کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

در روزهای نوروز چه کنیم تا سلامت بمانیم



تغذیه کودکان در نوروز

 

نکات طلایی که هر مادر جوانی باید بداند
روزهای آغاز سال نو با همه خوشی‌ها و شادی‌هایی که برای خانواده‌ها و بچه‌ها به همراه دارد، می‌تواند روزهای دردسرسازی هم برای آن‌ها باشد. دید و بازدیدهای متعدد در طول روز و پرخوری‌های شایع در روزهای نوروز و رعایت نکردن بهداشت سفر و توصیه متخصصان کودک در طول سفرهای نوروزی از جمله این دردسرهاست که در صورتی که توسط بزرگ‌تر‌ها مدیریت نشود می‌تواند آسیب‌ها و اختلال‌های مختلفی را برای کودکان و خردسالان به همراه داشته باشد و خدایی ناکرده اوقات خوش تعطیلات نوروز را به کام خانواده‌ها تلخ کند. برای پیشگیری و پرهیز از وقوع این آسیب‌ها نکاتی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی بیشتری برای روزهای نوروز آماده شویم تا بتوانیم بیشترین لذت را از تعطیلات ببریم، بدون آنکه نگران برهم خوردن تعادل و سلامت خود و خانواده‌مان باشیم.
چه کسانی نباید در نوروز سفر کنند؟
زنان بارداری که در ۳ ماهه اول و سوم بارداری هستند بهتر است سفر را از برنامه‌های نوروزی خود حذف کنند تا دسترسی راحت‌تری به متخصص زنان و پزشک خود در مواقع لزوم داشته باشند. اما در صورتی که این گروه از زنان ناگزیر به سفر با اعضای خانواده هستند باید در شهری که قصد سفر به آنجا را دارند با یک مرکز پزشکی و یک متخصص زنان هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا در صورت نیاز در طول مسیر سفر یا در مدت زمانی که در شهری دیگر اوقات‌شان را می‌گذرانند، بتوانند دسترسی راحتی به پزشک و متخصص زنان داشته باشند تا در شرایط بحرانی سلامت خود و جنین‌شان را به خطر نیاندازند. اما در شرایطی که زنان باردار در 3 ماهه دوم بارداری هستند با خیال آسوده‌تری می‌توانند سفر کنند و در صورتی که هماهنگی‌های لازم را با پزشک خود انجام دهند با آرامش و امنیت بیشتری ایام نوروز را در کنار خانواده سپری می‌کنند.
ریزه‌خواری کودکان؛ ممنوع
از آنجا که در عید نوروز فامیل در حال دید و بازدید هستند بسیاری از کودکان فرصت زیادی برای خوردن تنقلات، میوه، شیرینی و آجیل پیدا می‌کنند و با ریزه‌خواری‌های مکرر در طول روز دچار سیری کاذب می‌شوند. در این شرایط آن‌ها تمایل کمتری به خوردن وعده‌های غذای اصلی دارند و به این ترتیب از میزان موادغذایی مفیدی که باید در طول روز دریافت کنند، کاسته می‌شود. بنابراین متخصصان کودک توصیه می‌کنند والدین در ایام نوروز توجه ویژه‌ای به کودکان‌شان داشته باشند و میزان مصرف تنقلات، شیرینی و آجیل آن‌ها را در طول روز کنترل کنند تا بچه‌ها بتوانند در وعده‌های غذایی با اشتهای کامل غذای اصلی خود را بخورند و به اندازه کافی و مناسب از پروتئین، ویتامین‌ها و موادمغذی موجود در غذا‌ها بهره ببرند.
حذف وعده صبحانه اشتباهی بزرگ
حذف وعده صبحانه در ایام نوروز یکی دیگر از مواردی است که اغلب خانواده‌ها در ایام تعطیلات و نوروز با آن روبه‌رو هستند. مهمانی شبانه و شب‌نشینی‌های نوروزی مهم‌ترین عاملی است که موجب به هم خوردن ساعت خواب اعضای خانواده در ایام نوروز می‌شود. به این ترتیب اعضای خانواده شب‌ها دیر‌تر به رخت‌خواب می‌روند و صبح‌ها نیز دیر از خواب برمی‌خیزند و این مسئله برنامه و رژیم غذایی آن‌ها را دستخوش تغییر قرار می‌دهد. به این ترتیب خانواده‌ها به جای خوردن ۳ وعده غذایی ۲ وعده غذایی می‌خورند و در این میان وعده صبحانه است که معمولا حذف می‌شود. به این ترتیب کودکان بخش مهمی از موادمغذی مورد نیاز خود یعنی لبنیات و فرآورده‌های آن را از دست می‌دهند و به جای خوردن مواد مفید و کسب انرژی خود را به خوردن تنقلات و آجیل سرگرم می‌کنند.
در سفرغذای خانگی بخورید
اگر تصمیم دارید در روزهای نوروز با خانواده به سفر بروید نباید به موادغذایی هر رستورانی که سر راه‌تان قرار گرفت، اعتماد کنید. به این موضوع فکر کنید که کودک شما در شرایطی احساس گرسنگی می‌کند که در طول مسیر رستوران شناخته شده و قابل اعتمادی پیش روی‌تان نیست. بنابراین پیش از سفر مقداری غذای حاضری و آماده مانند ساندویچ کوکوسبزی، کوکو سیب‌زمینی و کتلت تهیه کنید تا در صورتی که کودک گرسنه شد و دسترسی به موادغذایی سالم و مطمئن نداشتید او خود را با تنقلات و ریزه‌خواری سیر و بی‌اشتها نکند.
شایع‌ترین بیماری کودکان در نوروز
زیاده‌روی در مصرف شیرینی، آجیل و تنقلات توسط بچه‌ها و تمایل کمتر آن‌ها به خوردن میوه‌های تازه و مایعات موجب می‌شود بچه‌ها در روزهای نوروز با اختلال در عملکرد دستگاه گوارش روبه‌رو شده و دچار یبوست، دل درد و دل پیچه شوند. بنابراین خانواده‌ها باید مراقب باشند که حتما در طول روز با تهیه سالاد میوه یا تزئین فانتزی میوه‌ها کودکان‌شان را به خوردن میوه و سبزیجات تازه علاقه‌مند کنند و شرایطی را فراهم کنند که بچه‌های بدغذایی که تمایل کمتری به خوردن میوه دارند دست کم روزی 2 لیوان آب میوه یا آب بنوشند تا به این وسیله از ابتلای آن‌ها به کندی عملکرد روده‌ها و یبوست پیشگیری شود. بهترین روش برای پیشگیری از یبوست بچه‌ها گنجاندن مقدار بیشتری انجیر، آلو، کشمش و توت در وعده آجیل روزانه آن‌ها به جای پسته، فندق، گردو و شیرینی است.
ضربه‌هایی که باید نگرانتان کند
شلوغی‌های روز‌های نوروز و رفت و آمدهای آن گاهی موجب می‌شود تا ما از بچه‌ها حتی کودک‌مان که تازه راه رفتن را آموخته و برای حفظ تعادلش نیاز به گرفتن میز و صندلی دارد، غفلت کنیم. در این ایام بچه‌ها ممکن است با دیدن هم سن و سالان خود هیجان و نشاط بیشتری از خود نشان ‌دهند و شیطنت‌های‌شان نیز بیشتر ‌شود و متعاقب آن آسیب‌های احتمالی که آن‌ها را تهدید می‌کند نیز افزایش ‌یابد. یکی از مهم‌ترین این آسیب‌ها ضربه‌هایی است که به سر کودکان وارد می‌شود. ضربه‌هایی که بعضی از آن‌ها ممکن است ضربه‌های خطرناک و با آسیب‌های شدید جمجمه همراه باشد. توجه داشته باشید که هر ضربه کوچکی نمی‌تواند سلامت کودک را با بحران روبه‌رو کند. اما اگر پس از ضربه‌ای احساس کردید که کودک دچار خواب‌آلودگی شده یا میزان هوشیاری‌اش دستخوش تغییر قرار گرفته باید فورا او را به پزشک برسانید و سلامت او را بررسی کنید. دقت کنید این بی‌حالی و خواب آلودگی می‌تواند از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد و شما در هر حالت باید کودک‌تان را به پزشک برسانید و برای بررسی بیشتر اقدام کنید. بنابراین ضربه‌هایی که شدت آن‌ها بسیار زیاد است یا سقوط از ارتفاع بیشتر از ۲ متر یا بروز هر نشانه شکستگی در سر کودک باید شما را نسبت به مراجعه پزشک حساس کند.
این هشدار را جدی بگیرید
هیجان و شیطنت بچه‌ها به ویژه در روزهایی که خانواده میزبان گروهی از اعضای فامیل است در وعده‌های غذایی دردسرهایی را برای والدین ایجاد می‌کند. در این شرایط رعایت تمامی نکاتی که بتواند مانع از پریدن غذا و موادخوراکی به حلق کودک و بروز حالت خفگی شود در مقایسه با شیوه‌های درمانی آن ارجحیت دارد.
به وقت غذاخوردن از کودک‌تان بخواهید آرام بنشیند و به طور کامل حواسش را به غذاخوردن و بلعیدن غذا بدهد.
هرگز در شرایطی که کودک‌تان آرام و قرار ندارد و تصمیم دارد بعد از هر لقمه مرحله جوییدن و قورت دادن آن را حین بازی و دویدن انجام دهد، غذا ندهید.
در ماشینی که در حال حرکت است هرگز به کودک‌تان در هر سن و سالی غذا ندهید. شاید تکان شدید یا ترمزی ناگهانی موجب پریدن غذا به حلق او شود.
غذا‌ها و خوراکی‌های نرمی که ممکن است به گلوی کودک بچسبد را به قطعات کوچک تبدیل کنید تا مانع خفگی کودک شود.
منبع:shahrzadpress.com


ویدیو مرتبط :
بررسی سلامت زنان با حضور دکتر نجدی در برنامه سیب سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوروز 90 با هفت سین سلامت


با فرا رسیدن جشن‌های نوروزی، تك‌تك ما یاد سفره رنگارنگ و پرنشاط هفت‌سین می‌افتیم و برای تزئین و آراستن آن، آماده می‌شویم؛ سفره‌ای كه سرشار از بركت و نعمت‌های رنگارنگ الهی است؛ سفره‌ای كه با زیباترین رنگ‌های طبیعت همچون سرخی سیب، نشاط سبزه، رنگارنگی تخم‌مرغ‌ها و شادابی گل‌های بهاری در خانه هر ایرانی در سراسر ایران و جهان چشم نوازی می‌كند

براساس آیین‌های باستان‌شناسی سیب نماد زیبایی و شادابی،« سمنو» نماد بركت و فراوانی،« سیر» نماد سلامت و تندرستی و« سنجد» نماد طول عمر و پایداری است، اما علاوه‌بر این مفاهیم، سفره هفت‌سین و هر یك از خوراكی‌ها و گیاهانی كه در این سفره وجود دارد، ارزش دارویی و درمانی ویژه‌ای با خود به همراه دارند كه كم‌نظیر و جالب توجه است. بعضی از این ویژگی‌های درمانی را در این فرصت مرور می‌كنیم و امیدواریم سفره هفت‌سین خانه‌های‌مان در سال 90 علاوه‌بر شادابی و بركت‌های زیاد، هفت‌سین سلامت و تندرستی تك‌تك اعضای خانواده‌مان باشد.



سین اول : برطرف شدن چین و چروك‌های سطحی پوست

«سیب سرخ» از جمله سین‌هایی است كه بسیاری از خانواده‌ها هنگام تحویل سال در سفره هفت‌سین خود دارند. وجود این میوه پرخاصیت و مفید هنگام تحویل سال به اعتقاد بسیاری از مردم در سراسر جهان، سمبلی از حفظ سلامت‌، تندرستی، نشاط، باروری و زیبایی است. خوردن این میوه خوش‌آب و رنگ و حتی بوییدن آن خواص درمانی متعددی به همراه دارد كه یكی از مفیدترین آن‌ها تاثیرات درمانی سیب در حوزه پوست و بهداشت آن است. بسیاری از درمانگران از خواص درمانی سیب برای رفع چروك، خشكی و حفظ طراوت پوست استفاده می‌كنند. آن‌ها از عصاره و پوره سیب در تركیب با شیر، فرآورده‌هایی تهیه می‌كنند كه برای برطرف كردن خشكی، از بین بردن سلول‌های مرده و چروك‌های سطحی بسیار موثر است.




 تسكین فشار عصبی با دم‌نوش سیب

 علاوه‌بر این، درمانگران طب سنتی و مكمل در سراسر جهان معتقدند، خوردن روزانه یك عدد سیب، موجب كاهش فشار خون و تنظیم آن در بدن می‌شود. نوشیدن دم كرده پوست سیب با یك قاشق غذاخوری عسل نیز یكی از بهترین دم نوش‌های گیاهی و موثر در تسكین تنش‌ها و آرامش دستگاه عصبی است. یكی از بهترین ماسك‌های این میوه كه به‌عنوان یك ماسك طبیعی مفید و ضدچروك در جهان معروف است، استفاده از پوره سیب و یك قاشق غذاخوری عسل است. برای تهیه این ماسك می‌توانید، رنده شده سیب تازه را با یك تا 2 قاشق عسل مخلوط كرده و آن را به‌مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. برای دریافت نتیجه بهتر می‌توانید بعد از گذاشتن این ماسك روی صورت با سرانگشتان خود خیلی آرام عضلات صورت را ماساژ دهید.



سین دوم : سركه و خواص چربی‌سوزی

سركه یكی دیگر از مواد غذایی طبیعی است كه بسیاری از ما سفره هفت‌سین‌مان را به كمك آن زینت می‌دهیم. در متون طب سنتی ایران برای سركه خواص درمانی بی‌شماری ذكر شده كه در این فرصت به برخی از آن‌ها اشاره می‌كنیم. قدمای طب سنتی در جهان، استفاده از سركه در وعده‌های غذایی را موجب دفع سموم بدن، تجزیه بهتر چربی‌ها و كاهش میزان كلسترول بد خون می‌دانند. در حقیقت اسیدسیتریك موجود در سركه است كه موجب هضم بهتر غذا و سوخت‌و‌ساز بهتر چربی‌ها در بدن می‌شود. از این روست كه برخی از درمانگران طب سنتی مصرف سركه در رژیم غذایی روزانه را موجب كاهش وزن می‌دانند. از طرفی سركه به دلیل خاصیت ضد‌باكتری كه دارد می‌تواند باكترهای مضر و موذی سیستم گوارش بدن را از بین ببرد. به این ترتیب مصرف به اندازه سركه می‌تواند در درمان و تسكین بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش مانند یبوست، اسهال و نفخ موثر واقع شود.



تسكین ورم پا با سركه طبیعی

 درمانگران علاوه‌بر مصرف خوراكی سركه، مصرف موضعی این ماده طبیعی را در درمان ورم و گرگرفتگی پا همین‌طور درمان قارچ پا و بوی بد بدن موثر می‌دانند. البته این درمانگران معتقدند بیماران برای دریافت خواص درمانی بهتر، از سركه‌هایی كه به‌صورت طبیعی تولید و تهیه می‌شود استفاده كنند زیرا سركه‌هایی كه به‌صورت صنعتی و با افزودن مواد نگهدارنده و شیمیایی تهیه می‌شوند، خواص اولیه خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند و نه تنها برای مصارف خوراكی بلكه برای تهیه داروهای موضعی نیز چندان موثر نیستند.



سین سوم :  سمنو و افزایش طول عمر

گندم از نشانه‌های بركت و رحمت خداوند است كه در زمان تحویل سال به شكل‌های مختلف روی سفره هفت‌سین چشم‌نوازی می‌كند. سمنو، نان سنگك و سبزه از جمله موادی است كه برای تهیه آن‌ها از گندم استفاده می‌شود و تقریبا بیشتر خانم‌های خانه‌ از هر 3 این مواد برای تزئین، زیبایی و بركت بیشتر سفره‌های هفت‌سین‌شان استفاده می‌كنند. سمنو غذایی مغذی و پرانرژی است كه از عصاره جوانه گندم و آرد گندم تهیه می‌شود. از این‌رو این ماده غذایی علاوه‌بر آن‌كه سرشار از ویتامین‌های گروه B است، مقادیر قابل توجهی فسفر، روی، آهن، مس و سلنیوم دارد. درمانگران طب سنتی و مكمل در جهان مصرف این ماده غذایی مقوی را یكی از بهترین غذاها و داروهای طبیعی برای افزایش طول عمر می‌دانند. این درمانگران معتقدند، این ماده شیرین و خوشمزه خواص درمانی و شفابخشی در درمان و تنظیم اختلال‌هایی چون سوءهاضمه، ریزش مو، یبوست، واریس، كاهش قند خون، بی‌خوابی، پركاری تیروئید، درمان سنگ كیسه صفرا، كم‌خونی، آرتروز، آرتریت، عوارض ناشی از یائسگی، هپاتیت، یرقان و تسریع درمان انواع شكستگی‌ها دارد. به همین دلیل است كه در متون طب سنتی ایران و جهان از این ماده به‌عنوان اكسیرجوانی نام برده‌اند.



افزایش شیر مادر با سمنو

سمنو یكی از موادغذایی است كه بسیاری از قدمای طب سنتی ایران، مصرف آن را برای خانم‌های باردار و مادرانی كه به كودكان‌شان شیر می‌دهد توصیه می‌كنند. سمنو به‌دلیل وجود مقادیر قابل توجهی گندم و ویتامین B به‌عنوان یك غذای بسیار مقوی و شیرافزا شناخته می‌شود. خوردن سمنو در دوران بارداری و پیش از زایمان موجب تقویت قوای جسمی بچه همین‌طور، تقویت استخوان‌بندی و اسكلت او می‌شود. علاوه‌بر این مصرف این شیره شیرین و پربركت یكی از بهترین مواد‌غذایی برای حفظ تندرستی و طراوت زنان در دوران یائسگی محسوب می‌شود.



سین چهارم :  سنجد و تسكین دردهای آرتروزی

سنجد از میوه‌های درختی است كه علاوه‌بر تحویل سال نو در ایران بلكه در جشن‌ها و فرهنگ مردم سرزمین هند و اسپانیا نیز به‌عنوان یك ماده غذایی مغذی و بسیار مفید مورد توجه است. درخت سنجد كه در برخی از كشورهای آسیایی، اروپایی و آمریكایی رشد می‌كند از جمله گیاهانی محسوب می‌شود كه یكی از مغذی‌ترین میوه‌های طبیعت را كه پوست، گوشت و هسته آن كاربرد درمانی و بهداشتی دارد را تولید می‌كند. درمانگران طب سنتی معتقدند، مصرف گوشت و هسته این میوه تاثیر بسیار زیادی در درمان و كاهش دردهای مفصلی به‌ویژه بیماری آرتروز دارد. برای تهیه این مخلوط كافی است گوشت این میوه را با پودر هسته آن مخلوط كرده و روزانه از آن میل كنید. علاوه‌بر این تركیب خوراكی، استفاده موضعی از عصاره میوه سنجد نیز در تسكین دردهای مفصلی، آرتروز و رماتوئید موثر است.



سنجد و درمان اختلالات كبد

 ‌مصرف دم‌نوش یا جوشانده برگ سنجد تاثیر بسیار زیادی در كاهش اختلالات كبدی و حتی درمان آن‌ها دارد. برگ سنجد اگر‌چه طعمی تلخ دارد اما سرشار از انواع آنتی اكسیدان‌هایی است كه مانع از بروز اختلال در عملكرد كبد می‌شود. از این‌رو نوشیدن دم‌نوش یا جوشانده برگ‌های این گیاه شفابخش بسیاری از بیماری‌های كبد است. این درمانگران خاصیت حفاظتی موجود در برگ‌های تلخ مزه سنجد را مهم‌ترین عامل درمانی در بیماران مبتلا به بیماری یا اختلال عملكرد كبد می‌دانند.



سین پنجم :  سماق و درمان دیابت

سماق؛ این دانه‌های قرمزرنگ و خوش‌طعم یكی دیگر از موادی است كه در سفره هفت‌سین ما جای دارد. انتخاب این ماده غذایی مقوی و قرار دادن آن در سفره هفت‌سین به این دلیل است كه بسیاری از مردم آن را سنبل رنگ و طعم دلنشین زندگی می‌دانند. اما سماق علاوه‌بر این انرژی‌های مثبت خواص درمانی كم‌نظیری با خود به همراه دارد كه یكی از مهم‌ترین آن‌ها در درمان و كنترل بیماری دیابت بسیار موثر است. این پودرغذایی خوشمزه خاصیتی دارد كه موجب پیشگیری از تركیب گلوكز با مولكول‌های پروتئینی در بدن شده و به این ترتیب مانع تغییر ساختاری و عملكردی این پروتئین‌ها در بدن افراد مبتلا به دیابت می‌شود. از این‌رو درمانگران طب سنتی و مكمل در جهان، سماق را بهترین گیاه دارویی برای درمان و كنترل دیابت می‌دانند.



 درمان بی‌اشتهایی با سماق

سماق علاوه‌بر خواص ارزشمند غذایی خود كه برای بیماران دیابتی دارد، دارویی طبیعی بسیار موثری در درمان برخی اختلالات دستگاه گوارشی بدن به‌ویژه مسائل مربوط به هضم موادغذایی و عملكرد روده است. این دانه‌های قرمز‌رنگ برای درمان اختلالات روده‌ای، از بین‌بردن حالت تهوع همین‌طور افزایش اشتها بسیار موثر است. در حقیقت سماق به‌دلیل داشتن ماده‌ای به نام «تانن» داروی مناسبی برای پاكسازی معده است و به این ترتیب می‌تواند موجب افزایش اشتها در افرادی كه دچار بی‌اشتهایی هستند شود. این داروی گیاهی توسط بسیاری از متخصصان تغذیه به مراجعه‌كنندگانی كه به‌دنبال افزایش وزن هستند، توصیه می‌شود.



سین ششم :  سیر و كنترل فشار خون

ششمین سینی كه ما ایرانی‌ها در سفره‌های هفت‌سین خود از آن استفاده می‌كنیم، سیر است؛ گیاهی كه به اعتقاد درمانگران چینی، هندی و ایرانی یكی از پرخاصیت‌ترین و شفابخش‌ترین گیاهان دارویی در طبیعت محسوب می‌شود. این درمانگران معتقدند، مصرف سیر خام تاثیر زیادی در كنترل و پایین آوردن فشارخون در افراد مبتلا به پرفشاری خون دارد. این درمانگران مصرف روزانه یك حبه سیر را به بیماران‌شان توصیه می‌كنند. از طرفی در متون طب سنتی به این نكته بارها اشاره شده كه مصرف مداوم سیر موجب درمان لقوه و رعشه بدن می‌شود و افرادی كه یك حبه از این گیاه پرخاصیت را هر روز به‌صورت خام در سبدغذایی خود داشته باشند می‌توانند با خاطری آسوده از ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بسیاری از بیماری‌هایی كه با باكتری به دیگران منتقل می‌شود، در امان باشند. این ویژگی به‌دلیل خاصیت دفع باكتری‌ سیر كه توسط «پاستور»، پزشك صاحب نام فرانسوی به ثبت رسید، قابل اعتماد است.



كنترل كلسترول خون با سیر

 مصرف سیر در كاهش میزان كلسترول خون بسیار پرفایده است. این درمانگران به بیماران خود توصیه می‌كنند، برای كاهش میزان كلسترول خون‌شان 3 تا 4 حبه سیر را به‌صورت خام مصرف كنند. مصرف روزانه و مداوم این میزان سیر كمك می‌كند تا میزان كلسترول خون این افراد به مرور كاهش یافته و پس از گذشت یك‌ماه به حد نرمال نزدیك شود. باید توجه داشت، در هفته‌های اول به این دلیل كه مصرف سیر موجب خروج كلسترول از سلول‌ها و ورود آن‌ به جریان خون برای دفع می‌شود ممكن است میزان كلسترول بدن افزایش یابد اما به مرور با ادامه مصرف سیر، میزان كلسترول به حد نرمال نزدیك می‌شود. پس از یك‌ماه لازم است میزان سیر را به یك یا نیم حبه سیر كاهش دهید.



سین هفتم : سنگك ضد‌سرطان روده

بسیاری از ایرانی‌ها از نان برای افزایش بركت و رحمت خداوند در سفرهای هفت‌سین خود استفاده می‌كنند. نان سنگك از آنجا كه نامش با سین آغاز می‌شود یكی از خوش‌شانس‌ترین نان‌هایی است كه در جشن بزرگی چون جشن نوروز، محل توجه قرار می‌گیرد‌ اما این خوش‌شانسی تنها به‌دلیل سین سنگك نیست. خواص درمانی این نان كه یكی از سنتی‌ترین نان‌های ایران است نیز در انتخاب آن بی‌تاثیر نیست. مصرف غلات سبوس‌دار یكی از مواردی است كه برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان روده بزرگ به مردم توصیه می‌شود. از این‌رو نان سنگك نیز كه تنها نان سبوس‌دار ایرانی‌ها شناخته می‌شود، بهترین غذای دارویی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان محسوب می‌شود. این نان جایگزین بسیار مناسبی برای نان‌های سفید، تافتون و لواش است.



سنگك سنتی ویژه دیابتی‌ها

 نان سنگك سنتی سبوس‌دار خواص درمانی بسیاری برای افراد مبتلا به بیماری دیابت دارد. این نان سنتی به این دلیل كه با آرد سبوس دار تهیه و تولید می‌شود، موجب آزاد‌شدن تدریجی قند در خون می‌شود و به این ترتیب موجب ثابت ماندن میزان قند خون در افراد دیابتی می‌شود. مصرف این نان حتی برای افراد سالمی كه قصد دارند سلامت بدن خود را تضمین كنند، بسیار مناسب است. نان سنگك به دلیل داشتن خواص ضد‌كلسترول و ضد‌سرطان و به‌دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی یكی از بهترین و ارزشمندترین نان‌های سنتی ایران محسوب می‌شود.

منبع : مجله سیب سبز