کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

شکم کودک گرسنه اعصاب ندارد!


بعضی وقت‌ها مغز كودك گرسنه است، نه شكمش! «گرسنگی عصبی» بیشتر باعث پرخوری و چاقی كودكان می‌شود تا گرسنگی واقعی اما از كجا بفهمیم كدام گرسنگی واقعی است و كدام عصبی؟





  اگر بخواهید هوشمندانه‌تر به تغذیه فرزندتان برسید، تنها راه دقت كردن بیشتر در غذاهایی كه برای او انتخاب می‌كنید نیست بلكه باید توجه‌تان را به یك نكته دیگر هم معطوف كنید و آن این‌كه او چه وقت واقعا گرسنه است.بد نیست بدانید در بسیاری از موارد افراد و از جمله كودكان، به این دلیل غذا می‌خورند كه از نظر روحی احساس نیاز به غذا می‌كنند و حقیقتا از نظر جسمی گرسنه نیستند. گرسنگی فیزیكی زمانی است كه بدن از نظر جسمی گرسنه است و نیاز به انرژی دارد. درحالی‌كه گرسنگی عصبی یا احساسی، زمانی است كه كودك به‌دلیل احساس بی‌حوصلگی یا تنهایی دلش می‌خواهد چیزی بخورد و به این ترتیب این احساسات را از بین ببرد. گرسنگی عصبی یا احساسی باعث پرخوری و چاقی می‌شود.





   چطور مغز، كودك را گول می‌زند؟

مغز می‌تواند فهمیدن این‌كه بدن واقعا نیازمند چه چیزی است را برای ما دشوار كند. زمانی كه كودك احساس ناراحتی می‌كند، بی‌حوصله است، استرس دارد یا هیجان‌زده است، ممكن است تلاش كند تا این احساسات را با غذا خوردن اصلاح كند. این كار باعث پرخوری كودكان می‌شود و به‌علاوه، كمكی هم به برطرف شدن این احساسات و به‌ویژه استرس یا بی‌حوصلگی نمی‌كند. بنابراین قبل از این‌كه اجازه بدهید فرزندتان به خوردن روی بیاورد، باید از او بخواهید چند لحظه فكر كند. از او بخواهید تا به این سوال‌ها در ذهن خود پاسخ دهد: «آیا واقعا گرسنه هستم؟ آیا شكمم خالی است؟ یا فقط دلم می‌خواهد چیزی بخورم؟» البته تشخیص گرسنگی عصبی از گرسنگی واقعی كار آسانی نیست و یاد دادن آن به كودكان نیز نمی‌تواند ساده باشد ولی با كمی تمرین شما می‌توانید علائم گرسنگی عصبی را آموخته و به كودك‌تان نیز راه شناخت آن را یاد بدهید.



   راه‌هایی برای شناسایی گرسنگی فیزیكی

گرسنگی فیزیكی روندی است كه به مرور زمان شكل می‌گیرد و ناگهانی اتفاق نمی‌افتد. هر چه كودك از زمان غذا خوردن فاصله می‌گیرد، بیشتر گرسنه می‌شود و بدن او به‌طور طبیعی احساس نیاز به انرژی می‌كند. مثلا شما شاهد آن بوده‌اید كه نیم ساعت قبل پسر 6 ساله‌تان یك‌بار گفته كه گرسنه است. یك ربع قبل نیز یك‌بار دیگر این حرف را تكرار كرده و حالا پیش شما می‌آید و می‌گوید كه خیلی گرسنه است و حتما باید چیزی بخورد. البته گرسنگی فیزیكی ممكن است با علامت‌های دیگری هم همراه باشد و بعضی از بچه‌ها به جای ابراز گرسنگی ممكن است این علامت‌ها را به شما بگویند:
  •  خستگی
  •  قار و قور كردن شكم
  •  احساس فقدان ‌تمركز
  •  سردرد
  •  بدخلقی
اگر می‌خواهید گرسنگی عاطفی را در مورد فرزندتان به بهترین شكل تشخیص دهید، روش زیر را امتحان كنید؛ رفتار كودك را قبل از خوردن غذا و 20 الی 30 دقیقه بعد از خوردن آن با هم مقایسه كنید و ببینید آیا بهتر شده یا نه. اگر كج‌خلقی، خستگی و فقدان ‌تمركز او بهبود یافته به احتمال زیاد گرسنه بوده است اما اگر كودك‌تان همچنان بی‌حوصله،عصبی یا مضطرب است، نشانه آن است كه گرسنگی او از نوع عصبی بوده و دفعه آینده شما نباید اجازه دهید او در این شرایط غذا بخورد بلكه باید از روش‌های دیگر برای بهتر كردن اخلاق او استفاده كنید. خوردن غذا در این مواقع فقط وزن كودك‌تان را بالا می‌‌برد و همان‌طور كه خودتان هم مشاهده كردید، كمكی به بهبود او نمی‌كند.



    كودكان چه سوالی از خودشان بپرسند؟

بهترین راه برای كمك به شناخت گرسنگی عصبی توسط خود كودك آن است كه به كودك‌تان بگویید از خودش این سوال را بپرسد كه آیا غذا خوردن بهتر مشكلش را حل می‌كند یا بغل كردن مامان؟ غذا خوردن یا یك چرت كوتاه؟ حتی شاید هم یك لیوان آب؟ به این دلیل كه در بسیاری از موارد مغز ما تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرد و همین باعث می‌شود تا به جای نوشیدن آب به خوردن روی بیاوریم. اگر جواب هر یك از این سوالات مثبت باشد، كودك باید به جای این‌كه مستقیم سر یخچال رفته و چیزی بخورد، دوباره در مورد غذا خوردن فكر كند.





   چگونه تشنگی را از گرسنگی تشخیص دهیم؟

برای این‌كه كودك‌تان بتواند تشنگی را از گرسنگی تفكیك كند باید كاری كنید تا مغز او نسبت به تشنگی حساس شود. حساسیت مغز نسبت به تشنگی با  نخوردن آب كم می‌شود و با خوردن آب افزایش پیدا می‌كند. اگر كودك شما عادت كند روزانه به‌طور منظم آب بنوشد، مغز او هم با این روند تطابق پیدا كرده و نسبت به تشنگی حساس می‌شود. در صورتی كه این اتفاق نیفتد، مغز كودك گرسنگی را با تشنگی اشتباه گرفته و در مواقع تشنگی هم به كودك دستور می‌دهد تا به جای نوشیدن آب، چیزی بخورد. اگر فرزند شما عادت كند كه دهان خود را همیشه و به‌ویژه در این روزهای گرم تابستان، مرطوب نگه دارد، قادر خواهد بود تا در مواقع تشنگی، به درستی نیاز بدنش را شناخته و با نوشیدن آب آن را برطرف كند. فایده دیگر این اتفاق آن است كه نوشیدن آب به لاغری و حفظ وزن مناسب او كمك می‌كند.



راه‌های تشخیص گرسنگی عصبی

بر خلاف گرسنگی فیزیكی، گرسنگی احساسی یا عصبی، به صوت ناگهانی بروز می‌كند. البته گرسنگی عصبی علامت‌های دیگری هم دارد مثلا:
  •  كودك بهانه یك غذای خاص را می‌گیرد، مثلا فقط می‌گوید كه شكلات می‌خواهد.
  •  وقتی غذای مورد علاقه‌اش را به او می‌دهید، بیش‌از مواقع عادی می‌خورد چون مغز او نمی‌تواند درست فرمان دهد كه چه زمانی از خوردن دست بكشد.
  •  بعد از خوردن غذا كودك احساس بهتری ندارد و همچنان بدخلقی یا بهانه‌گیری می‌كند.



با گرسنگی عصبی مقابله كنید

اگر متوجه شدید كه كودك شما عادت دارد در مواقع خستگی یا استرس و هیجان غذا بخورد، باید به او كمك كنید تا این عادت را از بین ببرد.

در قدم اول باید بدانید كه كودك شما به چه چیزهای دیگری غیر از غذا خوردن علاقه‌ نشان می‌دهد، مثلا ممكن است فرزندتان به یك بازی خاص یا برنامه تلویزیونی مشخصی علاقه‌مند باشد. سپس سعی كنید در مواقعی كه به دلیل گرسنگی عصبی سر یخچال می‌رود یا بهانه غذای خاصی را می‌گیرد، او را به كارهای دیگر سرگرم و تشویق كنید.

 اگر كودك بی‌حوصله است، می‌توانید برای فرزندتان كتاب بخوانید یا او را برای قدم زدن یا بازی بیرون ببرید، اگر احساس اضطراب می‌كند، با او صحبت كرده و سعی كنید مشكل را به كمك یكدیگر پیدا و حل كنید و اگر فرزندتان احساس تنهایی می‌كند اجازه بدهید تا به یك دوست یا هم‌كلاسی تلفن بزند یا او را به خانه دعوت كند. البته یادتان باشد همه این كاره‌ها فقط برای آن نیست كه شما كودك را از خوردن بازدارید تا سلامت جسمی او را تضمین كرده باشید بلكه برخورد مناسب شما با انواع احساس‌های كودك به او می‌آموزد تا احساسات خود را به درستی تشخیص داده و با روش‌های درست و منطقی آن‌ها را كنترل كند.


ویدیو مرتبط :
کودک گرسنه و پدر ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محجوب: آنها که نان را ۳۰% گران کردند از شکم گرسنه ۱۵ میلیون نفر بی خبرند.



 

گرانی نان , افزایش قیمت نان

 

بازار مالی - رئیس فراکسیون کارگری مجالس ششم تا هشتم، با سوالاتی از جمله اینکه «آیا فقرا باید نان خشک و غذای گندیده اغنیا را مصرف کنند؟» به انتقاد از گرانی نان پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا محجوب در نطق امروز خود از رای مردم تهران به لیست صدای ملت تشکر کرد و از افزایش گرانی و اجاره​بها سخن گفت و مستاجران، این روزها بی​کس​ترین کس​ها هستند!

وی از گرانی نان، به عنوان مهمترین «گرانی» یاد کرد و افزود: حساسیت اجتماعی درمورد اصلی ترین خوراک کارگران، بالا است اما برخی مسئولان درباره آن چیزی نمی​گویند. آیا فقرا باید نان خشک و غذای گندیده اغنیا را مصرف کنند؟ آیا آنها خبر از شکم گرسنه فقرا ندارند؟ آنها که چنین می​کنند، درد گرسنگی ندارند و از 15 میلیون جمعیت فقیر خبر ندارند؟ با چه توجیهی به افزایش 30 درصدی نان پرداخته​اند؟ اینگونه قرار بود یارانه نان را پرداخت کنند که به اقشار آسیب پذیر، خدشه ای وارد نشود؟

نماینده تهران که می​گفت از مجلس نهم انتظار می​رفت گرانی نان را سرلوحه کار خود قرار دهد، ادامه داد: این بی​توجهی​ها تا کی می​خواهد ادامه یابد؟

رئیس فراکسیون کارگری مجالس هفتم و هشتم از وضعیت کارگران پیمانی و قراردادی سخن گفت و تاکید کرد که تولید ملی، کار و سرمایه پرچمی است که نباید به زمین گذاشته شود اما در سه ماه گذشته هیچ کاری برای آن نشد..... / خبرگزاری : خبرآنلاین