کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

کودکان ما، همراه خوب همنوعان معلولشان


یکی از شاخص های رشد فرهنگی و اعتلای ارزش های هر ملتی، بستگی به میزان توجه آن ها به حقوق همه افراد جامعه به طور اعم و افراد معلول به طور اخص است.

ماهنامه سپیده دانایی - محمد ترکمان*: یکی از شاخص های رشد فرهنگی و اعتلای ارزش های هر ملتی، بستگی به میزان توجه آن ها به حقوق همه افراد جامعه به طور اعم و افراد معلول به طور اخص است. در این زمینه نقش والدین در انتقال صحیح این فرهنگ ارزش و اهمیت زیادی دارد. لازم است والدین به فرزندان خود یاد بدهند که چه طور با یک کودک معلول رفتار کنند. این مقاله راهنمای مفیدی در این مورد است.

چه طور به بچه ها یاد بدهیم با همسن و سال های معلولشان رفتار کنند؟

1- معلولیت را برای فرزندتان تعریف کنید

علیل، محدود به ویلچر، عقب مانده، خُل، دیوانه، ضعیف، ناتوان، ناقص، بیمار و بسیاری از واژه های نامناسب دیگر، تنها بخشی از کلماتی هستند که ممکن است برخی والدین برای اشاره به یک معلول استفاده کنند.این واژه ها م یتواند در برداشت کودک شما از فرد معلول تاثیر بگذارد. حتما شما هم شنیده اید که معلولیت، محدودیت نیست.

 این جمله تکراری اما مهم، باید در تعریف اما از معلولیت گنجانده شود، به طوری که فرزندمان در تعریف معلولیت، بر ناتوانی و محدودیت تاکید نکند و به یاد داشته باشد که فرد معلول در درجه اول یک انسان است مانند همه انسان ها. شاید لازم باشد که تعریف معلولیت، انواع معلولیت و ویژگی های معلولان را برای فرزندتان توضیح دهید. بالابردن آگاهی اصلی ترین پل ارتباط بین ما و افراد معلول است.

2- فرزندتان را ترغیب کنید تا ارتباط برقرار کند

شاید کودکتان از نحوه برقراری ارتباط با دوست معلول خود نگرانی هایی دارد و شاید هم منتظر همراهی و تایید والدینش برای دوست شدن است. از طرفی کودکان معلول، عموما کودکانی تنها هستند که در موقعیت های مختلف مانند موقعیت های آموزشی، دوستی ندارند. لازم است والدین، فرزند خود را ترغیب کنند تا با افزایش مهارت های ارتباطی، به سمت کودک معلول حرکت کند و به دور از دلسوزی و ترحم، با او ارتباط برقرار کند.

3- یادش بدهید تا دوستش را متفاوت صدا کند

شاید شما هم دیده باشید که برخی برای خطاب کردن یک فرد معلول، از الفاظ نامناسبی استفاده می کنند مانند سارای یک چشم، علی معلول، الناز خُل و... این گونه خطاب ها برای کودکان معلول بسیار مخرب و آسیب زاست. پس برای فرزندتان خوب این مسئله را توجیه کنید که این گونه رفتار مناسب نیست و بهتر است برای خطاب کردن دوستش، مانند بقیه رفتار نکند و حتی خیلی خوب است که با تاکید بر توانمندی طرف مقابل، او را خطب کند مانند سارای هنرمند، علی خوش صدا، الناز خوش لباس و...

4- همدلی را به کودک خود آموزش دهید

موثرترین اقدام برای بهینه سازی روابط کودکتا با افراد معلول، آموزش مهارت همدلی است. همدلی یعنی اینکه فرد بتواند مسائل دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارند، درک کند و برای نظرها و احساسات آن ها ارزش و احترام قائل شود. برای این منظور، ضمن تاکید بر اهمیت همدلی، سعی کنید با فرزندان خود به صورت بازی و ایفای نقش، تمرین هایی با کودکتان جهت انتقال این مهارت انجام دهید.

چه طور به بچه ها یاد بدهیم با همسن و سال های معلولشان رفتار کنند؟

 خوب گوش دادن به طرف مقابل، درک احساسات طرف مقابل، پذیرش، همراهی و... اجزای مهارت همدلی است که باید به فرزندتان انتقال دهید. به بیان ساده تر باید به او این مهارت را یاد دهید که خودش را جای طرف مقابل قرار دهد. با همین درک همدلانه است که فرزندتان در می یابد فرد معلول، درست مثل خودش احساس دارد؛ بنابراین همانطور باید با او رفتار کند که دوست دارد با خودش رفتار شود.

5- به فرزندتان یاد دهید که با کودک معلول مشارکت کند

آشنایی فرزندان سالم با محدودیت ها و توانایی های فرد معلول و شرکت دادن آنها در فعالیت ها و کارها براساس ظرفیت و توان آنها، می تواند زمینه ارتباط اثربخش سالم را با کودک معلول فراهم کند. باید به کودک خود توصیه کنید در فالیت های مختلف از قبیل کارهای گروهی یا حتی ورزشی با دوست معلول خود مشارکت و با او در کارهای تیمی متناسب با توانمندی هایش همراهی کند. شاید لازم باشد در این زمینه برای او مثال هایی بزنید مثلا «اگر می خواهی یک روزنامه دیواری درست کنی، دوست معلول تو می تواند در تهیه گزارش ویژه کمک کند».

6- به فرزندتان یاددهید که از آنان حمایت کند

متاسفانه شاهد این هستیم که در جمع های مختلف مانند مدرسه، کودکان معلول، اذیت و آزار می شوند. والدین باید آگاه باشند که اگر در جمع فرزندشان، فرد معلولی وجود دارد، فرزند خود را ترغیب کنند که از او حمایت کند و به دیگران نشان دهد که مراقب فرد معلول است.

7- چند برنامه مشترک را برنامه ریزی کنید

لازم است همراه با فرزند خود چند برنامه مشترک برای شناخت بهتر کودکان معلول برنامه ریزی کنید. مثلا بازدید از مراکز نگهداری از این کودکان، یا بازدید از نمایشگاه توانمندی های این کودکان. اگر فرزندتان در مدرسه یا آموزشگاهی که هست، کودک معلولی وجود دارد از او بخواهید تا شما را با هم آشنا کند، با هم یک گردش کوچک داشته باشید و حتی می توانید هدیه ای بخرید تا فرزندتان به مناسبت خاصی به کودک معلول بدهد.

8- رفتار مناسب فرزندتان را تحسین کنید

کودکان نیازمند توجه، حمایت و تحسین هستند. برای تقویت و تثبیت رفتارهای سالم و مثبت مانند کمک به افراد معلول، باید فرزند خود را تحسین کنید. وقتی می بینید کودکتان در پارک با کودکی معلول در حال بازی است، با زدن یک لبخند و گفتن آفرین، کودکتان را همراهی کنید تا برای تکرار این رفتارها، انگیزه بیشتری پیدا کند.

چه طور به بچه ها یاد بدهیم با همسن و سال های معلولشان رفتار کنند؟

9- خودتان الگو باشید

تمام این راهکارها زمانی جواب می دهد که خودتان هم در برخورد با افراد معلول، الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید. وقتی فرزندتان می بیند که مادرش در یک موسسه خیریه حمایتی عضو است، پدرش در اتوبوس جای خود را به یک فرد معلول می دهد، مادرش به فردی که روی ویلچر نشسته در عبور از یک جای سخت کمک می کند، پدرش در خرید نان اولویت را به فرد معلولی می دهد و... حتما از این رفتارها الگوی مناسبی خواهدگرفت.

همچنین به فرزند خود یاد بدهید

• در مسائل خصوصی کودک معلول وارد نشود مسائلی مانند علت معلولیت. به او یاد دهید که بهتر است در مورد معلولیت فرد تا زمانی که خودش نمی خواهد یا به بحث مرتبط نیست، صحبت نکند.

• به فرزندتان یاد بدهید که کودکان معلول برخی مواقع مجبورند کارها را آهسته تر انجام دهند و در این مواقع لازم است که صبر کند و به جای دوستش کار را انجام ندهد.

• به فرزندتان بگویید اگر در برخورد با کودک معلول اشتباه کرد، آرامش خود را حفظ کند و حتما معذرت خواهی بکند. نیازی به احساس گناه داشت یا هول شدن نیست.

• همیشه سعی کند بدون در نظر گرفتن معلولیت، مانند یک فرد عادی با طرف مقابل برخورد کند. مگر در مواردی که معلولیت فرد، باعث ایجاد مشکل خاصی شود.

* دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی


ویدیو مرتبط :
لطفا به همنوعان خود کمک کنید و فیلمبرداری نکنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استفاده کودکان از تلفن همراه، خوب یابد؟



تلفن های همراه,استفاده از تلفن همراه در کودکان

تلفن های همراه امروزه به بخش جدایی ناپذیری از زندگی نه تنها افراد بالغ و بلکه کودکان نیز تبدیل شده است. بر اساس آمار موجود چیزی نزدیک به 22 درصد کودکان 6 تا 9 سال ، 60 درصد کودکان 10 تا 14 ساله و 84 درصد کودکان 15 تا 18 ساله در آمریکا دارای تلفن همراه هستند. بر همین اساس آمار کودکان 8 تا 12 ساله که از تلفن همراه استفاده می کنند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به استفاده روز افزون از تلفن های همراه در بین کودکان و نوجوانان، بر آن شدیم تا شما را با یک سری از مسائل در مورد این وسیله ارتباطی آشنا کنیم.

استفاده از تلفن همراه در شرایط اضطراری
بدون شک یکی از بهترین فواید تلفن همراه برای کودکان و نوجوان قابلیت استفاده از تلفن همراه در شرایط اضطراری است. در شرایطی مثل دور بودن از خانه برای مدتی طولانی ، بیرون رفتن به همراه دوستان و یا سایر شرایط می توان از تلفن همراه استفاده کرد.

مشکلات حاصل از استفاده تلفن همراه:

مشکلات روحی:
بر اساس مطالعات جدید انجام شده استفاده از تلفن همراه می تواند اعتیاد آور باشد.همچین ارتباطی مستقیم بین میزان استفاده از تلفن همراه و احساس افسردگی وجود دارد. بیشتر کودکان و نوجوانانی که در زمان حال دچار افسردگی هستند از تلفن همراه به مقدار زیادی استفاده می کنند.

ضعف بینایی:
همانند کاربران کامپیوتر ، کاربران تلفن همراه که زمان زیادی را صرف فرستادن پیامک کرده و مجبورند برای دیدن عبارت بر روی صفحه و یا صفحه کلید به چشم خود فشار بیاورند و این امر به ضعیف شدن چشم ها منجر می شود.

پخش باکتری ها:
با توجه به این که ما برای صحبت با تلفن همراه آن را به دهان خود نزدیک می کنیم و بسیاری از اوقات در زمانی که تلفن همراه در نزدیکی ماست عطسه یا سرفه می کنیم. این مسئله موجب می شود تا تلفن همراه به نوعی وسیله آلوده تبدیل شود که به راحتی می تواند آلودگی را انتقال بدهد.

تومور مغزی و کاهش اسپرم:
بر اساس برخی تحقیقات انجام شده اشعه های الکترومغناطیسی موجود در تلفن های همراه باعث تشکیل تومورهای مغزی و کاهش اسپرم در مردان می شود. البته در تمامی تحقیقات انجام شده این نظریه تایید نشده است.

تلفن های همراه,استفاده از تلفن همراه در کودکان

کم خوابی:

بسیاری از کاربران نوجوان تلفن های همراه در میانه شب به خاطر دریافت کردن یک پیامک یا پاسخ به تماس از خواب بر می خیزند و اغلب دچار کم خوابی شده و در روز بعد خسته هستند.

وابستگی به تلفن همراه:
در یک تحقیق انجام شده در آمریکا ، 37 درصد نوجوان کاربر تلفن همراه گفته اند که بدون تلفن همراه قادر به ادامه زندگی نیستند. همچنین مشخص شده است که بسیاری از نوجوانان ترجیح می دهند با دوستان خود از طریق تلفن رابطه داشته و کمتر همدیگر را ملاقات کنند.

دروغگویی:
همچنین مشخص شده است که چیزی نزدیک به 39 درصد از کاربران بین 18 تا 29 ساله در زمانی که از تلفن همراه استفاده می کنند در مورد مکان حضور خود دروغ می گویند.

هزینه ها:
بسیاری والدین در زمانی که صورت حساب تلفن همراه فرزندان خود را می بینند شوکه می شوند. استفاده از سرویس های مختلف ، مثل پیامهای صوتی و تصویری و همچنین اینترنت می تواند هزینه سنگینی را بر خانواده تحمیل کند.


توصیه هایی به والدین:
با فرزند خود در مورد استفاده صحیح از تلفن همراه و این که چگونه و کجا باید از آن استفاده کند صحبت کنید. به او آموزش دهید که کی ، کجا و چطور از تلفن همراه خود استفاده کند. در مورد استفاده از تلفن همراه هشدار و تاثیرات بد آن به کودک خود هشدار دهید .سعی کنید به او توضیح دهید که در صورتی که بیش از حد از تلفن همراه استفاده کند بایستی هزینه های آن را از پول توجیبی خود بپردازد
منبع:باشگاه خبرنگاران