کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چگونه کودکم از استحمام لذت ببرد؟!


اگر چه ممکن است اولین حمام نوزاد کمی سخت به نظر برسد اما با کمی بزرگتر شدن نوزاد می توانید زمان حمام را به فرصتی برای نزدیکی و پیوند بیشتر با کودک تبدیل کنید.

نی نی سایت: اگر چه ممکن است اولین حمام نوزاد کمی سخت به نظر برسد اما با کمی بزرگتر شدن نوزاد می توانید زمان حمام را به فرصتی برای نزدیکی و پیوند بیشتر با کودک تبدیل کنید. برای نتیجه بهتر می توانید بازی ها و فعالیت هایی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد را همراه کودک انجام دهید تا ببینید کدام بازی بیشتر او را سرگرم می کند و خنده را بر لبانش می نشاند. 

با انجام این بازی ها علاوه بر سرگرمی، مهارت های کودک را تقویت کنید.
 
همزمان با شستشوی کودک آواز بخوانید

حمام کردن کودک یک تجربه فیزیکی- حسی بسیار پراهمیت برای او است. وقتی مشغول شستشوی کودک هستید، آواز بخوانید. خجالت نکشید و سعی کنید آوازهای ریتمیک را با هم ترکیب کنید و یک آواز جدید و پرانرژی بسازید. شک نکنید که کودک عاشق آن خواهد شد. می توانید دست بزنید و به او هم یاد بدهید که چطور می تواند دست هایش را به هم بزند یا حتی می توانید برای آموزش ریتم به کودک، همگام با ریتم آواز به زانوی کودک ضربه بزنید.

حواس کودک را تحریک کنید

وقت حمام فرصت بسیار عالی برای تحریک حسی کودک است. کودک با لمس بافت های مختلف مانند لیف و اسفنج شستشو، حوله و یا کف اصلاح بسیار هیجان زده خواهد شد. اگر کودک هنوز خیلی کوچک است، می توانید خودتان دست او را روی این بافت ها بکشید و در مورد کودکان بزرگتر (حدود 4 ماه) که می توانند اشیا بزرگ را در دست بگیرند، می توانید آنها را به کودک بدهید تا سرگرم شود. اگر برایتان امکان دارد یک آینه نشکن ( این آینه های پلاستیکی مخصوص کودکان ) تهیه کنید تا کودک بتواند در آن نگاه کند.

با انجام این بازی ها علاوه بر سرگرمی، مهارت های کودک را تقویت کنید.

همراه کودک حمام کنید

اگر کودک نسبت به آب محتاط است، بهتر است خودتان هم همراه کودک حمام کنید و هنگام شستشوی کودک او را در آغوش بگیرید یا روی پایتان قرار دهید. کودکان تمایل زیادی به برقراری ارتباط پوستی با والدین دارند. به کارگیری این شیوه برای کودک به مثابه نوازش است و موجب عمیق تر شدن پیوند میان شما خواهد شد. علاوه بر این شستشوی کودک با این روش برای شما هم راحت تر خواهد بود.

با انجام این بازی ها علاوه بر سرگرمی، مهارت های کودک را تقویت کنید.

اسباب بازی ها را به حمام ببرید

اسباب بازی های زیادی وجود دارند که مخصوص حمام طراحی شده اند و پیدا کردن آنها کار چندان سختی نیست. بهترین نوع این وسایل، ابزاری هستند که همزمان با سرگرم کردن کودک، به شکل گیری مهارت های مختلف او نیز کمک می کنند. حیواناتی که روی آب شناور می مانند به تقویت بازی های خیالی کمک می کنند، فنجان ها و آبکش های پلاستیکی به کودک کمک می کنند تا مفاهیم پر و خالی کردن را یاد بگیرد و اعداد و حروف الفبا که می توانید آنها را در حمام آویزان کنید، او را برای یادگیری های بعدی آماده می کند.

با انجام این بازی ها علاوه بر سرگرمی، مهارت های کودک را تقویت کنید.

بازی با حباب را فراموش نکنید

جای بهتری از حمام برای درست کردن حباب سراغ دارید؟ کودک شما عاشق نگاه کردن به حباب های شناور در هوا و حس کردن و ترکاندن آنها با انگشت ها یا بینی اش است. سعی کنید از حلقه های حباب ساز با اندازه های مختلف استفاده کنید تا کودک را با مفاهیم بزرگ و کوچک (بالا و پایین) مواجه کنید. حتی می توانید حباب سازهای باطری دار تهیه کنید تا کودک را از دیدن تعداد زیادی حباب که بالای سرش پرواز می کنند، شگفت زده کنید. با بزرگتر شدن کودک می توانید به او یاد بدهید خودش حباب درست کند.

با انجام این بازی ها علاوه بر سرگرمی، مهارت های کودک را تقویت کنید.

نقاشی کنید

به کودک اجازه بدهید رنگ های انگشتی قابل شستشو را که در قالب تیوپ های رنگ مخصوص حمام هستند، امتحان کند. استفاده از این رنگ ها به کودک فرصت می دهد روی دیوار یا وان حمام نقاشی کند و به این ترتیب به تقویت تخیل کودک و برانگیختن مهارت های حرکتی ظریف او کمک می کنید. با بزرگتر شدن کودک و کسب توانایی کنترل مداد، می توانید مداد رنگی های مخصوص حمام تهیه کنید تا بیشتر و بیشتر مهارت های رنگ آمیزی او را تقویت کنید. کودک آنقدر مشغول خلق اثر هنری خود خواهد شد که حتی متوجه شسته شدن موهایش نمی شود!

با انجام این بازی ها علاوه بر سرگرمی، مهارت های کودک را تقویت کنید.

داستان سرایی کنید

با بزرگتر شدن کودک و ورود به سنین خردسالی، امکان دارد برای سرگرم کردن او در حمام، لازم باشد بیشتر از شیوه های تعاملی استفاده کنید. کودکان خردسال عاشق نقش بازی کردن هستند، بنابراین باید خلاقیت کودک را به کار بگیرید. مثلا می توانید به کودک بگویید که وان یا تشت حمام یک کشتی مخصوص دزدان دریایی یا یک پادشاه است که در دریایی از کف شناور است و او باید آن را هدایت کند. مهمترین نکته ای که باید در این بازی ها مدنظر داشته باشید، مشارکت دادن کودک در شکل دهی روند داستان است، پس فراموش نکنید در هر مرحله از داستان از کودک سوال کنید بعد چه اتفاقی باید رخ دهد.

با انجام این بازی ها علاوه بر سرگرمی، مهارت های کودک را تقویت کنید.


ویدیو مرتبط :
چگونه با کودکم رفتار کنم/کتابنامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودکم شب ها کابوس می بیند!



در این حالت کودک به علت دیدن خوابهای ترسناک از خواب بیدار می‌شود و اغلب بخشی از خوابی که موجب ترس وی شده و یا تمامی آن را به یاد می‌آورد.

 

در این زمان کودک اکثرا در رختخواب خود می‌نشیند و فریاد می‌کشد و یا گریه می‌کند و یا به طرف اتاق خواب و تخت والدین می‌آید و از آنها تقاضای کمک می‌کند. گاهی هم ممکن است کودک دچار وحشت شبانه در خواب شود و با صدای بلند در خواب داد بکشد و گریه کند اما از خواب بیدار نشود.

 

 

علل کابوس

 

علل و موجبات اصلی کابوسها ممکن است بر اثر رویدادها و مسائل ترسناکی باشد که کودک در طی روز در تلویزیون می‌بیند یا در داستانها و کتابها می‌خواند و یا اطرافیان تعریف می‌کنند و یا اصولا مسئله‌ای باشد که کودک خود شخصا با آن رو به رو است مانند:

 

دعواها ، مشکلات احساسی و در بچه‌های بزرگتر مشکلات در مدرسه و شاید سختی تکالیف درسی و غیره. همچنین کابوسهای کودک می‌تواند تاثیراتی از اعمال روزانه باشد، یک روز فشرده و سخت می‌تواند باعث کابوس هنگام خواب شود.

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

البته خوابهای وحشتناک می‌تواند از تخیل کودک هم شکل بگیرد بدون اینکه معنای خاصی داشته باشد. در بچه‌های کوچک این خوابها قسمتی از رشد آنهاست و وقتی از خواب می‌پرند بلافاصله به خواب می‌روند و در فردا آن روز چیزی به یاد نمی‌آورند. هر کابوسی به این معنی نیست که مسئله‌ای وجود دارد. در کودکان تب ، مریضی ، زیاد یا دیر خوردن غذا می‌تواند نقش مهمی در کابوس داشته باشد.

 

 

نحوه برخورد والدین با کابوس

 

نحوه بر خورد والدین هنگام دیدن خوابهای وحشتناک به این گونه است که:

 

هنگامی که کودکی در دل شب فریاد کشید، بی آن که از خواب بیدار شود، باید او را نوازش کرد و آرام در گوشش لالایی نجوا کرد و در این هنگام نباید کودک را حتی‌الامکان از خواب بیدار کرد. اما زمانی که کودکتان از صدای فریاد خودش بیدار شد، همچنان وحشت زده و ترسیده است او را در آغوش بگیرید و یک لیوان آب به او بدهید و او را نوازش کنید و با صدای آهسته برایش تعریف کنید که این فقط یک خواب بود و گذشت، آنچه که دیدی همه در خواب بود.

 

 

حتی اگر کودک معنی واژه رویا را هنوز یاد نگرفته باشد، طنین آرام بخش صدایتان او را تسکین خواهد داد و به او خواهد فهماند که آنچه که دیده واقعیت نداشته است، و اگر کودک باز هم بی‌قراری کرد می‌توان چراغ را روشن کرد و گفت بیا به دنبال آن چیزی که می‌ترسی بگردیم و یا به او بگوییم چراغ را برایت روشن می‌گذارم.

 

 

البته امکان دارد که در بعضی موارد ، صحنه‌هایی از آن کابوس وحشتناک در ذهنش دوباره تکرار شود و از ترس اینکه دوباره آن منظره‌های وحشتناک را ببیند از رفتن به رختخواب امتناع ورزد، توصیه‌ای که در این زمان وجود دارد این است که موضوع خوابی را که کودک عنوان می‌کند را به شکل دیگری به پایان برسانیم به این شکل که مثلا اگر خواب اژدها را دید به او بگوییم که در انتها تو شمشیری داشتی و اژدها را کشتی.

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

سعی کنید وقتی کودک خواب ترسناک می‌بیند و به طرف تخت شما می‌آید او را به تخت خودش باز گردانید چون بعدا خیلی مشکل است که شبهای بعد در اتاق خودش به خواب رود و سعی کنید پیش کودک تا به خواب رفتن وی بمانید و بعد اتاق او را ترک کنید.

 

 

هنگامی که احساس می‌کنید دیدن کابوس در کودکتان به علت این است که ذهنش مشغول مسئله‌ای است باید دقت کنید که چه چیزی در زندگی کودک تغییر یافته است. البته باید از خود کودک کمک گرفت و یک سئوال باز و دقیق پرسید مثلا دیشب چه خوابی دیده بودی؟ یا دقیقا از چه چیزی می‌ترسی؟ و بگذاریم خودش تعریف کند و سعی کنیم بین صحبتهایش حرف نزنیم با دقت گوش کنیم.

 

 

زیرا کودک با این عمل ما احساس خواهد کرد که وی را درک می‌کنیم. البته در کودکانی که کوچکتر هستند نباید انتظار داشته باشیم که خوابشان را واضح بتوانند بیان کنند زیرا کودکان در سنین پائین نمی‌توانند دقیقا خوابی را که دیده‌اند به روشنی برای دیگران تعریف کنند و فقط ممکن است یک لغت بگویند مثل: زن بد جنس یا سگ بزرگ. در این صورت باید به آنها گفت که در واقعیت و در اتاق او چیزی وجود ندارد و می‌توان به همراه کودک همه جای خانه را جستجو کرد

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

پیشگیری

 


شبها سعی کنید همیشه یک چراغ خواب در اتاق کودک روشن باشد و در تاریکی قبل از اینکه کودک به خواب رود به وسایل در اتاق کودک نگاه کنید که بد نمانده باشد مثلا سایه یک صندلی ممکن است برای کودک ایجاد ترس کند. و یا می‌توان یک عروسک به کودک داد و یا در اتاق او آویزان کرد و به او بگویید که این عروسک جلوی خوابهای بد را می‌گیرد.

 

 

سعی کنیم کودکان قبل از به خواب رفتن فیلمهای خشن و ترسناک نبینند و یا بازیهای خشن و هیجان انگیز انجام ندهند، سعی کنید قبل از به خواب رفتن کودک برایش قصه بخوانید (البته نه قصه های هیجان انگیز) و یا یک مسئله که برای کودک جالب است برایش تعریف کنید و به او بگویید: امیدوارم امشب در موردش خواب ببینی. شما می‌توانید یک موقعیت روحی خوب و آرامش قبل از خواب ، برای کودکتان ایجاد کنید.