کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

وقتش رسیده به نوزاد غذای جامد بدهید


قبل از شروع مصرف غذای جامد، نوزاد باید بتواند بنشیند، سرش را حرکت دهد و فک خود را برای جویدن حرکت دهد.

روزنامه خراسان: شروع تغذیه کودک با غذای جامد از ۴ تا ۶ ماهگی توصیه می شود و در مراحل اولیه اغلب فرنی برنج مخلوط شده با شیر مادر به وی داده می شود.

قبل از شروع مصرف غذای جامد، نوزاد باید بتواند بنشیند، سرش را حرکت دهد و فک خود را برای جویدن حرکت دهد. مصرف شیر مادر را ادامه دهید از آنجا که بلافاصله نوزاد شروع به خوردن غذای جامد نمی کند، غذای جامد را به عنوان غذای اصلی و جایگزین شیر قرار ندهید. خوردن مواد جامد نیاز به تمرین دارد غذا خوردن با قاشق موضوع جدیدی برای کودک است.

وقتی نوزاد غذاخور می شود

زیرا تا قبل از این تنها غذای مایع خورده است و کمی طول می کشد تا به غذای جامد عادت کند. بنابراین به جای این که به میزان غذایی که می خورد تمرکز کنید، روی تجربه آموزی اش تمرکز کنید. میوه و سبزی را یکی یکی به او معرفی کنید غذاهای پوره شده را یکی یکی به او بچشانید و واکنش او را بسنجید.

 اگر از خوردن یک غذای خاص امتناع کرد، دوباره تلاش کنید. به میزان ماده غذایی روی قاشق دقت کنید. باید به اندازه ای باشد که بتواند قورت بدهد. از دادن شیر گاو و عسل بپرهیزید بسیاری از پزشکان معتقدند که تا یک سال نباید شیر گاو به نوزاد داد. زیـــــرا بعضی از کودکان نمی توانند شیر گاو را هضم کنند. دادن عســل به کودکان کمتر از یک سال (برخی پزشکان روی ۲ سال تاکید دارند) نیز توصیه نمی شود زیرا احتمال خطر بروز مسمومیت وجود دارد.

زمانی که کودک سیر شد، از غذا دادن به وی دست بکشید هنگامی که کودک سیر می شود، شروع به بهانه گیری می کند، صورت خود را برمی گرداند، دهان باز نمی کند، غذا را بیرون می دهد و گریه می کند. وقتی متوجه شدید کودک سیر شده است، از غذا دادن به وی دست بکشید. اگر کودک بد غذا دارید، نگران نباشید اگر کودکی برخی از غذاها را نمی خورد، نگران نباشید زیرا به مرور زمان به آن غذا علاقه پیدا می کند. توجه داشته باشید والدین نقش مهمی در تربیت کودک دارند و به احتمال زیاد به آنچه می خورید، علاقه پیدا می کند. کثیف کاری هنگام غذا خوردن با بزرگ شدن، کودک دوست دارد خودش غذا بخورد و این یعنی کثیف کاری. پس زیر صندلی او پارچه ای پهن کنید.

قطعات کوچک غذا را به دست او بدهید در حدود ۹ ماهگی، کودک می تواند غذاهای نرم را در دست بگیرد. البته نیاز به غذا دادن با قاشق و تغذیه با شیر مادر ادامه پیدا خواهد کرد. تکه های رسیده موز، تکه های هویج پخته، تکه های پنیر، پاستای پخته‌‌شده و تخم مرغ به او بدهید.

از دادن موادی که خطر خفگی ایجاد می کند مانند شکلات، چیپس، سبزیجات خام، انگور، کشمش و پنیر سفت بپرهیزید.


ویدیو مرتبط :
شروع غذای جامد نوزاد چه زمانی است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتش رسیده که ازدواج کنید



زمان پروژه ازدواج,معیارها‌ی مشخص همسر

بالاخره آن لحظه غیر‌قابل اجتناب فرا رسیده است. لحظه‌ای که احتمالا انتظارش را می‌کشیدید و یا شاید از آن گریزان بودید. روزی که پدر یا مادرتان روبه‌رویتان نشسته و به شما می‌گوید وقتش رسیده که ازدواج کنید! در این لحظه است که کل زندگی‌تان از جلوی چشمان‌تان عبور می‌کند و باور نمی‌کنید این لحظه این‌قدر زود فرا رسیده است و چرا اینقدر زود بزرگ شده‌اید! از آن زمان پروژه ازدواج شما کلید می‌خورد.

آیا چشمان‌تان را می‌بندید و تنها بر اساس یک‌سری معیارها‌ی مشخص همسر مورد نظرتان را انتخاب می‌کنید؟ یا شاید همه‌چیز را بر عهده پدر و مادر می‌گذارید؟ این کار کار خوبی است ولی به شرطی که خودتان هم در آن دخیل باشید. چرا که خود شما باید برای آینده‌تان تصمیم‌گیری کنید. احتمالا معیارهای زیادی برای همسر موردنظر خواهید داشت. مثلا: او باید فردی تحصیل‌کرده بوده و تا حدی عقاید و نظراتش با شما یکسان باشد. باید فردی محترم و از نظر جسمی و روحی سالم باشد. وی باید خانواده خوبی داشته باشد و .... برای این لیست شاید ‌پایانی تعریف نشود چرا که شما می‌خواهید طرف مقابلتان از همه‌نظر، کامل و بی‌عیب و نقص باشد.
 
کدام معیارها؟ کدام ویژگی‌ها؟
گاهی اوقات ویژگی‌های فرد مورد‌نظر را در اشخاص مختلف می‌بینید نه در یک فرد خاص. یعنی این‌که چند نفر هستند و هرکدام تنها چند تا از این ویژگی‌ها را دارا می‌باشند. لازم است بدانید گاهی اوقات ممکن است بیش از حد توقع داشته باشید چون بهترین فرد را می‌خواهید. این امری طبیعی است اما به چه قیمتی؟

تحقیقات نشانگر این است که تفاوت‌هایی بین زن و مرد هنگام انتخاب همسر وجود دارد. زن‌ها و مردها ترجیح می‌دهند با کسانی ازدواج کنند که شبیه آن‌ها بوده و مطابق با معیارها و خواسته‌هایشان باشد. کسانی که از نظر احساسی باثبات بوده و از نظر هوشی قابل قبول و در شرایط اجتماعی سازگار باشند، بیش‌تر از دیگران مورد‌پسند قرار می‌گیرند. برخلاف نظری که در جامعه وجود دارد، قد و وزن از ملاک‌های اصلی انتخاب همسر به شمار نمی‌رود. زنان بیش از مردان در این مورد دقت و وسواس به خرج می‌دهند و آن‌هم به دلیل طبیعت و ذات‌شان است. یعنی این‌که زن‌ها کسی را انتخاب می‌کنند که سالم بوده، بتواند زندگی مشترک را آغاز کند، جایگاه اجتماعی خوبی داشته و به اندازه‌ای درآمد داشته باشد که بتواند از پس مخارج کنونی و آینده برآید.

واقعیت را فراموش نکنید
تحقیقات نشان می‌دهد زنان بر اساس نظریه تکامل تدریجی چارلز داروین، مردانی را می‌پسندند که نه تنها در امور مربوط به بچه که در تمام امور خود را وقف خانواده کنند. از طرف دیگر مردان زنی را می‌پسندند که سالم باشد، از نظر عاطفی باثبات بوده و بتوانند با کمک هم خانواده را تشکیل داده و به سوی جلو حرکت کنند.

داشتن عشق و تفاهم اهمیت زیادی دارد. در دنیای امروزی تحصیلات و بالا بودن شعور اجتماعی نیز مهم است زیرا سطح سواد کلی جامعه بالا رفته است. بنابراین، با وجودی‌که مردان در انتخاب همسر تاکید زیادی بر روی سطح سواد طرف مقابل ندارند، ولی برای زن‌ها این امر یکی از مهم‌ترین ملاک‌هاست. لازم به ذکر است هیچ‌گاه قرار نیست شما با شاهزاده رویاهای‌تان ازدواج کنید پس سعی کنید واقع‌بین بوده و خود را با افراد دور‌و‌برتان تطبیق دهید. در پایان می‌توانید برای اینکه از تصمیم‌تان برای ازدواج مطمئن‌تر شوید، نزد مشاور رفته و از او کمک بخواهید. وی نیز بر اساس شنیده‌های شما و تجربیات خود راهکارهای بی‌غرضی ارائه خواهد داد.
منبع: باشگاه مجردها