فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آشنایی با مجسمه ی ابوالهول گیزا



 

مجسمه ی ابوالهول

 

مجسمه ی ابوالهول گیزا و یا به طور معمول ابوالهول مجسمه ای از یک البوالهول بر پشت کشیده و یا لمیده است ( موجودی افسانه ای با بدن یک شیر و سر یک انسان ) که بر روی سکوی گیزا ساحل غربی رود نیل در گیزا نزدیک قاهره امروزی در مصر قرار دارد . این مجسمه بزرگترین مجسمه ی سنگی در جهان میباشد که با 73.5 متر طول(241 فوت) 6 متر عرض(20 فوت) و 20و22 متر بلندی (66.34 متر) یکی از قدیمیترین مجسمه ی یادگاری شناخته شده میباشد و مردم بر این باورند که توسط مصریان باستان پادشاهی قدیم در سلطنت فرعون خفرا ساخته شده است(2558-2532قبل میلاد) .

 

منشا و هویت :


الوالهول عظیم یکی از بزرگترین و قدیمیترین تندیسهای جهان میباشد اما حقایق بنیانی درمورد ان از جمله اینکه چه کسی نمونه ی صورت بوده است ̨ چه زمانی ساخته شد و توسط چه کسی هنوز مورد بحث است . این سوالات منجر به عقیده ی مشهور "معمای البوالهول" شدند . اگرچه این اصطلاح نباید با افسانه ی اولیه یونانی معمای ابوالهول اشتباه گرفته شود .

 

شیر به مدت طولانی نماد ی وابسته با خورشید در تمدنهای شرقی نزدیک باستان بوده است . تصاویر ترسیم کننده ی پادشاه مصری که در قالب شیری که دشمنان معشوقش را نابود میکند ̨ به زمانهای خیلی قبل همچون دوره ی سلسله ای اولیه بر میگردد . در سلطنت جدید مجسمه ی البوالهول به ویژه بیشتر با الهه ی هورم آخت (یونانی شده ی هارماچیس) و یا هورس در افق مرتبط شد که نمایشگر فرعون در نقشش به عنوان شسپ آنخ (به زبان انگلیسی : تصویر زنده)الهه ی آتوم میباشد . فرعون آمن هوتپ دوم بین سالهای 1401 تا 1427 معبدی در شمالشرقی ابوالهول در حدود 1000 سال بعد از احداثش ساخت و ان را به ایین مذهبی هورم آخت اهدا کرد .

 

 

مجسمه ی ابوالهول

 

منبع:parsacity.com

 


ویدیو مرتبط :
آموزش اتک کلش آف کلنز- مپ معروف گیزا(Giza)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجسمه ابوالهول از چین سر در آورد! +عکس


سر یک مجسمه بدلی ابوالهول، که بخشی از یک شهرک فیلمسازی در دست ساخت است از پشت درخت ها دیده می شود. این مجسمه در ابعاد مجسمه اصلی ابوالهول مصر ساخته شده است.

شفقنا: سر یک مجسمه بدلی ابوالهول، که بخشی از یک شهرک فیلمسازی در دست ساخت است از پشت درخت ها دیده می شود. این مجسمه در ابعاد مجسمه اصلی ابوالهول مصر ساخته شده است. این شهرک فیلمسازی در حومه شهر شیجیاژوانگ چین در حال احداث است.

مجسمه ابوالهول از چین سر در آورد! +عکس