کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

عادت‌هایی كه اگر ترك نكنید، فرزندتان را بیمار می‌كنید!


مهم‌ترین راه آموزش بچه‌ها برای داشتن عادت‌های سالم، تشویق و تنبیه نیست بلكه داشتن‌ رفتار‌ها و اعمال مثبت و سالم است. شك نكنید كه بیشتر از هر حرفی این عمل شماست كه در فرزند‌تان اثر می‌گذارد







 صبح بخیر:هدف كلی والدین این است كه هر چه بهتر كودكشان را تربیت كنند . آنها فكر می‌كنند همه چیز را باید به‌صورت تذكر و نصیحت به آنها بیاموزند درحالی‌كه در فرایند رشد، بچه‌ها از آنچه والدین می‌گویند و انجام می‌دهند، می‌آموزند كه چطور با استعداد‌های‌شان، ظاهرشان و هر چیز دیگر برخورد كنند. بهتر است بدانید كه آنها در واقع از كارهای شما تقلید می‌كنند.  كافی است یك كاری عادتتان باشد یا كلمه‌ای تكیه كلامتان. بدون شك بارها آن عادت را در فرزند‌تان می‌بینید و آن تكیه كلام را از زبانش می‌شنوید.

 بنابراین مهم‌ترین راه آموزش بچه‌ها برای داشتن عادت‌های سالم، تشویق و تنبیه نیست بلكه داشتن‌ رفتار‌ها و اعمال مثبت و سالم است. شك نكنید كه بیشتر از هر حرفی این عمل شماست كه در فرزند‌تان اثر می‌گذارد. بگذارید برای كودكتان یك مثال خوب باشید. به او كمك كنید شاد باشد و سلامت زندگی كند. در واقع هم حواستان به سلامت جسمش باشد و هم سلامت روحش. اگر فكر می‌كنید در این زمینه نیاز است خودتان هم تغییری در رفتارتان داشته باشید، خب این كار را برای فرزندتان انجام دهید.


عادت بد اول: جلوی آینه می‌ایستید و می‌گویید: من چقدر چاقم!

وقتی مدام از خودتان ایراد می‌گیرید و از ظاهرتان انتقاد می‌كنید، این پیام را می‌رسانید كه اعتماد به نفس شما تنها به شلوار جینی كه به پا دارید یا میزان تناسب اندام‌تان وابسته است و براساس همین عوامل ظاهری تعریف می‌شود. حواستان باشد كه فرزندتان به‌خصوص دخترتان می‌تواند تحت‌تأثیر آنچه از شما مادرگرامی می‌شنود، قرار گیرد.

این باعث می‌شود، فرزندتان از آنچه در آیینه می‌بیند رضایت نداشته و عزت نفس لازم را نداشته باشد.  ضمن آنكه تصویر بدنی زیبایی از خود تصور نكند و نارضایتی و نازیبا پنداشتن خود، هر 2 می‌تواند كودك را به سمت عادت‌های بد مانند رژیم‌های غذایی ناسالم لاغری ببرد كه همین می‌تواند منجر به بیمارهایی خطرناك غذایی شود.





عادت بد دوم: می خورید که حالتان بهتر شود

اگر زمانی كه احساس ناراحتی و افسردگی دارید، مدام غذا می‌خورید تا احساس بهتری داشته باشید، باید بدانید كه این می‌تواند یك پیام مضر و ناسالم برای كودكان‌تان باشد.

شما با این كار نشان می‌دهید خوردن راهی برای داشتن احساس بهتر و خرسندی است. به جای این كار روی راه‌هایی كه می‌تواند از لحاظ عاطفی به شما كمك كند حال بهتری را تجربه كرده، تمركز كنید.

باور كنید خوردن نمی‌تواند به شما احساس شادی درونی دهد. وقتی ناراحت هستید و با یكی از دوستان‌تان صحبت می‌كنید یا برای داشتن حال بهتر پیاده‌روی می‌كنید، كودكان همه اینها را می‌بینند و به نوعی آنها را در ذهنشان ضبط می‌كنند. بچه‌ها عادت‌های بد و خوب را به یك اندازه از شما می‌گیرند. به‌نظرتان اگر آنها مدام در حال یادگیری راهكارهای حل مسئله باشند یا مدام شما را در حال خوردن ببینند تا شاید احساس بهتری داشته باشید، كدام بهتر است!



عادتبد سوم : همش در حال صحبت با تلفن هستید

این منصفانه نیست كه به بچه‌ها بگویید سر میز شام چیزی نخوانید یا با تلفن حرف نزنید درحالی‌كه خودتان به گوشی تلفن چسبیده‌اید و آن را رها نمی‌كنید. باز هم یادآوری می‌كنیم كه كاری كه شما انجام می‌دهید پیامی قوی‌تر از آنچه می‌گویید دارد. یك قاعده خانوادگی در مورد وسایل الكترونیك برای همه اعضای خانواده از جمله والدین وضع كنید و به آن پایبند باشید. كودكانی كه زمان زیادی را جلوی تلویزیون سپری می‌كنند معمولا درگیر مشكلاتی مانند خواب‌آلودگی، كاهش عملكرد مدرسه و مسائلی مربوط به وزن می‌شوند اما بچه‌هایی كه به اتفاق خانواده شام می‌خورند در خطر كمتری از نظر چاقی قرار دارند. ضمن آن‌كه گرد هم آمدن تمام اعضای خانواده، دست‌كم برای یك وعده غذایی حس همبستگی عاطفی بیشتری را القا می‌كند.





عادت بد چهام: مدام از لباس این و آن تعریف می کنید

بیشتر دختر بچه‌ها با هم خاله بازی می‌كنند و در این بازی اغلب مدام لباس عوض می‌كنند تا به نقش‌ها نزدیك‌تر باشند اما كارشناسان تأكید می‌كنند در این بازی‌ها باید به كیفیت و آنچه در این بازی‌ها اهمیت دارد توجه بیشتری شود. یك زمانی را برای دخترها اختصاص دهید و عادت‌های جالب و سالم را در آن بگنجانید. مثلا با دخترتان به پارك بروید یا یك ورزش را به او بیاموزید. به این ترتیب او خواهد آموخت كه می‌تواند به‌عنوان یك دختر قوی و قدرتمند باشد، ضمن آن‌كه خواهد دید فعال بودن نقش مهمی در كاستن از تنش و استرس دارد. به او بگویید وقتی درباره مهربانی، هوش و زیركی او تعریف می‌كنید در واقع به نوعی در حال تعریف از زیبایی او هستید.



عادت بد پنجم: سیگار می کشید؟ هی وای من

وقتی بعد از یك روز خسته‌كننده و بد به خانه می‌آیید و می‌گویید باید سیگار بكشم تا خستگی‌ام دربرود به نوعی به فرزند خود نشان می‌دهید استعمال سیگار راهی برای رفع خستگی و كاهش استرس است، راهی كه حالتان را بهتر می‌كند. این موضوع درباره مصرف بیش از حد قهوه هم صادق است. به جای این كار راه‌های دیگری را برای كاستن از استرس و افزایش انرژی پیدا كنید.
ورزش، حركات كششی ذهن و جسم (یوگا) یا یك سرگرمی آرامش‌دهنده كه كل خانواده بتوانند در آن شركت كنند یك راه ساده و مفید است. برای این كار می‌توانید از خود بچه‌ها كمك بگیرید و از پیشنهاد‌های بازی‌های جدیدشان استقبال كنید.اینها راه‌های خوبی برای استراحت و شارژ مجدد است.



عادت بد ششم: به همه چیز به چشم رقابت نگاه می‌كنید

اینكه به كودكتان نشان دهید بچه‌های دیگر از جمله همسایه‌ها، همكلاسی‌ها و خواهر و برادر به نوعی بهتر از او عمل می‌كنند، به هیچ عنوان انگیزه و محرك خوبی نیست. اینكه مدام او را با دیگران مقایسه كنید حتی می‌تواند او را ناامید و سرخورده‌اش كند. به جای این كار از تقویت‌كننده‌های مثبت استفاده كنید. او را به دلیل نهایت تلاشی كه انجام داده تشویق كنید. به او كمك كنید از آنچه می‌تواند، در بیرون از خانه لذت ببرد یا رقابتی را با خودش ایجاد كنید و بهبود شرایط را ببینید. حتی می‌توانید به او كمك كنید فعالیتی كه به آن علاقه‌مند است پیگیری كند و آن را انجام دهد. در مورد اینكه هر روز لازم است تحرك داشته باشید و اینكه همین تحرك می‌تواند احساس خوبی در شما ایجاد كند با او صحبت كنید.



عادت بد هفتم: همیشه در مجادله و بحث هستید

اگر شما و همسرتان مدام با هم در حال دعوا هستید، كودك با خودش فكر می‌كند این نحوه برخورد درست است؟ در این قبیل منازعات استرس نخستین چیزی است كه منتقل می‌شود. آیا شما استرس‌تان را به‌خوبی مدیریت می‌كنید؟ اگر نه بهتر است برخی تكنیك‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید. بحث و جدل ممكن است كه ابتدا حس بهتری به شما بدهد اما خودتان می‌دانید كه كمی كه بگذرد، اوضاع بدتر می‌شود. علاوه بر این، استرسی كه در اثر نزاع ایجاد می‌شود تأثیری منفی بر كودك می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است استرس منفی، موجب افزایش خطر ابتلا به چاقی می‌شود.



عادت بد هشتم:پشت سر دیگران حرف می‌زنید

انتقاد از كاری كه كسی انجام داده یا حتی انتقاد از ظاهر افراد نشانه اعتماد به نفس پایین است. درباره غیبت كردن چطور؟ از خودتان بپرسید آیا دلیل خوبی برای این كار وجود دارد؟ احتمال دارد به این موضوع عادت داشته باشید مانند عادت دنبال كردن مجلات به‌اصطلاح زرد و برنامه‌های كه مدام درباره زندگی خصوصی هنرمندها صحبت می‌كنند. به جای این كار می‌توانید این قبیل مجله‌ها را كنار بگذارید، تلویزیون را خاموش كنید و با بازی كردن با كودك‌تان راه‌های سالم كسب انرژی را به او نشان دهید. می‌توانید یك لی‌لی روی زمین بكشید و شروع به بازی كنید یا حتی دوچرخه‌سواری را امتحان كنید.


ویدیو مرتبط :
از همین الان تصمیم بگیرید و سیگار را ترك كنید !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عادت‌هایی كه باید به هر قیمت ترك كنید


همه ما عادت‌هایی داریم كه هر روز، روزی چند بار آن‌ها را انجام می‌دهیم، اما برخی از عادت‌هایی كه فكر می‌كنیم كلی به نفع سلامت و بهداشت ما هستند، در واقع برای ما خطرنا ك هستند

یعنی ممكن است عادت‌های روزمره شما، سلامت‌تان را درمعرض خطر قرار دهد؟ خب، قطعا می‌دانید، سیگار كشیدن و خوردن غذاهای فست‌فودی و چرب برای سلامت شما مضر هستند، اما برخی عادت‌ها هستند كه احتمالا فكر نمی‌كنید كه می‌توانند برای سلامت‌تان مضر باشند اما این‌گونه هستند. مطالعات جدید نشان داده، این 7 عادت روزانه می‌توانند برای شما ضرر و زیان به همراه داشته باشند. این نكته‌هایی است كه بزرگ‌ترین متخصصان پزشكی جهان هم بر آن‌ها تاكید دارند.





دوش روزانه

آب را  داغ نكنیـد

دكتر نیك لاو، متخصص پوست و مو و استادیار كلینیك آموزشی كارنلی در لندن می‌گوید: « در دیدگاه مدرن شست‌و‌شو و استفاده از مواد شوینده باید براساس نوع پوست افراد و نفربه‌نفر جداگانه، تعیین شود.»  این متخصص پوست می‌گوید: «خیلی از مردم در این كار افراط می‌كنند... استفاده مكرر و طولانی‌مدت از آب بسیار داغ به همراه صابون‌ها یا سایر شوینده‌های بسیار قوی می‌توانند چربی‌های طبیعی را از روی پوست شما بردارند و این باعث می‌شود. پوست شما خشك شود كه این عامل باعث تضعیف ساختار پوست و افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های پوستی است. واقعیت این است كه مطالعات متعدد محققان نشان داده، اكثریت انسان‌ها واقعا نیازی به دوش گرفتن و حمام كردن هر روزه ندارند و اصلا بهتر است هر روز استحمام نكنند.»
این متخصص به شما پیشنهاد می‌دهد، اگر هم دوست دارید هر روز دوش بگیرید و دوش نگرفتن هر روزه احساس تمیز نبودن را به شما می‌دهد، می‌توانید با آب نه چندان داغ و شوینده‌های معمولی این كار را بكنید. حتی اگر پوست‌تان خیلی خشك شده است بدون استفاده از شامپو و صابون یا شامپوی بدن و فقط با آب خالی استحمام كنید، یا حداكثر از مواد تمیزكننده ملایم استفاده كنید.



تنفس به شیوه اشتباه

مثل بچه‌ها نفس بكشید

به هر كس كه می‌خواهید بگویید؛ بگویید یك نفس عمیق بكشد، او قطعا یك نفس عمیق می‌كشد و سینه‌اش را باد می‌كند اما دكتر نیل، مدیرمركز كنترل استرس در آمریكا می‌گوید، این شیوه‌ای درست نیست. او می‌گوید: «به بچه‌ها نگاه كنید. آن‌ها تنفس شكمی دارند كه باعث می‌شود از تمام حجم ریه‌ خود استفاده كنند، اما با بزرگ‌تر شدن، تقریبا همه انسان‌ها به شیوه‌های تنفس دیگری روی می‌آورند كه به اندازه شیوه تنفس شكمی موثر نیست. با این شیوه هوای تازه به بخش‌های پایینی ریه‌ها نمی‌رسد و در واقع فقط بخشی از ریه‌ها هربار اتساع پیدا می‌كنند و هوا به آن‌ها وارد می‌شود، جالب این‌جاست كه بخش پایینی و تحتانی ریه بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین عروق خونی را دارد و این منطقه است كه بیشترین نقش را باید در كنترل اكسیژن ایفا كند اما به طور معمول و با  این تنفس‌ها امكان‌پذیر نیست. ولی خبر خوب این است كه با تمرین كردن می‌توان شیوه مناسب نفس كشیدن را فرا گرفت و به كار برد. این متخصص به شما می‌گوید چگونه بهتر نفس بكشید:
«سعی كنید هنگام دم، تا جایی كه می‌توانید شكم‌تان را متسع كنید و تا می‌توانید كاری كنید كه سینه‌تان منبسط نشود. برای این كار می‌توانید فرض كنید، توپی درون شكم‌تان است كه باید آن را باد كنید. پس از انجام این مرحله عضلات شكم‌تان را منقبض كنید تا این توپ باد شده خالی شود. تنفس باید ریتم منظم و فرم یكسان داشته باشد، بین 12 تا 20 بار در دقیقه تنفس كنید و بین هر دم و بازدم باید وقفه‌ای كوتاه باشد. برای رسیدن به فرم بهتر تنفس روزانه چند دقیقه وقت بگذارید و تمرین كنید. با همین اصلاح شیوه نفس كشیدن می‌توانید حس بهتری داشته باشید، كمتر احساس خستگی كنید، اضطراب خودتان را كم كنید و حتی فشار خون خودتان را پایین نیاورید.»





دراز كشیدن بعد از شام

روی كاناپه دراز نكشید

این شیوه رفتاری برای همه آشناست. یك روز شلوغ و خسته‌كننده كاری كه باعث می‌شود خسته و بی‌انرژی به خانه برسید، سپس یك شام سریع می‌خورید و روی كاناپه دراز می‌كشید و تلویزیون نگاه می‌كنید، اما این كار را نكنید، این برای شما مضر است. دكتركلیرمك ابوالی، متخصص تغذیه در مركز تحقیقات آزمایشگاهی دانشگاه كمبریج انگلستان می‌گوید: «بی‌تحرك بودن بلافاصله پس از شام یا شام خوردن و بلافاصله به رختخواب رفتن و شام زیاد خوردن از اشتباهاتی است كه تقریبا همه ما مرتكب آن می‌شویم. با این روش چربی‌هایی كه در وعده شام خورده‌ایم را نمی‌سوزانیم و این باعث تجمع بیشتر چربی در بدن ما می‌شود.»
این متخصص تغذیه پیشنهاد می‌دهد، بخش اعظم كالری دریافتی روزانه‌مان را به صبح‌ها و ظهرها بفرستیم و در وعده شام از غذاهای كم‌كالری استفاده كنیم. بهترین كار این است كه یك صبحانه مفصل و با تمام موادغذایی لازم بخوریم، سپس یك ناهار پرپروتئین و با انرژی كافی برای بقیه روز صرف كنیم و شام خودمان را به گونه‌ای انتخاب كنیم كه هم نیازهای بدن را پاسخگو باشد و هم باعث تجمع چربی در بدن نشود. این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد: «كار مناسب این است كه بلافاصله پس از صرف شام 20 دقیقه پیاده‌روی كنید. با این شیوه اگر ساعت 8 یا حتی 9 شب شام بخورید هم دچار اضافه وزن نخواهید شد.» اما مهم‌ترین دلیل در اضافه شدن وزن،‌ وعده‌های غذایی منظم،‌ اما كم و كوچك است. «بهترین توصیه من به شما این است؛ یك شام سبك بخورید و بعد از آن ورزش‌های آرام‌بخش انجام بدهید.»





با آب شستن دهان پس از مسواك

نیم ساعت بعد از غذا مسواك بزنید

تقریبا همه ما عادت داریم بلافاصله پس از مسواك زدن دندان‌های‌مان، دهان‌مان را با آب بشوییم اما دكتر فیل استومر، دندان‌پزشك و استاد دانشگاه در شمال لندن می‌گوید، این عادتی مناسب نیست. او می‌گوید: «اگر دهان‌تان را با آب بشویید این جریان آب، فلوراید پوشاننده و محافظتی را كه خمیردندان روی دندان‌های شما گذاشته است را می‌شوید و پاك می‌كند. درحالی كه اگر بعد از مسواك زدن دهان‌تان را نشویید تا ساعت‌ها این لایه فلوراید محافظ روی دندان‌های‌تان می‌ماند... من پس از مسواك زدن تا نیم ساعت دهانم را با آب نمی‌شویم،‌ خب ممكن است اول حس بدی در شما ایجاد شود اما بعد از مدتی كوتاه به آن عادت می‌كنید...» شاید برای‌تان عجیب باشد، اما من حالا راحت به این مسئله عادتت كرده‌ام. قبل از شروع مسواك زدن هم دهانم را خیس نمی‌كنم زیرا این كار از اثرات مفید خمیردندان كم می‌كند. دهان شما با ترشح بزاق مرطوب است و برای همین نیازی ندارید كه قبل از شروع مسواك زدن دهان‌تان را بشویید.
 توصیه دیگری كه این دندان‌پزشك برای شما دارد هم جالب است، خیلی از افراد بلافاصله پس از غذا خوردن مسواك می‌زنند، اما بهترین كار این است كه نیم ساعت بعد از غذا مسواك بزنید. برای این‌كه مواد محافظ دندان‌های‌تان را سریع نشویید باید نیم ساعت پس از غذا خوردن مسواك بزنید. یكی دیگر از پیشنهادهای من این است كه قبل از هر وعده غذا مسواك بزنید و نیم ساعت پس از غذا خوردن با استفاده از دهان‌شویه‌‌های مناسب دهان‌تان را بشویید.



تمیزكاری

تمیز بودن زیادی برای شما خطرناك است

این خبر تنبل‌ها را خیلی خوشحال می‌كند: تمیز كردن خانه به طور روزانه و برای ساعت‌های طولانی برای بدن مضر است. این مسئله را تحقیقات اخیر نشان داده است. پژوهشگران آمریكایی و كانادایی در یك مطالعه طولانی‌مدت
100 زن و مرد را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند، آن‌هایی كه روزانه مدتی از وقت خود را به تمیز كردن خانه می‌گذرانند، فشارخون بالاتری نسبت به آن‌هایی كه دیربه‌دیر خانه‌های خودشان را تمیز می‌كنند، دارند. درواقع ساده‌ترین راه توجیه نتایج این تحقیق این است كه بگوییم اضطراب پختن غذا، تمیز كردن خانه و انجام خریدها می‌تواند باعث فشارخون بالا در این گروه شود. نتایج این تحقیق در نشریه پزشكی سایكوسوماتیك به چاپ رسیده است. در این تحقیق آمده، انجام فعالیت بدنی برای انسان مضر نیست بلكه مفید است اما اضطراب انجام این كارهاست كه باعث می‌شود تاثیرات مضری روی بدن گذاشته شود. دكتر دیوید اینتاوین، متخصص داخلی از دانشگاه هاروارد توضیح می‌دهد، جدا از این مسئله باید این را هم در نظر داشت كه با افزایش كار با مواد شوینده و تمیزكننده احتمال ابتلا به بیماری‌های آلرژیك و آسم هم بالا می‌رود. او به تحقیق در اسپانیا اشاره می‌كند كه در آن آمده، استفاده از مواد خوشبوكننده هوا و اسپری‌های پاك‌كننده، حتی به اندازه یك‌بار در هفته می‌تواند باعث افزایش احتمال بروز آسم در افراد بزرگسال شود. در این مطالعه بسیار گسترده 3 هزار و 500 نفر در 22 كشور اروپایی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از 3 سال زیرنظر بودن مشخص شد، آن‌هایی كه هفته‌ای یك‌بار از این اسپری‌ها و خوشبوكننده‌ها استفاده كرده‌اند،‌ 40درصد بیشتر از افرادی كه با این مواد در تماس نبوده‌اند در خطر آسم قرار دارند. همین مطالعه نشان داده است، هرچقدر تماس با این مواد بیشتر باشد احتمال ابتلا به آسم هم بیشتر خواهد شد.



هر شب 8 ساعت خوابیدن

چرت بزنید

این تصور عمومی است كه «خوب خوابیدن» یعنی هر شب 8 ساعت خوابیدن،‌ اما حالا متخصصان می‌گویند، این تصور كه بسیاری از پزشكان آن را توصیه می‌كنند، خیلی صحیح نیست. پروفسور جیم هارنه، متخصص مركز مطالعات خواب دانشگاه لابورگ در این مورد می‌گوید: «این یك تصور غلط است كه به همه انسان‌ها بگوییم 8 ساعت خواب شبانه برای شما مفید است. برای بعضی آدم‌ها این نه تنها مفید نیست بلكه حتی می‌تواند باعث خستگی بیشتر هم شود. واقعیت این است كه الگوی مناسب خواب برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، تحقیقات نشان داده است، چرت‌های كوتاه روزانه هم بسیار مفید است، برای مثال یك چرت كوتاه 5-4 دقیقه‌ای، تا حداكثر 15 دقیقه‌ای، می‌تواند به اندازه یك ساعت خواب شبانه مفید باشد.»
این متخصص خواب می‌گوید: «صدها سال قبل چرت روزانه، بخشی از فرهنگ مردم بوده است و این‌گونه آن‌ها سلامت بیشتر جسمی و روحی داشته‌اند. البته آن‌ها كه گاه حتی چرت زدن‌شان تا 2 ساعت هم طول می‌كشید، سپس آن‌ها سركار خود می‌رفتند و شب به خانه برمی‌گشتند و پس از شام حدود نیمه شب می‌خوابیدند و پس از 3 تا 4 ساعت خواب بیدار می‌شدند، عبادت می‌كردند، اجاق را آماده می‌كردند و سپس یكی، دو ساعت دیگر می‌خوابیدند. در مجموع خواب روزانه آن‌ها بین 7 تا 8 ساعت بود و كیفیت زندگی آن‌ها هم خیلی عالی بود و به طور معمول با این شیوه خوابیدن احساس خستگی و خواب‌آلودگی نداشتند. همین مسئله ثابت می‌كند كه برخلاف نظر برخی پزشكان خواب روزانه هم می‌تواند برای انسان مفید باشد.»
این پزشك معتقد است، یكی از مشكلات اصلی انسان مدرن، بدخوابی است. خیلی از ما، شب‌ها ساعت 3 یا 4 صبح بیدار می‌شویم و هرچه سعی می‌كنیم خواب‌مان نمی‌برد. این موضوع ما را ناراحت و افسرده كرده و اضطراب زیادی متوجه ما می‌كند، همین اضطراب و ناراحتی می‌تواند منشا بروز برخی بیماری‌ها یا تشدید برخی مشكلات باشد. بهترین كار در این مواقع این است كه سعی كنید كاری آرامش‌بخش بكنید، مثلا كتاب بخوانید تا بتوانید دوباره بخوابید.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir