فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

زواره، موزه معماری ایرانی +تصاویر



زواره,شهر زواره,بازار زواره

زواره

 

 زواره، شهری كوچك در حاشیه جنوبی دشت كویر ایران و در 120 كیلومتری اصفهان ‌است. زواره از آبادی‌های كهن ایران است و در آن بناهایی تاریخی همچون منار زواره در مسجد امام حسن مجتبی (ع) (كه قبل از اسلام آتشكده بوده است) و قلعه‌ مغول مسجد جامع (قدیمی‌ترین مسجد چهار ایوانی ایران) وجود دارد.

 

وجود بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده در شهر كوچكی چون اردستان و توابع آن، از چند نظر قابل تامل است؛ منطقه‌ای كه روزگاری شوكت و شكوه بی‌مانندی را به چشم دیده است. وجود نخستین مسجد چهار ایوانی ایران در زواره كه بنا به كتیبه‌هایش در دوره سلجوقیان ساخته شده، نشان می‌دهد در قرون بعد از ظهور اسلام، منطقه‌ای پراهمیت بوده كه سیدحسن مدرس، روحانی مبارز از این شهر برخاسته است.

 

 

زواره,شهر زواره,بازار زواره

زواره

 

 

یكی از زیباترین پدیده‌های طبیعی در بخش زواره، چشم‌انداز كویر است و یكی دیگر از دیدنی‌های آن، شترداری به روش سنتی است كه حال و هوای روزگاران گذشته و از یاد رفته را در ذهن مجسم می‌كند. به اضافه این‌كه دركویر زواره معادن نمك، طلا، سرب و احتمالا نفت نیز وجود دارد. زواره از قرن چهارم قمری با عنوان مدینه السادات نامیده شده و مورخان متعدد در تالیفات خود به نام زواره و شخصیت‌های نامی برخاسته از آن یاد كرده‌اند.

 

همچنین قلعه سنگ‌بست زواره، بعد از قلعه الموت از بزرگ‌ترین و مستحكم‌ترین قلعه‌های ایران به شمار می‌رود كه در قرن پنجم توسط ابوعلی دهدار (از مقربان حسن صباح) ساخته شده و از نوع چهار صفه‌ای دوطبقه است.

 

زواره طی قرون گذشته به طور متمادی كانون علم، ادب و فرهنگ بوده و در هر عصر و زمان شخصیت‌هایی را در دامان خود پرورانده است: فخرالدین علی بن حسن زواره‌ای (مفسر قرآن و صاحب ترجمه الخواص)، ابوالفتح زواره‌ای (فقیه و محدث)، سید غیاث‌الدین جمشیدگازر (مفسر قرآن)، شیخ حافظ رجب برسی (عارف)، میرزا ابوالحسن جلوه ( فیلسوف و حكیم)، شهید سیدحسن مدرس (روحانی مبارز)، حاج سیدحسین زواره‌ای (از شاگردان میرزای شیرازی) و....

 

 

زواره,شهر زواره,بازار زواره

زواره

 

به اضافه این‌كه در قرن چهارم قمری زواره میزبان سادات طباطبایی شد و اجداد عده قابل توجهی از سادات طباطبایی ایران و مفاخر جهان اسلام، یعنی آیت‌الله العظمی بروجردی، علامه طباطبایی، شهید قاضی و سید بحرالعلوم در زواره مدفون هستند. ضمنا بارگاه ملكوتی حضرت امامزاده یحیی، فرزند موسی بن جعفر‌(ع) به فضای شهر زواره، معنویت ویژه‌ای بخشیده است.

 

بازار قدیمی زواره


بازار زواره، این بنای دیرپا از زیبایی ویژه‌ای برخوردار است و در گذشته دو كاروانسرا داشته كه یكی از آنها به صورت مخروبه درآمده و دیگری جای خود را به خیابان جدیدی به نام امامزاده یحیی (ع) سپرده است.

 

در انتهای بازار زواره حسینیه‌های سر باز و سرپوشیده قرار دارند. حسینیه بزرگ زواره متعلق به دوران صفویه است كه در زمان قاجاریه یك طبقه دیگر روی آن ساخته شده است.

 

در قسمت شرقی بازار زواره گنبدی آجری روی بقعه‌ای هشت‌ضلعی قرار گرفته كه مقبره ابونصر احمد، بانی مسجد زواره است و به گنبد سبز شهرت دارد.

 

یخچال از جمله آثار تاریخی و بناهای سنتی زواره است. عنصر اصلی یخچال را گل و خشت تشكیل می‌دهد. ساختار فیزیكی آن مخروطی شكل است. یخچال دارای 2 درگاه روبه‌روی هم است.

 

از دیگر جاذبه‌های تاریخی زواره، آب‌انبارهایی است كه در چندین نقطه شهر در درون زمین جای دارند ولی امروزه به خاطره‌هایی خاموش شبیه‌ترند.

 

كاخ زیبای سرهنگ‌آباد از جلوه‌های معماری قاجاریه است كه در روستای سرهنگ‌آباد از توابع بخش زواره ساخته شده است، اما اكنون بر اثر بی‌توجهی در حال فروریزی است.

 

منبع:جام جم آنلاین


ویدیو مرتبط :
مفهوم معماری موزه LEGO

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض نطنزی ها به شرکت مرسدس بنز / آرم بنز متعلق به معماری ایرانی است (+تصاویر)



اخبار فرهنگی - اعتراض نطنزی ها به شرکت مرسدس بنز / آرم بنز متعلق به معماری ایرانی است

اهالی شهر نظنز در نامه‌ای به شرکت مرسدس بنز اعلام کرده اند نوشته ستاره سه گوش این شرکت الهام گرفته از نشانه‌های معماری ایرانی است. آنها با ارائه مستندات خود می گویند این نوع تزئینات در مسجد جامع نطنز قابل مشاهده است.

اخبار,اخبار اجتماعی , شرکت مرسدس بنز

 

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت مرسدس بنز طراحی آرم خود را که همان ستاره سه پر است، نشان دهنده تسلط این شرکت بر زمین، دریا و آسمان می داند که برای اولین بار روی دایملر ۱۹۰۹ (قدیمی‌ترین سازنده خودروهای بنزینی در جهان) دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ ۱۹۲۶.

نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره نیز در سال ۱۹۳۷ طراحی شد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی , شرکت مرسدس بنز

 مسجد جامع نطنز


محمد رضا رشیدی یکی از اهالی نطنز که امسال دبیری جشنواره گیاهان دارویی و طب سنتی را نیز برعهده گرفت به خبرنگار مهر گفت: چندی پیش همراه برخی از اهالی نطنز نامه ای را به شرکت بنز نوشته و توضیح دادیم که اگر این شرکت چند سال است سابقه فعالیت دارد و این آرم را برای معرفی محصولاتش انتخاب کرده است اما در ایران از چند صد سال پیش این آرم به عنوان تزئینات معماری استفاده می شود. آن طور که در طراحی ها و گرافیک معماری ایرانی اسلامی به کار برده شده در تزئینات مسجد جامع نطنز هم می شود این طرح را دید.

وی گفت: می دانیم ممکن است طراحی این آرم اتفاقی بوده باشد ولی به هرحال این موضوع قابلیت پیگیری دارد و می خواهیم مسئولان این شرکت اعلام کنند پیش از این، چنین نشانی در ایران وجود داشته است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی , شرکت مرسدس بنز

اخبار فرهنگی - مهر