فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

انواع طرح فرش ایرانی



طرح فرش,انواع طرح فرش,فرش ایرانی

 اساس طرح فرش شاه عباسی را گل هاى طراحى شده خاصى تشكیل مى دهند

 

نقش هاى قالى و فرش ایران را بشناسیم

دسته بندی فرش بر اساس نقش و طرح فرش ایران براساس یك طبقه بندی كلی به چند گروه تقسیم میشود که در ذیل 8 نمونه از طرح فرش ایرانی را گردآوری نمودیم.

طرح فرش شاه عباسى:
اساس طرح فرش شاه عباسی را گل هاى طراحى شده خاصى تشكیل مى دهند كه به نام شاه عباسى مشهور شده است. این گل هاى تجرید یافته، ضمن شاخه و برگ ها و گاه اسلیمى ها و ختائى درمتن و حاشیه فرش، نقشه اصلى را تشكیل مى دهند. 


اسلیمى یکی از طرح فرش ایرانی می باشد:
شكل اصلى طرح فرش اسلیمی را شاخه هاى دورانى در میان برگ ها تشكیل مى دهد. این شاخه ها تجرید یافته طرح درخت مى باشد. معروف ترین طرح فرش اسلیمى ها، اسلیمى دهن اژدر است. در این نوع اسلیمى انتهاى هر شاخه به دو بخش متقارن منشعب مى گردد و به صورت فكین اژدها نشان داده مى شود و روى ساقه شاخه ها جوانه هایى در نقاط مختلف تزئین شده است كه بیشتر این جوانه ها را اسلیم مى نامند.

 

طرح فرش اسلیمی,نقش هاى قالى,طرح فرش

 شكل اصلى طرح فرش اسلیمی را شاخه هاى دورانى در میان برگ ها تشكیل مى دهد


فرش با طرح بته جقه:
طرح فرش بته اى تجرید یافته درخت سرو است. بته هاى سركج فرش ایران كه به بته جقه شهرت یافته است. در طرح فرش بته اى اندازه و اشكال مختلف به چشم مى خورد.

 

طرح فرش,طرح هاى اصیل ایرانى,طرح فرش بته ای

 طرح فرش بته اى تجرید یافته درخت سرو است


طرح فرش درختى:
با وجودى كه در طراحى فرش اساس كار را شاخه و برگ ها تشكیل مى دهند ولى در طرح هاى درختى سعى شده است تا وجه تشابه زیاد با طبیعت حفظ گردد. در اغلب طرح هاى این گروه درخت و درختچه هاى كوچك و بزرگ به ویژه به صورت انفرادى تركیب اصلى را تشكیل داده اند و با اجزاء دیگرى تركیب شده اند.

طرح شكارگاه فرش:
مشخصاتى كه در مورد طرح هاى درختى ذكر شده در طرح هاى فرش شكارگاه نیز وجود دارد، اما در اغلب طرح هاى شكارگاه، حیوانات وحشى در حال شكار نقش بسته شده است.

 

طرح فرش,طرح شكارگاه فرش,طراحى فرش

 در طرح هاى فرش شكارگاه حیوانات وحشى در حال شكار وجود دارد


طرح فرش تركمن یا بخارا:
طرح  فرش هاى تركمن از لحاظ هندسى و شكستگى خطوط در ردیف طرح هاى ایلى و خاص مردم كوچ نشین است كه به طور ذهنى و بدون نقشه بافته مى شود.

 

طرح فرش تركمن,فرش ایرانی,طرح فرش

 طرح  فرش هاى تركمن به طور ذهنى و بدون نقشه بافته مى شود


طرح فرش گل فرنگ:
طرح قالی گل فرنگ تركیبى است از طرح هاى اصیل ایرانى با گل هاى طبیعى، مخصوصا گل سرخ. در طرح فرش گل فرنگ از رنگ هاى تند و روشن مخصوصا رنگ هاى سرخ استفاده مى شود.

 

نقش هاى قالى,فرش ایرانی,طرح هاى اصیل ایرانى

 طرح قالی گل فرنگ تركیبى است از طرح هاى اصیل ایرانى با گل هاى طبیعى


هندسى یکی دیگر از طرح فرش ایرانی می باشد:
كلیه نقوش این طرح فرش به صورت هندسى و با استفاده از خطوط زاویه دار به وجود مى آید.

 

انواع طرح فرش,طرح فرش گل فرنگ,طرح فرش هندسی

 یکی از طرح فرش ایرانی طرح هندسی می باشد

 


ویدیو مرتبط :
فرش چینی معضل فرش دستباف ایرانی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح‌ فرش ایرانی روی لباس‌ زنان اروپا +عکس


فرش تبریز ایران منبع الهام جدیدترین طراحی برند «هرمس» شد.

خبرگزاری ایسنا:  فرش تبریز ایران منبع الهام جدیدترین طراحی برند «هرمس» شد.

برند بین‌المللی و سرشناس «هرمس» در جدیدترین طراحی لباس‌های مخصوص فصل سرما به سراغ فرش تبریز رفته تا ظرافت و زیبایی هنر ایرانی را در قالب جدیدترین لباس‌های خود به تصویر بکشد.



در جدیدترین لباس‌های طراحی شده توسط برند «هرمس» نقش و نگارهای فرش تبریز در تمامی لباس‌های طراحی شده به کار رفته است تا فرش زیبای ایرانی بار دیگر منبع الهام طراحان و هنرمندان در سایر نقاط جهان قرار بگیرد.

وب‌سایت «مت گارمون» که از معتبرترین سایت‌های تخصصی در حوزه فرش‌های آنتیک و قیمتی است، خبر استفاده از طرح فرش تبریز در لباس‌های جدید برند «هرمس» را منعکس کرده است.



فرش تبریز به سبب ظرافت خاص و لوکس بودن و در عین حال به سبب قدمت طولانی همواره مورد علاقه‌ی هنرمندان و طراحان سراسر جهان به عنوان یک منبع الهام بوده است.

استفاده از نقش و نگارهای فرش تبریز در طرح جدید کمپانی «هرمس» رنگ و بافت جدیدی به کلکسیون لباس افزوده است.