فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سرنوشت «میلیارد 2» در انتظار «انقلاب زیبا»؟


همزمان با موج ورود سریال های خارجی چند فصلی به ایران و توجه مخاطبان ایرانی به آنها، بحث ساخت دنباله سریال های مختلف هم باب شد. از همان زمان مد شد که تهیه کننده با همکاری نویسنده و کارگردان، از همان ابتدا به منظور ساخت سریالی دو سه فصلی واردمیدان شود.





روزنامه هفت صبح:
همزمان با موج ورود سریال های خارجی چند فصلی به ایران و توجه مخاطبان ایرانی به آنها، بحث ساخت دنباله سریال های مختلف هم باب شد. از همان زمان مد شد که تهیه کننده با همکاری نویسنده و کارگردان، از همان ابتدا به منظور ساخت سریالی دو سه فصلی وارد میدان شود و در پایان هر فصل، از مخاطب بخواهد ادامه داستان را در فصل بعدی دنبال کند.

همین یکی دو سال اخیر، در پایان سریال های «میلیاردر»، «قلب یخی 2»، «ساخت ایران»، «هوش سیاه 2» قصه به جایی رسید که سریال از مخاطبان دعوت کرد بقیه ماجرا را در فصل بعد ببینند اما فصل بعد هیچ وقت ساخته نشده یا تصمیمی هم برای شاختش وجود ندارد.

در ادامه این اتفاق ها، آنطور که اعلام شده، سریال «انقلاب زیبا»ی بهرنگ توفیقی هم قرار است چنین سرنوشتی داشته باشد. در دو فصل ساخته شود. فصل اول قبل از جام جهانی روی آنتن برود و فصل دوم به بعد از ماه رمضان موکول شود! آن هم در شرایطی که تهیه کننده این سریال، پیش از این تهیه کنندگی «میلیاردر» را به عهده داشت و فصل دوم آن را هیچ وقت نساخت. ضمن مرور این پروژه های ناتمام، مسئله دو فصلی شدن «انقلاب زیبا» را در گفتگو با حامد عنقا، نویسنده این مجموعه بررسی می کنیم.

«انقلاب زیبا» به جای «میلیاردر 2»

یک سال پیش، زمانی که قرار شد رامین عباس زاده، سریال «میلیاردر» را برای تلویزیون تهیه کند، اعلام شد که این سریال در 50 قسمت و دو فصل ساخته می شود. فصل اول آن در 19 قسمت روی آنتن رفت و قرار شد بعد از دهه فجر، ساخت فصل دوم آن هم شروع شود. عوامل آنقدر از ساخت ادامه سریال مطمئن بودند که بخشی از قسمت آخر فصل اول که حدود 10 دقیقه ای می شد را با عنوان «آنچه در آینده خواهید دید» روی آنتن بردند که براساس آن، سرنوشت شخصیت ها کاملا تغییر می کرد و قصه وارد مرحله جدیدی می شد.

سرنوشت «میلیارد 2» در انتظار «انقلاب زیبا»؟

با این اوصاف اما فصل دوم این مجموعه، به دلیل مشکلات مالی هیچ وقت ساخته نشد و ادامه قصه هم همینطور روی هوا ماند. حالا بعد از گذشت یک سال، رامین عباسی زاده به جای اینکه تکلیف ادامه «میلیاردر» را روشن کند، ساخت سریال جدیدی به اسم «انقلاب زیبا» را شروع کرده و می خواهد آن را در دو فصل روی آنتن ببرد.

اولین سوالی که در این زمینه پیش می آید این است که چه تضمینی برای ساخت هر دو فصل این مجموعه وجود دارد؟ از کجا معلوم بعد از ساخت فصل اول، عباسی زاده دوباره به دلیل مشکلات مالی از ساخت ادامه آن طفره نرود؟ یا اصلا چرا تلویزیون به جای اینکه تکلیف «میلیاردر» را مشخص کند، باز هم برای پروژه جدیدی با عباسی زاده وارد مذاکره شده؟

اتفاق «میلیاردر» تکرار نمی شود؟

حامد عنقا، نویسنده مجموعه «انقلاب زیبا» بهترین گزینه ای است که می تواند به این سوال ها پاسخ دهد. او دو سال پیش دو فصل اول پروژه بی سرانجام «قلب یخی» را نوشته بود و حالا بار دیگر با پروژه ای همکاری دارد که شاید تکلیف ساخت فصل دومش مشخص نباشد.

او در این باره می گوید: «اینجا یک مقدار قضیه فرق می کند. در «میلیاردر» قرار بود تولید مجموعه ها در دو فصل انجام شود اما در «انقلاب زیبا»، سریال به طور کامل ساخته می شود اما پخش آن در دو بخش انجام می شود. از آنجایی که می دانم سریال به طور کامل تولید می شود و فقط به خاطر نزدیک شدن به ماه رمضان و جام جهانی، تصمیم گرفته شده که پخش آن در دو مرحله انجام شود.

یعنی گروه، کامل دو فصل را در پی هم می سازند. البته با علم به اینکه قرار است در دو فصل پخش شود. یعنی اینطور نیست که یک مرتبه قصه از یک جایی قطع شود و بعد از جام جهانی ادامه آن پخش شود؛ به یک پیچ مهمی می رسد و در یک نقطه عطفی متوقف می شود. فکر می کنم پشت سر هم ساخته می شود و تا جایی که من می دانم اتفاق میلیاردر دوباره تکرار نخواهد شد.»

تقصیر مدیران است نه تهیه کننده

زمان ساخت «میلیاردر» هم تهیه کننده  و کارگردان، در مصاحبه هایشان می گفتند که با یک آنتراکت کوتاه، تولید فصل دوم را پی می گیرند. در واقع قرار بود فصل دوم در ادامه اول و با فاصله بسیار کوتاه روی آنتن برود اما هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاد.

عنقا می گوید: «تا جایی که می دانم «میلیاردر 2» به دلیل مشکلات مالی تلویزیون ساخته نشد. اگر به خاطر داشته باشید آن زمان اوضاع اقتصادی تلویزیون خیلی بد بود و ساخت سریال اصلا کار راحتی نبود.»

اما خب الان هم چنین مشکلی کماکان در تلویزیون وجود دارد. دقیقا سوال خیلی ها هم همین است که عباسی زاده چرا در وضعیت بد اقتصادی تلویزیون، به جای اینکه ادامه «میلیاردر» را بسازد تصمیم به ساخت «انقلاب زیبا» گرفته و این سریال را هم می خواهد دو فصلی بسازد؟ عنقا می گوید: «این مسائل تصمیمش به عهده تهیه کننده نیست. این تصمیم از جایی بالاتر از مدیران و تهیه کننده اتفاق می افتد.»

ارشاد و مشکلات قلب یخی 2

پروژه «قلب یخی» هم از جمله سریال های دنباله داری بود که هیچ وقت به سرانجام نرسید. بدون اینکه تکلیف قصه و شخصیت ها مشخص شود، فصل دوم به پایان رسید و فصل سوم با موضوع و شخصیت هایی کاملا متفاوت ساخته شد. هنوز هم ادامه قصه «قلب یخی 1 و 2» برای مخاطبانش نامعلوم است؛ تا جایی که همین هفته گذشته آشا محرابی می گفت که روزی نیست مردم راجع به ادامه داستان «قلب یخی 2» از او سوال نکنند.

حامد عنقا که فیلمنامه دو فصل اول این سریال را نوشته بود، در این باره می گوید: «در «قلب یخی» ما انتهای فصل دوم، سرانجام قصه ای که باید ساخته می شد را بستیم و کار کاملا تمام شد اما اینکه در ادامه چه اتفاقی افتاد از گردن ما ساقط است. انتهای فصل دو، ارشاد نزدیک به 180-170 دقیقه از چهار قسمت آخر را حذف کرد و اجازه نداد به بازار بیاید. من همان زمان جزییات را در مطبوعات منتشر کردم، اصلا دلیل استعفای من از قلب یخی و اینکه مجبور شدند نویسنده دیگری را بیاورند و قصه را به شیوه دیگری بسازند همین بود.»

سرنوشت «میلیارد 2» در انتظار «انقلاب زیبا»؟

ولی با اینحال کمال طباطبایی در ابتدای «قلب یخی 3» نامه عذرخواهی منتشر کرد و در آن گفت که ادامه فصل دوم را به صورت پکیجی مستقل در انتهای فصل سه به دست مردم می رساند، آن هم در شرایطی که عنقا می گوید از سوی ارشاد مجوز توزیع کامل قسمت های انتهایی آن را نداشته! او می گوید: «فکر می کردند با عوض شدن فضای ارشاد، این فضا برایشان فراهم می شود.»

سرنوشت مشابه برای ساخت ایران 2

علاوه بر «میلیاردر» و «قلب یخی» سریال «ساخت ایران» هم از آن دسته پروژه هایی بود که اعلام شد در فصل دوم ادامه پیدا می کند. حتی در «ساخت ایران» بخشی پنج دقیقه ای به عنوان «آنچه در آینده خواهید دید» گذاشته شده بود تا نشان دهد ساخت فصل دوم قطعی است. آن هم در شرایطی که به گفته خود محمد حسین لطیفی، گروه همان زمان هم با اختلافات زیادی روبرو بود و فصل اول هم با مشکل به پایان رسیده بود! این سریال هیچ وقت به فصل دوم نرسید و معلوم نیست در آینده هم چنین اتفاقی بیفتد.

سریال های پایان باز

در سریال های «بچه های نسبتا بد» و «هوش سیاه 2» اما قضیه به شیوه دیگری پیش رفت. داستان این دو سریال به طور کامل به پایان رسید و هیچ صحبتی هم درباره اینکه قرار است در آینده ادامه پیدا کند به میان نیامد.

فقط نوع پایان بندی و پایان باز این دو سریال طوری بود که به نظر می رسید می تواند ادامه داشته باشد. همان زمان هم پیمان عباسی، نویسنده این سریال در مصاحبه ای گفته بود که احتمالا فصل دوم این سریال ساخته می شود. با اینحال اما با توجه به برنامه ریزی پشت سر هم مقدم برای ساخت سریال های «مدینه»، «صدام» و حالا شاید «پایتخت 4»، احتمالا نمی شود روی ساخت ادامه «بچه های نسبتا بد» امید داشت.

البته روز گذشته سوره سینما مطلبی به نقل از پیمان عباسی منتشر کرد که گفته بود احتمالا «بچه های نسبتا بد 2» در شبکه نمایش خانگی ساخته می شود. این خبر اما یک ساعت بعد در گفتگوی خبرنگار ما با این نویسنده تکذیب شد. عباسی توضیح داد که این مسئله فقط در حد حرف است و اصلا قطعیت ندارد.


ویدیو مرتبط :
سرنوشت خلاف انتظار یک تروریست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آقای علم الهدی! در آن سالهای سرنوشت ساز انقلاب کجا بودید؟



   سعید سهیلی,نامه سعید سهیلی,توقیف گشت ارشاد,اخبار هنرمندان

سعید سهیلی یکی از دو کارگردانی که فیلم اخیرش «گشت ارشاد» با فشارهای فراقانونی ابتدا به محدودیت در اکران رسید و بعد از آن توقیف شد به تازگی در آخرین بیانیه ای که به مناسبت توقیف فیلمش صادر کرده به انتقاد از شخصیتهایی پرداخته که عامل اصلی توقیف فیلمش شدند؛ شخصیتهایی مانند امام جمعه مشهد، شهردار تهران، انصار حزب ا.. و وزیر ارشاد! بخشهایی از بیانیه سهیلی را به نقل از «کافه سینما» می خوانید:

 

آقای علم الهدی! در آن سالهای سرنوشت ساز انقلاب کجا بودید؟

آقای علم الهدی! روی سخنم با شماست. افسوس و صد افسوس که در طول انقلاب و هم رکابی با بزرگانی چون آیت ا.. طبسی، آیت ا.. نوقانی، آیت ا.. مروارید، آیت ا.. فلسفی، آیت ا.. صفایی و حتی عرفایی چون میرزارجواد آقاتهرانی و مولانا قندهاری و شهدای عالی رتبه ای چون شهید هاشمی نژاد، شهید کامیاب و شهید موسوی قوچانی هیچ گاه نه نامی از حضرت عالی شنیدم و نه سعادت دیدارتان نصیبم شد. در حقیقت این ابهام بزرگ ذهن من و شاید همه مردم شهرم را می آزارد که در آن سالهای سرنوشت ساز انقلاب، شما کجا تشریف داشتید؟ و با چه کسانی نشست و برخاست می کردید که هیچ وقت نامی از شما در میان نبود.

 

آقای شهردار! همراهی شما با حرکات غیرقانونی بسیار دور از انتظار جامعه بود

جناب آقای دکتر قالیباف بدون شک برگزاری بزرگداشت برای هنرمندان، ساختن مجسمه آنها و گرفتن عکس یادگاری با ایشان، افتتاح موزه و نمایشگاههای هنری، سالنهای تئاتر و پردیسهای سینمایی و صدالبته اختصاص قطعه ای کوچک از بهشت زهرا به هنرمندان شرط لازم برای آرایش وجهه یک شهردار هنردوست و هنرمندنواز است اما قطعا شرط کافی نیست. صاف و بی پیرایه بگویم همکاری شما با حرکات غیرقانونی و خودسرانۀ جریایی بی منطق علیه آثار هنری، بسیار دور از انتظار جامعه هنرمندان خواهد بود.

 

آقای انصار! کاش یک بار هم که شده جرات میکردی و با هویت واقعی ات به میدان می آمدی!

آقای انصار! پشت ارزشهای انقلابی و اسلامی و پشت خون شهدا و ولایت و دیانت پنهان میشوی و «هل من مبارز» می طلبی. آقای انصار! شما فاتح این غائله بودی اما قهرمان، نه. قهرمان در قاموس مردمان این روزگار تعریف دیگری دارد. کاش یک بار هم که شده جرات میکردی و با هویت واقعی ات به میدان می آمدی تا همگان بدانند چند مرده حلاجی.

 

آقای وزیر! نظراتتان بیشتر مایه دلگرمی است

آقای وزیر! حقیقت تلخ و انکارناپذیر این است که در شرایط فعلی نظرات و تصمیمات حضرت عالی برای جامعه سینمایی ایران بیشتر مایه دلگرمی است تا پشتگرمی!

 

آقای همکار! امروز نوبت من بود، فردا نوبت شما

آقای سینما! آقای تهیه کننده، آقای کارگردان، آقای بازیگر، آقای تدارکاتچی سینما، آقای همکار، آگاه باش که امروز نوبت من بود، فردا نوبت شماست. گرچه اقلیتی نه چندان منسجم از شما در نکوهش و تقبیح این قانون شکنی سخن سر دادید، مصاحبه کردید و موضع گیری کردید و همدردی کردید اما بخش اعظمی از شما سکوت مرگباری داشتید. شما که همیشه برای کوچکترین اتفاقات خوب و بد بیانیه می دادی و اعلام موضع می کردید این روزها کجا بودید؟/انتخاب