فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

توتیای دیدهٔ عشّاق خاک پای تست (شاطرعباس صبوحی)



اشعار زیبا و عاشقانه, بیوگرافی شاطرعباس صبوحی

شعرهای زیبا و خواندنی شاطر عباس صبوحی 

 

شاطرعباس متخلص به صبوحی،(تولد سال ۱۲۷۵ در شهر قم، وفات سال ۱۳۱۵ در تهران)  اقامتگاهش را تهران، نام پدر او را کربلایی محمد علی و نام جدش را مشهدی مراد نوشته‌اند، از شاعران خوش قریحه، خوش ذوق و با استعداد کافی در غزل و رباعی بوده است. اشعارش،بسیار روان و ساده و در خور فهم عموم طبقات می‌باشد. شاطر عباس غیر از غزلیات آثار دیگری از قبیل مسمطات، رباعیات و دوبیتی از خود یادگار نهاده است. از جزئیات زندگی این شاعر اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

توتیای دیدهٔ عشّاق خاک پای تست

عارفان را نقل مجلس نقل شکر خای تست

ما بتو محتاج و متضر، تو از ما بی‌نیاز

مشکل ما احتیاج ما و استغنای تست

هر چه زان بالاتر استاد ازل خلقت نکرد

برتر و بالاتر از آن قامت و بالای تست

سر ز پا نشناختن در راه عشقت عیب نیست

قدر و قیمت آن سری دارد که خاک پای تست

هر کجا با خاطر دیگر توان مشغول کرد

یا توام در خاطری یا در سرم سودای تست

آن همه نقش بدیع روم و یونان قدیم

یک گل از باغ تو و یک قطره از دریای تست

دست من بر دامن تو، چشم من بر راه تو

خون من برد بر گردن تو، گوش من بر رای تست

هم دل و هم جان ما، هر یک صبوحی زان تو

بر سر و بر چشم ما، هر جا نشینی جای تست

شاهکاری هست هر صنعتگری را در جهان

شاهکار آفرینش، خلقت زیبای تست

مظهر حسنی به این غایت که این مفهوم عام

گفت نتوان معنی حسن است یا معنای تست

هم لطافت، هم صباحت، هم ملاحت، هم جمال

جملهٔ این چار در هر عضوی از اعضای تست

هم ید بیضای موسی، هم دم گرم مسیح

از لب لعل نگارین و رُخ زیبای تست


گردآوری: بخش فرهنگ و هنر صبح بخیر


ویدیو مرتبط :
بهشتم خاک پای تو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: پای هیچ سرباز آمریکایی به خاک سوریه نخواهد رسید/کنگره رأی گیری درباره حمله به سوریه را به تعویق اندازد



رأی گیری کنگره درباره حمله به سوریه

اوباما: پای هیچ سرباز آمریکایی به خاک سوریه نخواهد رسید/کنگره رأی گیری درباره حمله به سوریه را به تعویق اندازد

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید برای ملت آمریکا تصریح کرد که برای پایان دادن به جنگ تلاش کرده و به دنبال مستقر کردن نیرو در سوریه نیست و از کنگره خواسته تا رأی گیری درباره حمله به سوریه را به تعویق اندازد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «باراک اوباما» در سخنرانی خود به منظور توجیه ملت آمریکا برای حمله نظامی به سوریه گفت:

اوضاع سوریه، 21 آگوست، زمانی تغییر کرد که دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه علیه هزاران نفر از زنان و کودکان کشورش از گاز شیمیایی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: سلاح های شیمیایی یک جنایت علیه بشریت و نقض حقوق جنگ است.

او ادامه داد: هیچ کس درباره این موضوع که سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده است اختلاف نظر ندارد. جهان هزاران نوار ویدئویی، تصاویر تلفن های همراه را مشاهده کرد و سازمانهای حقوق بشری داستانهایی از بیمارستانهایی گفتند که پر از افرادی بود که علائم گاز سمی در آنها مشاهده می شد.

اوباما در ادامه این مطالب دولت «بشار اسد» را عامل این حمله شیمیایی دانست و مدعی شد: بعلاوه ما می دانیم که رژیم اسد مسوول بوده است. در روزهایی قبل از 21 آگوست، ما می دانیم که پرسنل اسد برای حمله در نزدیکی منطقه ای که گاز سارین را ترکیب کردند، آماده می شدند، آنها ماسک ضدگاز را بین ارتش خود توزیع کردند و سپس راکت هایی را از منطقه تحت کنترل رژیم به 11 همسایگی که رژیم سوریه تلاش می کرد تا نیروهای مخالفان را پاکسازی کند، شلیک کردند. درست مدتی بعد از فرود موشک ها، گاز پخش شد و بیمارستان ها پر از افراد در حال مرگ و زخمی شد.

اوباما ادامه داد: ما چهره های ارشد از دستگاه نظامی اسد را می شناسیم که نتایج حمله بازبینی کردند و رژیم اسد در روزهای بعد از حمله، بمباران همان همسایگی ها را افزایش داد. ما همچنین نمونه خون و مو افراد را در مکان حادثه آزمایش کردیم و نتیجه گاز سارین در آنها مثبت بود.

رئیس جمهور آمریکا با این زمینه چینی ادامه داد: وقتی دیکتاتورها مرتکب جنایت می شوند، منتظرند تا جهان به نوع دیگری به این جنایت نگاه کند تا اینکه تصاویر هولناک از خاطرات پاک شود اما این اتفاقات رخ داده است. حقایق غیرقابل انکار می باشد.

اوباما تأکید کرد: آنچه که برای این افراد در سوریه رخ داده است و برای کودکان این کشور در حمله 21 آگوست پیش آمده است، نه تنها نقض قوانین بین الملل بلکه خطری برای امنیت ملی آمریکا است و اگر اقدامی صورت نگیرد، رژیم اسد دلیلی برای توقف استفاده از سلاح های شیمیایی نمی بیند و دیگر حاکمان مستبد دلیلی نمی بینند که درباره دستیابی به گاز سمی و استفاده از آن تجدید نظر کنند.

او اینگونه ادامه داد: اگر مبارزه (سلاح های شیمیایی) به خارج از مرزهای سوریه برسد، این سلاح ها می تواند همچیمانان ما چون ترکیه، اردن و اسرائیل را تهدید کند. عدم اقدام عمل علیه سلاح های شیمیایی، ممنوعیت ها علیه دیگر سلاح های کشتار جمعی را تضعیف می کند و همچنین همپیمان اسد، ایران، را جسورتر می کند. این جهانی نیست که ما باید پذیرای آن باشیم.

وی برای آنکه نشان ندهد علاقه ای به جنگ ندارد، گفت: من 4 سال و نیم تلاش کردم تا به جنگ پایان دهم نه آنکه آغازگر آن باشم. من مصمم هستم که در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است که به استفاده رژیم اسد از سلاح های شیمیایی از طریق یک حمله نظامی هدفمند پاسخ دهد. هدف این حمله مهار اسد برای استفاده از سلاح های شیمیایی، کاهش توانمندی رژیم وی برای استفاده از این سلاح ها و همچنین نشان دادن این مسئله به جهان است که ما استفاده از این سلاح ها را تاب نمی آوریم.

رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود به ایران نیز اشاره کرد و گفت: سکوت در برابر اقدامات اسد، ایران را جسورتر می کند.

وی به منظور آنکه طوری جلوه دهد که آمریکا به دنبال منافع اسرائیل نیست، گفت: در صورت نیاز، اسرائیل قادر است با تمام قوا از خود دفاع کند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که به دنبال جنگ نامحدود در سوریه نیست و ادامه داد: هیچ نیرویی در سوریه مستقر نمی شود و به دنبال جنگ طولانی و نامحدود در سوریه نیستیم. تنها یک حمله هدفمند با اهدافی خاص است.

رئیس جمهور آمریکا که در روزهای اخیر تا حدودی از موضع پیشین خود برای اقدام نظامی در سوریه عقب نشسته است، تأکید کرد که راه حل صلح آمیز را برای سوریه ترجیح می دهد.

او ادامه داد که با تمام آنهایی که از او خواستند که آمریکا نباید پلیس جهان باشد موافق است. آمریکا پلیس جهان نیست. اقدامات وحشتناکی در جهان در حال رخ دادن است که فراتر از دسترس ما است که بخواهیم آنها را اصلاح کنیم اما ایده آل ها، قوانین و امنیت ملی ما در سوریه در خطر است و با اندکی تلاش و خطر می توانیم در سوریه اقداماتی انجام دهیم.

رئیس جمهور آمریکا خطاب به مردم کشورش گفت: اعتقاد دارم باید اقدامی انجام دهیم. این چیزی است که آمریکا را متفاوت می کند و این چیزی است که ما را استثنایی می کند.

اوباما در خصوص برخی از مخالفان دولت سوریه تأکید کرد که این مسئله صحت دارد که برخی از مخالفان اسد افراط گرا هستند.

رئیس جمهور آمریکا برای آنکه نشان دهد از مخالفت افکار عمومی با اقدام نظامی در سوریه آگاهی دارد، گفت: من این ایده را می دانم که هرگونه حمله نظامی هرچند که محدود هم باشد بعد از جنگ عراق و افغانستان، چندان محبوب نخواهد بود. این کشور از جنگ خسته شده است.

او بار دیگر به تهدیدات اسد درباره حمله انتقام جویانه به آمریکا در صورت حمله به سوریه گفت: رژیم بشار اسد توانایی تهدید جدی ارتش ما را ندارد.

رئیس جمهور آمریکا برای توجیه پیشنهاد اقدام نظامی محدود به سوریه گفت: حتی یک حمله نظامی محدود پیامی را به اسد می رساند که دیگر کشورها نمی توانند این پیام را برسانند.

اوباما در سخنان خود برای آنکه عدم تمایل خود به جنگ در سوریه را نشان دهد گفت: ما راه حل دیپلماتیک برای اوضاع سوریه را دنبال می کنیم.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد: ما می توانیم با اقدام نظامی در سوریه نگذاریم که به کودکان بی گناه گاز شیمیایی شلیک شود و در طولانی مدت کودکان خودمان در امنیت بمانند.

اوباما با اشاره به طرح جدید مسکو درباره سوریه از کنگره خواست تا رأی گیری درباره اقدام نظامی به سوریه را به تعویق اندازد.

وی اینگونه ادامه داد: این جهانی نیست که ما آن را بپذیریم و در آن شاهد رفتار بی رحمانه دیکتاتورها باشیم اما بی تفاوت عمل کنیم.

او همچنین در خصوص طرح روسیه گفت: هنوز زود است بگوییم که طرح روسیه کارساز است.

رئیس جمهور آمریکا درباره این طرح گفت: اگر طرح روسیه به نتیجه نرسد، به اقدام نظامی متوسل می شود.

اوباما اعلام کرد که به ارتش کشورش دستور داده به منظور اعمال فشار به دولت اسد، در صورتیکه دیپلماسی با شکست مواجهه شد،حالت  وضعیت کنونی خود را حفظ کنند.

رئیس جمهور آمریکا درباره استفاده رژیم بشار اسد از سلاح های شیمیایی در حمله 21 آگوست مدعی شد: نیروهای اسد از چند روز قبل از حمله برای این حمله شیمیایی آماده شده بودند و بین پرسنل خود ماسک ضدگاز توزیع کرده بودند.

فارس