کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

چرا بچه ها پرخاشگر می شوند؟


علائم رفتارهای پرخاشگری در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال ممكن است رفتار پرخاشگری در كودكان 2 تا 5 سال با گریه‌های شدید، زد و خورد با والدین و اطرافیان، پا كوبیدن و كوبیدن سر به دیوار و خود‌زنی همراه باشد.

روزنامه قانون: علائم رفتارهای پرخاشگری در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال ممكن است رفتار پرخاشگری در كودكان 2 تا 5 سال با گریه‌های شدید، زد و خورد با والدین و اطرافیان، پا كوبیدن و كوبیدن سر به دیوار و خود‌زنی همراه باشد. در دوران مدرسه نیز عمده خشونت در مقابل همسالان بروز می‌كند. در این دوران، حجم گریه‌ها كاهش می‌یابد. در دوران بلوغ نیز عمدتا رفتارهای خشونت‌آمیز می‌تواند تبدیل به یك نوع افسردگی شود.

چگونگی بروز خشونت در رفتار كودكان

عوامل به وجود آورنده خشونت در رفتار كودكان


عوامل بسیاری وجود دارد كه می‌تواند منجر به این رفتار نابهنجار شود. یكی از آنها تلویزیون و برنامه‌های خشونت‌آمیز آن است.

متاسفانه تعداد زیادی از والدین، برنامه‌های خشونت‌آمیز مورد علاقه‌شان را در كنار كودكان تماشا می‌كنند. این مسئله علاوه بر اینكه باعث رفتار خشونت‌آمیز در كودكان می‌شود، موجب بروز علائم اضطراب در آنان نیز می‌شود. بنابراین نیاز است والدین براساس علاقه خود و فرزندان‌شان زمان خاصی را برای دیدن این فیلم‌ها اختصاص دهند و به هیچ وجه این‌گونه فیلم‌ها را همراه كودكان‌شان نبینند.

آیا می‌دانید این آموزگار قدرتمند با تمام جذابیت‌هایی که دارد و دلبستگی‌هایی که ایجاد می‌کند، تا چه اندازه در شکل‌گیری شخصیت کودک امروز و بزرگسال فردا نقش دارد؟ کودکان به واسطه کم بودن سن شان و عدم رشد کامل ذهنی، تمام گفتار و تصاویر پخش شده از تلویزیون را به عنوان واقعیتی صرف و نه نمایشی غیرواقعی و تمام شدنی، می‌پذیرند. به عبارت دیگر، ذهن پاک و خالی از نیرنگ کودکان، هر آنچه را که می‌بیند، باور کرده و به حافظه بلندمدت خود منتقل می‌کند.

به همین دلیل، نمی‌توان گفت هر برنامه‌ای که از تلویزیون به طور مستقیم پخش می‌شود یا توسط سی‌دی‌های مختلف که امروزه حتی در سوپرمارکت‌ها نیز به وفور یافت می‌شوند، برای کودک مناسب است. به خصوص فیلم‌های وحشتناک که تنها ترویج دهنده خشونت و نفرت در کودکان است، نمی‌تواند به پرورش کودک با شخصیتی متعادل بینجامند. چرا که دیدن این‌گونه از فیلم‌ها تنها این حس را در کودک بارور می‌کند که باید از قهرمان فیلمی که دیده است، الگوبرداری کند.

برای رهایی از این مشکل، پیشنهاد می‌شود والدین ابتدا به بررسی برنامه‌ها و فیلم‌های متناسب با سن کودک پرداخته و سپس اجازه دیدن آن را برای آنان صادر كنند. یادمان باشد که ما والدین به واسطه مسئولیت خطیری که در تربیت دلبند خود داریم، نباید اجازه دهیم تا صفحه سفید و پاک ذهن کودک‌مان با برنامه‌های بی‌محتوا و نامناسب به سمت سیاهی و تباهی کشیده شود.

عامل دیگری كه می‌تواند باعث بروز خشونت در رفتار كودكان شود بازهای خشن كامپیوتری است. بازی‌هایی كه مروج خشونت و بی‌رحمی‌اند و آن كس كه در این بازی‌ها نمی‌كشد، بازنده به حساب می‌آید.

چگونگی بروز خشونت در رفتار كودكان

یكی دیگر از عوامل ایجاد پرخاشگری كودكان رفتار پدر و مادر است. از آنجایی كه كودكان از والدین خود الگوبرداری می‌كنند در صورتی كه آنها رفتارهای خشونت آمیزی داشته باشند این رفتار به كودكان آنها نیز منتقل می‌شود.

ناکامی هم عامل دیگری است كه به پرخاشگری می‌انجامد. وقتی کودک به هدف خود دست نیابد و ناکام شود، یکی از رفتارهایی که از او سر می‌زند پرخاشگری است.

کودکان مضطرب نیز به دلیل آن كه نمی‌توانند آرام باشند ممكن است دچار خشونت در رفتار شوند. این‌گونه كودكان رفتارهایی پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند، البته بلافاصله پشیمان می‌شوند و از والدین خود عذرخواهی می‌کنند. برای از بین بردن خشم کود ک باید اضطراب و نگرانی وی را شناسایی کنیم و در رفع آنها بکوشیم.


ویدیو مرتبط :
رتکلیتوس پیتون پرخاشگر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا بچه‌ها پرخاشگر می‌شوند؟


محققان دریافتند افزایش غلظت سرب در خون کودکان منجر به افزایش خطر ابتلا به مشکلات رفتاری و عاطفی، اضطراب، افسردگی یا پرخاشگری در آنها می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: محققان دریافتند افزایش غلظت سرب در خون کودکان منجر به افزایش خطر ابتلا به مشکلات رفتاری و عاطفی، اضطراب، افسردگی یا پرخاشگری در آنها می‌شود.

بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله JAMA منتشر شده است میزان سرب در خون کودکان می‌تواند در مشکلات رفتاری و عاطفی آنها موثر باشد و همچنین میزان ضریب هوشی آنها را کاهش دهد.

سرب، کودکان را کم هوش و پرخاشگر می‌کند

کیمبرلی گری، مدیر موسسه ملی علوم بهداشت محیط آمریکا گفت: تمرکز ما برروی تنظیم سطح سرب در خون است، زیرا مقدار کم سرب نیز مشکلاتی به دنبال دارد.

برای این بررسی، محققان، نمونه خون گرفته شده از 1300 کودک بین سنین سه تا پنج سال را مورد آزمایش قرار دادند. آنها دریافتند سطح سرب در خون کودکان 6.4 میکروگرم در دسی لیتر است.

سرب فلزی است که افراد به طور طبیعی می‌توانند در فعالیت‌هایی از جمله سوزاندن سوخت‌های فسیلی و استخراج معادن در معرض آن قرار بگیرند. در بعضی از کشورها آلودگی هوا نیز در این مشکل موثر است.