کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

دو قلوها را چه طور هم زمان می خوابانند؟


ما بارها این حرف را شنیده اید: دوقلوها، هم دردسرشان دو برابر است و هم بامزگی شان. (مادران سه قلوها یا چندقلوها، می توانند از ضرایب مناسب مانند سه، چهار یا بیشتر استفاده كنند!).

نی نی سایت: ما بارها این حرف را شنیده اید: دوقلوها، هم دردسرشان دو برابر است و هم بامزگی شان. (مادران سه قلوها یا چندقلوها، می توانند از ضرایب مناسب مانند سه، چهار یا بیشتر استفاده كنند!).

اما وقتی مجبور می شوید نوزادهای در حال گریه را وادار به خواب كنید و البته شرایطی را هم فراهم كنید كه فورا از خواب نپرند، ممكن است "بامزگی آنها" را كلا فراموش كنید.


بهترین پیشنهاداتی كه متخصصین برای نگهداری و خواب دو یا چند قلوها ارائه می دهند شامل موارد زیر است:

برنامه زمانی خواب دو كودك را با همدیگر هماهنگ كنید

طراحی و پیاده كردن برنامه یكسان خواب برای دوقلوها، هم الگوی خواب سالم را برای آنها تامین می كند و هم احتمال اینكه شما زمانی را نیز برای استراحت به دست بیاورید، افزایش می دهد. در صورتی كه زمان خواب شب یا خواب نیمروزی نوزادان شما با هم متفاوت باشد، همواره یكی یا هر دوی آنها بیدار خواهند بود و در نتیجه موجب خستگی مضاعف شما می شوند.
برنامه ای برای پیش از خواب كودكان تدارك ببینید كه آنها را برای خواب آماده كند.




چنین برنامه ای (مثلا یك دوش آب گرم، خواندن داستان، چند دقیقه بغل كردن، مالیدن پشت آنها و آرام صحبت كردن)، می تواند آنها را برای خواب آماده كند. اگر این برنامه را برای مدتی به صورت مرتب ادامه دهید، نوزادان شما به تدریج یاد می گیرند كه چه وقت، زمان خواب فرا رسیده است.

قنداق كردن كودكان

استفاده از قنداق، یا پیچیدن یك پتو به دور آنها، موجب می شود احساس آرامش و امنیت كنند و برای خواب آماده شوند. البته می توانید به جای پتو از چیزهای دیگری هم استفاده كنید: یك پیژامه یا پیراهن را كه تازه از بدنتان درآورده اید، به دور آنها بپیچید؛ آنها با احساس گرما و استشمام بوی بدن شما، برای خواب آماده خواهند شد.

كودكان را در حالت خواب آلوده (قبل از اینكه كاملا خوابشان ببرد) به رختخواب منتقل كنید

به آنها اجازه دهید تا در رختخواب خودشان خوابشان ببرد (به جای آنكه آنها را ابتدا بخوابانید و سپس به رختخواب منتقل كنید)، تا یاد بگیرند كه خودشان بخوابند. بهتر است پس از اوائل دوران نوزادی، از جنباندن و تكان دادن بچه (برای اینكه خوابش ببرد) خودداری كنید؛ زیرا ممكن است موجب شود كه بچه برای مدتی طولانی به این كار وابسته شود. پیشنهاد می شود هنگامی كه بچه ها آنقدر وزن اضافه كردند كه دیگر نیازی به شیر دادن در نیمه شب نداشتند، بهتر است تدریجا به آنها بیاموزید كه خودشان بخوابند.

نوزادان خود را در یك تختخواب بخوابانید

بچه های شما از اینكه با یكدیگر در تماس باشند، آرامش می گیرند و تماس نزدیك فیزیكی، آنها را آرام می كند. آنها به سمت یكدیگر حركت می كنند، در هم می لولند و حتی انگشتهای همدیگر را می مكند. آنها تا چه زمانی باید كنار همدیگر بخوابند؟ برای این سوال، پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد؛ اما تا 3 ماهگی می تواند زمان مناسبی باشد. هنگامی كه آنها را در تخت خوابهای مجزا قرار می دهید، اطمینان حاصل كنید كه هنوز می توانند یكدیگر را (از داخل تخت خواب خودشان) ببینند.

ابتدا به سمت نوزاد آرامتر خود رفته و به او توجه كنید

اگر یكی از نوزادان شما بیشتر سروصدا و ناراحتی می كند و نوزاد دیگر آرام تر است، ممكن است وسوسه شوید كه ابتدا به سمت كودكی كه ناله كرده و داد می زند بروید. اما متخصصین خلاف این را توصیه می كنند. چرا كه این كار، این خطر را به دنبال دارد كه كودك آرام تر، توجهی را كه بدان نیاز دارد از سوی شما دریافت نكند. قبل از اینكه به سراغ نوزاد ناراحت بروید، اطمینان حاصل كنید كه نوزاد آرامتر، خوشحال و راحت است. از اینكه یكی از نوزادها، دیگری را از خواب بیدار كند، نگران نشوید: به نظر می رسد كه اكثر دوقلو (یا چندقلوها) از گریه های خواهر یا برادر خود ناراحت نمی شوند، حتی اگر هر دو (یا همگی) در یك تخت خواب قرار داشته باشند.

هنگامی كه چندقلوها آمادگی كافی دارند، اجازه دهید تا تمام شب را بخوابند

تنظیم برنامه خواب نوزادها غالبا به وزن آنها (نه به سن آنها) بستگی دارد. تمایل به خواب كامل در طول شب در دوقلوهای همسان، معمولا در سن مشابه ایجاد می شود. اما الگوی خواب دوقلوهای غیر همسان، ممكن است از یكدیگر مستقل (و با یكدیگر متفاوت) باشد؛ خصوصا اگر اندازه یا خُلق و خوی آنها با یكدیگر تفاوت داشته باشد. یك نكته كه می تواند به شما كمك كند تا در طول شب بیشتر بخوابید این است كه وقتی یكی از نوزادها از خواب بیدار می شود و گریه سر می دهد تا او را شیر بدهید، نوزاد دیگر را نیز بیدار كنید و به او هم شیر بدهید.

سعی كنید آنها را از بیدار شدن در طول شب منصرف كنید

شما می توانید با آرام و ساكت نگه داشتن بچه ها و محیط اطرافشان در طول شب تا حداكثر ممكن (حتی در زمانی كه به آنها شیر می دهید)، این كار را انجام دهید. نور اتاق آنها را كم كنید و در طول شب بیش از مقدار لازم آنها را در آغوش نگیرید. در صورتی كه در شب به آنها شیر دادید، پس از شیر دادن، آنها را به سرعت به تخت خوابشان بازگردانید. این كار به آنها كمك می كند تا بفهمند كه شب، برای خواب است. در صورتی كه سن كودكان شما از 12 ماه گذشته است و خطر "سندرم مرگ ناگهانی كودك" یا SIDS دیگر وجود ندارد، می توانید با دادن یك اسباب بازی مخصوص یا پتو به آنها (كه آن را در بغل گرفته و بخوابند)، به آنها یاد بدهید كه خودشان به آرامش برسند. این اشیا مربوط به دوره انتقال، به آنها آرامش بخشیده و می تواند به آنها كمك كند كه اگر در نیمه شب از خواب بیدار شدند، مجددا خودشان بخوابند.

در طول روز، تا می توانید كودكان خود را لمس كنید، بغل كنید، روی دستهای خود بگیرید و تكان دهید و حتی انگشتان آنها را بمكید.

در طول روز و در زمان بیداری آنها، تا جایی كه می توانید این كارها را تكرار كنید؛ نگران نباشید كه آنها ممكن است لوس شوند. می توانید از یك پستانك برای ارضای نیاز آنها به مكیدن، استفاده كنید. متخصصین معتقدند كه پدران با دستهای بلند و بغل كردن محكم و مهربانشان، آسانتر می توانند شیرخواران ناراحت و در حال گریه را آرام كنند. پس، پدرها، زود باشید!

نگذارید كولیك یا قولنج معده موجب دردسر و آزار شما شود

قولنج یا گاز معده به گریه كودك می گویند كه معمولا در نزدیك غروب و بدون هیچ دلیل خاصی رُخ می دهد. همه روشهایی را كه فكر می كنید ممكن است در آرام كردن كودك موثر باشد، امتحان كنید: حمام گرم، ماساژ، قنداق كردن، شنیدن موسیقی های آرامش بخش، حمل كردن كودكان در آغوشی، قرار دادن آنها در صندلی های گهواره ای و یا تركیبی از این موارد. از آشنایان یا دوستان خود كمك بخواهید یا یك نفر را استخدام كنید تا به شما كمك كنند، تا بتوانید برای مدتی از این گریه های دائمی خلاص شوید. به خاطر داشته باشید كه مشكل كولیك شیرخواران در اكثر موارد تا حدود 3 ماهگی رفع می شود؛ پس بهتر است صبور باشید.     


ویدیو مرتبط :
مادر 5 قلوها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش مدت زمان اجراي پروژه هاي عمراني



مخبر کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: طي چهار سال گذشته يکي از دستاوردهاي فعاليت شرکت مادر تخصصي مجري ساختمانها و تاسيسات دولتي و عمومي کاهش مدت زمان اجراي پروژه هاي عمراني در اين بخش بود.


"ابوالقاسم رحماني" روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، اظهار داشت: بررسي ها نشان مي دهد دوره چهار سال گذشته عملکرد شرکت مذکور که وابسته به وزارت مسکن وشهرسازي است بر ارايه کار کيفي متمرکز بود و گام هاي مثبتي در اين ارتباط برداشته شد.


شرکت يادشده که احداث ساختمان ها و تاسيسات دولتي و عمومي را برعهده دارد، در کارنامه خود احداث ساختمانهاي جديد مجلس شوراي اسلامي، کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و سالن اجلاس سران را ثبت کرده است.

 

شرکت مادر تخصصي مجري ساختمانها و تاسيسات دولتي و عمومي از ابتداي فعاليت دولت نهم (نيمه 1384) تا پايان سال 1387 بالغ بر 69 پروژه با زيربناي 763 هزار و 665 مترمربع در سطح کشور از مجموع 245 پروژه ملي با زيربناي دو ميليون و 772هزار و 123 مترمربع را که در دست اجرا بود، تکميل کرد.

 

رحماني اضافه کرد: پيش از حضور برزگري بعنوان مديرعامل شرکت مذکوراجراي پروژه هاي ساختمانها و تاسيسات دولتي و عمومي به طورمتوسط حدود 9 تا 12 سال زمان نياز داشت اما با تلاشهاي صورت گرفته در دولت نهم اين ميزان به حدود سه سال رسيد.

 

وي فعاليت مديرعامل نام برده را در دوران تصدي خود بر شرکت مذکور موفق دانست و گفت: احتمال دارد، وزير مسکن وشهرسازي دولت دهم با هدف تحولي جديد در شرکت مادر تخصصي مجري ساختمانها و تاسيسات دولتي وعمومي نسبت به تغيير مديريت اين مجموعه اقدام کرده است.

 

قرار است موسي برزگري پس از دوران چهارساله فعاليت در وزارت مسکن وشهرسازي ب عنوان معاون وزير و مديرعامل شرکت ياد شده، جايگاه خود را به محمدجعفر عليزاده معاون امور عمراني استانداري اصفهان واگذار نمايد.