کودکان
2 دقیقه پیش | با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازیدبه جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ... |
2 دقیقه پیش | از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانیدآیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ... |
بچه های معتاد به بازی های یارانه ای
انجام مكرر بازیهای ویدئویی یا رایانهای که به «کراک همیشه حاضر» مشهور شده، به بیان پزشکی، عبارت است از وابستگی اجباری به بازیهای رایانهای یا ویدئویی که در زندگی روزانه بعضی نوجوانان و جوانان دنیا و ایران، نقش برجستهای پیدا کرده است.
بعضی از صاحبنظران اعتقاد دارند که آثار (یا نشانههای) پرداختن بیش از حد به بازیهای ویدئویی، شبیه سایر اعتیادهای روانی نظیر اعتیاد اجباری به قمار و اختلال در کنترل تحریک آنی است. بازیهای رایانهای- ویدئویی دستی یا رومیزی، بخش منظمی از فعالیتهای روزانه بسیاری از جوانها را تشکیل میدهد. بسیاری از آنها همانند سابق در برآوردن انتظاراتی که مدرسه از آنان دارد (مثل انجام ورزش و کسب نمرههای قابلقبول) موفق عمل نمیکنند. حتی در آنهایی که در زندگی خانوادگی دارای مهارتهای بسیاربودهاند، پس از اینکه بازیهای رایانهای برایشان بهصورت یک عادت درمیآید، زندگی روزمره، روابط با دیگران و پیگیری اهدافی که شخص با علاقه در تعقیب آن بوده، تحتتاثیر قرار میگیرد. بازیهای رایانهای یا ویدئویی، بهخصوص بازیهای دستهجمعی که بهصورت آنلاین، با حضور هزاران کاربر انجام میشوند به بازیکنان اجازه میدهند به نحو چشمگیری از شخصیت طبیعی خود فاصله بگیرند، مثلا یک کودک خجالتی میتواند ناگهان به یک کودک جسور و ماجراجو و کودکی منفعل به یک کودک پرخاشگر تبدیل شود.
عوامل خطرساز
بازیهای ویدئویی را با هدف ایجاد «اعتیاد» طراحی میکنند، اما نه اعتیادی که در حیطه پزشکی معنی میدهد. طراحان بازیهای رایانهای، همواره در پی یافتن راههایی هستند که بازیهایشان جاذبههای بیشتری داشته باشد تا بازیکن در اشتیاق نتیجه بازی، وقت بیشتری را به ادامه بازی اختصاص دهد. وبسایتهایی وجود دارند که با طرح سوالهایی، به بازیکن انگیزه میدهند تا با دادن پاسخ به این سوالها و کسب امتیاز، توانایی خود را بیازماید. طراحان بازی طوری عمل میكنند که جوان، ناخواسته و بدون اراده، نتواند از ادامه بازی دست بکشد زیرا بازی بهنحوی طراحی شده که بازیکن خود را در نبردی واقعی درگیر میبیند که گاه به شکست دشمن میانجامد. دادن اجازه به کسب موفقیتهای کوچک بازیکن، او را ترغیب میکند به بازی ادامه دهد. از این جهت، طراحی یک بازی ویدئویی شبیه طراحی قمار در کازینوها(قمارخانهها) است که به بازیکنان اجازه میدهند «بردهای» کوچکی نصیبشان شود و به ادامه بازی تحریک شوند. در این راه، از حقهها یا تلههای زیادی به نیت ایجاد «اعتیاد» استفاده میشود که فریبندهاند ولی در ظاهر، هدف از آنها را ایجاد سرگرمی قلمداد میکنند.
کسب امتیاز بالا: به دست آوردن امتیاز یا رکورد بالا یکی از همان تلههایی است که به راحتی میتوان آن را تشخیص داد. تلاش برای شکستن رکورد به دست آمده (حتی اگر متعلق به خود بازیکن باشد)، میتواند کاربر را برای ساعتها به ادامه بازی وادار کند.
غلبه بر بازی: این تله در بازیهای نقشآفرینی کاربرد ندارد اما تقریبا در همه انواع بازیهای ویدئویی وجود دارد. اشتیاق بازیکن در غلبه بر بازی، یا کشف رمز پنهان بعدی بهعنوان یک بازیکن سطح بالا، هدف طراح بازیهاست.
بازی نقشآفرینی: بازیهای نوع Role-Playing به بازیکنان این امکان را میدهد که کاری بالاتر از تنها یک بازی را به ثمر برسانند. در این نوع بازی، در حقیقت کاربر قادر است شخصیتهایی را خلق کند و به ماجراهایی دست بزند که بهنوعی منحصر به شخصیت ساخته شده باشد. در نتیجه یک موضوع هیجانی برای شخصیت خلقشده شکل میگیرد و ماجرایی که با این شخصیت به صورت یک داستان پیش میرود، جوی را ایجاد میکند که دست کشیدن از ادامه آن بسیار سخت خواهد بود.
اکتشاف: تاکتیک کشف یا شناسایی اغلب در بازیهای نقشآفرینی استفاده میشود.
درحالحاضر، یکی از محبوبترین بازیهای آنلاین، «دنیای وارکرافت» است که قسمت عمده این بازی، اختصاص به کشف دنیاهای تخیلی دارد. هیجان و شوق کشف (حتی مکانهایی که وجود خارجی ندارند) میتوانند دارای جذابیت بسیار باشند.
ایجاد ارتباط با دیگر کاربران: این حقه نیز یکی دیگر از «تلههای» مقدماتی به دام انداختن کاربران جوان است. بازیهای آنلاین نقشآفرینی به افراد امکان میدهد بتوانند با دیگر کاربران ارتباط برقرار کنند. برای بعضی از افراد، این اجتماع اینترنتی بسیار جذاب است.
بازیهای نقشآفرینی خطی یا مستقیم، میتوانند باعث اعتیاد شوند زیرا در این نوع بازیها، هیچ پایانی وجود ندارد. برخلاف بازیهای استانداردی مثل برادران سوپرماریو که کاربر با پیروزی، پرنسس را نجات میدهد، در یک بازی کلان نقشآفرینی چندنفره درون خطی بازیكن قادر نیست به نجات پرنسس دست یابد بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بازیهای استاندارد، حکم دانهپاشی را برای کشاندن کاربر به بازیهای پیچیدهتر دارند تا او راگرفتار دام اعتیاد كنند. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که بعضی افراد برای افتادن به مهلکه انواع اعتیاد از هرنوع، چه بازی ویدئویی باشد چه اشکال دیگر آن، مستعدتر از بقیه مردم هستند. بچههایی که بهراحتی دچار بیحوصلگی میشوند، رابطه ضعیفی با سایر اعضای خانواده دارند، در مدرسه احساس طردشدگی دارند و به برخوردارشدن با شور و هیجان تمایل زیادی نشان میدهند، به راحتی به سوی بازیهای اعتیادآور ویدئویی کشیده میشوند زیرا این بازیها میتوانند جای خالی آنچه در طلبش هستند، پر کنند و رضایت مورد نیاز آنها را که در جای دیگری تامین نمیشود، پاسخ گویند.
نشانههای وابستگی
بسیاری از متخصصان بهداشت روانی معتقدند بازیهای رایانهای بهعنوان یک فرایند اعتیادآور، شبیه اعتیاد به قمار است. تخمینزده میشود 10درصد بازیکنان بازیهای ویدئویی بالاخره به مرحلهای کشیده میشوند که رفتارهایشان نشانههایی از مبتلایان به اعتیاد را نمایش میدهد. بعضی از نشانههایی که خود فرد میتواند شناسایی کند، شرح دادهایم که هر قدر تعداد آنها بیشتر باشد، نشاندهنده ضرورت بیشتر دخالت متخصصان در کمک به کودک مبتلاست:
نشانههای رفتاری: بیشترین ساعتهای غیردرسی، صرف پرداختن به رایانه یا بازیهای ویدئویی شود، به خواب رفتن در پشت میز مدرسه، عقبافتادن از تکالیف درسی، كاهش نمرههای درسی،توسل به دروغ در مورد استفاده از رایانه و بازیهای ویدئویی، ترجیح بازی با رایانه و ویدئو به دیدن دوستان و معاشرت با دیگران، دوری از گروههای اجتماعی نظیر رفتن به باشگاهها و شرکت در فعالیتهای ورزشی گروهی و بیقراری و تحریکپذیری در زمانی که كودك به کار با رایانه یا بازیهای ویدئویی مشغول نیست.
نشانههای جسمی: نشانگان كارپال تونل مجرای مچ دستی، اختلال خواب، درد پشت یا گردن، سردرد، خشکی چشمها و كوتاهی در خوردن منظم غذا یا غفلت در رعایت بهداشت شخصی.
علاوه بر عوامل روانشناختی، ممکن است یک عامل فیزیولوژیکی هم در ایجاد اعتیاد به بازیهای ویدیدیی دخیل باشد. محققان بیمارستان هامرسمِت لندن در سال 2005 دریافتند مقدار دوپامین مغز هنگام انجام بازی به 2 برابر مقدار عادی افزایش مییابد. دوپامین یک هورمون تنظیمکننده وضعیت خُلقی است که با احساس لذت همراه است. نتیجه این مطالعه نشان میدهد اعتیاد به بازیهای رایانهای میتواند ناشی از افزایش یک ماده شیمیایی باشد.
ویدیو مرتبط :
بچه های معتاد ! (-:
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
چطور بچهها را در زمین بازی ايمن نگاه داريم؟
زمین بازی جای خوبی برای سرگرم شدن کودکان است - اما باید آنها را ایمن هم نگهداشت.والدین باید کودکان را به زمین بازیهایی ببرند که این نکات ایمنی در آن رعایت شده باشد:
سطح زمین بازی باید نرم باشد و از موادی مانند مالچ، شن، خاکاره، پوششهای لاستیکی پوشیده شده باشد، نه سیمان، یا خاک یا علف.
صندلیهای تاب از جنس نرم باشد، و تابها از دور از تجهیزات دیگر زمین بازی قرار داشته باشند. به دنبال تابهایی باشید که صندلی آنها پشتیدار و کامل باشد تا کودک از تاب به بیرون نلغزد.
سرسرهها باید محکم به زمین متصل باشند، پلکان آن آنها دستهدار باشد و پلههای آن لیز نباشد. در بالای سرسره باید حائلی وجود داشته باشد که کودک را مجبور کند، بنشیند.
الاکلنگ ها باید فنری باشند و نه الاکلنگهای که با زنجیر تنظیم میشوند.
وسائلی که برای بالارفتن کودک طراحی شدهاند باید دستهها و پلکان محکم داشته باشد و محکم به زمین نصب شده باشند.