کودکان


2 دقیقه پیش

با بطری نوشابه برای پسر کوچولو هواپیما بسازید

به جای خریدن اسباب بازی های گران قیمت ، می توانید با استفاده از ابزاری که در خانه در اختیار دارید اسباب بازی هایی با کمک فرزندان خود بسازید که هم در هزینه ها صرفه جویی می ...
2 دقیقه پیش

از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید

آیا شما می خواهید برای مراقبت از نوزاد خود، یک رویکرد جامع تری را انتخاب کنید؟ آیا شما به عنوان یک پدر و مادر به دنبال درمان های طبیعی برای بچه های کوچک خود هستید؟ آیا می ...

ایراد از شماست یا همسرتان که بچه‌دار نمی شوید؟


ماه‌هاست منتظر باردار شدن هستید؟ شاید نه اسپرم‌های همسرتان و نه تخمك‌های شما، هیچ‌كدام مقصر نباشند.

مجله سیب سبز - مهناز اسدی: آمار‌ها از این واقعیت تلخ حكایت می‌كند كه بیشتر از 20درصد از زوج‌های ایرانی برخلاف تمایل‌شان صاحب فرزند نمی‌شوند و متخصصان هم از پارازیت‌های ماهواره گرفته تا آلودگی هوا را به عنوان متهمان نابارور كردن زوج‌ها معرفی می‌كنند. اگر شما هم ماه‌هاست كه قصد دارید صاحب فرزند شوید و تیرتان به سنگ می‌خورد به جای چسباندن انگ ناباروری روی خودتان، بهتر است یك‌بار مسیری كه برای صاحب فرزند شدن طی می‌کنید را با دقت بررسی كنید چراكه به باور متخصصان، اشتباه‌های ساده و رایجی كه ممكن است شما هم انجام‌شان دهید، می‌توانند انتظار‌تان برای بچه‌دار شدن را طولانی كنند.

از همسرتان دورید؟

شاید تصوری كه شما از رابطه زناشویی كافی دارید ‌با آنچه واقعا برای صاحب فرزند شدن‌تان لازم است تفاوت داشته باشد. تصور نكنید تنها داشتن این رابطه در روزهای بعد از آن می‌تواند شما را به هدف‌تان برساند. اغلب خانم‌ها زمانی را برای تخمك‌گذاری‌شان تخمین می‌زنند كه درواقع زمان تخمك‌گذاری نیست. اگر شما هم نمی‌خواهید با چنین اشتباهی باردار شدن‌تان را به تعویق بیندازید در زمان‌های مختلف ماه این رابطه را برقرار كنید و به اسپرم‌ها شانس بارورسازی تخمك‌ها در زمانی كه انتظارش را ندارید، بدهید.

ایراد از شماست یا همسرتان که بچه‌دار نمی شوید؟

بیش از اندازه به هم وصلید؟

اشتباه دوم ، بیشتر از اندازه رابطه زناشویی برقرار كردن است. بعضی از زوج‌ها تصور می‌كنند برای رسیدن به این هدف باید در روزهایی كه احتمال بارور شدن‌شان زیاد است بارها رابطه زناشویی داشته باشند، درحالی كه رابطه زناشویی بیش از اندازه می‌تواند قدرت اسپرم آقایان را كم كند و خودش به مشكلی تبدیل شده و احتمال بارور شدن‌تان را پایین بیاورد. هر روز یا چند بار در روز رابطه زناشویی برقرار كردن، نمی‌تواند در كوتاه‌ترین زمان شما را باردار كند. پس تنها با نظم بیشتر در این دوران رابطه برقرار كنید.

اززمان تخمك‌گذاری بی‌خبرید

اگر یك تقویم برای ثبت زمان قاعدگی‌تان نداشته باشید، نمی‌توانید زمان حدودی تخمك‌گذاری‌تان را هم تعیین كنید. گفته می‌شود كه تخمك‌گذاری 14 روز بعد از عادت ماهانه اتفاق می‌افتد اما واقعیت این است كه این اتفاق هر ماه در همان زمان دقیق رخ نمی دهد و از طرف دیگر، بسیاری از خانم‌ها با ثبت نكردن زمان عادت ماهانه‌شان نمی‌دانند دقیقا چند روز از آن گذشته و چقدر باید صبر كنند.

همیشه یك حالت را انتخاب می‌كنید

حالتی كه برای برقراری رابطه زناشویی انتخاب می‌كنید هم می‌تواند در احتمال باردار شدن‌تان تاثیر بگذارد. حتما شما هم در مورد بهترین حالت‌هایی كه می‌تواند زودتر شما را به آنچه می‌خواهید برساند شنیده‌اید و احتمالا به شما گفته‌اند كه تا چند ساعت بعد از برقراری رابطه زناشویی، نباید تكان بخورید و مزاحم اسپرم‌هایی كه دنبال تخمكی برای بارور كردن هستند شوید. اما از نظر متخصصان، همه این تصور‌ها اشتباه است.

آنها می‌گویند اگر در زمان مناسب و با آمادگی بدنی لازم برای بچه‌دار شدن تلاش كنید، دیر یا زود به نتیجه می‌رسید و مهم نیست كه چه موقعیتی را برای برقراری رابطه زناشویی انتخاب كرده‌اید. از نظر آنها اسپرم‌های سالم اگر در زمان مناسب به تخمك‌های سالم برسند، در هر حالتی كه باشید آنها را بارور می‌كنند.

مشكل را به نام خودتان نزنید

یكی از باورهای رایج و نادرستی كه درمان ناباروری را به تعویق می‌اندازد، مراجعه همیشگی خانم‌ها به مطب پزشكان و مراكز درمان ناباروری است. درحالی كه اغلب خانم‌ها تصور می‌كنند خودشان برای طولانی شدن این انتظار مقصر هستند، متخصصان بر این باورند كه صاحب فرزند شدن می‌تواند دلایل پیچیده و متفاوتی داشته باشد كه همیشه خانم‌ها برایش مقصر نیستند.

ایراد از شماست یا همسرتان که بچه‌دار نمی شوید؟

 گاهی آقایان مجبور به درمان ناباروری هستند و گاهی هم واكنش‌هایی كه جسم دو نفر به هم نشان می‌دهد، مانع این اتفاق می‌شود. اما آنچه مسلم است این است كه در اولین قدم، نباید خانم به تنهایی سراغ پزشك زنان برود و باید همراه همسرش در یك كلینیك ناباروری موضوع را بررسی كند.

زیادی صبورید

اگر عجله‌ای برای برقراری رابطه زناشویی نداشته باشید و بدن‌تان را همیشه آماده بدانید، نباید انتظار داشته باشید كه در همان ماه اول برقراری رابطه محافظت نشده، آزمایش بارداری‌تان مثبت از آب دربیاید.

واقعیت این است كه تخمك‌ها تنها 24 ساعت بعد از تخمك‌گذاری برای بارور شدن آماده هستند و اگر تصور می‌كنید با دو، سه روز زودتر یا دیرتر امتحان كردن شانس‌تان می‌توانید به نتیجه برسید در اشتباهید. نگران نباشید؛ قرار نیست هر روز رابطه زناشویی برقرار كنید تا باردار شوید. برخلاف تخمك‌های شما، اسپرم‌ها می‌توانند سه تا پنج روز در بدن شما زنده بمانند و در كمین تخمك‌هایی كه آماده بارور شدن می‌شوند، بنشینند.

فورا سراغ متخصص می‌روید

با توجه به آنچه گفتیم، می‌توانید نتیجه بگیرید كه باردار شدن تا اندازه زیادی به شانس شما برای انتخاب زمان مناسب بستگی دارد و می‌توانید بگویید در یكی، دو ماه اخیر، احتمالا خوش‌شانس نبوده‌اید. اما وقتی با عجله سراغ متخصص می‌روید و او را موظف به تجویز داروهای مختلف می‌كنید، مشكلات تازه‌ای را برای خود ایجاد می‌كنید. اگر كمتر از 35سال دارید، بیماری خاصی ندارید و چرخه قاعدگی‌تان هم منظم است، می‌توانید امیدوار باشید كه بدون هیچ درمانی در ماه‌های آینده باردار شوید.

هوای سلامت‌تان را ندارید

اینكه قبل از امتحان كردن شانس‌تان برای باروری به پزشك مراجعه نكرده باشید و آزمایش‌های قبل از بارداری را نداده باشید، می‌تواند همه‌چیز را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد.

شما برای به‌موقع باردار شدن باید بدانید در بدن‌تان چه می‌گذرد و البته برای اینكه بعد از شكل گرفتن جنین مشكلی سلامت شما یا فرزندی كه در رحم دارید را تهدید نكند، باید كمبودها و مشكلات سلامت‌تان را برطرف كنید. پس برای به‌موقع باردار شدن و گذراندن 9 ماه آرام، قبل از اینكه تلاشی برای باردار شدن بكنید با یك متخصص مورد اعتماد مشورت كنید و آزمایش‌های ضروری را هم انجام دهید.

ایراد از شماست یا همسرتان که بچه دار نمی شوید؟

كاری به دكترها ندارید

همان اندازه كه زود و بی‌موقع به پزشك مراجعه كردن می‌تواند شرایط شما را پیچیده‌ كند، دیر مراجعه كردن هم می‌تواند برای‌تان دردسر ایجاد كند. درصورتی كه بیشتر از 35 سال دارید و شش ماه از تلاش‌تان برای باردار شدن گذشته باید با كمك یك متخصص موضوع را بررسی كنید و از سلامت خودتان و همسرتان مطمئن شوید. داشتن سابقه سقط، بارداری خارج از رحم یا كیست تخمدان و عفونت‌های واژینال می‌تواند زنگ خطری برای شما باشد و نسبت به لزوم پیگیری ماجرا هوشیارتان كند.

شهر را خبر می‌كنید

قرار نیست همه آدم‌ها از نیت شما باخبر شوند. وقتی كه برای شریك كردن اطرافیان‌تان از اشتیاقی كه برای مادر شدن دارید همه را از تصمیم‌تان مطلع می‌كنید، خود را به چرخه پراسترسی وارد می‌كنید. آدم‌های اطراف شما درست از زمانی كه از نیت‌تان باخبر می‌شوند، به‌خاطر كنجكاوی یا از سر نگرانی هر ماه موضوع را پیگیری می‌كنند و گاهی حتی پا را فراتر گذاشته و به شما برای مراجعه كردن به یك پزشك مناسب هم مشاوره می‌دهند. شما در این ماه‌های انتظار، بیشتر از هر چیز به آرامش نیاز دارید. پس شوق و ذوق‌تان را كنترل كنید و این آرامش را با دست خودتان از خود نگیرید.

ناخن‌های‌تان را لاك نزنید

اگر قصد‌تان برای باردار شدن جدی است، باید از هر عامل آسیب‌زایی كه می‌تواند حتی ذره‌ای شما را از هدف‌تان دور كند، فاصله بگیرید. شاید ندانید حتی كار به ظاهر بی‌ربطی مثل لاك زدن ناخن‌ها می‌تواند شانس‌تان برای باردار شدن را پایین بیاورد اما محققان دانشگاه استنفورد هشدار داده‌اند مواد شیمیایی سمی كه در محصولات زیبایی ناخن مانند لاك‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند به‌سلامت شما آسیب بزنند و حتی احتمال باردار شدن‌تان را هم پایین بیاورند.

بررسی‌های آنها نشان می‌دهد كه مواد شیمیایی تولوئن، فرمالدئید و دی‌بوتیل فتالات بسیار سمی هستند و قرار گرفتن در معرض آنها می‌تواند به سیستم عصبی و هورمون‌ها آسیب رسانده و سرطان و مشكلات باروری ایجاد كند. مواد شیمیایی مضر بسیاری كه در محصولات مراقبت از ناخن‌ها استفاده می‌شود، نمی‌گذارد بدن‌تان مطابق چرخه طبیعی‌اش فعالیت كند و سد راه باردار شدن‌تان می‌شوند. از نظر محققان اگر چنین خدماتی را از سالن‌های زیبایی كه تهویه كافی ندارند هم دریافت كنید، احتمال باردار شدن‌تان از این هم پایین‌تر می‌آید.


ویدیو مرتبط :
نتیجه نکته بینی و ظرافت نگاه شماست.با ما همراه شوید.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر بچه دار نمی شوید، بخوانید



 

بچه دار شدن,بچه دار نشدن,بچه داری,روش بچه دار شدن

 

به گفته یک متخصص زنان و زایمان، رانندگان کامیون و نانواها بیشتر در معرض خطر ناباروری قرار دارند.
 دکتر بهناز باریک بین افزود: حرارت تاثیر به سزایی بر روی اسپرم دارد و در معرض قرار گرفتن حرارت به طور مداوم زمینه ناباروری را مهیا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه واریکوسل مهمترین عامل ناباروری در مردان محسوب می‌شود، ادامه داد: واریکوسل بر تعداد، حرکت و شکل اسپرم اثر مستقیم دارد و زمینه ناباروری را فراهم می‌کند.
باریک بین اظهار داشت: به زوج‌های جوانی که پس از یک سال بدون استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، صاحب فرزند نشوند نابارور اطلاق می‌شود.
وی ادامه داد: تمام عواملی که بر بلوغ، حرکت و تعداد و شکل اسپرم اثر منفی داشته باشد می تواند سبب ناباروری شود.
باریک بین عنوان کرد: قاعدگی های نامنظم، اختلال در تخمک گذاری و بسته بودن لوله‌های رحم جزو دلایل ناباروری در زنان محسوب می‌شود.
به گفته این پزشک متخصص، اختلالات هورمونی، بیماری‌های مزمن در زنان، سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاقی و اضافه وزن از عوامل مستعد کننده ناباروری در زنان است.
وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های مزمن نظیر اختلالات تیروئید یا دیابت باعث افزایش پرولاکتین سرم می‌شود که بر تخمک‌ گذاری اثر مستقیم دارد.
باریک بین با بیان این که 40 درصد نازایی‌ها تشخیص داده نشده باقی می‌ماند، یادآور شد: در 40 درصد موارد ناباروری‌ها آزمایش زوج‌ها طبیعی و هیچ یک از آنها مشکل خاصی ندارد و هر دو سالم هستند اما صاحب فرزند نمی شوند که جزو ناباروری با دلایل ناشناخته محسوب می شود.
وی با اشاره به تاثیر ژنتیک در ناباروری گفت: اختلالات هورمونی بیشتر جنبه ژنتیکی دارد و قاعدگی‌های نامنظم در زنان نابارور به وفور مشاهده می‌شود و زمانی که زمینه ناباروری در خانواده دارند باید بیش از دیگر افراد برای بررسی دقیق‌تر و پیشگیری از آن مراجعه کنند.
باریک بین با بیان این که پیشگیری از بارداری به صورت طولانی مدت باعث ناباروری نمی شود، افزود: ناباروری در زوجهایی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند بیش از دیگر زوج‌ها است بنابراین پیشگیری از بارداری در سنین بالا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهتر است زوج‌ها در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنند.
این پزشک متخصص زنان و زایمان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد:هر چه سن زوج ها کمتر باشد، اقدامات درمانی ناباروری بهتر و سریع تر پاسخ می دهد.
وی عنوان کرد: افراد دارای اختلالات هورمونی نیز نباید از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند، زیرا زمان باروری را از دست می دهند.
وی اظهار داشت: عفونت‌ها با از بین بردن اسپرم، زمینه ناباروری را فراهم می‌کند، بنابراین بررسی و انجام آزمایش‌های لازم قبل از بارداری برای زوجین ضروری است.
باریک بین خاطرنشان کرد: با مراجعه زوج‌ها برای درمان ناباروری و پس از انجام آزمایشات و بررسی وضعیت رحم و اطمینان از باز بودن لوله‌ها در صورت نیاز، درمان دارویی انجام می شود.
وی با ذکر این که در بیشتر موارد درمان دارویی برای درمان ناباروری جوابگو است، افزود: مراحل اولیه این درمان در مطب‌ها انجام می‌شود، هر چند ممکن است کیفیت آن مانند بیمارستان‌های ویژه ناباروری نباشد.
وی تاکید کرد: دختران و زنانی که دارای موهای زائد در ناحیه چانه و چاقی به دلیل اختلالات هورمونی هستند به طور حتم با مراجعه به پزشک متخصص از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند.


منبع : salamatnews.com