکاری، طراح چهره پردازی: نوید فرح مرزی، مدیر تولید: طهورا ابوالقاسمی، سرمایه گذار: سلیمان علیمحمد و تهیه کننده:علیمحمد و کاهانی، مدیر برنامه‌ریز: مهران احمدی، دستیار اول کارگردان: دانش اقبا شاوی و عکاس: سینا خاکساری اشاره کرد.